Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 17:55:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
AI is (gelukkig) nog niet perfect door bask185
Vandaag om 17:06:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:49:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 16:25:27
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 843305 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1980 Gepost op: 12 March 2022, 11:00:54 »
Aan de andere kant van het Boerengat, ter hoogte van het Maasstation, was de gasfabriek Kralingen, tussen de Oostzeedijk (eerder Hoge Zeedijk) en de Oudedijk.


Gasfabriek-Oostzeedijk-1884 - met de nodige sporen op het eigen terrein
Was er aansluiting op het spoornet? Op dit kaartje staat wel een verbindingsspoor aangegeven, met een brug over het Boerengat.
En ook nog een aansluiting op de tramlijn op de Oostzeedijk. Het is de vraag of deze aansluitingen er ook echt zijn geweest. Misschien tijdelijk.


Gasfabriek-Kralingen-plankaart-NL-RtSA-4001-2001-670-3-01

In elk geval was er aanvoer van kolen noodzakelijk:


Gasfabriek-kolenlosplaats-Boerengat-23-05-1907-NL-RtSA-4100-1980-3494-01

Is op deze foto van het Boerengat een spoorbrug te zien?


Boerengat-Vittoria-Egyptian-Cigarette-Company-l-Miss-Blanche-fabriek-ca-1928-NL-RtSA-4100-1992-3669-01





hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1981 Gepost op: 12 March 2022, 12:08:11 »
Gasfabriek..
Op een van de foto's is een vrachtwagen van Aurore te zien, deze staat voor de zuivelfabriek met die naam.
Later zou het bedrijf onderdeel worden van RMI dat zoals eerder in dit topic te lezen is aan het Persoonsdam was gevestigd.

Op deze foto zien we ook een 'viaduct' ter hoogte van de Infirmeriestraat. Zo te zien leidingenviaduct.
In die straat was het kolenspoor van de loskade naar de fabriek welke zich benedendijks bevond.
Op de Oostzeedijk kruiste het de paardetram*, vervolgens ging het spoor over op het viaduct dat ongeveer ter hoogte van de huidige Gerdesiaweg eindigde.
Het fabrieksterrein - onderbroken door de Lusthofstraat - eindigde bij de Oudedijk. In het huidige park Nieuwe Plantage zijn de funderingen van de vier gashouders bewaard gebleven.
Verder herinnert slechts de Gashouderstraat aan de luchtige activiteiten.

De gasproductie werd in de jaren twintig overgenomen door de fabriek bij het Marconiplein, de gashouders beleven in gebruik tot de overgang naar aardgas. De drie stoomloks verhuisden naar de gasfabriek in het westen, een resteert bij de Stoomtram Hoorn Medemblik.
Op een deel van het terrein werden woningen gebouwd, een deel van de gebouwen werd busgarage van de RET, garage Lusthofstraat.
Het spoorviaduct bleef tot in de jaren zeventig deels staan evenals het kantoor van de gasfabriek.
Een en ander werd uiteindelijk eind vorige eeuw gesloopt voor de grootschalige bodemsanering...

Over het railbedrijf van de gasfabriek, uit RAILMAFAZINE: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/viewer.html?pdfurl=http%3A%2F%2Fwww.industriespoor.nl%2FGasf%2520Kralingen%2520Railmagazine%2520202.pdf&clen=5744862&chunk=true

Groet

Ronald

* vanaf 1905 electrische tram.


« Laatst bewerkt op: 12 March 2022, 15:39:02 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1982 Gepost op: 12 March 2022, 12:23:53 »
Bedankt voor al deze informatie! Een leidingenviaduct leek mij ook al waarschijnlijker dan een spoorbrug. Op het bovenstaande kaartje staat het volgens mij ook als (tijdelijke) mogelijkheid ingetekend. Misschien alleen tijdens de aanleg. Bedankt voor de link, al werkt deze misschien beter: http://www.industriespoor.nl/Gasf%20Kralingen%20Railmagazine%20202.pdf
In dit interessante artikel staat dat er wel plannen voor een brug over het Boerengat maar dat die nooit zijn gerealiseerd.

Nog wat plaatjes ter illustratie:


Gasfabriek-Kralingen-1887-NL-RtSA-4100-1971-265-01
Twee sporen dus naar de kolenlaadplaats leidden langs het Boerengat


Gasfabriek met nog 1 kolenspoor 1907 NL-RtSA-4202-XV-188-02-01


Gashouders Lusthofstraat 02-10-1908-NL-RtSA-4100-XV-190-1-01
Links naast de boom een stukje van de luchtbrug die de verbinding vormde tussen de twee delen van het fabrieksterrein.


