Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:01:41
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 1001198 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4470 Gepost op: 15 October 2023, 14:21:11 »
Toch wel gelukkig dat het een metro is geworden.

Ik heb de straatnamen aangepast en er een completer verhaal van gemaakt...

Toch denk ik dat veel bewoners van de 'polder' nu met metro en bus een slechtere verbinding hebben dan zij met lijn 7 zouden hebben gehad...
« Laatst bewerkt op: 15 October 2023, 14:27:59 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4471 Gepost op: 15 October 2023, 16:23:08 »
Dat laatste denk ik ook. Nu er geen tramverbinding kwam waren de polderbewoners vele jaren aangewezen op de stinkende stadsbussen. En toen de metro ging rijden, eerst van Coolhaven naar Capelsebrug, moest je toch nog eerst met de bus naar Kralingsezoom. En dan op die tochtige en naargeestige plek overstappen op de metro. Hoe enerverend ik die metro ook vond, het was er niet direct makkelijker op geworden. Het hielp wel dat een jaar later de metro als sneltram doorreed naar Oosterflank, dat grensde aan het Lage Land, station Alexander en Ommoord. Maar als 'snel'tram ging dat ook niet echt snel en die maakt een behoorlijke slinger via Capelle Schenkel. Met de trein van Alexander naar CS was (en is) veel sneller.

Daarmee bezig stuitte ik nog wel op een paar mooie plaatjes van de Alexanderpolder (later is de wijk 'Het Lage Land' gaan heten).
Een van de eerste bouwwerken in de wijk:


Bejaardenhuis De-Burcht-Van-Moorselplaats-26-09-1964-NL-RtSA-4273-L-8244

Vanaf die flat:


Koningslaan-aanleg-kruising-Hoofdweg-ca-03-1969-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-11567-01

Langs de Hoofdweg waren verschillende autosloperijen, tenminste aan de noordzijde. Maar dit is aan de zuidzijde, aan de kant van het Lage Land:


Hoofdweg-nabij-Lieven-de-Keijstraat-07-1969-foto-J-Keijzer-NL-RtSA-4121-21428-7-32-01





hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4472 Gepost op: 15 October 2023, 17:24:33 »

Aan de Hoofdweg werden ook trams gesloopt. 1 juli 1963. Foto ROVMDigitaal
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4473 Gepost op: 15 October 2023, 19:22:32 »
Met betrekking tot het Maasstation....
Op maandag 10 februari 1969 schreef dagblad De Rotterdammer bij gelegenheid van de eerste verjaardag van de Metro dat NS spijt hadden van de opheffing van Station Maas in 1953 en van het opheffen van de interlokale tramlijnen.
1969, het jaar van Spoor naar 75....
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4474 Gepost op: 16 October 2023, 11:06:28 »
Verder met Het Lage Land, voorheen - met het toen al gerealiseerde deel van Prinsenland - Alexanderpolder of Alexanderstad genoemd. In deze wijk heb ik van 1970-1997 gewoond.

Het plan was dus om tramlijn 7 via Het Lage Land door te trekken naar station Alexander.
De beoogde route vanaf Laan van Nooitgedacht
Kralingseweg, Boszoom, Prinselaan, Klaas Timmerstraat, Hendrick Staetsweg, Koningslaan, Duikerstraat, Henri Eversstraat, Prins Alexanderlaan.
komt voor een groot deel overeen met de route van de huidige bus 36. Alleen zou die tram dan niet langs de Jacob van Campenweg komen maar gezien de vermelding van de Klaas Timmerstraat het vrijgehouden metrotracé volgen. Dwars door de wijk lag er nl een groenstrook die daarvoor gereserveerd was. Vanuit het zuiden gezien tot aan de Hendrick Staetsweg had die strook voor de tramlijn gebruikt kunnen worden.

Hier een metroplan, waarin omcirkeld het nooit gerealiseerde tracé door Het Lage Land:


Metroplan-OostWest-lijn-jaren-60

De complete wijk in een vroeg stadium - er zou nog veel meer gebouwd worden.
De vrijgehouden strook is al wel te ontdekken. De donkere lijn in het midden van de foto is de singel langs de strook.


Alexanderstad-links-Hoofdweg-Rijksweg-3-1964-foto-D-Lemcke-NL-RtSA-4232-III-608

De strook - direct achter het garagebedrijf - is inmiddels met bomen beplant:


Hendrick-Staetsweg-opening-BP-garage-Bouter&Verhoeff-mei-1968-foto-A-GroeneveldNL-RtSA-4121-20947-4-1-01


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4475 Gepost op: 16 October 2023, 11:36:09 »
.. en dan was er nog de Metrotak naar Zevenkamp, die bovendien beoogd was te worden verbonden met de tak Ommoord.

Ik vraag me mbt de ringlijn door 'de polder' wel af, hoe men dat beoogd had, op straatniveau zoals de tram?
Ik denk het niet, zoals de lijn uiteindelijk gerealiseerd is, was een compromis.
Een compromis, die geen METRO mocht heten maar TRAM.
Door alle gedonder in Kralingen en Amsterdam (Nieuwmarktbuurt) was er een taboe op de aanleg van metrolijnen...

