Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 09:45:40
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 09:41:29
Minibaan Visserskaai H0 door Huup
Vandaag om 09:38:52
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:33:19
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 09:21:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 08:43:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 887376 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2295 Gepost op: 12 April 2022, 15:41:36 »
@Tjerk
50 jaar geleden, toen lag ik nog in de box...

Nog iets over Goederenstation Noord. Het is al echt tijdperk 4 maar de Combiterminal van NS/Trailstar wil ik hier toch even laten zien.
In sfeervol zwart/wit, dat dan weer wel...


Rtng combiterminal 26 04 1982 foto R Hamoen


Rtng oplegger overladen met kraan 26 04 1982 foto R Hamoen


Rtng-opleggervervoer-26-04-1982-foto-R-Hamoen


Rtng-post-I-26-09-1979-foto-R-Hamoen


Rtng NS 2277 28 09 1979 foto R Hamoen


Rtd Noord Goederenstation westzijde van het emplacement 17 maart 1979 foto W Vos klassiekebeveiliging.com


Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2296 Gepost op: 12 April 2022, 16:17:35 »
Ik ben vroeger weleens (illegaal) bij dat rijtuig geweest en er geloof ik ook nog even binnen geweest. Wat opviel was dat het rijtuig vol hing met posters van blote dames ;D toen kon dat gewoon.
Groeten,
Richard

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3093
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2297 Gepost op: 12 April 2022, 16:24:13 »
Zie je wel dat vroeger alles beter was :angel:
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2298 Gepost op: 12 April 2022, 16:59:15 »
Je zou het bijna gaan geloven idd ;D
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2299 Gepost op: 12 April 2022, 18:24:25 »
Begin 1996 ben ik er nog eens gaan kijken. Toen was de terminal geheel ontmanteld en was het blokkendoosrijtuig weg.

Martijn Haman schrijft erover (https://www.martijnhaman.nl/blokkendozen.htm):
Rijtuig mCd 9415 gaat in 1966 buiten dienst bij NS en word twee jaar later ingericht als kantoor voor de firma Trailstar te Rotterdam. Het rijtuig krijgt daarbij een gele kleur en het gehele interieur word verwijderd. In 1995 verwerft de SGB het rijtuig in deze staat. Het doet sindsdien dienst als opslagruimte en heeft het SGB-nummer C139 gekregen.
In april 2016 is het rijtuig verworven door een bedrijf en geplaatst naast de Houtloods in de Tilburgse Spoorzone. Daar gaat het samen met een Belgisch K1-rijtuig als blikvanger dienen voor de in te richten Houtloodstuin.
Na een verbouwing is in april 2017 in het K1-rijtuig eetbar de wagon gevestigd. In een deel van het blokkendoos-rijtuig zijn toiletten gebouwd. Het resterende deel van het rijtuig wass enige tijd in gebruik door een nabijgelegen bedrijf, maar inmiddels in gebruik voor groepen die de eetbar bezoeken. Tilburg, 17 juli 2020.



Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2300 Gepost op: 12 April 2022, 18:41:22 »
Even tussendoor...
Voor degenen die interesse én een Facebook account hebben, de laatste dagen worden in de privé groep "Kralingen" een aantal foto's geplaatst uit omstreeks 1953-55 van de omgeving ten oosten van het Maasstation, waarop veel sporen, bovenleiding en opbraak te zien zijn.
De Facebookgroep is sowieso een aanrader voor wie van oude platen houdt. Wel ff aanmelden want zoals gezegd, het is een niet openbare groep.


Als voorbeeldje Oostmaaslaan en Buizengat 1955, nog is zichtbaar waar de sporen hebben gelegen. Als uitsnede van de foto mag dit volgens mij, zoniet haal maar weg.
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2301 Gepost op: 13 April 2022, 11:23:43 »
Bedankt voor de tip, Richard.
Eens kijken of we daar bij kunnen komen via via, ben zelf niet actief op fb.

Terug naar station Noord eo.


Aanleg A20 bij station Noord 1965 NL-RtSA-4204-27491
Correctie: het gaat hier bij nader inzien niet om de aanleg van de rijksweg maar van de Bergwegbrug.

« Laatst bewerkt op: 13 April 2022, 21:22:49 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2302 Gepost op: 13 April 2022, 12:48:33 »
@Alewijn. A20...

Nee, dit is 1965 inderdaad, maar bouw nieuwe Bergwegbrug.
De oude brug lag westelijker, links op de foto.
Zie een van mijn  eerdere posts hierover.
De A20 werd vijf jaar later aangelegd.