« Laatst bewerkt op: 12 March 2022, 12:35:54 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1983 Gepost op: 12 March 2022, 12:28:04 »
Rotterdam Maas

Pasen 1948

Ronald
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1984 Gepost op: 12 March 2022, 16:09:54 »
Prachtige foto! Die kleding...

In de gasfabriek Rotterdam West reden dezelfde locjes als in Kralingen. Daarom alvast deze foto:


stoomloc B29 gasfabriek Rotterdam Keilehaven 09 08 1966

Zie verder: http://www.industriespoor.nl/tekeningJung120pknormaalspoor.htm, waar ook deze foto geplaatst is:


Loc van Gasfabriek Kralingen bij Boerengat ca 1890


« Laatst bewerkt op: 12 March 2022, 17:06:53 door Alewijn »

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1985 Gepost op: 12 March 2022, 16:35:26 »
Zeer leuk om al die oude foto's te zien van de stad. Prachtig dat oude station Maas en de draaischijf bij de Rosestraat als ik het goed heb gezien?
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1986 Gepost op: 12 March 2022, 16:54:19 »
Dank je, "741230". Trouwens ook welkom hier!
In welke post/reactie zag je die draaischijf?

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1987 Gepost op: 12 March 2022, 17:23:38 »
De stoomloks reden dus decennia nabij het Marconiplein, die sporensituatie is in post 168 te zien. Pagina 12.
Daar was ook een vuurloze stoomlok. Die is gesloopt.

Ronald

« Laatst bewerkt op: 12 March 2022, 17:30:14 door hrp »
Groet,
      Ronald

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1988 Gepost op: 12 March 2022, 20:14:57 »
Dank je, "741230". Trouwens ook welkom hier!
In welke post/reactie zag je die draaischijf?

Iki heb serieus een uur lang terug zitten zoeken maar ik kan het niet meer vinden.  ;D
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1989 Gepost op: 12 March 2022, 21:24:58 »
De draaischijf die je, denk ik, bedoelde was die van depot Feijenoord - daar was ook een ringloods bij en achter die locloods lag de 2e Rosestraat.
Die loods is al meerdere keren hier te zien geweest.

Er was ook een draaischijf op het grote rangeerstation IJsselmonde, en een op het rangeerterrein aan de Hudsonstraat.
En zoals op de kaartje dat ik pas liet zien bij het Maasstation. Rotterdam DP heeft er zelfs twee gehad.


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1990 Gepost op: 13 March 2022, 13:20:39 »
Het emplacement van het Maasstation bestond uit twee delen met daartussen een draaibrug.
Deze foto is echt uit de begintijd. Of deze brug later nog is vervangen is mij niet bekend.


Boerengat spoorbrug ca 1860 NL-RtSA-4202-X-99-1-TM-2-01

Van het westelijke deel, het eigenlijk stationsgedeelte, liet ik de sporenkaart al zien.
Hier het oostelijke gedeelte:


Sporenkaart 1903

« Laatst bewerkt op: 13 March 2022, 16:42:51 door Alewijn »

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1991 Gepost op: 13 March 2022, 14:29:53 »
Best een indrukwekkende hoeveelheid spoor die zo langs de maasoevers heeft gelegen.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1992 Gepost op: 13 March 2022, 16:34:59 »
Zeker. Maar liefst 14 sporen naast elkaar, waarvan 4 (of 5) op een steiger.
Helaas heb ik nog geen foto’s gevonden van dit gedeelte.

NS2408

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1993 Gepost op: 13 March 2022, 16:40:46 »
Besten, ik ben begonnen dit draadje te lezen en op blz. 13 kwam ik de naoorlogse vrachtwagen van de ATO tegen. Ato is de voorganger van Van Gend en Loos. Wie kan mij vertellen welke merk en type deze vrachtwagens waren. Dank voor jullie reactie en informatie, groeten Ns2408

Teun60

  • Offline Offline
  • Berichten: 313
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1994 Gepost op: 13 March 2022, 16:43:05 »
De montagefoto van #1936 heb ik teruggevonden op https://rotterdamkaart.nl/. Ik weet niet of deze site al eerder ter sprake is gekomen maar heel aardig, vind ik, is een aantal oude kaarten die je met een slider (rechtsboven) kunt mixen met de actuele situatie.

Mvg,
Teun
« Laatst bewerkt op: 13 March 2022, 16:54:47 door Teun60 »
Met vriendelijke groet,
Teun