Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 October 2025, 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 906623 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4470 Gepost op: 15 October 2023, 14:21:11 »
Toch wel gelukkig dat het een metro is geworden.

Ik heb de straatnamen aangepast en er een completer verhaal van gemaakt...

Toch denk ik dat veel bewoners van de 'polder' nu met metro en bus een slechtere verbinding hebben dan zij met lijn 7 zouden hebben gehad...
« Laatst bewerkt op: 15 October 2023, 14:27:59 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2646
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4471 Gepost op: 15 October 2023, 16:23:08 »
Dat laatste denk ik ook. Nu er geen tramverbinding kwam waren de polderbewoners vele jaren aangewezen op de stinkende stadsbussen. En toen de metro ging rijden, eerst van Coolhaven naar Capelsebrug, moest je toch nog eerst met de bus naar Kralingsezoom. En dan op die tochtige en naargeestige plek overstappen op de metro. Hoe enerverend ik die metro ook vond, het was er niet direct makkelijker op geworden. Het hielp wel dat een jaar later de metro als sneltram doorreed naar Oosterflank, dat grensde aan het Lage Land, station Alexander en Ommoord. Maar als 'snel'tram ging dat ook niet echt snel en die maakt een behoorlijke slinger via Capelle Schenkel. Met de trein van Alexander naar CS was (en is) veel sneller.

Daarmee bezig stuitte ik nog wel op een paar mooie plaatjes van de Alexanderpolder (later is de wijk 'Het Lage Land' gaan heten).
Een van de eerste bouwwerken in de wijk:


Bejaardenhuis De-Burcht-Van-Moorselplaats-26-09-1964-NL-RtSA-4273-L-8244

Vanaf die flat:


Koningslaan-aanleg-kruising-Hoofdweg-ca-03-1969-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-11567-01

Langs de Hoofdweg waren verschillende autosloperijen, tenminste aan de noordzijde. Maar dit is aan de zuidzijde, aan de kant van het Lage Land:


Hoofdweg-nabij-Lieven-de-Keijstraat-07-1969-foto-J-Keijzer-NL-RtSA-4121-21428-7-32-01





hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4472 Gepost op: 15 October 2023, 17:24:33 »

Aan de Hoofdweg werden ook trams gesloopt. 1 juli 1963. Foto ROVMDigitaal
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4473 Gepost op: 15 October 2023, 19:22:32 »
Met betrekking tot het Maasstation....
Op maandag 10 februari 1969 schreef dagblad De Rotterdammer bij gelegenheid van de eerste verjaardag van de Metro dat NS spijt hadden van de opheffing van Station Maas in 1953 en van het opheffen van de interlokale tramlijnen.
1969, het jaar van Spoor naar 75....
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2646
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4474 Gepost op: 16 October 2023, 11:06:28 »
Verder met Het Lage Land, voorheen - met het toen al gerealiseerde deel van Prinsenland - Alexanderpolder of Alexanderstad genoemd. In deze wijk heb ik van 1970-1997 gewoond.

Het plan was dus om tramlijn 7 via Het Lage Land door te trekken naar station Alexander.
De beoogde route vanaf Laan van Nooitgedacht
Kralingseweg, Boszoom, Prinselaan, Klaas Timmerstraat, Hendrick Staetsweg, Koningslaan, Duikerstraat, Henri Eversstraat, Prins Alexanderlaan.
komt voor een groot deel overeen met de route van de huidige bus 36. Alleen zou die tram dan niet langs de Jacob van Campenweg komen maar gezien de vermelding van de Klaas Timmerstraat het vrijgehouden metrotracé volgen. Dwars door de wijk lag er nl een groenstrook die daarvoor gereserveerd was. Vanuit het zuiden gezien tot aan de Hendrick Staetsweg had die strook voor de tramlijn gebruikt kunnen worden.

Hier een metroplan, waarin omcirkeld het nooit gerealiseerde tracé door Het Lage Land:


Metroplan-OostWest-lijn-jaren-60

De complete wijk in een vroeg stadium - er zou nog veel meer gebouwd worden.
De vrijgehouden strook is al wel te ontdekken. De donkere lijn in het midden van de foto is de singel langs de strook.


Alexanderstad-links-Hoofdweg-Rijksweg-3-1964-foto-D-Lemcke-NL-RtSA-4232-III-608

De strook - direct achter het garagebedrijf - is inmiddels met bomen beplant:


Hendrick-Staetsweg-opening-BP-garage-Bouter&Verhoeff-mei-1968-foto-A-GroeneveldNL-RtSA-4121-20947-4-1-01


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4475 Gepost op: 16 October 2023, 11:36:09 »
.. en dan was er nog de Metrotak naar Zevenkamp, die bovendien beoogd was te worden verbonden met de tak Ommoord.

Ik vraag me mbt de ringlijn door 'de polder' wel af, hoe men dat beoogd had, op straatniveau zoals de tram?
Ik denk het niet, zoals de lijn uiteindelijk gerealiseerd is, was een compromis.
Een compromis, die geen METRO mocht heten maar TRAM.
Door alle gedonder in Kralingen en Amsterdam (Nieuwmarktbuurt) was er een taboe op de aanleg van metrolijnen...

