Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 848759 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4770 Gepost op: 12 November 2023, 13:52:34 »
Bedankt voor de aanvullingen. Ik vind het wel een grappige vergissing.
Is het toch de Kralingse watertoren! Die van West komt later nog wel.
Ik zal de correcties erbij zetten.

Als we dan toch in de hoek zijn van Handelsterrein Buiten in Feijenoord, daar heb ik ook nog wat aanvullende plaatjes!
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Raccordement_Handelsterrein_Buiten
In dit topic is op p.116-120 meer te vinden.


Station-Zuid-verbouwing-10-1957-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-949-01
Aan de andere kant van het station, langs de Rosestraat dus, rijdt net een goederentrein.


Nassaaukade-fa-A-Kwint-jan-1946-NL-RtSA-4117-1976-5001-01


Nassaukade-1953


Piekstraat-26-09-1952-NL-RtSA-4204-7312


Persoonshaven-afb-spoor-Rosespoorstraat-23-09-1952-NL-RtSA-4204-7225

« Laatst bewerkt op: 13 November 2023, 16:09:59 door Alewijn »

NS2408

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4771 Gepost op: 12 November 2023, 15:23:51 »
Hey medereizigers, de vrachtwagen met aanhanger op de tweede foto, gaaf ding, wie weet welk merk en wie weet of er ook een ho- model is uitgebracht. Ik hoor graag van jullie, groet ns2408

Wicher

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4772 Gepost op: 12 November 2023, 16:02:01 »
Het zou een 'Mack' moeten zijn van Wielinga's Expeditie Bedrijf (W.E.B. N.V.)

https://www.groningerkentekens.nl/kentekens/kenteken/A34127

Bijschrift bij de foto:
Kenteken: A 34127; Mack met oplegger van de firma Kwint voor een goederenstation aan de Nassaukade, Rotterdam, 1946, foto: Stadsarchief Rotterdam; Fotograaf: François Henry (F.H.) van Dijk

Model ervan, daar ben ik nog niet  uit ...

Aanvulling: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mack_NR

Groet,
Wicher.
« Laatst bewerkt op: 12 November 2023, 17:11:48 door Wicher »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2157
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4773 Gepost op: 12 November 2023, 16:22:50 »
Met dit soort laadgerij worden lange zware stukken zoals deze wagon na het ophijsen en ruim boven het dek van het schip dwarsscheeps gedraaid (mensenwerk). Dit om te voorkomen dat hij tegen de laadboom (zware spier) kan komen als het stuk binnenboord wordt gedraaid. Eenmaal boven het schip wordt hij in langsrichting gedraaid en aan dek gezet. Zie de wagon er achter.
verdraaid je hebt gelijk..... was mij in eerste instantie niet opgevallen. In de jaren 70 bij de NSU/Nedlloyd wat spoor materiaal vervoerd doch was altijd langsscheeps geplaatst.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4774 Gepost op: 12 November 2023, 16:31:36 »
Staat achter die goederenwagon een stoomtractor?

Lijkt er wel op, mist een wiel.
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4775 Gepost op: 12 November 2023, 21:20:37 »
@Wicher
Leuk dat je dezelfde foto daar ook vond. Bedankt!

@Bart
Na een eigen citaat...
verdraaid je hebt gelijk.....
Zeg je dat nu tegen jezelf? ;D
Je bedoelt neem ik aan dat de karren, goed vastgezet, wel degelijk dwars op her dek vervoerd konden worden...

Nog zo'n treintransport:


Rtd-DE-loc-aan-boord-van-Braunfels-voor-transport-naar-Egypte-31-05-1957-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-615-1-01

Locatie staat er niet bij, mogelijk ook Merwehaven.
Waar werd dit soort materieel gefabriceerd? Toch niet bij Allan?



