Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Roelof R
Vandaag om 10:36:28
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 849600 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1560 Gepost op: 04 February 2022, 13:00:22 »
Die legovertaling van Kiefhoek is prima gelukt. Ik zou t gewoon laten staan. Echt!

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1561 Gepost op: 04 February 2022, 14:19:41 »
Ja, erg leuk en mooi gemaakt!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1562 Gepost op: 04 February 2022, 18:43:30 »
Dank voor de reacties.
Bouwwerken in deze stijl zijn mooi van Lego te maken. Dat seinhuis van Van Ravesteyn denk ik ook.

De banden zijn die Legoauto heb ik inderdaad geschilderd. De wagen ook van nummerplaten voorzien. Twee subtiele aanpassingen om hem een beetje modelbaanwaardig te maken.


« Laatst bewerkt op: 11 February 2022, 09:08:47 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1563 Gepost op: 04 February 2022, 19:47:28 »
Nog even over Van Ravesteyn.

Van Ravesteyn voelde zich oorspronkelijk verwant aan De Stijl en het Nieuwe Bouwen. Hij had goede contacten met Gerrit Rietveld en J.J.P. Oud, en was lid van de architectengroep De 8 en Opbouw. In de jaren 30 zou hij een heel eigen, decoratieve en neobarokke stijl ontwikkelen.Na de pensionering van Van Heukelom ontstond zo een scheiding tussen de spoorweg­architectuur in Zuid-Nederland, met de gebogen lijnen van Van Ravesteyn, en in het noorden van het land volgens het functionalisme van zijn collega H.J. Schelling.
https://retours.eu/nl/38-architect-sybold-van-ravesteyn/

Het getoonde seinhuis en ook het eerder besproken goederenkantoor horen duidelijk bij die eerste fase.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2022, 19:54:38 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1564 Gepost op: 04 February 2022, 22:51:28 »
Volgen we het spoor een stukje noordwaarts, dan komen we nog meer van Van Ravesteyn tegen.
Om te beginnen het stationsgebouw van halte Rotterdam-Zuid.


1965



Daarna komen nog de stations Blaak (1953-1972), CS, Noord, verder ook Hofplein en Bergweg. Allemaal creaties van Van Ravesteyn. Maar die laat ik nu maar buiten beschouwing - het heet hier rondom Charlois nietwaar.


« Laatst bewerkt op: 04 February 2022, 22:54:14 door Alewijn »

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1565 Gepost op: 05 February 2022, 11:22:42 »
Dat donkergrijze gebouw links op de laatste foto in Reactie #1555, is dat het stadhuis van Hilversum in Lego uitgevoerd?
Overigens vind ik die bouwwerken in Lego wel erg geslaagd; wist niet dat je zo ook in H0 kon bouwen, althans nooit gerealiseerd.
Je kunt ze idd laten staan zo.

M.vr.groet,

Aad

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12445
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1566 Gepost op: 05 February 2022, 11:35:34 »
Het begin is in Charlois tog!!! De RTM lijn moet nog door getrokken worden van Brouw naar Burgh!



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1567 Gepost op: 05 February 2022, 11:54:51 »
@ Aad. Lijkt er wel op; stadhuis te Hilversum, van architect Dudok.
Ook de foto erboven een ontwerp van Dudok: de Bijenkorf te Rotterdam, dwz de eerste. Stond op de hoek Van Hoogendorpsplein en Schiedamsche Vest. Zeg maar midden op het huidige Churchillplein.
Ronald
Groet,
      Ronald

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6168
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1568 Gepost op: 05 February 2022, 12:08:59 »
...
Bouwwerken in deze stijl zijn mooi van Lego te maken. Dat seinhuis van Van Ravesteyn denk ik ook.
...
Dat seinhuis zeker!
Ik hoop dat je die nog es gaat maken.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1569 Gepost op: 05 February 2022, 12:26:18 »
Vind 'k fraai persoonlijk, die modernistische , boot-  en/of  Dudok-stijl :
(wel problemen met hedendaagse isolatie-normen ...)

