Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 658032 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #990 Gepost op: 17 december 2021, 18:18:47 »
Verder richting Waalhaven.
Eerst de Sluisjesdijk


RET-busgarage Sluisjesdijk luchtfoto 1947


RET-busgarage Sluisjesdijk 1966 NL-RtSA-4121-8959-2-02

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #991 Gepost op: 17 december 2021, 18:57:49 »
Garage Sluisjesdijk.
Een modern complex, in gebruik genomen in 1943.
Tot 1960 de enige garage van de RET, met Maastunnelplein als bij-garage.
In '60 nam de RET het Allancomplex aan de Kleiweg  over, hoofdkantoor, centrale werkplaats en... autobusgarage voor het groeiende buslijnennet naar de buitenwijken van de Maasstad en verder.

Sluisjesdijk kwam in feite in de plaats van de garage Lusthofstraat die gevestigd was in de vm gasfabriek Kralingen. Deze vestiging vd RET werd getroffen door het bombardement van 14 mei 1940. Spoedig zou het ook met de bus op vloeibare fossiele brandstoffen gedaan zijn...
Bussen die nog reden, haalden hun energie uit een slecht functionerende stinkende houtgasgenerator die bij de RET op een aanhanger achter de autobus reed.
Hoezo AUTObus?
Enfin, en vervolgens was er natuurlijk het hier in het draadje recent gememoreerd trolleybusproject waaraan een NSB-luchtje hing...

Ronald
« Laatst bewerkt op: 17 december 2021, 19:35:07 door hrp »
Groet,
      Ronald

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #992 Gepost op: 17 december 2021, 20:25:30 »
RET-busgarage Sluisjesdijk 1966 NL-RtSA-4121-8959-2-02
Daar is dus het kantoor van meneer Harmsen ;D
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #993 Gepost op: 17 december 2021, 20:36:06 »
Yes. Meneer Harmsen woonde met buttler Hopjes in Kralinfen aan de Avenue Concordia, eindpunt tramlijn 22.
Liet zich natuurlijk rijden en dan niet door Jaap Kooijman met zijn bus 52..
Jaap woonde op Zuid met zijn Nel in de Oranjeboomstraat met als buur Zus en Simon Stokvis, de redacteur van de Bruine Rotterdammer...
Mooie tijden.
Toen was geluk nog heel  .........

Ronald
« Laatst bewerkt op: 17 december 2021, 20:38:09 door hrp »
Groet,
      Ronald

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Rondom Charlois
« Reactie #994 Gepost op: 17 december 2021, 22:02:40 »
Voor mijn beeldvorming, zit nu op de locatie van de garage de slibverwerking van het Waterschap Hollandse Delta?

Weet dat daarnaast de zuivering Dokhaven ligt.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #995 Gepost op: 17 december 2021, 22:08:21 »
De garage is aan de oostkant van de Sluisjesdijk, waar de Waalhaven begint. De slibverwerking is iets westelijker.

Nu de trolleybussen toch weer ter sprake kwamen:





En dan nog twee plaatjes bij de busgarage.


Sluisjesdijk 01 11 1950


Busgarage Sluisjesdijk Foto Gemeente Werken Rotterdam

« Laatst bewerkt op: 17 december 2021, 22:18:24 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #996 Gepost op: 17 december 2021, 22:21:04 »
Waar zijn de trolleys op de gevoelige plaat vastgelegd?
Bovenste foto: daar waar nu het Depot staat, de enorme spiegel pot van Boymans. Rechts de Rochussenstraat, achtergrond de Mathenesserlaan met toren op hoek met Breitnerstraat, Maria Viergo HBS.

Eronder dezelfde trolley in de Isaac Hubertstraat, op de achtergrond het RET hoofdkantoor en centrale werkplaats.

Ronald
Groet,
      Ronald

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Rondom Charlois
« Reactie #997 Gepost op: 18 december 2021, 07:36:10 »
Toen de plaatjes rondom de Holland Amerika Lijn voorbij kwamen, enkele pagina's terug alweer, ging er wel even wat door me heen. Mijn vader (is niet meer) ging vanuit de bollenstreek - waar we woonden toen - naar Rotterdam om zijn werk als handelsreiziger (bulbs from Holland) in Amerika te doen en maanden later terug te komen met allerlei cadeautjes voor ons, zoals houten blokken met gefreesde en gekleurde letters erin, nylonkousen voor moeder. Ook een soort plaatjeskijker waarin je een schijf met dia's deed en moest klikken voor het volgende plaatje. Foto's kijken, het maakt wel wat los.  (y)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #998 Gepost op: 18 december 2021, 10:47:23 »
@Huub
Mooi die herinneringen!

@Ronald
Geweldig hoe je al die locaties herkent!

Naast de busgarage of, vanuit de stad gezien, ervóór bevond zich de Handelscompagnie. Later is dat gebouw overgenomen door de RET.


