Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 848503 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4800 Gepost op: 14 November 2023, 16:51:39 »
Na de aanleg van het Bilderdijkviaduct volgde al snel een tweede, langer viaduct in de verbindingsboog, nl over de nieuw aan te leggen Horvathweg, een vierbaansweg tussen Schiedam en de Beukelsweg aan de andere kant van de Schie.


Horvathweg-treinviaduct-jul-1963-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-20014-6-19-01


Horvathweg-laatste-fase-aanleg-1965-NL-RtSA-4204-26672
Verderop de bruggen over de Schie, ook de nieuwe brug voor de Horvathweg


Horvathweg-1966-NL-RtSA-4204-33096


« Laatst bewerkt op: 14 November 2023, 18:13:04 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4801 Gepost op: 14 November 2023, 19:50:15 »
Hier kwam die weg dus uit:


Aelbrechtsplein-Beukelsbrug-21-03-1966-NL-RtSA-4273-L-8767
Met het trameindpunt op die plek zou je denken dat ze die tramlijn door hadden willen trekken naar Schiedam...

Terug naar de verbindingsboog, waar op een dag trein en tram samen reden:


RET-tram motorrijtuig 8 (kleine Schindler) wordt gesleept door een NS locomotor 230 op viaduct Horvathweg ten behoeve van geluidsproeven voor de metroviaducten op Zuid die constructief gelijk zijn aan dit viaduct. Op de achtergrond het Sparta-stadion - aug 1967 - foto A Groeneveld CC0 RStA 20467-6-13


Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4802 Gepost op: 14 November 2023, 20:25:27 »
...
Met het trameindpunt op die plek zou je denken dat ze die tramlijn door hadden willen trekken naar Schiedam...
...
Inderdaad was het plan om via de Beukelsbrug een tramlijn richting Schiedam aan te leggen.
Het is er nooit van gekomen, maar het verklaard wel de brede middenberm op de brug en de Horvathweg. De brugkleppen waren (voor zover in mij kan herinneren) ook voorbereid voor een tramlijn.
Zie ook :  https://www.brugwachtershuisjes.nl/brugwachtershuisjes/beukelsbrug/
« Laatst bewerkt op: 15 November 2023, 19:22:42 door Arjen52 »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4803 Gepost op: 15 November 2023, 08:46:19 »
Van de bruggen over de Delfshavense Schie kreeg ik nog een prachtige foto aangereikt.


Delfshavense-Schie-18-04-1955-NL-RtSA-4147-THO-265

Een tijdelijk seinhuis in plaats van dat wat boven de sporen stond, dat was door een brand op 26 januari 1954 onherstelbaar beschadigd.
Meer over deze bruggen op p. 168-170, met foto's van het nieuwe seinhuis dat aan de andere kant van de bruggen is gebouwd.  Zie ook https://www.railwiki.nl/index.php/Brug_over_Delfshavense_Schie.


Daar vond ik ook deze interessante informatie over de aanleg van deze viersporige brug.
De beslissing voor deze bredere brug stond niet los van de aan te leggen verbindingsboog naar de nieuwe havens aan de westkant van de stad.

Kort na de opening van de tweede brug (in 1890) wil de gemeente Rotterdam een havenspoorlijn aanleggen naar de nieuwe havens. Deze zijn gelegen aan de Rechter Maasoever. Omdat deze spoorlijn niet goed kan aansluiten, wordt in 1903 besloten tot het bouwen van een nieuwe (derde) brug. De brug wordt op 1911 in gebruik genomen.

Overigens zagen we op deze foto (helemaal links) dat de havenspoorlijn wel degelijk aangesloten is geweest op de tweesporige brug die er voor 1911 lag.

Nieuw-viersporig-trace-met-oud-trace-en-aftakking-RMO-vanaf-seinhuis-Delfshavense-Schie-1911-HUA-X67530-812124

« Laatst bewerkt op: 15 November 2023, 10:29:19 door Alewijn »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4804 Gepost op: 15 November 2023, 11:17:47 »
Op de laatste foto zie ik een paar "vreemde  "borden staan langs het spoor ri Schiedam.
Dus even opgezocht wat dat waren.  ;)
In het boekje "150 jaar seinen voor treinen   " zie ik dat dit een baak is voor  een voorsein van de HSM sinds  ca  1910 .
Het dambord met 8 zwart/witte vakken stond 400m voor het voorsein ,dat 450 m voor het hoofdseinsein en dit weer 150m voorr het gevaarpunt., in dit geval de inrijseinen van Schiedam.
Na 1921 is het dambord verwijderd.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4805 Gepost op: 16 November 2023, 09:28:53 »
Mooi dat je deze signalen opmerkt, Peter!
Zo worden we meteen nog wat wijzer als het gaat om het seinwezen van het Hollandsch Spoor.

