Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Jeroen Water
Vandaag om 17:41:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door janvanbemmel
Vandaag om 17:30:07
De modeltreinen van Spoorijzer door Karben
Vandaag om 17:30:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Floris Dilz
Vandaag om 17:28:04
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:59:14
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:11:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:04:34
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:03:12
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 15:57:01
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 15:34:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:32:25
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 14:15:05
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:58:32
20 jaar BNLS door Met een sik
Vandaag om 11:49:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 11:07:37
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 June 2025, 17:11:06

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 844070 keer)

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1950 Gepost op: 09 March 2022, 17:43:44 »
De zelfde foto maar dan bewerkt. Hier kun je heel herkenbaar zien wat de locatie was van het Maasstation te Rotterdam.

Hele gebouwen erbij bewerkt. Toe maar. Ziet er beter uit dan de doka-plaat ;D  (y)  :angel:

Alewijn

• Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
« Reactie #1951 Gepost op: 09 March 2022, 18:05:04 »
Heel mooi, al die interessante info - hoef ik het zelf er niet bij te zoeken en te zetten :)

Nog een prachtige overzichtsfoto van het Maasstation in sluitingsjaar 1953, nu ook met een blik op het goederenemplacement aan de linkerzijde

Maasstation einde 04 10 1953

« Laatst bewerkt op: 09 March 2022, 18:14:39 door Alewijn »

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #1952 Gepost op: 09 March 2022, 18:30:16 »
Ik geniet van die plaatjes zeg, dat maasstation was dat ongeveer ter hoogte van Tropicana? Ik zie op de laatste foto wel de watertoren in de verte, kan ik me nu geen enkele voorstelling van maken, als je weet hoe het er nu uitziet.
Groet Leen,

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #1953 Gepost op: 09 March 2022, 18:42:37 »
@ Frank: klopt Frank bij 's-Gravenweg.

De ceintuurbaan had natuurlijk ook de functie van de route via Hofpleinlijn naar/van de werkplaats Leidschendam.

Wanneer reden er "regionale treinen"  tussen Gouda en Schiedam?

Ronald

Op Stationsweb.nl valt te lezen dat de halte Hillegersberg/Noord al in 1914 weer is gesloten en in 1940 is gesloopt. Het nieuwe station Noord werd in 1953 geopend met de sluiting van Maas. Het lijkt mij dus stug dat er regionale treinen (=stoptreinen?) zouden hebben gereden van Gouda naar Schiedam. Je kon dan niet eens uitstappen in Rotterdam (hoewel ze natuurlijk later Schiedam nog eens hebben omgedoopt in Schiedam-Rotterdam West, maar dat was alleen voor de D-treinen).
Groet, Frank

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #1954 Gepost op: 09 March 2022, 19:03:00 »
@Leen Stolk,

Als je op Google maps " Rhijnspoorkade " intypt en dan even op de foto linksonder klikt zie je links van je Tropicana en in de verte de watertoren. Dus dan kun je wel een beetje inschatten waar het station was. Als je kijkt naar afstand tot de watertoren klopt jouw gevoel wel redelijk. Naast Tropicana is een puntje kade waarvandaan je over het water naar de watertoren kijkt.

Het blijft genieten al die oude foto's !!

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

hrp

• Offline Offline
« Reactie #1955 Gepost op: 09 March 2022, 21:05:26 »
Leen, ik zie dat je in Capelle woont. Als je via N219 en N210 naar Kralingen rijdt, rijd je over het tracé van de spoorlijn!
Het ging vlak langs het Excelsiorstadion op het straatniveau van de Oostmaaslaan tot waar tot voor kort het Havenziekenhuis gevestigd was.
De Maasboulevard is min of meer het oude tracé, echter aanmerkelijk hoger dan de spoorbaan. De boulevard ligt op Deltahoogte.
Groet
Ronald
Groet,
      Ronald

TonM

• Offline Offline
« Reactie #1956 Gepost op: 09 March 2022, 22:10:47 »
Wanneer reden er "regionale treinen"  tussen Gouda en Schiedam?

