Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waar is dit? door Hans Reints
Vandaag om 10:39:21
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 10:38:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Bahn-AG
Vandaag om 10:28:47
LIMA IRM Cardanassen door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:17:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:58:11
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:48:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:54
Een Rotterdams gebouw door Jan Bennink
Vandaag om 07:55:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:26:36
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 867561 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6758
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2925 Gepost op: 10 June 2022, 16:33:19 »
Mijn ouders zijn gebombardeerd (met mijn broer van 1 en zuster van 3 jaar). Zij zijn toen bij een zuster van mijn vader ingetrokken in de Sophiastraat en hebben daar tot aan het eind van de oorlog gewoond. In '44 is mijn andere zuster daar geboren. In de hongerwinter is mijn vader met zijn zwager naar Brabant getrokken om bij een boer te werken, dat waren 2 monden minder om te voeden.

Ver voor mijn tijd, ik ben van '53. Het Heliport ken ik goed, als kleine jongen daar vaak staan kijken hoewel we toen al op Charlois woonden.

Gr, Ben.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12478
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2926 Gepost op: 10 June 2022, 16:35:00 »
Ik volg dit draadje al een tijdje.

Waar waren de binnenstad bewoners onder gebracht gedurende al die jaren?

Arjan

In 1942 werden in o.a. de Vlaardingse Babberspolder dit soort woningen opgetrokken voor de uitgebombar5deerde Rotterdammers. Het zelfde type woning, en ook de opzet van de wijk (Barakken voorbeeld) kon je terug vinden aan de Waalhaven, Wielewaal, en bij het vliegveld Zestienhoven in Overschie.





De Jonker Fransstraat in Vlaardingen is zo'n voorbeerld van snelle bouw.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2927 Gepost op: 10 June 2022, 17:18:02 »
Dat is een mooi voorbeeld van de vele noodwoningen. We zijn er al verschillende tegenkomen in dit topic.
Zo waren er langs het Noorderkanaal hele nood-'dorpen'. 
De woningnood was jarenlang erg hoog, inwonen kwam veel voor.

Daar kwam nog bij dat in het centrum minder nieuwe woningen terugkwamen. In eerste instantie werden vooral bedrijven en kantoren gebouwd. Rotterdam zou een zakencentrum krijgen. Dat is ook gebeurd, maar gaandeweg kwam het besef dat er in het centrum ook wel mensen moesten wónen.

Hans, ook bedankt voor de bijzondere beelden van het spoorviaduct. Normaal zag je dat alleen vanuit de trein of vanaf de straat.
Daar heb ik dan wel weer de nodige plaatjes van. Om te beginnen uit de vooroorlogse tijd.


Binnenrotte-spoorviaduct-1878-1882-NL-RtSA-4100-IX-856-01


Binnenrotte-vanuit-ZO-1930-NL-RtSA-4029-PBK-493-01

Ergens tussen 1930 en 1935 zijn de pijlers vervangen.


Spoorviaduct-Binnenrotte-1935-NL-RtSA-4029-PBK-485-01


« Laatst bewerkt op: 10 June 2022, 17:41:07 door Alewijn »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3994
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2928 Gepost op: 10 June 2022, 18:14:44 »
De Binnenrotte lijkt wel wat op de Ëlevated " in Chicago. ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2929 Gepost op: 10 June 2022, 18:17:41 »
Peter,

Yep.
En daar komen de Van Rossems!

R.
Groet,
      Ronald

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3994
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2930 Gepost op: 10 June 2022, 18:20:31 »
Stel je voor.
Wat zou Vincent er van vinden  ?
Hadden ze toen nog een zus?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2487
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2931 Gepost op: 10 June 2022, 18:36:44 »
Hoi Alewijn,

Ik zie heel veel leuke foto's. Zeker op en rond het luchtspoor is helemaal in mijn straatje ! Ik bouw de latere periode, maar ook van hoe het vroeger was is interessant. Keuze genoeg voor de verschillende pilaren die toegepast zijn.

Ik blijf je draadje met veel plezier volgen  (y)

Vriendelijke groet Ruud.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2932 Gepost op: 10 June 2022, 19:51:16 »
The Rotterdam City Highline...


Spoorviaduct-nieuwe-pijlers-links-Hotel-Restaurant-Gerard-1930-1939-NL-RtSA-4144-FD-4030


basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2933 Gepost op: 10 June 2022, 21:42:36 »
De Binnenrotte lijkt wel wat op de Ëlevated " in Chicago. ;)
Dan moet ik aan de openingsscene denken van The Untouchables.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2934 Gepost op: 10 June 2022, 23:12:39 »
Even zoeken op Elevated Chicago leverde dit leuke plaatje op.


Dan komen die oude Lima wisseltjes toch nog van pas!


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2935 Gepost op: 10 June 2022, 23:16:29 »
Maar voordat we nu helemaal verdwalen:


Fascinerend gezicht op het spoorviaduct vanaf de Laurenstoren - feb 1948 NL-RtSA-4204-869-1


Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2936 Gepost op: 11 June 2022, 00:04:39 »
Waar waren de binnenstad bewooners onder gebracht gedurende al die jaren?
Naast ons huis in Gouda woonden Rotterdammers (Segboer) die daar in de oorlog "weggebombardeerd" waren.
« Laatst bewerkt op: 11 June 2022, 00:11:40 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2937 Gepost op: 11 June 2022, 08:55:15 »
Wat de foto extra bijzonder voor me maakt is dat ik zo vaak in die kerk heb gezeten.
De langsrijdende treinen waren goed te horen. En gelukkig ook te zien :)

Wat er ook te zien was: in een van de pilaren was een speciale eerste steen ingemetseld die in 1952 gelegd was door koningin Juliana.
Van dat gebeuren is ook een foto:


Laurenskerk leggen 1e steen door koningin Juliana 19 05 1952 foto H Pot Nationaal-Archief-905-1196


« Laatst bewerkt op: 11 June 2022, 08:59:41 door Alewijn »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3994
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2938 Gepost op: 11 June 2022, 09:15:59 »
Omdat we nu toch in de kerk zitten ,orgelconcerten werden in overleg met de Treindienstleider op CS uitgevoerd ,om het treinen geluid er niet doorheen te krijgen.  :D
Vandaar die fles wijn die door mensen van de SSN op de laatste dag  van het luuchtspoor werd uitgereikt aan het  kerkbestuur.
Peter
« Laatst bewerkt op: 11 June 2022, 09:17:30 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2939 Gepost op: 11 June 2022, 10:00:14 »
Nog een bijzonder plaatje van de vooroorlogse situatie.


Laurenskerk-eo-1922-NL-RtSA-4029-PBK-2008-54-01

Dit kaartje toont niet alleen de treinsporen maar ook het stratenplan van het oude Rotterdam.


spoorkaart-Rtd-Centrum-1905-NL-RtSA-4001-XVII-1-01-01