Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een Rotterdams gebouw door Jan Bennink
Vandaag om 07:55:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:26:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 05:04:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door robin binsbergen
Vandaag om 04:09:54
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
04 September 2025, 20:51:47
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
04 September 2025, 19:58:45
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
04 September 2025, 16:39:04
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
04 September 2025, 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
04 September 2025, 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
04 September 2025, 11:19:20
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 867512 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2910 Gepost op: 10 June 2022, 09:58:49 »
Het helicoptervervoer was wel echt voor de happy few, nog meer dan de TEE..
Maar goed, laten we verder kijken.


Stationsgebouw-Rotterdam-Hofplein-en-vml-heliportterrein-vanaf-Shellgebouw-01-03-1974-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-24642-2-9-01


Spoorviaduct-Pompenburg-Blaak-ca-1974-NL-RtSA-4100-2005-6860-TM-6865-06


NS-1157-Pompenburg-1965


Spoorviaduct-thv-station-Hofplein-1960


Rtd-Centrum-luchtfoto-1955





spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5585
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2911 Gepost op: 10 June 2022, 10:10:08 »
:)
De wentelwieken waren in feite een alternatief voor de Beneluxtreinen die in " Groot Charlois" Heliport passeerden.

Groetjes
Ronald
Met dien verstande dat ook in Eindhoven een heliport was waar Sabena op vloog en die stad nog steeds geen goede treinverbinding met België heeft.
Groet, Frank

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2912 Gepost op: 10 June 2022, 11:13:20 »
Ik zie langs de wegen veel jonge bomen staan in het gebombardeerde stadsdeel..
Lag het stratenplan toen al vast ,dat men dit al gedaan had ?
Maar mss waren ze een paar jaar later allemaal in de noodkachels (Of wonder kachels genoemd) verdwenen?
Peter

Interessante vraag.
In mei 1940, dus direct na de verwoesting van de binnenstad begon W.G. Witteveen aan een wederopbouwplan.
Zijn opvolger C. van Traa begon in 1944 met een nog verdergaand basisplan. Dat werd in mei 1946 door de gemeenteraad goedgekeurd. Er kwam een geheel nieuw stratenplan.
zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Basisplan_voor_de_Wederopbouw_van_Rotterdam
en: https://wederopbouwrotterdam.nl/artikelen/basisplan-van-traa


Basisplan 1946

Dus ja, het stratenplan stond kort na de oorlog al vast.
Wanneer ging men bomen planten? Eigenlijk zie ik heel weinig bomen op foto's uit de eerste jaren van de wederopbouw.
Wel  de foto van de Goudsesingel/Mariniersweg begin jaren 50. Pas in de jaren 70 ging men de stad echt vergroenen.

Dat er in de oorlogsjaren veel bomen sneuvelden voor brandhout is bekend. Maar of dat na de oorlog nog gebeurde? Ik kan het me niet voorstellen. Maar ja, ik heb de naoorlogse jaren met alle armoede die er nog was, niet meegemaakt.

« Laatst bewerkt op: 10 June 2022, 11:29:16 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2913 Gepost op: 10 June 2022, 11:29:13 »


Spoorviaduct-thv-station-Hofplein-1960
Toen we in 1980 trouwden kocht ik - mijn moeder ging mee... - in het bloemenwinkeltje het bruidsboeket en de bijbehorende corsages.
Gerbera's.
Een winkel toen speciaal voor bruidsboeketten, vlak bij Stadhuis.
Het bloemstuk voor onze trouwtram kwam van een andere bloemist.

Onder het Hofpleinstation langs de Katshoek - deels afgebroken voor de spoortunnel - gingen we op dansles bij de grote dansschool van De Klerk.
In feite was het een aaneenschakeling van wat nu Hofbogen is met veel horeca richting Zomerhofkwartier.

Ronald
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2914 Gepost op: 10 June 2022, 11:37:38 »
Interessante vraag.



Basisplan 1946
Dus ja, het stratenplan stond kort na de oorlog al vast.

Wie deze kaart vergelijkt met wat er gerealiseerd is ziet weinig overeenkomsten met de huidige stad.
Het stratenplan is duidelijk verschillend.
Een verkeersvrije Lijnbaan moest nog worden bedacht.
De typerende luxe flats op rij bij de Karel Doormanstraat kon men ook niet voorzien.
De dubbele Willemsspoorbrug is er niet gekomen.
Net als de verkeersbrug tussen Oranjeboomstraat en de Blaak, met enorme rotonde bij het Blaakstation.
Voor die brug zou het Witte Huis gesloopt moeten worden.
Was in 1979 ook sprake van dat het tegen de vlakte ging.
De consequentie is de vreemde kronkel en verdieping in het huidige trace tussen brug en Blaak...
Wel gerealisseerd: de Blaak-doorbraak, waardoor de Blaak na de sloop van het restant oude Bijenkorf en de nodige in 1940 gespaarde woningen over ging in de West Blaak en westenlijker richting Maastunnel.

Bomen konden na de bevrijding moeilijk gerooid worden; dat gebeurde in de hongerwinter in een verduisterde stad waar men tijdens Sperzeit niet op straat mocht op straffe van .....

