Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 11:58:29
Ridder Gerco van Beelen door Weerd
Vandaag om 11:46:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 667925 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #645 Gepost op: 02 november 2021, 09:44:53 »
Op zoek naar trein en tram op één foto...
Dat moet je ook maar net treffen.

Een trein vlak bij de trambaan is ook al mooi:


NS 2245 met geelbanders 20 mei 1967

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #646 Gepost op: 02 november 2021, 09:51:34 »
Marconiplein.
De trein komt vanaf de Hudsonstraat.
Links de vm politiepost, nadien afgebrand als antiekwinkel.
Het huizenblok op de achtergrond wordt thans gerenoveerd.
Ondergronds nu metrostation. Metro naar Hoek van Holland, Spijkenisse en Rotterdam-oost.
Treinsporen zijn er niet meer, wel veel tramsporen.
Lijnen 4 en 23 hebben er eindpunt.
Lijnen 8, 21 en 24 passeren..
Ronald
« Laatst bewerkt op: 02 november 2021, 09:53:37 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #647 Gepost op: 02 november 2021, 09:53:06 »
Bedankt voor de locatiegegevens, ik vermoedde wel dat het daar was maar zag te weinig herkenningspunten.

Die geelbanders kwamen dus daarvandaan:


Van Gend en Loos  Westzeedijk 1 nov 1956


Idem 20 apr 1953

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #648 Gepost op: 02 november 2021, 10:00:23 »
Voor sporensituatie: zie post 168, pagina 12
Ronald
« Laatst bewerkt op: 02 november 2021, 10:03:56 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #649 Gepost op: 02 november 2021, 10:42:06 »
In dit draadje hebben we het inderdaad eerder over de goederensporen op de rechter maasoever (RMO) gehad.
Voor het geval hier mensen meelezen die iets minder thuis zijn in Rotterdam: Charlois / Zuid is dus aan de andere kant van de Maas. Als geboren Rotterdammer vind ik het allemaal mooi.

Nog een mooie interieurfoto van Van Gend en Loos:


NS Jaarverslag 1958 - plaats staat er niet bij
Wat mij opvalt: deze groepwagens hebben geen gele banden.


Emplacement Hudsonstraat 1956 - geelbander staat naast een soortgenoot zonder gele banden


Dan kan ik mijn wagens daar ook voor het inzetten, of denk ik er nu te makkelijk over? (Naast mijn eerste groentewagen heb ik nu ook een tweede, met een mooi kleurverschil - yes!)
 
« Laatst bewerkt op: 02 november 2021, 10:47:44 door Alewijn »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4527
Re: Rondom Charlois
« Reactie #650 Gepost op: 02 november 2021, 10:49:14 »
Reed tram ook op de Wolphaertsbocht, mijn Oma woonde daarn ik meen me te herinneren dat ik daar vaak naar zat te kijken.
Wat me ook bij blijft is de smaak van het kraanwater.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #651 Gepost op: 02 november 2021, 11:16:38 »
Arthur,

Als de smaak van het kraanwater je bij is gebleven ben je vast geen Rotterdammert!
Er waren begin jaren zestig idd problemen met de waterzuivering...
Smaakte dus zout.
Had je oma geen waterfilter in de gootsteen staan?

Op de Wolphaersbocht reed en rijdt lijn 2.
Destijds vierassers met bijwagen, vanaf 1964 de eerste lijn met dubbelgelede Duwags; 351 en hoger.
R.
Groet,
      Ronald

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #652 Gepost op: 02 november 2021, 11:38:47 »
Dan maar weer even terug naar de Boerenkant  ;D want de Nassaukade/Stieltjesplein was ook zo'n plaats waar we Tram en Trein konden tegenkomen,  Immers goederenwagens van de Margarinefabriek en de Oranje Boom brouwerij

https://nl.pinterest.com/pin/592504894704019719/

http://fotos.serc.nl/zuid-holland/rotterdam/rotterdam-69961/

http://fotos.serc.nl/zuid-holland/rotterdam/rotterdam-32599/

http://fotos.serc.nl/zuid-holland/rotterdam/rotterdam-25569/

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4527
Re: Rondom Charlois
« Reactie #653 Gepost op: 02 november 2021, 11:41:18 »
Klopt ik ben geen Rotterdammert  ;D

Maar mijn overleden ouders en zus en boer wel

En ja, ze had een waterfilter in de goot steen staan, maar toch.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #654 Gepost op: 02 november 2021, 13:24:46 »
In Rotterdam waren dus drie gebieden waar tram en trein vlak bij elkaar kwamen.
Natuurlijk werd geprobeerd de sporen zoveel mogelijk gescheiden te houden, met zo min mogelijk kruisingen. Maar dat kon niet overal.

