Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 663844 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1170 Gepost op: 04 januari 2022, 20:15:59 »



Er zaten ook nog fabrieksplaten op....
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1171 Gepost op: 04 januari 2022, 22:32:22 »



Wat een heerlijke foto: zo'n historisch rijtuig met die indrukwekkende kranen op de achtergrond!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1172 Gepost op: 05 januari 2022, 09:23:33 »
Bij pier 8 is dit ook wel interessant:







martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1173 Gepost op: 05 januari 2022, 09:33:41 »
Het genoemde voormalig koninklijk rijtuig Sr 3 met baknummer 159009 in 1983, wanneer zou dat rijtuig geplaatst zijn aan de Waalhaven?

Volgens het boek Majesteit, uw trein staat gereed! is het rijtuig in 1950 vernummerd tot 159009, in 1964 kantoorwagen geworden en in 1965 gesloopt.

Martijn

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1174 Gepost op: 05 januari 2022, 10:08:17 »
Is dat een demagnetiseer instalatie?

Nohome

  • De uitzondering die de regel bevestigt.
  • Offline Offline
  • Berichten: 77
  • Wandelende geduldstester
    • Modelbaan Genehuizen op Youtube
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1175 Gepost op: 05 januari 2022, 10:09:14 »
Bij pier 8 is dit ook wel interessant:







De  degausssing installatie van de marine, nog steeds belangrijk: https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2015/05/mg201505demagnetiseren

Groet Harold

Genehuizen 2.0

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1176 Gepost op: 05 januari 2022, 10:09:44 »
Reaktie op bericht 1174
 Ja helemaal! De demagnetiseerinstallatie  in deze vorm bestaat niet meer. De schepen zijn domweg te groot geworden om nog onder de demagbrug door te kunnen varen. In de tijd dat ik op de K-boten van de Shell voer, hadden deze schepen rondom op het hoofddek twee polsdikke demagnetiseer kabels lopen. Als we in "kwalijke wateren" terecht kwamen konden deze demagkabels aan boord zelf geactiveerd  worden en waren wij redelijk goed beschermd.. Zover ik weet zijn wij nooit onder de demagbrug door gevaren. .
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2022, 10:26:17 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1177 Gepost op: 05 januari 2022, 10:45:18 »
Het marineschip is HrMs Mercuur. Het schip was origineel een deepsea mijnenveger maar is later gebruikt als torpedowerukschip https://www.museumschip-mercuur.nl. De Mercuur is bewaard gebleven en ligt nu in Vlissingen waar een groep vrijwilligers het schip weer in oorspronkelijke staat aan het terugbrengen zijn.

Even ter aanvulling van Hans. De reden van het degausen (magnetisch onzichtbaar maken van het schip) was dat het schip minder gevoelig werd voor zeemijnen die een magnetische trigger hadden om te ontploffen als je er overheen voer (mijnen die aan een anker ketting op zo'n 10 meter onder het wateroppervlakte dreven). Deze werden door vissers op de Noorzee tot diep in de 80er jaren nog steeds met enige regelmaat gevonden. In de loop van de jaren 70' vond men het risico zo laag worden dat men de verplichte degausing liet vervallen. Wij (schepen met zwaar laadgerij (tot 140 ton toen) moesten dat verplicht doen als we een heleboel zware lading aan dek kregen of veel staal (bouwmateriaal) vervoerden of beide natuurlijk of na groot onderhoud.

Degausing station Rotterdam is zeker tot 1975 in dienst geweest Ik heb als leerling aan boord van de ms Batjan (toenmalig NSU, later de Nedlloyd) nog gedauged.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1178 Gepost op: 05 januari 2022, 11:17:49 »
Interessant die demagnetiseer installatie, voor de energie daarvan werden in WO 2 toch dieselmotorwagens oa. van DE 5'en gebruikt door de Duitsers, of was dat toch een andere toepassing?

Volgens het boek Majesteit, uw trein staat gereed! is het rijtuig in 1950 vernummerd tot 159009, in 1964 kantoorwagen geworden en in 1965 gesloopt.

Martijn
Dank! De bak zou dus vanaf 1964 daar gestaan kunnen hebben. Of in 1965 naar pier 6 zijn gegaan om te slopen, wat dus niet gebeurd is in dat jaar maar pas in 1983.
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1179 Gepost op: 05 januari 2022, 11:24:28 »
Zo ver ik weet was dat voor installaties aan boord van schepen, zoals Hans dat beschrijft in reactie #1176
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1180 Gepost op: 05 januari 2022, 11:30:22 »
Maar de elektrische energie van zulke installaties, waar kwam die vandaan?
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1181 Gepost op: 05 januari 2022, 11:35:24 »
Je bedoelt de vaste installaties op/aan de wal? Ik neem aan gewoon uit het elektriciteitsnet.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Nohome

  • De uitzondering die de regel bevestigt.
  • Offline Offline
  • Berichten: 77
  • Wandelende geduldstester
    • Modelbaan Genehuizen op Youtube
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1182 Gepost op: 05 januari 2022, 11:40:21 »
Het schip is er eentje uit de Onversaagd klasse, later is de Hr Ms Onverschrokken omgebouw tot torpedowerkschip Hr Ms Mercuur.
Groet Harold

Genehuizen 2.0

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1183 Gepost op: 05 januari 2022, 11:41:07 »
Nou goed begin van de dag (y) dat ik het toch goed had. Toch een installatie die al ruim 10 jaar voor mijn geboorte niet meer gebruikt werd ;D

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1184 Gepost op: 05 januari 2022, 11:41:58 »
Je bedoelt de vaste installaties op/aan de wal? Ik neem aan gewoon uit het elektriciteitsnet.
Ik bedoel een provisorische op de wal in oorlogstijd, met een brommende motorwagen ernaast die de energie levert. Via het elektriciteitsnet zal wel een aardige piekbelasting geven, maar wellicht leverde de e-centrale aan de Waalhaven wel direct aan de degauser.
Groeten,
Richard