Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 841828 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2025 Gepost op: 17 March 2022, 11:24:27 »
Jammer dat het er nu niet meer is. Maar aan de andere kant ook totaal onlogisch om daar een kopstation te hebben. Het was in mijn beleving een dood punt buiten het centrum. Was er ooit niet het idee om vanaf het Maasstation een verbinding te maken met het Luchtspoor?

Gr Arnout

Arnout,

Als je het bekijkt vanuit het toenmalige perspectief (midden 19e eeuw), was het helemaal niet onlogisch om het Maasstation daar neer te leggen. Gelegen aan de rivier, bood het Maasstation immers prima overstap- en overlaad-mogelijkheden tussen trein en boot. Het station lag tegen het toenmalige havengebied van Rotterdam. De Zuiderspoorlijn met het luchtspoor bestond nog niet en aan de overkant van de rivier waren alleen polders en boerendorpen (waaronder Charlois).

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 17 March 2022, 11:26:04 door TonM »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2026 Gepost op: 17 March 2022, 11:32:59 »
Post 2021. Foto overweg. Op achtergrond RET vierasser bij eindpunt Honingerdijk van lijn 1 naar Schiedam.
Het ept. was rond de eeuwenoude uitspanning In den Rustwat, dat begin jaren zestig ivm wegenaanleg is verplaatst. Bevindt zich naast Excelsiorstadion.

Stationsdiscussie.
1. In de jaren twintig waren er plannen om ter vervanging van sration DP westenlijker een nieuw groot station te bouwen, ter hoogte van Bentincklaan en G.W. Burgerplein.
2. Er waren meer kopstations. In Rotterdam eindigde de Hofpleinlijn vrijwel tegen de lijn tussen stations Beurs en DP.  Den Haag had ook slechts een kopstation als verbinding naar Utrecht, net als Rotterdam. Voor Den Haag duurde deze ditatie tot in de jaren 70, met de komst van station CS en de Zoetermeerlijn.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 17 March 2022, 11:53:28 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2027 Gepost op: 17 March 2022, 13:50:20 »
Kopstation Hofplein noemde ik al. Grappig genoeg is dat ook nog als zodanig in gebruik geweest als metrostation.
In Den Haag zitten ze tot op de dag van vandaag met twee hoofdstations... Maar goed, dat is off topic, of is dat inmiddels met de metro via de Hofpleinlijn ook regio Rotterdam? In Amsterdam mogen ze blij zijn dat ze tijdig hebben doorgepakt met de aanleg van het CS in het IJ.

Mij lijkt het historisch correct om eerst de oorspronkelijke lijn richting Nieuwerkerk aan de IJssel langs te lopen. Die is immers al in 1855 geopend.
En daarna pas de Ceintuurbaan of Verbindingsspoorweg, geopend in 1899, te bezien.


Topografische kaart 1958 -  de sporen in de driehoek zijn verdwenen, het baanlichaam is nog wel aanwezig.

Rijdend richting Utrecht kom je eerst bij Kralingsche Veer of Kralingseveer of hoe je dat ook spelt...


Kralingseveer halte en overweg


Kralingsche veer 1950


Kralingseveer dankt zijn naam uiteraard aan een veer naar IJsselmonde, waarom de hoofdroute door deze nederzetting dan ook IJsselmondselaan heet. En zodoende de kerk Laankerk. In de verte een stoomtrein op het reeds (in 1937) geëlectrificeerde baanvak.



hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2028 Gepost op: 17 March 2022, 17:00:24 »
@ Alewijn, over Hofplein en IJsselmonde gesproken...
Post 2008 toonde een vm ZHSM rijtuig als woning aan de Oostmaaslaan 55.

In deze contreinen niet alleen spoormaterieel naast de rails...
Aan de Kralingseweg, even voorbij de vm ceintuurbaan fotografeerde ik in 1968 enig RET materieel als berging tussen de tuinderijen..

