Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 13:47:36
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 13:19:50
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 849192 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1080 Gepost op: 23 December 2021, 07:42:41 »
Van Duitsland naar Noorwegen - stond er bij de foto.
Fotobijschriften neem ik in principe over. Maar ze kloppen lang niet altijd. In dit geval kan ik me goed voorstellen dat er had moeten staan: Van Noorwegen naar Duitsland.

Wat ik dan weer opvallend vind is dat dat vervoer via Rotterdam kennelijk beter/sneller/goedkoper kon dan via Hamburg of Bremen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1081 Gepost op: 23 December 2021, 07:47:25 »
Na pier 1 en 2 komt uiteraard pier 3.
Daar zijn niet zoveel foto's van. Het is niet veel meer dan een aanlegsteiger. Maar dan een heel lange.


Uitsnede van een eerder geplaatste luchtfoto. Van links naar rechts: pier 3, pier 2, pier 1, Sluisjesdijk

Op dit kaartje duidelijk aangegeven:



JM78

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
  • Diesel en goederen, tp IV
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1082 Gepost op: 23 December 2021, 09:19:40 »
...wat een mysterie die bus ;D ;D

Er ligt ook een donkere mat? voor lijkt het, zou dat inderdaad wat te maken hebben met die vlaggen? Er staan ook veel auto's geparkeerd...

Oh ja...ik had helemaal niet in de gaten dat t een VW busje was... :angel:

Maar waarom dan zo vlak voor een raildinges die bus parkeren als t geen railbusdinges is...mysterie...

Als ik het goed zie heeft het ding een kentekenplaat op de bumper zitten. Is dat logisch als het een railvoertuig is?
Diesel, goederen, tijdperk IV.
Een echte trein heeft alleen ramen in de loc.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1083 Gepost op: 23 December 2021, 10:37:22 »
Leuk als railbusje die VW, maar ik geloof niet dat die geschikt is om op een havenkade mee te rangeren of wagens mee te sjoelen. Lijkt me aan de lichte kant, zowel motorisch als qua voertuiggewicht.
Dan zijn andere voertuigen beter geschikt, zoals een aangepaste vorkheftruck of trekker.
Kortom: onwaarschijnlijk.
No dress rehearsel, this is our life.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1084 Gepost op: 23 December 2021, 10:53:32 »
Een VW busje als rangeervoertuig lijkt mij persoonlijk uitgesloten. Zo'n exoot was vast op www.industriespoor.nl aan bod gekomen, en qua gewicht en vermogen ontoereikend om mee te rangeren. Daarvoor waren wel diverse andere mogelijkheden, zoals bv de door Spoorijzer geleverde track mobiles (http://www.industriespoor.nl/Trackmobile.htm). Echt een succes was dat geloof ik niet.


In Duitsland werden VW busjes (bij mijn weten) gebruikt als inspectievoertuig. In een haven lijkt mij dat minder nuttig, zeker hier omdat er straatspoor ligt.

Groeten,
Rogier


hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1384
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1085 Gepost op: 23 December 2021, 13:11:13 »
" ...Wat ik dan weer opvallend vind is dat dat vervoer via Rotterdam kennelijk beter/sneller/goedkoper kon dan via Hamburg of Bremen...." (Reactie #1080 )
De bereikbaarheid van regio's voor de binnenvaart en voor het spoor zijn hiervoor bijzonder relevant. Rotterdam dankt zijn positie als belangrijkste Duitse haven aan het massagoed. De vraag hiernaar is geconcentreerd in het westen van Duitsland, waar Rotterdam kan profiteren van haar goede binnenvaartverbindingen.   (citaat CPB)
« Laatst bewerkt op: 23 December 2021, 13:14:21 door hervé. Reden: toevoeging »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1086 Gepost op: 23 December 2021, 13:35:37 »
Rotterdam ligt gunstig aan de mondingen van de Rijn en Maas. Het Ruhrgebied takt via de Ruhr en het Rhein-Hernekanaal aan op de Rijn en dat zijn rechtstreekse verbindingen waar Hamburg niet tegenop kan.
No dress rehearsel, this is our life.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1087 Gepost op: 23 December 2021, 14:00:22 »
Dat snap ik.
Wel grappig verwoord: "Rotterdam ... als belangrijkste Duitse haven".

Maar het ging mij om deze specifieke vervoersstroom vanuit Noorwegen richting Duitsland - en dan vanaf Rotterdam niet over de Rijn maar met de trein. Ook in die verbinding was Rotterdam dus concurrerend met de Noord-Duitse havens.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1088 Gepost op: 23 December 2021, 14:49:58 »
Ach heel Nederland is toch het zeventiende Bundesland?  ;D

En voor wat betreft die verbinding zal het er ook mee te maken hebben van welke plaats in Duitsland naar welke in Noorwegen je iets wil vervoeren.

No dress rehearsel, this is our life.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7566
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1089 Gepost op: 23 December 2021, 15:34:49 »
Als ik naar de kaart kijk lijkt dat voor Rotterdam, Bremen en Hamburg wel mee te vallen.
Maar de afstand zee - haven is in Rotterdam wel beduidend korter, voor Bremen en Hamburg moet je een behoorlijk stuk de Weser respectievelijk de Elbe op voor je voor de kade ligt.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1090 Gepost op: 23 December 2021, 16:15:08 »
Maar is Bremen nou zo'n havenstad of het dichter bij zee gelegen Bremerhaven?
Daar is ooit nog eens het HAL passagiersschip Maasdam aan de grond gelopen. 15 maart 1963. De Marinierskapel was aan boord, ging per sloep veilig aan land....

Ronald
Groet,
      Ronald

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7566
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1091 Gepost op: 23 December 2021, 16:22:27 »
Bremerhaven zal inmiddels wel groter zijn dan Bremen qua overslagvolume, maar we moeten niet naar het heden kijken, maar naar de jaren '50 ;)
Een groot deel van de capaciteit in Bremerhaven was zeker in de jaren '50 overigens in gebruik bij de US Army, die daar een grote doorvoer faciliteit hadden.

In de jaren '80 regelmatig een bezoek gebracht aan de PX shop daar en met Yanks aangezeten in de NCO club, waar ik een lidmaatschapskaart van had :)
« Laatst bewerkt op: 23 December 2021, 16:26:41 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1092 Gepost op: 23 December 2021, 16:30:20 »
Juist.
In die jaren lag Rotterdam zonder Botlek en (Tweede)Maasvlakte ook nog niet zo aan zee als nu.

Zo te zien zijn veel havens van Bremerhaven achter sluizen, dat is ook een beperkende factor.

Groet.
Ronald
Groet,
      Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1093 Gepost op: 23 December 2021, 18:22:20 »
Sints de gegraven Waterweg in gebruik is, is Rotterdams grootste pluspunt dat het vrij te bevaren is. Geen sluizen, bruggen of andere obstakels die een snelle ETA en/of ETD in de weg staan. Althas nu, vroeger was het wel wat anders om Rotterdam te bereiken, verzandigen en daardoor langere omvaarten.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1384
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1094 Gepost op: 23 December 2021, 20:01:05 »

  Stel je voor dat de toenmalige baronnen (burgemeesters) van Zeeuws-Vlaanderen, destijds hadden gekozen voor het dan nieuwe België.   :)
  Dan hadden  'voormalig'  Breskens en Biervliet reeds lang  'dokwater'  van de Antwerpse haven geweest, wellicht.   ;)   (cfr. Rotterdam)
  Wie weet ?