https://dudok.org/portfolio/brandweerkazerne-oudenaarde-1937/
https://dudok.org/portfolio/hoekhuis-onafhankelijkheidslaan-gent-1930/
« Laatst bewerkt op: 05 February 2022, 12:29:25 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1570 Gepost op: 05 February 2022, 13:28:39 »
Goed gezien, er staan twee ontwerpen van Willem Martinus Dudok.
Niet het Raadhuis van Hilversum, maar:


Dr (Herman) Bavinckschool, Hilversum - Dudok 1922. Dudok heeft vooral in Hilversum veel ontworpen, waaronder het beroemde Raadhuis.




En, Ronald, inderdaad:


Bijenkorf aan het Van Hogendorpplein (in het verlengde van de Coolsingel) - Dudok 1930. Daar is een schitterend filmpje over: https://www.youtube.com/watch?v=virPNiyZPwQ





Het schoolgebouw was zo ongeveer 1:87, dat is inmiddels afgebroken, de Bijenkorf is iets te klein uitgevallen voor H0, maar is nog altijd 86 cm lang en 28,5 cm hoog.

« Laatst bewerkt op: 05 February 2022, 13:40:26 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1571 Gepost op: 05 February 2022, 14:07:57 »
Tegenwoordig is in heel Holland baktland Dudok synoniem voor gebak. De bakermat van dit restaurant is sinds jaren gevestigd in een voormalig bankgebouw aan de Rotterdamse Meent. Architect: Dudok.
Daar schuin tegenover de bij veel Beneluxspoorders bekende winkel van Meyer en Blessing. M&B was in mijn kindertijd de enig interessante winkel aan de Lijnbaan nummer 68. Een grote luxe speelgoedwinkel. Zoals de Lijnbaan helemaal luxe was.
Kijken, kijken niet kopen...

Ronald
« Laatst bewerkt op: 05 February 2022, 14:14:00 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1572 Gepost op: 05 February 2022, 14:34:25 »
Die winkel ken ik maar al te goed, maar afgezien daarvan:  laten we Dudok blijven eren als architect.

 
Esso-tankstation Jan van der Heidenstraat Hilversum - ontwerp Dudok 1953-1967

Dat Esso bord op het dak is ook leuk, is weer eens wat anders dan het standaardding van Busch:


« Laatst bewerkt op: 05 February 2022, 14:48:33 door Alewijn »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1573 Gepost op: 05 February 2022, 19:37:49 »
Goeienavond,

Weet niet of dit Esso Dudok-ding van Busch vandaag nog te verkrijgen is.
Heb vroeger twee Busch-exemplaren (zijdelings) zorgvuldig aan elkaar gelijmd om zo'n bredere variant, zoals op de zwart/wit-foto, na te bootsen.
( maar in de voorziene dubbele garagedeur past geen deftig  'Brekina'-autootje, of het moest een Messerschmidt of Heinkel zijn. Misschien net een  Daffodil ? )
« Laatst bewerkt op: 05 February 2022, 19:46:25 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1574 Gepost op: 05 February 2022, 20:57:17 »
Het Busch model zal wel niet meer leverbaar zijn.
Was een prima setje trouwens, met mooi dunne raamstijlen.

Leuk dat jij er een dubbel-lang model van hebt gemaakt. Zoals trouwens ook in Modelspoor Magazine 73 werd beschreven.
Daar wordt ook de voor auto's te krappe deuropening genoemd. Daar laten ze als oplossing een driedubbele deur zien, wat natuurlijk wat snij- en plakwerk vraagt.

Toen ik de set ging bouwen heb ik, kijkend naar verschillende voorbeeldfoto's, ook nog wel overwogen een variant te bouwen, maar ik heb toen toch voor de veilige weg gekozen aan de grootte niets te veranderen.