Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 december modelspoorbeurs Houten door PBModels
Vandaag om 10:32:35
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 10:31:32
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door spoorijzer
Vandaag om 10:27:36
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 10:23:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:22:36
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:22:10
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 10:20:54
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 10:14:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:06:20
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 09:55:00
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 09:42:27
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 09:26:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:00:27
De (3d) knutsels van Ronald. door Huup
Vandaag om 06:50:33
Alternatieven voor servo's door Frank 123
Vandaag om 06:37:16
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door ckikilwai
Vandaag om 04:31:34
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 00:24:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 December 2025, 23:53:24
ratelende 1300 van Electrotren door B2
11 December 2025, 23:09:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
11 December 2025, 22:26:45
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
11 December 2025, 22:05:55
Roco 2025 door 1200blauw
11 December 2025, 21:48:34
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
11 December 2025, 20:58:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 December 2025, 19:44:51
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door puntenglijder
11 December 2025, 19:24:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Wim1969
11 December 2025, 17:25:22
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door tijgernootje
11 December 2025, 16:38:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
11 December 2025, 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
11 December 2025, 16:21:37
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 988412 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1170 Gepost op: 04 January 2022, 20:15:59 »



Er zaten ook nog fabrieksplaten op....
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2793
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1171 Gepost op: 04 January 2022, 22:32:22 »



Wat een heerlijke foto: zo'n historisch rijtuig met die indrukwekkende kranen op de achtergrond!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2793
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1172 Gepost op: 05 January 2022, 09:23:33 »
Bij pier 8 is dit ook wel interessant:







martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1173 Gepost op: 05 January 2022, 09:33:41 »
Het genoemde voormalig koninklijk rijtuig Sr 3 met baknummer 159009 in 1983, wanneer zou dat rijtuig geplaatst zijn aan de Waalhaven?

Volgens het boek Majesteit, uw trein staat gereed! is het rijtuig in 1950 vernummerd tot 159009, in 1964 kantoorwagen geworden en in 1965 gesloopt.

Martijn

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1174 Gepost op: 05 January 2022, 10:08:17 »
Is dat een demagnetiseer instalatie?

Nohome

  • De uitzondering die de regel bevestigt.
  • Offline Offline
  • Berichten: 127
  • Wandelende geduldstester
    • Modelbaan Genehuizen op Youtube
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1175 Gepost op: 05 January 2022, 10:09:14 »
Bij pier 8 is dit ook wel interessant:







De  degausssing installatie van de marine, nog steeds belangrijk: https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2015/05/mg201505demagnetiseren

Groet Harold

Genehuizen 2.0

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12563
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1176 Gepost op: 05 January 2022, 10:09:44 »
Reaktie op bericht 1174
 Ja helemaal! De demagnetiseerinstallatie  in deze vorm bestaat niet meer. De schepen zijn domweg te groot geworden om nog onder de demagbrug door te kunnen varen. In de tijd dat ik op de K-boten van de Shell voer, hadden deze schepen rondom op het hoofddek twee polsdikke demagnetiseer kabels lopen. Als we in "kwalijke wateren" terecht kwamen konden deze demagkabels aan boord zelf geactiveerd  worden en waren wij redelijk goed beschermd.. Zover ik weet zijn wij nooit onder de demagbrug door gevaren. .
« Laatst bewerkt op: 05 January 2022, 10:26:17 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2252
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1177 Gepost op: 05 January 2022, 10:45:18 »
Het marineschip is HrMs Mercuur. Het schip was origineel een deepsea mijnenveger maar is later gebruikt als torpedowerukschip https://www.museumschip-mercuur.nl. De Mercuur is bewaard gebleven en ligt nu in Vlissingen waar een groep vrijwilligers het schip weer in oorspronkelijke staat aan het terugbrengen zijn.

Even ter aanvulling van Hans. De reden van het degausen (magnetisch onzichtbaar maken van het schip) was dat het schip minder gevoelig werd voor zeemijnen die een magnetische trigger hadden om te ontploffen als je er overheen voer (mijnen die aan een anker ketting op zo'n 10 meter onder het wateroppervlakte dreven). Deze werden door vissers op de Noorzee tot diep in de 80er jaren nog steeds met enige regelmaat gevonden. In de loop van de jaren 70' vond men het risico zo laag worden dat men de verplichte degausing liet vervallen. Wij (schepen met zwaar laadgerij (tot 140 ton toen) moesten dat verplicht doen als we een heleboel zware lading aan dek kregen of veel staal (bouwmateriaal) vervoerden of beide natuurlijk of na groot onderhoud.

Degausing station Rotterdam is zeker tot 1975 in dienst geweest Ik heb als leerling aan boord van de ms Batjan (toenmalig NSU, later de Nedlloyd) nog gedauged.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1178 Gepost op: 05 January 2022, 11:17:49 »
Interessant die demagnetiseer installatie, voor de energie daarvan werden in WO 2 toch dieselmotorwagens oa. van DE 5'en gebruikt door de Duitsers, of was dat toch een andere toepassing?

Volgens het boek Majesteit, uw trein staat gereed! is het rijtuig in 1950 vernummerd tot 159009, in 1964 kantoorwagen geworden en in 1965 gesloopt.

Martijn
Dank! De bak zou dus vanaf 1964 daar gestaan kunnen hebben. Of in 1965 naar pier 6 zijn gegaan om te slopen, wat dus niet gebeurd is in dat jaar maar pas in 1983.
Groeten,
Richard

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7995
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1179 Gepost op: 05 January 2022, 11:24:28 »
Zo ver ik weet was dat voor installaties aan boord van schepen, zoals Hans dat beschrijft in reactie #1176
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1180 Gepost op: 05 January 2022, 11:30:22 »
Maar de elektrische energie van zulke installaties, waar kwam die vandaan?
Groeten,
Richard

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7995
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1181 Gepost op: 05 January 2022, 11:35:24 »
Je bedoelt de vaste installaties op/aan de wal? Ik neem aan gewoon uit het elektriciteitsnet.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Nohome

  • De uitzondering die de regel bevestigt.
  • Offline Offline
  • Berichten: 127
  • Wandelende geduldstester
    • Modelbaan Genehuizen op Youtube
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1182 Gepost op: 05 January 2022, 11:40:21 »
Het schip is er eentje uit de Onversaagd klasse, later is de Hr Ms Onverschrokken omgebouw tot torpedowerkschip Hr Ms Mercuur.
Groet Harold

Genehuizen 2.0

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1183 Gepost op: 05 January 2022, 11:41:07 »
Nou goed begin van de dag (y) dat ik het toch goed had. Toch een installatie die al ruim 10 jaar voor mijn geboorte niet meer gebruikt werd ;D

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1184 Gepost op: 05 January 2022, 11:41:58 »
Je bedoelt de vaste installaties op/aan de wal? Ik neem aan gewoon uit het elektriciteitsnet.
Ik bedoel een provisorische op de wal in oorlogstijd, met een brommende motorwagen ernaast die de energie levert. Via het elektriciteitsnet zal wel een aardige piekbelasting geven, maar wellicht leverde de e-centrale aan de Waalhaven wel direct aan de degauser.
Groeten,
Richard