Daar stonden sinds december 1963 Delmez 202 en de vierassers 456 en 551.
IJsselmonde: langs de Sportlaan stonden twee convertible-bijwagens sinds 1958 op een woonerf, niet als woning... Onderdelen van deze wagens (1357 en 1358) werden later gebruik bij de restauratie vande 1355, welke 11 jaar in de Spaanse Polder als kantoor diende.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 17 March 2022, 17:25:48 door hrp »
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2029 Gepost op: 17 March 2022, 18:35:06 »
Een gelede vierasser, fraai (y) Foto's van trams in de Spaanse polder ben ik wel benieuwd naar in het draadje Toon hier je (model)TRAM foto's.

Overigens geniet ik met volle teugen van de bijdrages rondom het Maasstation en Kralingen.
Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2030 Gepost op: 18 March 2022, 08:55:42 »
Zal ik doen Richard!

Ronald
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2031 Gepost op: 18 March 2022, 11:45:28 »
 (y)
Groeten,
Richard

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8409
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2032 Gepost op: 18 March 2022, 12:04:51 »



DWL 1908-1912 NL-RtSA-4029-1968-2658-01


Hoe werkte dat? Allemaal watervelden, en tappen vanuit de grond?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2033 Gepost op: 18 March 2022, 12:22:35 »
Nope, water uit de Maas werd gebruikt.
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2034 Gepost op: 18 March 2022, 12:28:35 »
 :) Huup, hoe het werkte?
In het algemeen goed!
Alleen in de jaren zestig was het rivierwater zo vervuild dat het drinkwaterbedrijf de Rotterdammers slechts chloorsmakend water kon leveren...

Maar goed: de foto toont zg filterbakken waar doorheen het ruwe water van bak naar bak werd geleid.
Elke bak verschillende stoffen en zand om verontreinigingen te binden en vervolgens eruit te filtreren.
De kipkarren voor de afvoer van de uitgewerkte hulpstoffen en vervolgens de aanvoer van verse.

In de gebouwtjes zijn pompen opgesteld.
De watertoren dient ook om verzekerd te zijn van genoeg waterdruk op het waternet van de ook toen in de hoogte bouwend stad.
Op internet is veel meer info te lezen over het voormalige drinkwaterbedrijf Kralingen cq Honingerdijk.
Groet
Ronald
« Laatst bewerkt op: 18 March 2022, 12:43:35 door hrp »
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2035 Gepost op: 18 March 2022, 12:47:35 »
Als belangrijkste hulpstof werd zand gebruikt om te filteren in de bezinkbassins. De aan en afvoer van dat zand ging per kipkar. Vandaar dat de treintjes van het DWLbedrijf ook wel zandtreintjes werden genoemd.
Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2036 Gepost op: 19 March 2022, 10:55:17 »
Is Station Nieuwerkerk nog niet in het zicht, of verzandde het topic? :)
Ronald
Groet,
      Ronald

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2510
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2037 Gepost op: 19 March 2022, 14:35:11 »
Ik was wat laat, maar wat fraai die platen van de Rotterdamse Drinkwater Maatschappij. De locjes zijn overigens in Valkenburg (ZH) bewaard gebleven, totaal 4 stuks. Ik herken op de ene foto de Kromhout loc:

http://nmld.nl/nl/object/1996

De vuurloze loc lijkt mij niet erg vuurloos, maar meer een O&K dieselloc. Ze hadden totaal 3 O&K diesels aldaar, maar deze komt naar mijn idee echt wel overeen:

http://nmld.nl/nl/object/1910

Overigens zijn er ook diverse kiplorries bewaard in Valkenburg.

Groeten,
Rogier

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2038 Gepost op: 19 March 2022, 15:28:13 »
Rogier,

Dat moois kunnen we dan ook tijdens het smalspoorweekend in Katwijk zien. :)

Ronald
« Laatst bewerkt op: 19 March 2022, 15:32:03 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2039 Gepost op: 19 March 2022, 15:57:03 »
Leuk dat een stukje van de DWL spoorgeschiedenis in Katwijk voortleeft.

Het bijschrift “vuurloze stoomlocomotief “ vond ik ook apart, maar in de regel neem ik de bijschriften over en zie dan wel of er correcties nodig zijn. “t Is dus toch “gewoon” een dieselloc.

“k Wilde inderdaad wel tot Nieuwerkerk gaan, tot het punt waar de nieuwe lijn bij het oude Rhijnspoor aanhaakte. Maar voor Nieuwerkerk komt eerst nog Capelle…