Ten tijde van de bouw was het Noorderkanaal even gedempt.
Twee stoommachines voor de energie voor het heien cq palen trekken.
Het verkeer op de voorgrond draait van de Gordelweg de Bergweg op.
Buiten beeld de tramsporen van lijn 10 en 14 linksom om langs de spoorlijn bij station Noord uit te komen.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 13 April 2022, 15:43:53 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2303 Gepost op: 13 April 2022, 21:21:20 »
Dan wordt in het stadsarchief ten onrechte naar de aanleg van rijksweg 20 verwezen: https://stadsarchief.rotterdam.nl/zoeken/archief/?mivast=184&miadt=184&mizig=299&miview=ldt&milang=nl&micols=1&misort=last_mod%7Cdesc&mizk_alle=27491
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik pas het bijschrift aan.

Vervolgen we de Ceintuurbaan met parallel daaraan het Noorderkanaal.


Ceintuurbaan Noorderkanaal nov 1948 NL-RtSA-4204-1682


Ceintuurbaan uitbreidingsplan 1948 NL-RtSA-4001-II-126-01-01-01




Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1145
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2304 Gepost op: 13 April 2022, 21:38:52 »
Van dat bestemmingsplan is niet veel terecht gekomen denk ik zo. Er ligt nu een dikke snelweg het uitzicht te bederven. Alleen de Roeivereniging aan het Noorderkanaal houdt de eer nog hoog.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2305 Gepost op: 13 April 2022, 22:14:33 »
@Alewijn, verwijzing Stadsarchief...
Ach, een straatbeeld met Duitstalige richtingbord, boomstammen met witte verduisteringsbanden en tram met afgeschermde koplamp wordt ook gedateerd voor jaren dertig in plaats van 1942.

@Rob, roeivereniging.
Dat Skadi gebouw stamt 'pas' uit 1968
Verder zijn er een grote speeltuin en scouting gevestigd vlak naast/onder de snelweg. In de jaren veertig kwamen er een Nootdorp met houten woningen en de getoonde bedrijven.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 13 April 2022, 22:29:36 door hrp »
Groet,
      Ronald

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2306 Gepost op: 14 April 2022, 00:50:37 »
@allen
Het gaat dus om de tijd tussen 1953 en 1970.
Was er toen op de lijn Rotterdam - Utrecht wel onderscheid tussen snel- en stoptreinen?
Misschien was dat niet zo nodig, want na Rotterdam Noord kwamen alleen nog de stations Gouda en Woerden.
De sneltreinen stopten niet in Woerden. De stoptreinen wel.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2307 Gepost op: 14 April 2022, 08:35:27 »
Dank voor de aanvulling, Martin.
De sneltreinen tussen Rotterdam en Utrecht stopten dus onderweg op de stations Rotterdam Noord en Gouda.
Vergelijkbaar dus met de intercity's van nu die op Alexander en Gouda stoppen.

Er is een tijd geweest, voor 1983, dat de intercity's non-stop van Rtd CS naar Utrecht reden. Ik kende iemand die bij NS werkte op het hoofdkantoor in Utrecht. Die nam dagelijks op Alexander de stoptrein naar Rtd CS en daar dan de Intercity naar Utrecht. Een beetje om (2x10 km), die hield duidelijk niet van de stoptrein. Wat op zich voor te stellen is want stoptreinen werden destijds in Gouda nog gecombineerd met een deel uit Den Haag, dat was ook omslachtig.


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2308 Gepost op: 14 April 2022, 11:40:21 »
Dichtbij station Noord staat nog altijd de oude goederenloods uit de begintijd van de Ceintuurbaan.
De sporen onderaan de spoordijk zijn verdwenen, in de loods is sinds 1998 het radio museum gevestigd.





Hier nog een luchtfoto van voor die tijd (jaren 90).




« Laatst bewerkt op: 14 April 2022, 11:46:25 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2309 Gepost op: 14 April 2022, 12:46:04 »
Radiomuseum
Het Rotterdams Radiomuseum is verhuisd naar nummer 111 zijnde het Correct pand tegenover de loods.
Het is de verzameling van wijlen Correct's eigenaar Harry de Jong.
https://imusea.nl/index.php?view=article&id=105

Resterende sporen...
Ronald
« Laatst bewerkt op: 14 April 2022, 12:48:09 door hrp »
Groet,
      Ronald