Het meest interessante punt is denk ik wel dit:



1955

Vanaf dit punt - depot FO (Fijenoord) en verder naar het westen via Putselaan en Brielselaan - ik noemde het al even - reden tram (RET en RTM) en trein zij aan zij, tot aan de Wolphaertsbocht die begint als een aftakking van de Brielselaan. De RET tram door de Wolphaertsbocht, de RTM en NS verder naar het Maastunnelplein, waar hun wegen scheidden.
Dit deel van de stad heb ik dus vooral als voorbeeld voor mijn baan.

Een ander raakpunt van tram en trein noemt Frans, de Nassaukade en Oranjeboomstraat.
RTM en NS zaten vooral aan de westkant van het hoofdspoor, de kant van de Rosestraat. Maar ook aan de oostkant, de kant van de Oranjeboomstraat lagen sporen voor NS en RTM. Die kruisten daar op verschillende punten de RET route door de Oranjeboomstraat.

Dan is er nog het gebied rond de Westzeedijk op de rechtermaasoever. Daar herinnerde Ronald me aan. En zo kwam ik op het stukgoedvervoer van Van Gend en Loos die aan de Westzeedijk een centrale vestiging had.

Misschien zijn er nog wel meer locaties in Rotterdam eo. waar trein- en tramsporen elkaar (bijna) raken. Ik hoor het graag.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2021, 13:41:32 door Alewijn »

ReinBijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Rondom Charlois
« Reactie #655 Gepost op: 02 november 2021, 13:38:44 »
Is er eigenlijk wel eens bijgehouden of en hoeveel ongelukken er in NL zijn gebeurd waarbij een trein die over de weg reed was betrokken? Of zou het allemaal beter gekund hebben omdat er toen veel minder verkeer was?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Rondom Charlois
« Reactie #656 Gepost op: 02 november 2021, 13:40:21 »
Bij de CW Kleiweg waren spoor en tram via de rolbrug zelfs met elkaar verbonden, al was je aan beide kanten niet ver gekomen....
Groet, Frank

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #657 Gepost op: 02 november 2021, 14:32:46 »
@Frank (spoor 7)
Dat is ook een mooie plek.

De RET nam het fabrieksterrein in 1960 over van Allan.
Allan heeft niet alleen NS materieel gebouwd maar ook veel trams voor de RET en anderen.

De vraag is: was er in de jaren 50 ook al een aansluiting op het tramnet?
Het lijkt me heel aannemelijk dat het zo was, maar er is vast wel iemand die dit aan kan tonen.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2021, 14:47:27 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #658 Gepost op: 02 november 2021, 14:42:57 »
Tussen 1908 en 1931 had de tram een eindpunt aan de Wilhelminakade, de huidige Kop van Zuid.
Vanaf het eindpunt naast havensporen kruiste de tram dergelijke sporen op het traject Parallelweg, Paul Krugerstraat, Pretorialaan naar de Btirlselaan en verder.
Het betrof de lijnen 9 en 13.

Op de rechter Maasoever leden tram en trein in de jaren zestig enige tijd beide over de Ruigeplaatbrug. De brug had twee NS-sporen.
Over het noordelijke spoor gingen in 1963 de trams van de lijnen 10 en 15 in beide richtingen rijden. Lijn 10 kreeg de route via de Spanjaardstraat en lijn 15 kreeg het luseindpunt Hudsonplein ter vervanging van het aloude kopeindpunt (nabij de) Ruigeplaatbrug.
Uiteraard reed de NS ook in beide richtingen over haar overgebleven spoor op de brug.
Ronald
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #659 Gepost op: 02 november 2021, 14:47:57 »
Allan had geen aansluiting met het RET trammet.
Die verbinding kwam pas na de  overname van het complex.
Af te leveren trams reden getrokken door paarden over NS-goederensporen naar de goederenloods aldaar.
Vandaar ging het over provisorisch spoor naar de Straatweg.
Ronald
Groet,
      Ronald