Ronald
« Laatst bewerkt op: 10 June 2022, 11:53:05 door hrp »
Groet,
      Ronald

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2915 Gepost op: 10 June 2022, 11:59:35 »
Uiteraard is dit niet 1 op 1 gerealiseerd, zo gaat dat met plannen, maar de hoofdlijnen zitten er wel in. Met name de grote verkeersassen die voor het bombardement niet bestonden staan er op en zijn ook gerealiseerd; Hofplein, Centraal Station op de as met het Kruisplein, Coolsingel, Blaak als grote verkeersas, weg langs de rivier (Maasboulevard), verdwijnen station Maas.
Die grote rotonde in het verlengde van de Maasbrug is er gelukkig nooit gekomen.  8)
Als je dit plan vergelijkt met het eerste plan van Witteveen uit 1941 zie je overigens een duidelijke ontwikkeling richting wat het uiteindelijk geboren is. Interessant: in het plan van Witteveen staat een spoorlijn getekend vanaf Hofplein, langs de Rotte, Crooswijk en het Kralingse bos richting de lijn naar Gouda. Zo zijn er ook plannen geweest om de Rotte te dempen en daar een vierbaans autoweg op aan te leggen. Jaja, de vooruitgang.
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2916 Gepost op: 10 June 2022, 13:03:15 »
@ Marc.
Rotte tracé: autoweg en spoor, toch?
Dat was jaren zeventig toen de oude meuk langs de Rotte er nog stond...
R.
Groet,
      Ronald

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2917 Gepost op: 10 June 2022, 13:22:04 »
Autoweg speelde inderdaad in de jaren '70. De spoorlijn viel me op in het eerste plan Witteveen, dat ook in de eerder geplaatste link is te vinden (even scrollen).
No dress rehearsel, this is our life.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2918 Gepost op: 10 June 2022, 14:08:29 »
Het plan was zelfs een zesbaans weg. Het is in 1975 ingetrokken na protesten vanuit de wijken Crooswijk en het Oude Noorden.
Je moet er niet aan denken dat de Rotte nog verder gedempt zou zijn.

De Binnenrotte is ook al verloren gegaan...
Maar daar lag dan nog wel een prachtig spoorviaduct.
Terwijl in de oorlog elders zoveel spoorbruggen zijn opgeblazen zijn de spoorbruggen en het viaduct in Rotterdam behouden gebleven.


Spoorviaduct-1940-NL-RtSA-4100-1979-1136-01

We hebben er nog tot 1993 van kunnen genieten...


Spoorviaduct-Meent-1953-NL-RtSA-4273-L-186



Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2919 Gepost op: 10 June 2022, 14:29:32 »
Mooie platen wederom!  (y)
Het eenzame gebouw in het midden van de foto staat er nog, inmiddels wat minder eenzaam aan de Botersloot.
No dress rehearsel, this is our life.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1638
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2920 Gepost op: 10 June 2022, 14:39:24 »

Ik volg dit draadje al een tijdje.

Regelmatig zie fotos voorbij komen van een kale Rotterdamse binnenstad vanwege het bombardement. Daar het toch wel een tijdje geduurd heeft voordat het weer opgebouw was vroeg ik me het volgende af.

Waar waren de binnenstad bewooners onder gebracht gedurende al die jaren?

Arjan

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2886
    • foto's op Imgur
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2921 Gepost op: 10 June 2022, 14:47:57 »
Wat ik ooit van mijn ouders begreep: in eerste instantie veelal bij familie.
(Mijn ouders woonden niet in de binnenstad, maar familie van hen wel. In het afgebrande deel van de Zomerhofstraat.)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12477
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2922 Gepost op: 10 June 2022, 15:16:33 »
















Het begin van het einde!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2923 Gepost op: 10 June 2022, 15:45:33 »
Ik volg dit draadje al een tijdje.

Regelmatig zie fotos voorbij komen van een kale Rotterdamse binnenstad vanwege het bombardement. Daar het toch wel een tijdje geduurd heeft voordat het weer opgebouw was vroeg ik me het volgende af.

Waar waren de binnenstad bewooners onder gebracht gedurende al die jaren?

Arjan

Sommigen inderdaad in eerste instantie bij familie, zoals Marc al schreef. Anderen werden opgevangen in andere plaatsen.
Nog tijdens de oorlog is men begonnen om rondom de stad nooddorpen te bouwen om deze mensen weer een eigen woning te bieden. Die nooddorpen zijn tot lang na de oorlog blijven bestaan.
Het is niet zo dat de mensen die weggebombardeerd waren, ook weer naar de binnenstad zijn teruggekeerd. Vaak zijn zij voorgoed uit de binnenstad weggegaan en in de woningen die daar tijdens de wederopbouw beschikbaar kwamen, kwamen weer andere mensen te wonen.

Grtz, Ton

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3994
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2924 Gepost op: 10 June 2022, 16:14:58 »
Mijn ouders  in Noordwijk hadden kennissen in  die plaats ,die uit R. kwamen door het bombardement en de rest van hun leven daar zijn blijven wonen.
Mijn schoonmoeder, destijds 20 jaar oud ,is verhuisd naar Dordt,  en ook niet meer in R. terug gekomen.
 Dat zijn er maar drie ,die ik kende .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen