Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
07 September 2025, 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
07 September 2025, 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
07 September 2025, 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
07 September 2025, 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
07 September 2025, 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
07 September 2025, 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
07 September 2025, 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
07 September 2025, 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
07 September 2025, 11:33:42
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 September 2025, 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 870258 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1080 Gepost op: 23 December 2021, 07:42:41 »
Van Duitsland naar Noorwegen - stond er bij de foto.
Fotobijschriften neem ik in principe over. Maar ze kloppen lang niet altijd. In dit geval kan ik me goed voorstellen dat er had moeten staan: Van Noorwegen naar Duitsland.

Wat ik dan weer opvallend vind is dat dat vervoer via Rotterdam kennelijk beter/sneller/goedkoper kon dan via Hamburg of Bremen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1081 Gepost op: 23 December 2021, 07:47:25 »
Na pier 1 en 2 komt uiteraard pier 3.
Daar zijn niet zoveel foto's van. Het is niet veel meer dan een aanlegsteiger. Maar dan een heel lange.


Uitsnede van een eerder geplaatste luchtfoto. Van links naar rechts: pier 3, pier 2, pier 1, Sluisjesdijk

Op dit kaartje duidelijk aangegeven:



JM78

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
  • Diesel en goederen, tp IV
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1082 Gepost op: 23 December 2021, 09:19:40 »
...wat een mysterie die bus ;D ;D

Er ligt ook een donkere mat? voor lijkt het, zou dat inderdaad wat te maken hebben met die vlaggen? Er staan ook veel auto's geparkeerd...

Oh ja...ik had helemaal niet in de gaten dat t een VW busje was... :angel:

Maar waarom dan zo vlak voor een raildinges die bus parkeren als t geen railbusdinges is...mysterie...

Als ik het goed zie heeft het ding een kentekenplaat op de bumper zitten. Is dat logisch als het een railvoertuig is?
Diesel, goederen, tijdperk IV.
Een echte trein heeft alleen ramen in de loc.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1083 Gepost op: 23 December 2021, 10:37:22 »
Leuk als railbusje die VW, maar ik geloof niet dat die geschikt is om op een havenkade mee te rangeren of wagens mee te sjoelen. Lijkt me aan de lichte kant, zowel motorisch als qua voertuiggewicht.
Dan zijn andere voertuigen beter geschikt, zoals een aangepaste vorkheftruck of trekker.
Kortom: onwaarschijnlijk.
No dress rehearsel, this is our life.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2775
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1084 Gepost op: 23 December 2021, 10:53:32 »
Een VW busje als rangeervoertuig lijkt mij persoonlijk uitgesloten. Zo'n exoot was vast op www.industriespoor.nl aan bod gekomen, en qua gewicht en vermogen ontoereikend om mee te rangeren. Daarvoor waren wel diverse andere mogelijkheden, zoals bv de door Spoorijzer geleverde track mobiles (http://www.industriespoor.nl/Trackmobile.htm). Echt een succes was dat geloof ik niet.


In Duitsland werden VW busjes (bij mijn weten) gebruikt als inspectievoertuig. In een haven lijkt mij dat minder nuttig, zeker hier omdat er straatspoor ligt.

Groeten,
Rogier


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1085 Gepost op: 23 December 2021, 13:11:13 »
" ...Wat ik dan weer opvallend vind is dat dat vervoer via Rotterdam kennelijk beter/sneller/goedkoper kon dan via Hamburg of Bremen...." (Reactie #1080 )
De bereikbaarheid van regio's voor de binnenvaart en voor het spoor zijn hiervoor bijzonder relevant. Rotterdam dankt zijn positie als belangrijkste Duitse haven aan het massagoed. De vraag hiernaar is geconcentreerd in het westen van Duitsland, waar Rotterdam kan profiteren van haar goede binnenvaartverbindingen.   (citaat CPB)
« Laatst bewerkt op: 23 December 2021, 13:14:21 door hervé. Reden: toevoeging »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1086 Gepost op: 23 December 2021, 13:35:37 »
Rotterdam ligt gunstig aan de mondingen van de Rijn en Maas. Het Ruhrgebied takt via de Ruhr en het Rhein-Hernekanaal aan op de Rijn en dat zijn rechtstreekse verbindingen waar Hamburg niet tegenop kan.
No dress rehearsel, this is our life.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1087 Gepost op: 23 December 2021, 14:00:22 »
Dat snap ik.
Wel grappig verwoord: "Rotterdam ... als belangrijkste Duitse haven".