Helaas heb ik geen spoorboekjes van meer dan 100 jaar geleden bij de hand om het precies aan te geven, maar het zal in de eerste decennia na de opening van de Ceintuurbaan (1899) zijn geweest.

Het lijkt mij dus stug dat er regionale treinen (=stoptreinen?) zouden hebben gereden van Gouda naar Schiedam. Je kon dan niet eens uitstappen in Rotterdam (hoewel ze natuurlijk later Schiedam nog eens hebben omgedoopt in Schiedam-Rotterdam West, maar dat was alleen voor de D-treinen).

Zie het door mij geciteerde boek, blz 274 e.v. Het staat er echt.
En ik ga er voor het gemak maar even van uit dat de auteur zich baseert op goede bronnen en niet alleen op de veronderstelling dat als je na 1914 tussen Schiedam en Gouda niet ook aan de rand van Rotterdam kon uitstappen, er vanaf 1899 geen trein zou rijden.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 09 March 2022, 22:17:27 door TonM »

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #1957 Gepost op: 10 March 2022, 08:36:41 »
Toch zal er niet veel reizigersverkeer over de Ceintuurbaan gegaan zijn. Het was algemeen bekend dat reizigers moesten reizen per tram of lopen tussen DP en het Maasstation om hun reis richting Gouda voort te zetten. De mailtreinen en internationale treinen klinken plausibeler. Naast het goederenvervoer natuurlijk van de ene naar de andere maatschappij.
Dat genoemde boek heb ik wel maar nog geen gelegenheid gekregen om de info na te lezen.

Maar als er dan toch personentreinen gereden hebben vind ik het leuk om te fantaseren dat er in 1952-53 een directe spitstrein heeft gereden van Dordrecht, Rotterdam DP, Ceintuurbaan, boog bij Woudestein, Gouda en Breukelen naar Amsterdam Weesperpoort, om zo een connectie te maken met mijn eigen modelspoorthema.

Groeten,
Richard

hrp

• Offline Offline
« Reactie #1958 Gepost op: 10 March 2022, 09:18:55 »
@ Modellbahnwagen: fantaseren leuk.

Dan fantaseer ik dat in mijn geboortejaar dito spitstreinen reden van Den Haag SS via Delft, Schiedam, Rotterdam Noord naar Utrecht.
Verbaast me nog steeds dat er nog steeds geen treinen vanuit Brabant rechtstreeks via Rotterdam richting Gouda rijden.
Nou ja, vanwege vertragingen snap ik natuurlijk wel dat men de lijnen apart exploiteerd.

Realiteit 1974: na de lessen wegens storm geen trein van Delft Zuid richting Schiedam. Na lang wachten naderde uit Schiedam een  mat. 46 tweetje...
Daarmee zittend op de grond van de bagageafdeling via Den Haag HS en de Hofpkeinlijn naar Rotterdam CS.

Groet
Ronald
« Laatst bewerkt op: 10 March 2022, 10:15:17 door hrp »
Groet,
      Ronald

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #1959 Gepost op: 10 March 2022, 10:21:22 »
Ik geniet van die plaatjes zeg, dat maasstation was dat ongeveer ter hoogte van Tropicana? Ik zie op de laatste foto wel de watertoren in de verte, kan ik me nu geen enkele voorstelling van maken, als je weet hoe het er nu uitziet.
Groet Leen,

Dat heb ik altijd zo leuk gevonden, bijna niemand weet tegenwoordig dat een aantal bekende Rotterdamse wegen vroeger belangrijke spoorwegen waren  :)  Zoals Ronald ook al zei, je kon vanuit station Rotterdam Maas vertrekken over wat nu de Maasboulevard is en dan splitsen naar het noorden of het oosten. Naar het noorden lag de spoorlijn in een soort boog om Kralingen heen en kwam je uit bij wat nu station Noord is. Die lijn liep over de Boszoom, de weg langs het Kralingse Bos. Ging je richting het oosten dan ging je over wat nu de Abram van Rijckevorselweg is richting Capelle aan den IJssel en Nieuwerkerk. Net voorbij Nieuwerkerk ging de oude spoorlijn verder richting Gouda/Utrecht via het tracé zoals het tegenwoordig ligt. Net voor Nieuwerkerk hebben ze ooit een knip gemaakt en de lijn vanuit Gouda rechtdoor getrokken langs het nieuwe station Alexander en dan door naar station Noord. Op Google Maps kun je de oude lijn naar station Rotterdam Maas nog herkennen: oude lijn

Het station van Nieuwerkerk bestaat overigens ook nog steeds: Station Nieuwerkerk

Op https://www.topotijdreis.nl/kaart/1946/@95226,437090,10.43 kun je de oude spoorlijn ook volgen  :)

hrp

• Offline Offline
« Reactie #1960 Gepost op: 10 March 2022, 10:44:23 »
Martin,
Het historisch besef in 010 is allang miniem, Inderdaad.
Vergeet niet dat de helft van de bewoners van buitenlandse kom-af is. En hoeveel van de andere helft heeft zoals ik 010 met de paplepel meegekregen?

Nog niet zo lang geleden was de cover van het NRC regiokatern een pagina grote foto van een gebombardeerde straat. "Rotterdam, mei 1940", stond er bij.
Het was het Bezuiderhout in Den Haag, 1944. Na gepubliceerde brief mijnerzijds, rectificatie.

Ik denk dat er ook weinig Amsterdammers zijn die weten dat de Wibautstraat ook spoorlijn is geweest....
Toevallig stond gister een column in Het Parool over de "Gooische moordenaar", die eveneens via de voorloper van de Wibautstraat reed.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 10 March 2022, 11:02:42 door hrp »
Groet,
      Ronald

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #1961 Gepost op: 10 March 2022, 11:23:27 »
Dat de Wibautstraat ooit de spoorlijn Amsterdam WP - Utrecht was, weet ik - geboren in Amsterdam - wel. Lang hebben er tramsporen gelegen (lijnen 5 en 7 hebben er gereden) en nu vind je alleen nog ondergronds rails (de metro). De Gooische Stoomtram reed feitelijk door de Vrolikstraat, naast de verbindingsboog van WP naar CS, volgde dan wat nu de Populierenweg heet, kruiste de spoorverbinding naar CS dan en dook vervolgens rechtsaf de Linnaeusstraat in richtring Middenweg. Aan de gebogen bebouwing uit de negentiende eeuw in de Vrolikstraat kun je het verloop nog zien. Nu terug naar Rotterdam ;)
Groet, Frank

Loki

• Offline Offline
  • 🇳🇴
« Reactie #1962 Gepost op: 10 March 2022, 11:36:23 »
Als we het dan over straatnamen hebben doe ik een kleine duit in het zakje wat een beetje gerelateerd is aan station Maas. Vlak bij ligt de straat 's Lands werf. Deze naam verwijst naar de rijkswerf (van de admiraliteit van de Maeze) die daar gelegen heeft voordat station Maas werd gebouwd.
Med venligst hilsen,

Lennert

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #1963 Gepost op: 10 March 2022, 12:51:20 »
@ Modellbahnwagen: fantaseren leuk.

Dan fantaseer ik dat in mijn geboortejaar dito spitstreinen reden van Den Haag SS via Delft, Schiedam, Rotterdam Noord naar Utrecht.
Verbaast me nog steeds dat er nog steeds geen treinen vanuit Brabant rechtstreeks via Rotterdam richting Gouda rijden.
Nou ja, vanwege vertragingen snap ik natuurlijk wel dat men de lijnen apart exploiteerd.

Realiteit 1974: na de lessen wegens storm geen trein van Delft Zuid richting Schiedam. Na lang wachten naderde uit Schiedam een  mat. 46 tweetje...
Daarmee zittend op de grond van de bagageafdeling via Den Haag HS en de Hofpkeinlijn naar Rotterdam CS.

Groet
Ronald

Ook voor ons oude mannetjes is fantaseren iets wat aangenaam blijft. Die spitstrein van jou is denk een van de weinige treinen die Delft rechtstreeks met Utrecht verbindt.
Groeten,
Richard

hrp

• Offline Offline
« Reactie #1964 Gepost op: 10 March 2022, 12:59:23 »
Old Boys Network! :)
Ronald
Groet,
      Ronald