Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
Vandaag om 15:45:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:32:30
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door AlbertG
Vandaag om 15:21:13
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 15:14:44
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Dave.......
Vandaag om 15:09:09
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 14:41:28
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 13:50:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 13:37:28
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 12:50:29
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 905931 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1155 Gepost op: 03 January 2022, 21:35:18 »
Nog grotere kranen zien we op onderstaande foto - ook pier 7 van de Waalhaven.


Waalhaven pier 7 ss Leader lost 25000 ton steenkolen uit VS bij Corn Swarttouw-Thomsen 17-03-1958 NL-RtSA-4282-XXXIII-1129-01

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1156 Gepost op: 04 January 2022, 12:28:55 »
Thomsen heeft dit type kranen in Rotterdam heeft geïntroduceerd. Dat was in 1912 in de Maashaven. Daar hebben we eerder plaatjes van gezien. Deze kranen in de Waalhaven zijn een verdere ontwikkeling. Ook de SHV deed in deze ontwikkeling vanaf het begin van de 20e eeuw volop mee.
Meer daarover en over het overslaan van massagoederen in Rotterdam: https://www.dbnl.org/tekst/lint011tech05_01/lint011tech05_01_0004.php

In de jaren 70 is de kolenoverslag verplaatst naar Europoort.
Op pier 7 ging men toen over op containeroverslag.
Zoals te zien op dit erg mooie plaatje: https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/4090710544

Dan blijft er nog één pier over:


Waalhaven pier 8 vanaf de GEB-centrale 1960

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12518
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1157 Gepost op: 04 January 2022, 14:07:29 »
Wist je dat de SHV ook actief was in de haven van Vlissingen?
De Steenkolen Handels Vereeniging is op 1 april 1896 ontstaan door de fusie van een aantal groothandels in steenkool. Het was het verkoopkantoor in Nederland van het Rheinisch-Westfälische Kohle-Syndikat. In 1907 werden een aantal overslaginstallaties voor steenkool gebouwd en speelde SHV een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Rotterdamse haven. In 1908 werd van de SHV uit de Nederlandsche Benzol Maatschappij opgericht. Benzol was een destillatieproduct van steenkoolteer. In 1916 werd de Nederlandsche Maatschappij tot Ontginning van de Steenkolenvelden (NEMOS) opgericht waarin de aandelen van de Duitse steenkoolmijn Sophia-Jacoba werden ondergebracht. In 1918 werd een investeringsmaatschappij opgezet, Unitas genaamd, die een rol heeft gespeeld bij de oprichting van KLM, Koninklijke Hoogovens en de Algemene Kunstzijde Unie. Nadat de Nederlandse steenkoolmijnen waren geopend vanaf 1907, ging SHV vanaf 1924 ook steenkool exporteren.
SHV Holdings is officieel gevestigd in Kralendijk (Bonaire), maar het hoofdkantoor staat in Utrecht. Grootaandeelhouder Paul Fentener van Vlissingen is jarenlang voorzitter van de raad van bestuur en de Raad van Commissarissen geweest. In 2005 werd hij als president-commissaris opgevolgd door Annemiek Fentener van Vlissingen.





Bunkerbakken in de Buitenhaven
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1158 Gepost op: 04 January 2022, 15:44:52 »
Zoekend op SHV kom je van alles tegen. Bedankt, Hans, voor deze samenvatting.
SHV was dus een grote speler in de ontwikkeling van de Rotterdamse haven.

Verder met pier 8.


Waalhaven pier 8 met op de voorgrond het 110m lange sleepvrachtschip Amfortas bouwjaar 1915


Waalhaven pier 8 NL-RtSA-4100-2004-7154-01


« Laatst bewerkt op: 04 January 2022, 15:46:59 door Alewijn »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1159 Gepost op: 04 January 2022, 16:20:21 »
Alewijn, je bent al bij pier 8, maar pier 6 verdient ook nog wel aandacht vanwege voormalig sloperij Hollandia aldaar. Ook NS materieel werd daar gesloopt of bleef nog jaren staan (goederenwagens) voor het in stukjes geknipt werd. Koninklijk rijtuig Sr3 heeft er tot 1983 gestaan als opslagruimte.
Zelf ik daar rond 1982 nog een Staatsmijnen kolenwagen zien staan (opschrift: station Nuth). Leek op zo'n Kubelwagen die Roco ook ooit gemaakt heeft. Helaas geen foto van gemaakt. Tja ik was toen 13/14 jaar.
Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1160 Gepost op: 04 January 2022, 16:40:43 »
 :)
Richard,
Zouden adolescenten zich anno 2022 zich daar ook mee bezighouden? Ik struinde als tienjarige uit Rotterdam west bij de RTM over het Handelsterrein aan de Rosestraat. 1964.

