Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Jan-Peter
Vandaag
om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0
door
Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715
door
vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Rondom Charlois
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
Vorige
-
Volgende
-
1
...
65
66
[
67
]
68
69
...
365
Omlaag
Auteur
Topic: Rondom Charlois (gelezen 658032 keer)
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #990 Gepost op:
17 december 2021, 18:18:47 »
Verder richting Waalhaven.
Eerst de Sluisjesdijk
RET-busgarage Sluisjesdijk luchtfoto 1947
RET-busgarage Sluisjesdijk 1966 NL-RtSA-4121-8959-2-02
Gelogd
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #991 Gepost op:
17 december 2021, 18:57:49 »
Garage Sluisjesdijk.
Een modern complex, in gebruik genomen in 1943.
Tot 1960 de enige garage van de RET, met Maastunnelplein als bij-garage.
In '60 nam de RET het Allancomplex aan de Kleiweg over, hoofdkantoor, centrale werkplaats en... autobusgarage voor het groeiende buslijnennet naar de buitenwijken van de Maasstad en verder.
Sluisjesdijk kwam in feite in de plaats van de garage Lusthofstraat die gevestigd was in de vm gasfabriek Kralingen. Deze vestiging vd RET werd getroffen door het bombardement van 14 mei 1940. Spoedig zou het ook met de bus op vloeibare fossiele brandstoffen gedaan zijn...
Bussen die nog reden, haalden hun energie uit een slecht functionerende stinkende houtgasgenerator die bij de RET op een aanhanger achter de autobus reed.
Hoezo AUTObus?
Enfin, en vervolgens was er natuurlijk het hier in het draadje recent gememoreerd trolleybusproject waaraan een NSB-luchtje hing...
Ronald
«
Laatst bewerkt op: 17 december 2021, 19:35:07 door hrp
»
Gelogd
Groet,
Ronald
basjuh1981
Offline
Berichten: 2247
DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #992 Gepost op:
17 december 2021, 20:25:30 »
Citaat van: Alewijn op 17 december 2021, 18:18:47
RET-busgarage Sluisjesdijk 1966 NL-RtSA-4121-8959-2-02
Daar is dus het kantoor van meneer Harmsen
Gelogd
Mvg,
Bas
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #993 Gepost op:
17 december 2021, 20:36:06 »
Yes. Meneer Harmsen woonde met buttler Hopjes in Kralinfen aan de Avenue Concordia, eindpunt tramlijn 22.
Liet zich natuurlijk rijden en dan niet door Jaap Kooijman met zijn bus 52..
Jaap woonde op Zuid met zijn Nel in de Oranjeboomstraat met als buur Zus en Simon Stokvis, de redacteur van de Bruine Rotterdammer...
Mooie tijden.
Toen was geluk nog heel .........
Ronald
«
Laatst bewerkt op: 17 december 2021, 20:38:09 door hrp
»
Gelogd
Groet,
Ronald
tuurtje
Offline
Berichten: 4495
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #994 Gepost op:
17 december 2021, 22:02:40 »
Voor mijn beeldvorming, zit nu op de locatie van de garage de slibverwerking van het Waterschap Hollandse Delta?
Weet dat daarnaast de zuivering Dokhaven ligt.
Groetjes
Arthur
Gelogd
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #995 Gepost op:
17 december 2021, 22:08:21 »
De garage is aan de oostkant van de Sluisjesdijk, waar de Waalhaven begint. De slibverwerking is iets westelijker.
Nu de trolleybussen toch weer ter sprake kwamen:
En dan nog twee plaatjes bij de busgarage.
Sluisjesdijk 01 11 1950
Busgarage Sluisjesdijk Foto Gemeente Werken Rotterdam
«
Laatst bewerkt op: 17 december 2021, 22:18:24 door Alewijn
»
Gelogd
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #996 Gepost op:
17 december 2021, 22:21:04 »
Waar zijn de trolleys op de gevoelige plaat vastgelegd?
Bovenste foto: daar waar nu het Depot staat, de enorme spiegel pot van Boymans. Rechts de Rochussenstraat, achtergrond de Mathenesserlaan met toren op hoek met Breitnerstraat, Maria Viergo HBS.
Eronder dezelfde trolley in de Isaac Hubertstraat, op de achtergrond het RET hoofdkantoor en centrale werkplaats.
Ronald
Gelogd
Groet,
Ronald
HuubvG
Offline
Berichten: 3717
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #997 Gepost op:
18 december 2021, 07:36:10 »
Toen de plaatjes rondom de Holland Amerika Lijn voorbij kwamen, enkele pagina's terug alweer, ging er wel even wat door me heen. Mijn vader (is niet meer) ging vanuit de bollenstreek - waar we woonden toen - naar Rotterdam om zijn werk als handelsreiziger (bulbs from Holland) in Amerika te doen en maanden later terug te komen met allerlei cadeautjes voor ons, zoals houten blokken met gefreesde en gekleurde letters erin, nylonkousen voor moeder. Ook een soort plaatjeskijker waarin je een schijf met dia's deed en moest klikken voor het volgende plaatje. Foto's kijken, het maakt wel wat los.
Gelogd
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #998 Gepost op:
18 december 2021, 10:47:23 »
@Huub
Mooi die herinneringen!
@Ronald
Geweldig hoe je al die locaties herkent!
Naast de busgarage of, vanuit de stad gezien, ervóór bevond zich de Handelscompagnie. Later is dat gebouw overgenomen door de RET.