Maar het ging mij om deze specifieke vervoersstroom vanuit Noorwegen richting Duitsland - en dan vanaf Rotterdam niet over de Rijn maar met de trein. Ook in die verbinding was Rotterdam dus concurrerend met de Noord-Duitse havens.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1088 Gepost op: 23 December 2021, 14:49:58 »
Ach heel Nederland is toch het zeventiende Bundesland?  ;D

En voor wat betreft die verbinding zal het er ook mee te maken hebben van welke plaats in Duitsland naar welke in Noorwegen je iets wil vervoeren.

No dress rehearsel, this is our life.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7622
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1089 Gepost op: 23 December 2021, 15:34:49 »
Als ik naar de kaart kijk lijkt dat voor Rotterdam, Bremen en Hamburg wel mee te vallen.
Maar de afstand zee - haven is in Rotterdam wel beduidend korter, voor Bremen en Hamburg moet je een behoorlijk stuk de Weser respectievelijk de Elbe op voor je voor de kade ligt.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1090 Gepost op: 23 December 2021, 16:15:08 »
Maar is Bremen nou zo'n havenstad of het dichter bij zee gelegen Bremerhaven?
Daar is ooit nog eens het HAL passagiersschip Maasdam aan de grond gelopen. 15 maart 1963. De Marinierskapel was aan boord, ging per sloep veilig aan land....

Ronald
Groet,
      Ronald

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7622
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1091 Gepost op: 23 December 2021, 16:22:27 »
Bremerhaven zal inmiddels wel groter zijn dan Bremen qua overslagvolume, maar we moeten niet naar het heden kijken, maar naar de jaren '50 ;)
Een groot deel van de capaciteit in Bremerhaven was zeker in de jaren '50 overigens in gebruik bij de US Army, die daar een grote doorvoer faciliteit hadden.

In de jaren '80 regelmatig een bezoek gebracht aan de PX shop daar en met Yanks aangezeten in de NCO club, waar ik een lidmaatschapskaart van had :)
« Laatst bewerkt op: 23 December 2021, 16:26:41 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1092 Gepost op: 23 December 2021, 16:30:20 »
Juist.
In die jaren lag Rotterdam zonder Botlek en (Tweede)Maasvlakte ook nog niet zo aan zee als nu.

Zo te zien zijn veel havens van Bremerhaven achter sluizen, dat is ook een beperkende factor.

Groet.
Ronald
Groet,
      Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12480
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1093 Gepost op: 23 December 2021, 18:22:20 »
Sints de gegraven Waterweg in gebruik is, is Rotterdams grootste pluspunt dat het vrij te bevaren is. Geen sluizen, bruggen of andere obstakels die een snelle ETA en/of ETD in de weg staan. Althas nu, vroeger was het wel wat anders om Rotterdam te bereiken, verzandigen en daardoor langere omvaarten.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1094 Gepost op: 23 December 2021, 20:01:05 »

  Stel je voor dat de toenmalige baronnen (burgemeesters) van Zeeuws-Vlaanderen, destijds hadden gekozen voor het dan nieuwe België.   :)
  Dan hadden  'voormalig'  Breskens en Biervliet reeds lang  'dokwater'  van de Antwerpse haven geweest, wellicht.   ;)   (cfr. Rotterdam)
  Wie weet ?