Op zoek naar nog meer foto's van de verbindingsboog kwam ik niet verder dan wat luchtfoto's. Die zijn dan wel weer zo interessant dat ik ze graag plaats.

Om te beginnen een overzichtsfoto, met vooraan de vier havens. Dat gebied, dat zich uitstrekt tot de Merwehaven, heet ook wel Nieuw Mathenesse. Oud Mathenesse ligt aan de andere kant van het Marconiplein en de Schiedamsedijk. In de verte zien we de verbindingsboog met de dan nog nieuwe wijk Spangen.


Nieuw-Mathenesse-1922-NL-RtSA-4232-1970-577

Het Spartacomplex is dus meteen met de wijk aangelegd.
Het gaat hier natuurlijk om het verbindingsspoor!


Spartastraat-en-goederenspoor-1922-NL-RtSA-4232-1970-574

In 1922 nog geen spoor van de Van Nelle fabriek. Daar is men eind jaren 20 aan gaan bouwen. Zie verder p. 168-169 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.msg3222308824#msg3222308824
In 1931 staat de fabriek fier overeind. Daarachter zien we de oude lijn - met een trein - en daar weer achter de verbindingsboog.


Van-Nelle-fabriek-jun-1931-NL-RtSA-4232-1986-1695

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4806 Gepost op: 16 November 2023, 09:32:40 »
In 1931 moet die Van Nelle-fabriek voor veel mensen echt iets buitenaards zijn geweest, zo modern. Prachtig gebouw.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4807 Gepost op: 16 November 2023, 10:56:01 »
Helaas is de website van de Feijenoordse Meesters niet meer actief, maar in de Wayback Machine vind je nog veel 'inside info' :
https://web.archive.org/web/20210921091535/https://www.feijenoordsemeesters.nl/RMO.htm

Nog meer leuke bronnen: https://www.railgoed.nl/rmo-west.html en http://www.railtrash.net/images/RMO/slides/01_rmo_kb026.html

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12445
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4808 Gepost op: 16 November 2023, 11:52:54 »
Ik mis de plaatjes van de oude locloods aan de parksluisen. De sporen liepen door tot aan wat nu/was de waterpolitie. Ik heb zelfs plaatjes gezien van vvdo1 dat de rails tot aan de parkkade (en misschien nog verder liepen) De Ruigeplaatbrug was in het verleden ook voorzien van rails.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4809 Gepost op: 16 November 2023, 12:16:54 »
@Vislijn
Dat is het!

@Arjen
Dat zijn zeker mooie bronnen. Ik heb er rondgekeken. Waar mogelijk zal ik het een en ander laten zien.
Bij die laatste zijn de zwartwit foto's uit 2009 erg mooi. Dat is nog maar zo kort geleden...

Overigens ben ik zelf pas ook eens op onderzoek uit geweest. Verreweg de meeste sporen zijn verdwenen. Maar rond de Merwehaven en de vierhavens is nog altijd veel te zien wat aan de goede oude tijd herinnert.

@Hans
De foto's komen nog, ik heb wat opgespaard...

Na de verbindingsboog wil ik gelijk doorschakelen naar het meest oostelijke deel van RMO, bij het Park.


Plattegrond-Nieuwe-Werk-03-1910-NL-RtSA-4201-I-153-8

Aan het eind van de Parkhaven liggen nu de Parksluizen en kun je via de Coolhaven de Schie op varen. Dat was er begin 20e eeuw allemaal nog niet.
Wat er wel was: spoorvervoer tot bij het Park: een uithaalspoor langs de Westzeedijk, tot waar nu de ingang van het Erasmus MC is, en kadesporen aan de oostzijde van de Parkhaven, waar nu de Euromast staat. Die sporen liepen door tot aan de Parkkade.


Parkhaven-eo-ca-1925-NIMH-2011-0440

Over de kale vlakte ten noorden van Het Park en de Parkhaven kom je hier meer te weten: https://nl.wikipedia.org/wiki/Land_van_Hoboken



« Laatst bewerkt op: 16 November 2023, 12:44:13 door Alewijn »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4810 Gepost op: 16 November 2023, 12:46:48 »
Wat een groene vlakte nog (Land van Hoboken), waar nu ErasmusMC, Natuurmuseum en Boymans-Van Beuningen staat (en ooit de Energiehal en Ahoyhal).

Edit: @Alewijn: Ik zie dat je met net voor was met je aanvulling  :D

Edit2: Wat ook opvalt is de groene strook tussen het Park en de Parkhaven. Werd er toen al rekening gehouden met de bouw van de Maastunnel?

Edit3: Blijkbaar hebben de eerste voorbereidingen voor de aanleg van Parksluizen al plaatsgevonden, gezien de rechthoekige zandvlakte op de plaats van de sluizen.
« Laatst bewerkt op: 16 November 2023, 17:31:30 door Arjen52 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4811 Gepost op: 16 November 2023, 13:31:42 »
Denk niet noodzakelijkerwijs een tunnel, maar mogelijk wel een tweede oeververbinding buiten de oude stad om, hoe dan ook uitgevoerd. Iets verderop zie je dat er tussen de nieuwe bebouwing ook ruimte is gelaten voor een bredere weg.
Hoewel je met die bomenrij de indruk krijgt dat het is ontworpen als fraaie boulevard. Dat is uiteindelijk niet erg gelukt.  ;D
« Laatst bewerkt op: 16 November 2023, 13:33:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4812 Gepost op: 16 November 2023, 14:35:11 »
Over de Maastunnel (Wikipedia):

Aan de bouw waren jaren van heftige discussies voorafgegaan, tussen 1898 en 1910. Iedereen was het er wel over eens dat een nieuwe oeververbinding nodig was, omdat er files ontstonden voor de Willemsbrug en de Koninginnebrug. De discussie spitste zich dan ook vooral toe op de vraag of er een brug of tunnel moest worden gebouwd. Uiteindelijk is er een tijd een veerdienst geweest die ook auto's kon vervoeren, maar deze ferry-dienst kon de drukte bij de bruggen niet ontlasten. De gemeente Rotterdam kreeg uiteindelijk eind jaren twintig haar zin: een tunnel bleek financieel aantrekkelijker dan een brug, met name vanwege de grote hoogte, 60 meter, die een brug zou moeten krijgen om het scheepvaartverkeer niet te hinderen.

De strook langs het Park was er dus zeker voor gereserveerd.
Over de treinsporen aan die kant van de Parkhaven komt nog meer.
Na de aanleg van de Parksluizen was er geen treinverkeer meer die kant op.
Tramverkeer wel. Maar voor treinen moesten andere wegen bewandeld worden:


Parksluis-koelwagen-NS-voor-bananen-en-graanwagen-op-dieplader-(nee, rolwagen) Rotterdam-1950


« Laatst bewerkt op: 17 November 2023, 12:16:34 door Alewijn »

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1382
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4813 Gepost op: 16 November 2023, 14:55:07 »
goeienamiddag,

"koelwagen-NS-voor-bananen-en-graanwagen-op-dieplader-Rotterdam-1950"

de koelwagen staat niet op een dieplader maar op een serie  'kleine wieltjes' :    rolbokken/rollers (?)  maar dan niet voor op rails

(zoiets:    https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcSPUFQio80E_ZzCG_4v3iLhOYcV4AXp9igpSIgRlc3JYbaSxpOLC461alvxQrTkHNFFekTlZ7yePLO5Ydb_RNtmNY_P0XVq32BcttOcXWWORIcCRc9KsoiYaZOs7nrOizvxu8STvcNho8o&usqp=CAc   (foto Manutan)
« Laatst bewerkt op: 16 November 2023, 14:57:36 door hervé »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12445
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4814 Gepost op: 16 November 2023, 15:01:33 »
Zo te zien is dat bij de Plukjekaalstraat!
Zie je ook niet vaak, twee wagens achter een trekker.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.