Handelscompagnie Waalhaven-Oostzijde 1948 NL-RtSA-4204-1640
Luchtfoto vanaf de andere (westelijke) zijde - links Sluisjesdijk, rechts Waalhaven Noordzijde, rechtsonder de busgarage
Een luchtfoto van dit gebied - rond 1940
«
Laatst bewerkt op: 18 december 2021, 10:51:15 door Alewijn
»
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 7486
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #999 Gepost op:
18 december 2021, 11:07:38 »
Wat voor NSB-luchtje zat er aan de trolleybussen? En waarom een derde frontlicht op de bussen?
Gelogd
Hemelen Haven
,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1000 Gepost op:
18 december 2021, 11:33:01 »
zie:
https://www.trolleyclub.nl/rotterdam.php
In diverse naoorlogse publicaties heeft de toen weer in ere herstelde RET-directie de trolleyplannen afgedaan als een onzinnig plan van de NSB-leiding. Dat doet op een aantal punten toch onrecht aan de werkzaamheden van ir. Koldijk, in de oorlog een correcte vaderlander. Ir. Koldijk was, afgestudeerd in de sterkstroom, al in 1936 betrokken bij een studiecommissie rond het openbaar vervoer in Rotterdam. Op dat moment werd al onderzocht of de trolleybus een goed alternatief zou kunnen vormen voor minder drukke tramlijnen. De commissie sprak in 1937 haar voorkeur uit voor handhaving van de meeste tramlijnen en eventuele uitbreiding van het lijnennet met autobuslijnen uit te voeren.
In 1942 bracht hij het onderwerp trolleybus weer ter sprake, niet alleen binnen de RET, maar ook in een landelijke studiecommissie, o.a. met ir. Van den Honert (GETA – Arnhem), waarvan hijzelf voorzitter was geworden. Deze commissie gaf de aanzet tot de ontwikkeling van een standaard Nederlandse trolleybus. Een prototype is inderdaad na de oorlog ontstaan op een DAF-chassis met een carrosserie van Verheul en de elektrische installatie van Smit uit Slikkerveer.
Door de brandstofschaarste ging ir. Koldijk onderzoeken of de introductie van de trolley inmiddels een haalbare kaart was geworden. Naast de heel drukke buslijn naar Overschie ging hij kijken naar de Maastunnel.
Ook werd snel duidelijk dat zijn idee om complete trolleybussen bij Oerlikon in Zwitserland te bestellen te hoog gegrepen was. Dus ging het onderzoek naar de mogelijkheid bestaande autobussen uit de serie 71 – 132 om te bouwen, eventueel met gebruikmaking van de vrijkomende Bergmann SL55-motoren uit de tot bijwagen gedegradeerde trams 152 – 176. Een feit dat bij de overwegingen van Koldijk zeker meegespeeld moet hebben, is de gedwongen tewerkstelling van RET-personeel in Duitsland. Veel materieel, met name autobussen, stond werkloos terzijde, waardoor de bezetter personeel vorderde. Als nu meer materieel, als trolleybus niet afhankelijk van fossiele brandstof, ingezet kon worden zou de werkgelegenheid binnen het eigen bedrijf stijgen en dus minder personeel naar Duitsland moeten.
Omdat erg moeilijk aan koperen bovenleiding te komen was, stelde Koldijk voor voorlopig alleen een trolleylijn aan te leggen door de Maastunnel tussen de Rochussenstraat en Pleinweg. (...)
Aan de verdere ontwikkelingen in het Rotterdamse had ir. Koldijk geen deel. Op 1 april 1943 nam hij, al dan niet gedwongen, ontslag en werd directeur van de NTM in Heerenveen, een sterkstroomdeskundige bij de stoomtram!
Na zijn vertrek ging de NSB-directie vrijwel meteen over tot de ontwikkeling van grootse plannen. Men wilde een groot, centraal complex bouwen aan de Sluisjesdijk en van daaruit het trolleynet ontwikkelen met in ieder geval een tweede lijn door de Maastunnel, richting Overschie. (...)
De op 8 mei 1945 weer in ere herstelde directeur Nieuwenhuis heeft meteen alle trolleyplannen afgewezen en wist op 11 februari 1946 toestemming te krijgen alles af te breken en de vijf, min of meer, verbouwde bussen weer te laten ombouwen.
tekst: Ab Stoeltje
Gelogd
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1001 Gepost op:
18 december 2021, 11:38:46 »
@ Hans: derde licht...
Was dat niet voor B-wegen?
Ronald
Gelogd
Groet,
Ronald
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12301
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1002 Gepost op:
18 december 2021, 14:04:52 »
Waalhaven Noord zijde/ Sluisjesdijk met links de RUT busgarage en rechts de Terminal RHB
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1003 Gepost op:
18 december 2021, 17:59:57 »
Leuk dat je even wat actuelere foto's laat zien. Van welk jaar, Hans?
De sporen bij de Rijnhaven en de Maashaven zijn allemaal verdwenen of als er nog wat ligt in ieder geval onbruikbaar.
Bij de Waalhaven is dat anders. Aan de oostzijde van de Waalhaven is nog altijd enig goederenvervoer, al is het niet veel meer.
spoorkaartje uit 2019 -
www.railgoed.net
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12301
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1004 Gepost op:
18 december 2021, 18:25:56 »
Ik zat nog op het hoofdkantoor van SMIT aan de Waalhaven. Ik ben nu 11 jaar thuis en 10 jaar met pensioen. De opname moet zo'n 12 jaar geleden gemaakt zijn!
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
Vorige
-
Volgende
-
1
...
65
66
[
67
]
68
69
...
365
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Rondom Charlois