Ronald
Groet,
      Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1161 Gepost op: 04 January 2022, 16:49:13 »
Alewijn, je bent al bij pier 8, maar pier 6 verdient ook nog wel aandacht vanwege voormalig sloperij Hollandia aldaar. Ook NS materieel werd daar gesloopt of bleef nog jaren staan (goederenwagens) voor het in stukjes geknipt werd. Koninklijk rijtuig Sr3 heeft er tot 1983 gestaan als opslagruimte.
Zelf ik daar rond 1982 nog een Staatsmijnen kolenwagen zien staan (opschrift: station Nuth). Leek op zo'n Kubelwagen die Roco ook ooit gemaakt heeft. Helaas geen foto van gemaakt. Tja ik was toen 13/14 jaar.
Ik wel. En niet alleen van die van de DSM, ook van die van de ON (Oranje Nassau) (Rotterdam Waalhaven West, 060681):




Groet, Frank

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1162 Gepost op: 04 January 2022, 17:36:03 »
@Richard, Ronald en Frank
Goed om zo nog even terug te komen op pier 6!

Grappig dat er nu kubelwagens  langskomen, of op z'n Duits gespeld: Kübelwagen.
Daar had ik pas al een naar zitten kijken op http://www.industriespoor.nl/K%C3%BCbelwagens.htm

Reden was dat ik pas deze was tegengekomen:

Wagen met lage 'klapbakken' - van Piko (aan de koppelingen te zien)

Bij Hollandia hadden ze hebben ze trouwens enkele leuke locjes gehad:


Waalhaven pier 6 Hollandia door Spoorijzer verbouwde oersik NS100 24 aug 1976


Waalhaven pier 6 Hollandia loc 6 ex-NS207 foto B van Wevering (feijenoordsemeesters)


Waalhaven pier 6 Hollandia loc 6 ex-NS207 23 jul 1985 foto E Worrell (industriespoor)


« Laatst bewerkt op: 04 January 2022, 17:41:42 door Alewijn »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1163 Gepost op: 04 January 2022, 17:41:37 »
Heb ik natuurlijk ook een foto van gemaakt (op 060681):



En van de ex-146 (zelfde dag). Vraag mij af of dit hetzelfde locje is als dat met die Köf-achtige ombouw?


En eerder (140680) van de restanten van de 459 en de 460:

« Laatst bewerkt op: 04 January 2022, 17:55:42 door spoorzeven »
Groet, Frank

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1164 Gepost op: 04 January 2022, 18:07:50 »
Zouden adolescenten zich anno 2022 zich daar ook mee bezighouden?
Ze zullen wel bestaan, ook anno nu zijn er plekken waar wegrottend materieel staat. Als ik denk aan de STAR.... :)

Fraaie foto's en wat de sik betreft, herkenbaar op deze locatie, de grijze DSM (SM) wagen was het dus, maar dan een jaar later iets verderop op het schrootspoor langs de Hellouwstraat.
Groeten,
Richard

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1165 Gepost op: 04 January 2022, 18:14:27 »
Vanaf wanneer was de kolenoverslag op pier 7. Wij gingen regelmatig (ca 1950) naar pier 7 om te zwemmen (half uurtje met de fiets). Kan mij wel herinneren dat daar rijnaken lagen maar aan kolenoverslag heb ik geen "actieve" ;D ;D ;D  herinnering. Verder een heel leuk draadje zeker als je van "Zuid"  komt.
Wim

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12518
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1166 Gepost op: 04 January 2022, 18:26:26 »






Nog twee van de sloperij Hollandia op pier 6
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1167 Gepost op: 04 January 2022, 19:57:54 »
Een tweedeurs ex groentewagen (y)
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2644
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1168 Gepost op: 04 January 2022, 20:02:05 »
@Frank en Hans
Leuk die foto's.
Hollandia Waalhaven NV is in 1965 ontstaan na een fusie van de Amsterdamse schroothandel (destijds Nederlands grootste) Hollandia en schroothandel Simons Katendrecht NV.

@Wim
Wanneer begon de kolenoverslag op pier 7.

Het bijschrift bij de foto in post 1154 geeft een antwoord: de kranen zijn daar net nieuw. Op de foto is ook te zien dat de omheining in aanbouw is.
Dus zal het vanaf 1961 zijn. Onderstaande foto laat de pier -rechts op de foto, links is pier 8- zien nog zonder kranen. Die zal dus van voor die tijd zijn.



Waalhaven pier 8 NL-RtSA-4100-2004-7154-01
« Laatst bewerkt op: 04 January 2022, 20:05:32 door Alewijn »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1169 Gepost op: 04 January 2022, 20:06:25 »
Nog even terugkomend op pier 6





Het genoemde voormalig koninklijk rijtuig Sr 3 met baknummer 159009 in 1983, wanneer zou dat rijtuig geplaatst zijn aan de Waalhaven?
Foto gemaakt door Dhr Lino Lampers en met zijn toestemming hier geplaatst.
Groeten,
Richard