Derhalve stond er tot vorig jaar nog het bord TRAM bij station Oosterflank...

Het materieel dat daar kwam te rijden had dan ook railremmen en richtingaanwijzers...
In eerste instanties waren dergelijke borden ook de enige 'beveiliging', niks ahob's..
« Laatst bewerkt op: 16 October 2023, 11:38:49 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4476 Gepost op: 16 October 2023, 11:53:26 »
Het heet niet voor niets een metroplan, ongetwijfeld dacht men aan een metro met ongelijkvloerse kruisingen. Hoe 'serieus' die plannen voor de ringlijn zijn geweest weet ik niet. In elk geval had daarmee het Lage Land wèl een snelle verbinding gekregen met de stad.

Nog even over de metro vs (snel)tram: de aanleg van de metro langs de Prins Alexanderlaan met gelijkvloerse kruisingen is achteraf gezien een historische vergissing. Eigenlijk hoop ik nog steeds dat Rotterdam doorpakt en het tracé Capelsebrug - station Alexander alsnog van ongelijkvloerse kruisingen voorziet (erop of eronder, net hoe het uitkomt).

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4477 Gepost op: 16 October 2023, 11:59:07 »
Onderstaand hoofdartikel uit Op de Rails van juni 1975 geeft ongeveer de stemming weer mbt metro-aanleg in de lande..

Op dat moment werd er in Rotterdam  en met name gebakkeleid over of de NS-wens om de tunnel zo aan te leggen dat er treinen zouden kunnen rijden. Uiteraard was Gemeente Werken Rotterdam hier voorstander van, dat impliceerde natuurlijk meer beton storten. Kralingen was mordicus tegen want dat hield in nòg meer oude panden slopen...
We zagen een en ander als leden van de Werkgroep Openbaar Vervoer Agglomeratie Rotterdam met argus ogen aan....

Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4478 Gepost op: 16 October 2023, 12:34:37 »
Als je er midden in zit zijn het lastige discussies. Maar van een afstand gezien denk ik toch: beter iets meer investeren, dan heb je er vele jaren profijt van. Als het gaat om de aanleg van spoor- en metrolijnen zie ik graag  iets meer langetermijnvisie. Gelukkig heeft Rotterdam dat wel gehad bij de aanleg van het metronetwerk. Dagelijks profiteren daar duizenden mensen van.

Terug naar de Alexanderpolder. Boeiend om te zien hoe deze wijk in de begintijd tot ontwikkeling kwam. De foto's uit die eerste jaren kunnen mij mateloos boeien.


Jacob-van-Campenweg-Philip-Vingboonsstraat-RET-bus-57-17-03-1964-NL-RtSA-4204-24068


Jacob-van-Campenweg-1965-NL-RtSA-4204-26855


Jacob-van-Campenweg-09-02-1965-NL-RtSA-4273-L-8418


Jacob-van-Campenweg-Prinsenlaan-1966-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-8551-01


Jacob-van-Campenweg-Prinsenlaan-jan-feb-1971-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-12253-01


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4479 Gepost op: 16 October 2023, 14:21:21 »
Van het genoemde garagebedrijf een reclame uiting langs de Prinsenlaan:


Prinsenlaan-reclameauto-Bouter-Verhoeff-sep-1968-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-10860-01

Vanuit de polder werd een fietsroute aangelegd richting Kralingsebos: het Lagelandsepad - tussen de Boszoom en de Van der Helmstraat, in die straat woonde ik. Op de foto de aanleg van de oprit naar de Kralingseplas. Komend vanuit de laag gelegen Alexanderpolder moest je een aardig hoogteverschil overwinnen.


Lagelandsepad-Boszoom-8-10-apr-1968-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-10671-01


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9171
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4480 Gepost op: 16 October 2023, 15:19:08 »
Maasstation: heeft iemand al aan Op de Rails gerefereerd? Ik kon het zo rap niet vinden..

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4481 Gepost op: 16 October 2023, 15:53:17 »
Ja, vrijdag of zaterdag. :)
Post 4446
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9171
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4482 Gepost op: 16 October 2023, 17:10:29 »
 ;D (y)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4483 Gepost op: 16 October 2023, 17:12:52 »
Over Maasstation en Ceintuurbaan gesproken, de kever hierboven volgt het oude spoortracé.
Hieronder heb ik het beoogde tramtracé ingetekend - afgaande op de verkregen informatie.


Mogelijke-route-tramlijn-7-kaartje-1967

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4484 Gepost op: 16 October 2023, 17:32:48 »
Kortom, lijn 7 gaf voor de toenmalige bebouwing een prima verbinding.
Lang zou er in de polder niet meer woningen staan ook!
De Ruit rond de stad stond nog in de planning.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2023, 17:46:33 door hrp »
Groet,
      Ronald