Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 11:19:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:11:32
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 11:08:44
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 11:01:14
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:02:43
Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 09:45:40
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 09:41:29
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:33:19
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 08:43:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 887439 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2310 Gepost op: 14 April 2022, 15:59:09 »
Verstopt station Noord

Ondanks ludieke beschildering en teksten, posters en geparkeerde fietsen lijkt het op een zonnige voorjaarsdag een gribus.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 14 April 2022, 16:02:33 door hrp »
Groet,
      Ronald

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6238
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2311 Gepost op: 14 April 2022, 16:09:33 »
...

Rtng combiterminal 26 04 1982 foto R Hamoen
...

Rtng NS 2277 28 09 1979 foto R Hamoen
...
Mooi kraantje voor de modelbaan en stoere loc  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2312 Gepost op: 14 April 2022, 18:15:36 »
@Ronald
 :( Ontsierend! Laten ze die A20 snel onder de grond stoppen!

@Jacob
 :) :)


De goederenloods (waar het radiomuseum dus niet meer in zit, bedankt voor de update, Ronald) zien we hier in de tijd dat daar nog wel spoorverkeer was.
In dit geval heel bijzonder spoorvervoer zelfs:


Ceintuurbaan bij van Gend&Loos-loods RET-tweeasser op platte wagen verkocht aan de HTM


Ceintuurbaan Allan tram op platte wagen


Ceintuurbaan Allan tram op platte wagen 1957


Ceintuurbaan aflevering vanuit Allan fabriek, met aanvullende gegevens: motorwagen 572 op 27 juli 1948, foto van der Zee

« Laatst bewerkt op: 14 April 2022, 22:25:20 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2313 Gepost op: 14 April 2022, 19:40:06 »
Heel apart dat er voor  die laatste tientallen meters tussen NS spoor en RET zo provisorisch gewerkt werd.
Bovenste foto idd Parkwagens die naar Den Haag gingen en daar als Rotterdammertjes verder gingen. Ze waren er niet zo'n succes, want al 23 jaar intensief gebruikt. In de Maasstad reden er nog een aantal in de spitsen en een aantal als bijwagen achter vierassers.

Twee foto's van de aflevering van kleine Schindler 7 uit Zwitserland, aangevoerd per spoor. 1 april 1957, foto Hans Oerlemans.

Ten slotte de aflevering met ellebogenstoom van een van de twee proefwagens door Allan op 27 juli 1948. Mw 572.  Foto van der Zee. Menskracht, Allan weigerde gebruik te maken door de RET ter beschikking gestelde paarden.

Ronald

« Laatst bewerkt op: 14 April 2022, 22:35:40 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2314 Gepost op: 14 April 2022, 22:49:50 »
Dank weer voor de aanvullingen.

Even verder naar het westen is begin jaren 50 het zgn Rozenviaduct gebouwd, waardoor de Rozenlaan met het Kleiwegkwartier een directe verbinding kreeg met 'de stad'.
Het eerste plaatje  geeft zicht op de Ceintuurbaan.


Ceintuurbaan aanleg viaduct Rozenlaan okt 1951 NL-RtSA-4204-5922


Ceintuurbaan aanleg viaduct Rozenlaan okt 1951 NL-RtSA-4204-5835


Aanleg viaduct over Noorderkanaal Rozenlaan 1954 NL-RtSA-4204-9401

Ik snap niet waarom er zoveel tijd tussen de eerste en de laatste foto zit. Misschien klopt een van beide jaartallen niet. Of het viaduct is in twee fasen gebouwd.
« Laatst bewerkt op: 14 April 2022, 22:58:34 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2315 Gepost op: 14 April 2022, 23:15:14 »
Lange bouwtijd...
Het plan dateert uit 1950.
De takelwagen heeft een oud kentekentype.
Misschien was men wel spoedig gestart om bij de intensivering van het treinverkeer in de loop van 1953 door de bouw minder hinder te ondervinden. En ging men wegens de 'bestedingsbeperking' langzaam verder.
In 1956 was de brug klaar, ging buslijn 45 via de Rozenlaan naar de nog volop  in aanbouw zijnde wijk Schiebroek.
In 1969 nam lijn 5 de taak over, reed via ander viaduct en werd lijn 45 ingekort naar het RET complex Kleiweg.

De tweede plaat toont ook een rijtuig bij Allan.

Op de onderste foto zien we links van het Hofpleinlijntrace de ambachtsschool aan de Gordelweg. In bezettingstijd is het gebouw zeer geraakt door bommen. Hersteld zijnde is het inmiddels gesloopt. Ambachtsschool...later lts. Tegenwoordig vmbo. :)
Ronald
« Laatst bewerkt op: 15 April 2022, 09:17:56 door hrp »
Groet,
      Ronald

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2316 Gepost op: 15 April 2022, 12:37:47 »
... want stoptreinen werden destijds in Gouda nog gecombineerd met een deel uit Den Haag, dat was ook omslachtig.
Eerder deden ze dat ook met de sneltreinen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Tjerk Tigchelaar

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2317 Gepost op: 15 April 2022, 18:34:01 »
Dat combineren en ook splitsen van sneltreinen/IC's in Utrecht hebben ze volgehouden tot de ingebruikname van de Hanze-lijn.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2318 Gepost op: 15 April 2022, 22:30:29 »
Dat geldt ook voor Zwolle.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2319 Gepost op: 16 April 2022, 09:25:11 »
Richting Utrecht...

Kralingen, Oostmaaslaan met en zonder trein.


Foto's van Jan Roovers.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 16 April 2022, 12:01:49 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2320 Gepost op: 16 April 2022, 17:49:30 »
De laatste foto stond ook al in post 1996.
De eerste foto even bijgesneden, komt die iets beter tot zijn recht:)




hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2321 Gepost op: 16 April 2022, 18:51:58 »
 :)

Ik wist dat de tweede prent hier eerder te zien was, herplaatst ter localisering van de andere waar de fotograaf ongeveer gestaan zal hebben ter hoogte van het witte pand aan de Oostmaaslaan. Hoewel duidelijk (en lelijk) gerenoveerd zijn  veel panden er nog; men kijkt er nu tegen de dijk die prozarisch Maasboulevard heet. Er zijn ideeën om de weg verderop te voorzien van een plateau met woningen om De Esch beter te laten aansluiten met het oude deftige Kralingen. Aldus lazen wij in NRC.
Overigens, de woningen links van het treinstel staan op het Noordereiland.
Groet,
Ronald

Ps: Mis; die huizen staan aan de Oostzeedijk, thv Bosland.
« Laatst bewerkt op: 17 April 2022, 15:53:47 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2322 Gepost op: 16 April 2022, 21:02:35 »
Richard liet pas een stukje van een luchtfoto zien van dezelfde Oostmaaslaan.
Hierbij een iets grotere versie.


Oostmaaslaan verdwenen spoortrace tussen Nieuwe Maas en Buizengat luchtfoto ca 1960

« Laatst bewerkt op: 16 April 2022, 21:12:56 door Alewijn »

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1145
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2323 Gepost op: 17 April 2022, 09:22:10 »
De laatste foto stond ook al in post 1996.
De eerste foto even bijgesneden, komt die iets beter tot zijn recht:)



Mooie foto van een mat 46 vierwagenstel in de oorspronkelijke uitvoering. Je ziet duidelijk dat hij recentelijk door de wasstraat is gegaan. De wasborstels hadden maar een beperkt bereik, getuige de zilveren onderkant van het dak en daarboven de bruin zwarte viezigheid van het stroomafnemervuil. Je begrijpt nu ook beter waarom ze het bij de eerste revisie dit grijs hebben gemaakt.
Een ander detail voor mij is de plaats en kleur van de koers borden.

De kleurenfoto van de Oostmaasover is ook een mooie, je zit de erfafscheiding nog staan van het spoorweg terrein.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2324 Gepost op: 17 April 2022, 09:53:01 »
Rob,
Wasstraat in 1953?

Dat was toch simpel met mankracht, emmers en luiwagens borstelen daar waar de treinstellen stonden opgesteld?

Ronald
Groet,
      Ronald