Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 663867 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7519
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1560 Gepost op: 04 februari 2022, 13:00:22 »
Die legovertaling van Kiefhoek is prima gelukt. Ik zou t gewoon laten staan. Echt!

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1561 Gepost op: 04 februari 2022, 14:19:41 »
Ja, erg leuk en mooi gemaakt!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1562 Gepost op: 04 februari 2022, 18:43:30 »
Dank voor de reacties.
Bouwwerken in deze stijl zijn mooi van Lego te maken. Dat seinhuis van Van Ravesteyn denk ik ook.

De banden zijn die Legoauto heb ik inderdaad geschilderd. De wagen ook van nummerplaten voorzien. Twee subtiele aanpassingen om hem een beetje modelbaanwaardig te maken.


« Laatst bewerkt op: 11 februari 2022, 09:08:47 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1563 Gepost op: 04 februari 2022, 19:47:28 »
Nog even over Van Ravesteyn.

Van Ravesteyn voelde zich oorspronkelijk verwant aan De Stijl en het Nieuwe Bouwen. Hij had goede contacten met Gerrit Rietveld en J.J.P. Oud, en was lid van de architectengroep De 8 en Opbouw. In de jaren 30 zou hij een heel eigen, decoratieve en neobarokke stijl ontwikkelen.Na de pensionering van Van Heukelom ontstond zo een scheiding tussen de spoorweg­architectuur in Zuid-Nederland, met de gebogen lijnen van Van Ravesteyn, en in het noorden van het land volgens het functionalisme van zijn collega H.J. Schelling.
https://retours.eu/nl/38-architect-sybold-van-ravesteyn/

Het getoonde seinhuis en ook het eerder besproken goederenkantoor horen duidelijk bij die eerste fase.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2022, 19:54:38 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1564 Gepost op: 04 februari 2022, 22:51:28 »
Volgen we het spoor een stukje noordwaarts, dan komen we nog meer van Van Ravesteyn tegen.
Om te beginnen het stationsgebouw van halte Rotterdam-Zuid.


1965



Daarna komen nog de stations Blaak (1953-1972), CS, Noord, verder ook Hofplein en Bergweg. Allemaal creaties van Van Ravesteyn. Maar die laat ik nu maar buiten beschouwing - het heet hier rondom Charlois nietwaar.


« Laatst bewerkt op: 04 februari 2022, 22:54:14 door Alewijn »

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1565 Gepost op: 05 februari 2022, 11:22:42 »
Dat donkergrijze gebouw links op de laatste foto in Reactie #1555, is dat het stadhuis van Hilversum in Lego uitgevoerd?
Overigens vind ik die bouwwerken in Lego wel erg geslaagd; wist niet dat je zo ook in H0 kon bouwen, althans nooit gerealiseerd.
Je kunt ze idd laten staan zo.

M.vr.groet,

Aad

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1566 Gepost op: 05 februari 2022, 11:35:34 »
Het begin is in Charlois tog!!! De RTM lijn moet nog door getrokken worden van Brouw naar Burgh!



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1567 Gepost op: 05 februari 2022, 11:54:51 »
@ Aad. Lijkt er wel op; stadhuis te Hilversum, van architect Dudok.
Ook de foto erboven een ontwerp van Dudok: de Bijenkorf te Rotterdam, dwz de eerste. Stond op de hoek Van Hoogendorpsplein en Schiedamsche Vest. Zeg maar midden op het huidige Churchillplein.
Ronald
Groet,
      Ronald

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5665
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1568 Gepost op: 05 februari 2022, 12:08:59 »
...
Bouwwerken in deze stijl zijn mooi van Lego te maken. Dat seinhuis van Van Ravesteyn denk ik ook.
...
Dat seinhuis zeker!
Ik hoop dat je die nog es gaat maken.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1569 Gepost op: 05 februari 2022, 12:26:18 »
Vind 'k fraai persoonlijk, die modernistische , boot-  en/of  Dudok-stijl :
(wel problemen met hedendaagse isolatie-normen ...)

https://dudok.org/portfolio/brandweerkazerne-oudenaarde-1937/
https://dudok.org/portfolio/hoekhuis-onafhankelijkheidslaan-gent-1930/
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2022, 12:29:25 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1570 Gepost op: 05 februari 2022, 13:28:39 »
Goed gezien, er staan twee ontwerpen van Willem Martinus Dudok.
Niet het Raadhuis van Hilversum, maar:


Dr (Herman) Bavinckschool, Hilversum - Dudok 1922. Dudok heeft vooral in Hilversum veel ontworpen, waaronder het beroemde Raadhuis.




En, Ronald, inderdaad:


Bijenkorf aan het Van Hogendorpplein (in het verlengde van de Coolsingel) - Dudok 1930. Daar is een schitterend filmpje over: https://www.youtube.com/watch?v=virPNiyZPwQ





Het schoolgebouw was zo ongeveer 1:87, dat is inmiddels afgebroken, de Bijenkorf is iets te klein uitgevallen voor H0, maar is nog altijd 86 cm lang en 28,5 cm hoog.

« Laatst bewerkt op: 05 februari 2022, 13:40:26 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1571 Gepost op: 05 februari 2022, 14:07:57 »
Tegenwoordig is in heel Holland baktland Dudok synoniem voor gebak. De bakermat van dit restaurant is sinds jaren gevestigd in een voormalig bankgebouw aan de Rotterdamse Meent. Architect: Dudok.
Daar schuin tegenover de bij veel Beneluxspoorders bekende winkel van Meyer en Blessing. M&B was in mijn kindertijd de enig interessante winkel aan de Lijnbaan nummer 68. Een grote luxe speelgoedwinkel. Zoals de Lijnbaan helemaal luxe was.
Kijken, kijken niet kopen...

Ronald
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2022, 14:14:00 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1572 Gepost op: 05 februari 2022, 14:34:25 »
Die winkel ken ik maar al te goed, maar afgezien daarvan:  laten we Dudok blijven eren als architect.

 
Esso-tankstation Jan van der Heidenstraat Hilversum - ontwerp Dudok 1953-1967

Dat Esso bord op het dak is ook leuk, is weer eens wat anders dan het standaardding van Busch:


« Laatst bewerkt op: 05 februari 2022, 14:48:33 door Alewijn »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1573 Gepost op: 05 februari 2022, 19:37:49 »
Goeienavond,

Weet niet of dit Esso Dudok-ding van Busch vandaag nog te verkrijgen is.
Heb vroeger twee Busch-exemplaren (zijdelings) zorgvuldig aan elkaar gelijmd om zo'n bredere variant, zoals op de zwart/wit-foto, na te bootsen.
( maar in de voorziene dubbele garagedeur past geen deftig  'Brekina'-autootje, of het moest een Messerschmidt of Heinkel zijn. Misschien net een  Daffodil ? )
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2022, 19:46:25 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1574 Gepost op: 05 februari 2022, 20:57:17 »
Het Busch model zal wel niet meer leverbaar zijn.
Was een prima setje trouwens, met mooi dunne raamstijlen.

Leuk dat jij er een dubbel-lang model van hebt gemaakt. Zoals trouwens ook in Modelspoor Magazine 73 werd beschreven.
Daar wordt ook de voor auto's te krappe deuropening genoemd. Daar laten ze als oplossing een driedubbele deur zien, wat natuurlijk wat snij- en plakwerk vraagt.

Toen ik de set ging bouwen heb ik, kijkend naar verschillende voorbeeldfoto's, ook nog wel overwogen een variant te bouwen, maar ik heb toen toch voor de veilige weg gekozen aan de grootte niets te veranderen.