Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 13:17:15
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 11:52:29
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 11:20:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 901226 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1080 Gepost op: 23 December 2021, 07:42:41 »
Van Duitsland naar Noorwegen - stond er bij de foto.
Fotobijschriften neem ik in principe over. Maar ze kloppen lang niet altijd. In dit geval kan ik me goed voorstellen dat er had moeten staan: Van Noorwegen naar Duitsland.

Wat ik dan weer opvallend vind is dat dat vervoer via Rotterdam kennelijk beter/sneller/goedkoper kon dan via Hamburg of Bremen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1081 Gepost op: 23 December 2021, 07:47:25 »
Na pier 1 en 2 komt uiteraard pier 3.
Daar zijn niet zoveel foto's van. Het is niet veel meer dan een aanlegsteiger. Maar dan een heel lange.


Uitsnede van een eerder geplaatste luchtfoto. Van links naar rechts: pier 3, pier 2, pier 1, Sluisjesdijk

Op dit kaartje duidelijk aangegeven:



JM78

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
  • Diesel en goederen, tp IV
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1082 Gepost op: 23 December 2021, 09:19:40 »
...wat een mysterie die bus ;D ;D

Er ligt ook een donkere mat? voor lijkt het, zou dat inderdaad wat te maken hebben met die vlaggen? Er staan ook veel auto's geparkeerd...

Oh ja...ik had helemaal niet in de gaten dat t een VW busje was... :angel:

Maar waarom dan zo vlak voor een raildinges die bus parkeren als t geen railbusdinges is...mysterie...

Als ik het goed zie heeft het ding een kentekenplaat op de bumper zitten. Is dat logisch als het een railvoertuig is?
Diesel, goederen, tijdperk IV.
Een echte trein heeft alleen ramen in de loc.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1083 Gepost op: 23 December 2021, 10:37:22 »
Leuk als railbusje die VW, maar ik geloof niet dat die geschikt is om op een havenkade mee te rangeren of wagens mee te sjoelen. Lijkt me aan de lichte kant, zowel motorisch als qua voertuiggewicht.
Dan zijn andere voertuigen beter geschikt, zoals een aangepaste vorkheftruck of trekker.
Kortom: onwaarschijnlijk.
No dress rehearsel, this is our life.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2978
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1084 Gepost op: 23 December 2021, 10:53:32 »
Een VW busje als rangeervoertuig lijkt mij persoonlijk uitgesloten. Zo'n exoot was vast op www.industriespoor.nl aan bod gekomen, en qua gewicht en vermogen ontoereikend om mee te rangeren. Daarvoor waren wel diverse andere mogelijkheden, zoals bv de door Spoorijzer geleverde track mobiles (http://www.industriespoor.nl/Trackmobile.htm). Echt een succes was dat geloof ik niet.


In Duitsland werden VW busjes (bij mijn weten) gebruikt als inspectievoertuig. In een haven lijkt mij dat minder nuttig, zeker hier omdat er straatspoor ligt.

Groeten,
Rogier


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1085 Gepost op: 23 December 2021, 13:11:13 »
" ...Wat ik dan weer opvallend vind is dat dat vervoer via Rotterdam kennelijk beter/sneller/goedkoper kon dan via Hamburg of Bremen...." (Reactie #1080 )
De bereikbaarheid van regio's voor de binnenvaart en voor het spoor zijn hiervoor bijzonder relevant. Rotterdam dankt zijn positie als belangrijkste Duitse haven aan het massagoed. De vraag hiernaar is geconcentreerd in het westen van Duitsland, waar Rotterdam kan profiteren van haar goede binnenvaartverbindingen.   (citaat CPB)
« Laatst bewerkt op: 23 December 2021, 13:14:21 door hervé. Reden: toevoeging »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1086 Gepost op: 23 December 2021, 13:35:37 »
Rotterdam ligt gunstig aan de mondingen van de Rijn en Maas. Het Ruhrgebied takt via de Ruhr en het Rhein-Hernekanaal aan op de Rijn en dat zijn rechtstreekse verbindingen waar Hamburg niet tegenop kan.
No dress rehearsel, this is our life.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1087 Gepost op: 23 December 2021, 14:00:22 »
Dat snap ik.
Wel grappig verwoord: "Rotterdam ... als belangrijkste Duitse haven".

Maar het ging mij om deze specifieke vervoersstroom vanuit Noorwegen richting Duitsland - en dan vanaf Rotterdam niet over de Rijn maar met de trein. Ook in die verbinding was Rotterdam dus concurrerend met de Noord-Duitse havens.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1088 Gepost op: 23 December 2021, 14:49:58 »
Ach heel Nederland is toch het zeventiende Bundesland?  ;D

En voor wat betreft die verbinding zal het er ook mee te maken hebben van welke plaats in Duitsland naar welke in Noorwegen je iets wil vervoeren.

No dress rehearsel, this is our life.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7727
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1089 Gepost op: 23 December 2021, 15:34:49 »
Als ik naar de kaart kijk lijkt dat voor Rotterdam, Bremen en Hamburg wel mee te vallen.
Maar de afstand zee - haven is in Rotterdam wel beduidend korter, voor Bremen en Hamburg moet je een behoorlijk stuk de Weser respectievelijk de Elbe op voor je voor de kade ligt.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1090 Gepost op: 23 December 2021, 16:15:08 »
Maar is Bremen nou zo'n havenstad of het dichter bij zee gelegen Bremerhaven?
Daar is ooit nog eens het HAL passagiersschip Maasdam aan de grond gelopen. 15 maart 1963. De Marinierskapel was aan boord, ging per sloep veilig aan land....

Ronald
Groet,
      Ronald

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7727
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1091 Gepost op: 23 December 2021, 16:22:27 »
Bremerhaven zal inmiddels wel groter zijn dan Bremen qua overslagvolume, maar we moeten niet naar het heden kijken, maar naar de jaren '50 ;)
Een groot deel van de capaciteit in Bremerhaven was zeker in de jaren '50 overigens in gebruik bij de US Army, die daar een grote doorvoer faciliteit hadden.

In de jaren '80 regelmatig een bezoek gebracht aan de PX shop daar en met Yanks aangezeten in de NCO club, waar ik een lidmaatschapskaart van had :)
« Laatst bewerkt op: 23 December 2021, 16:26:41 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1092 Gepost op: 23 December 2021, 16:30:20 »
Juist.
In die jaren lag Rotterdam zonder Botlek en (Tweede)Maasvlakte ook nog niet zo aan zee als nu.

Zo te zien zijn veel havens van Bremerhaven achter sluizen, dat is ook een beperkende factor.

Groet.
Ronald
Groet,
      Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12514
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1093 Gepost op: 23 December 2021, 18:22:20 »
Sints de gegraven Waterweg in gebruik is, is Rotterdams grootste pluspunt dat het vrij te bevaren is. Geen sluizen, bruggen of andere obstakels die een snelle ETA en/of ETD in de weg staan. Althas nu, vroeger was het wel wat anders om Rotterdam te bereiken, verzandigen en daardoor langere omvaarten.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1094 Gepost op: 23 December 2021, 20:01:05 »

  Stel je voor dat de toenmalige baronnen (burgemeesters) van Zeeuws-Vlaanderen, destijds hadden gekozen voor het dan nieuwe België.   :)
  Dan hadden  'voormalig'  Breskens en Biervliet reeds lang  'dokwater'  van de Antwerpse haven geweest, wellicht.   ;)   (cfr. Rotterdam)
  Wie weet ?