Handelscompagnie Waalhaven-Oostzijde 1948 NL-RtSA-4204-1640


Luchtfoto vanaf de andere (westelijke) zijde - links Sluisjesdijk, rechts Waalhaven Noordzijde, rechtsonder de busgarage



Een luchtfoto van dit gebied - rond 1940
« Laatst bewerkt op: 18 december 2021, 10:51:15 door Alewijn »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Rondom Charlois
« Reactie #999 Gepost op: 18 december 2021, 11:07:38 »
Wat voor NSB-luchtje zat er aan de trolleybussen? En  waarom een derde frontlicht op de bussen?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1000 Gepost op: 18 december 2021, 11:33:01 »
zie: https://www.trolleyclub.nl/rotterdam.php

In diverse naoorlogse publicaties heeft de toen weer in ere herstelde RET-directie de trolleyplannen afgedaan als een onzinnig plan van de NSB-leiding. Dat doet op een aantal punten toch onrecht aan de werkzaamheden van ir. Koldijk, in de oorlog een correcte vaderlander. Ir. Koldijk was, afgestudeerd in de sterkstroom, al in 1936 betrokken bij een studiecommissie rond het openbaar vervoer in Rotterdam. Op dat moment werd al onderzocht of de trolleybus een goed alternatief zou kunnen vormen voor minder drukke tramlijnen. De commissie sprak in 1937 haar voorkeur uit voor handhaving van de meeste tramlijnen en eventuele uitbreiding van het lijnennet met autobuslijnen uit te voeren.

In 1942 bracht hij het onderwerp trolleybus weer ter sprake, niet alleen binnen de RET, maar ook in een landelijke studiecommissie, o.a. met ir. Van den Honert (GETA – Arnhem), waarvan hijzelf voorzitter was geworden. Deze commissie gaf de aanzet tot de ontwikkeling van een standaard Nederlandse trolleybus. Een prototype is inderdaad na de oorlog ontstaan op een DAF-chassis met een carrosserie van Verheul en de elektrische installatie van Smit uit Slikkerveer.

Door de brandstofschaarste ging ir. Koldijk onderzoeken of de introductie van de trolley inmiddels een haalbare kaart was geworden. Naast de heel drukke buslijn naar Overschie ging hij kijken naar de Maastunnel.

Ook werd snel duidelijk dat zijn idee om complete trolleybussen bij Oerlikon in Zwitserland te bestellen te hoog gegrepen was. Dus ging het onderzoek naar de mogelijkheid bestaande autobussen uit de serie 71 – 132 om te bouwen, eventueel met gebruikmaking van de vrijkomende Bergmann SL55-motoren uit de tot bijwagen gedegradeerde trams 152 – 176. Een feit dat bij de overwegingen van Koldijk zeker meegespeeld moet hebben, is de gedwongen tewerkstelling van RET-personeel in Duitsland. Veel materieel, met name autobussen, stond werkloos terzijde, waardoor de bezetter personeel vorderde. Als nu meer materieel, als trolleybus niet afhankelijk van fossiele brandstof, ingezet kon worden zou de werkgelegenheid binnen het eigen bedrijf stijgen en dus minder personeel naar Duitsland moeten.

Omdat erg moeilijk aan koperen bovenleiding te komen was, stelde Koldijk voor voorlopig alleen een trolleylijn aan te leggen door de Maastunnel tussen de Rochussenstraat en Pleinweg. (...)

Aan de verdere ontwikkelingen in het Rotterdamse had ir. Koldijk geen deel. Op 1 april 1943 nam hij, al dan niet gedwongen, ontslag en werd directeur van de NTM in Heerenveen, een sterkstroomdeskundige bij de stoomtram!

Na zijn vertrek ging de NSB-directie vrijwel meteen over tot de ontwikkeling van grootse plannen. Men wilde een groot, centraal complex bouwen aan de Sluisjesdijk en van daaruit het trolleynet ontwikkelen met in ieder geval een tweede lijn door de Maastunnel, richting Overschie. (...)

De op 8 mei 1945 weer in ere herstelde directeur Nieuwenhuis heeft meteen alle trolleyplannen afgewezen en wist op 11 februari 1946 toestemming te krijgen alles af te breken en de vijf, min of meer, verbouwde bussen weer te laten ombouwen.



tekst: Ab Stoeltje

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1001 Gepost op: 18 december 2021, 11:38:46 »
@ Hans: derde licht...
Was dat niet voor B-wegen?

Ronald
Groet,
      Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1002 Gepost op: 18 december 2021, 14:04:52 »











Waalhaven Noord zijde/ Sluisjesdijk met links de RUT busgarage en rechts de Terminal RHB
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1003 Gepost op: 18 december 2021, 17:59:57 »
Leuk dat je even wat actuelere foto's laat zien. Van welk jaar, Hans?

De sporen bij de Rijnhaven en de Maashaven zijn allemaal verdwenen of als er nog wat ligt in ieder geval onbruikbaar.
Bij de Waalhaven is dat anders. Aan de oostzijde van de Waalhaven is nog altijd enig goederenvervoer, al is het niet veel meer.


spoorkaartje uit 2019 - www.railgoed.net


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1004 Gepost op: 18 december 2021, 18:25:56 »
Ik zat nog op het hoofdkantoor van SMIT aan de Waalhaven.  Ik ben nu 11 jaar thuis en 10 jaar met pensioen. De opname moet zo'n 12 jaar geleden gemaakt zijn!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.