Derhalve stond er tot vorig jaar nog het bord TRAM bij station Oosterflank...

Het materieel dat daar kwam te rijden had dan ook railremmen en richtingaanwijzers...
In eerste instanties waren dergelijke borden ook de enige 'beveiliging', niks ahob's..
« Laatst bewerkt op: 16 October 2023, 11:38:49 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2646
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4476 Gepost op: 16 October 2023, 11:53:26 »
Het heet niet voor niets een metroplan, ongetwijfeld dacht men aan een metro met ongelijkvloerse kruisingen. Hoe 'serieus' die plannen voor de ringlijn zijn geweest weet ik niet. In elk geval had daarmee het Lage Land wèl een snelle verbinding gekregen met de stad.

Nog even over de metro vs (snel)tram: de aanleg van de metro langs de Prins Alexanderlaan met gelijkvloerse kruisingen is achteraf gezien een historische vergissing. Eigenlijk hoop ik nog steeds dat Rotterdam doorpakt en het tracé Capelsebrug - station Alexander alsnog van ongelijkvloerse kruisingen voorziet (erop of eronder, net hoe het uitkomt).

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4477 Gepost op: 16 October 2023, 11:59:07 »
Onderstaand hoofdartikel uit Op de Rails van juni 1975 geeft ongeveer de stemming weer mbt metro-aanleg in de lande..

Op dat moment werd er in Rotterdam  en met name gebakkeleid over of de NS-wens om de tunnel zo aan te leggen dat er treinen zouden kunnen rijden. Uiteraard was Gemeente Werken Rotterdam hier voorstander van, dat impliceerde natuurlijk meer beton storten. Kralingen was mordicus tegen want dat hield in nòg meer oude panden slopen...
We zagen een en ander als leden van de Werkgroep Openbaar Vervoer Agglomeratie Rotterdam met argus ogen aan....

Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2646
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4478 Gepost op: 16 October 2023, 12:34:37 »
Als je er midden in zit zijn het lastige discussies. Maar van een afstand gezien denk ik toch: beter iets meer investeren, dan heb je er vele jaren profijt van. Als het gaat om de aanleg van spoor- en metrolijnen zie ik graag  iets meer langetermijnvisie. Gelukkig heeft Rotterdam dat wel gehad bij de aanleg van het metronetwerk. Dagelijks profiteren daar duizenden mensen van.

Terug naar de Alexanderpolder. Boeiend om te zien hoe deze wijk in de begintijd tot ontwikkeling kwam. De foto's uit die eerste jaren kunnen mij mateloos boeien.


Jacob-van-Campenweg-Philip-Vingboonsstraat-RET-bus-57-17-03-1964-NL-RtSA-4204-24068


Jacob-van-Campenweg-1965-NL-RtSA-4204-26855


Jacob-van-Campenweg-09-02-1965-NL-RtSA-4273-L-8418


Jacob-van-Campenweg-Prinsenlaan-1966-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-8551-01


Jacob-van-Campenweg-Prinsenlaan-jan-feb-1971-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-12253-01


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2646
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4479 Gepost op: 16 October 2023, 14:21:21 »
Van het genoemde garagebedrijf een reclame uiting langs de Prinsenlaan:


Prinsenlaan-reclameauto-Bouter-Verhoeff-sep-1968-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-10860-01

Vanuit de polder werd een fietsroute aangelegd richting Kralingsebos: het Lagelandsepad - tussen de Boszoom en de Van der Helmstraat, in die straat woonde ik. Op de foto de aanleg van de oprit naar de Kralingseplas. Komend vanuit de laag gelegen Alexanderpolder moest je een aardig hoogteverschil overwinnen.


Lagelandsepad-Boszoom-8-10-apr-1968-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-10671-01


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8892
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4480 Gepost op: 16 October 2023, 15:19:08 »
Maasstation: heeft iemand al aan Op de Rails gerefereerd? Ik kon het zo rap niet vinden..

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4481 Gepost op: 16 October 2023, 15:53:17 »
Ja, vrijdag of zaterdag. :)
Post 4446
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8892
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4482 Gepost op: 16 October 2023, 17:10:29 »
 ;D (y)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2646
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4483 Gepost op: 16 October 2023, 17:12:52 »
Over Maasstation en Ceintuurbaan gesproken, de kever hierboven volgt het oude spoortracé.
Hieronder heb ik het beoogde tramtracé ingetekend - afgaande op de verkregen informatie.


Mogelijke-route-tramlijn-7-kaartje-1967

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4484 Gepost op: 16 October 2023, 17:32:48 »
Kortom, lijn 7 gaf voor de toenmalige bebouwing een prima verbinding.
Lang zou er in de polder niet meer woningen staan ook!
De Ruit rond de stad stond nog in de planning.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2023, 17:46:33 door hrp »
Groet,
      Ronald