« Laatst bewerkt op: 12 November 2023, 21:38:47 door Alewijn »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4776 Gepost op: 12 November 2023, 21:56:53 »
Nog meer foto's en info op Facebook over deze Egyptische bolleneus: Henschel AA16
In het commentaar wordt echter over het transport in 1957 van Henschel KK16-locomotieven gesproken. Met dit gegeven heb ik nog meer foto's gevonden, o.a. op Flickr.
Meer info: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Henschel_KK16
In verband met mogelijke auteursrechten kan ik geen foto's plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2023, 10:54:51 door Arjen52 »

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • Steel is king!
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4777 Gepost op: 13 November 2023, 10:42:54 »
Naar aanleiding van de eerder getoonde wagons voor de Indiaase Spoorwegen en de hierboven staande (hangende) dieselloc. Hoe kwam dat 'spul' in Rotterdam? Ging dat per spoor of kwam dat mbv een binnenvaartschip ergens vandaan. Dat eerste kan namelijk ook leuke transporten opleveren  ;D
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4778 Gepost op: 13 November 2023, 10:53:58 »
Goeienamiddag,

Opmerkelijk dat naast AngloFrancoBelge (AFB) en Nohab, ook Henschel een licentie voor bolle- of bulldog-neuzen had en die GM/EMD-locs bouwde.    Bleef het enkel bij die Egyptische machines?
De Henschel-uitvoering leek zo te zien uiterlijk veel minder op de Belgische en Scandinavische versies dan op de Australische variant.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2023, 10:55:54 door hervé »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4779 Gepost op: 13 November 2023, 11:05:39 »
Henschel heeft naast de KK16 nog twee andere typen bolle neuzen locs geproduceerd voor de Egyptische Spoorwegen: de AA16 en de AA12.

Nog meer foto's van deze drie types Egyptische bolle neuzen: http://egyptlocomotive.weebly.com/egypt-locomotive.html
Op één van de foto's is te zien dat de locs via het spoor naar de haven zijn gebracht.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2023, 13:48:26 door Arjen52 »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4780 Gepost op: 13 November 2023, 11:51:00 »

Rijnhaven?
Uit eerder geciteerde uitgave
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4781 Gepost op: 13 November 2023, 16:22:03 »
Het overladen van spoorwegmaterieel vanaf het spoor direct op een zeeschip kon op tal van kades in Rotterdam plaatsvinden. Het gebeurde denk ik ook weer niet zo vaak, dat er een vaste stek voor was.

Nog een aardig plaatje iets naar het zuiden, net voorbij station Zuid:


(Korte) Stadionweg-1966-NL-RtSA-4204-31998
Vooraan twee tramsporen, verderop in de straat het NS spoor.


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4782 Gepost op: 13 November 2023, 17:50:27 »
Lange tijd was me niet duidelijk tot hoe ver het spoor langs de Stadionweg precies liep.
Dit kaartje geeft daarover wel enige duidelijkheid.


Kaart-Rotterdam-Zuid-1937-NL-RtSA-4201-1975-1179-12Kb

Volgens de wiki info over het Handelsterrein Buiten boog het spoor aan het eind af naar de Kreekhaven.
Het is heel goed mogelijk dat dat pas na 1937 is gedaan. Ook zullen de spooraansluitingen in de loop der jaren vast nog wel eens gewijzigd zijn.


RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6159
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4783 Gepost op: 13 November 2023, 20:36:54 »
Mooie kranen heb je dezer dagen weer gepost   (y)
Ik moet het hele topic nog eens door"bladeren".
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4784 Gepost op: 13 November 2023, 21:52:25 »
Op de foto van de brand bij de scheepssloperij Simons zie je een lokomobiel staan . Een lokomobiel is een stoommachine die door een andere trekkracht vervoerd moet worden . Een lokomobiel heeft geen stuurinrichting , ook is de krukas van de machine voor de machine geplaatst . Bij een traktor zit het rondsel voor de aandrijving boven de achterwielen . Ook zie je geen standplaats van de machinist /kolren /watertank aanwezig .