Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
Modeltreinwinkels in Berlijn. door R1954
Vandaag om 11:04:59
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door tijgernootje
Vandaag om 11:02:59
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Mike77
Vandaag om 10:32:22
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 10:02:20
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:41
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 857730 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #645 Gepost op: 02 November 2021, 09:44:53 »
Op zoek naar trein en tram op één foto...
Dat moet je ook maar net treffen.

Een trein vlak bij de trambaan is ook al mooi:


NS 2245 met geelbanders 20 mei 1967

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #646 Gepost op: 02 November 2021, 09:51:34 »
Marconiplein.
De trein komt vanaf de Hudsonstraat.
Links de vm politiepost, nadien afgebrand als antiekwinkel.
Het huizenblok op de achtergrond wordt thans gerenoveerd.
Ondergronds nu metrostation. Metro naar Hoek van Holland, Spijkenisse en Rotterdam-oost.
Treinsporen zijn er niet meer, wel veel tramsporen.
Lijnen 4 en 23 hebben er eindpunt.
Lijnen 8, 21 en 24 passeren..
Ronald
« Laatst bewerkt op: 02 November 2021, 09:53:37 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #647 Gepost op: 02 November 2021, 09:53:06 »
Bedankt voor de locatiegegevens, ik vermoedde wel dat het daar was maar zag te weinig herkenningspunten.

Die geelbanders kwamen dus daarvandaan:


Van Gend en Loos  Westzeedijk 1 nov 1956


Idem 20 apr 1953

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #648 Gepost op: 02 November 2021, 10:00:23 »
Voor sporensituatie: zie post 168, pagina 12
Ronald
« Laatst bewerkt op: 02 November 2021, 10:03:56 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #649 Gepost op: 02 November 2021, 10:42:06 »
In dit draadje hebben we het inderdaad eerder over de goederensporen op de rechter maasoever (RMO) gehad.
Voor het geval hier mensen meelezen die iets minder thuis zijn in Rotterdam: Charlois / Zuid is dus aan de andere kant van de Maas. Als geboren Rotterdammer vind ik het allemaal mooi.

Nog een mooie interieurfoto van Van Gend en Loos:


NS Jaarverslag 1958 - plaats staat er niet bij
Wat mij opvalt: deze groepwagens hebben geen gele banden.


Emplacement Hudsonstraat 1956 - geelbander staat naast een soortgenoot zonder gele banden


Dan kan ik mijn wagens daar ook voor het inzetten, of denk ik er nu te makkelijk over? (Naast mijn eerste groentewagen heb ik nu ook een tweede, met een mooi kleurverschil - yes!)
 
« Laatst bewerkt op: 02 November 2021, 10:47:44 door Alewijn »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Rondom Charlois
« Reactie #650 Gepost op: 02 November 2021, 10:49:14 »
Reed tram ook op de Wolphaertsbocht, mijn Oma woonde daarn ik meen me te herinneren dat ik daar vaak naar zat te kijken.
Wat me ook bij blijft is de smaak van het kraanwater.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #651 Gepost op: 02 November 2021, 11:16:38 »
Arthur,

Als de smaak van het kraanwater je bij is gebleven ben je vast geen Rotterdammert!
Er waren begin jaren zestig idd problemen met de waterzuivering...
Smaakte dus zout.
Had je oma geen waterfilter in de gootsteen staan?

Op de Wolphaersbocht reed en rijdt lijn 2.
Destijds vierassers met bijwagen, vanaf 1964 de eerste lijn met dubbelgelede Duwags; 351 en hoger.
R.
Groet,
      Ronald

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #652 Gepost op: 02 November 2021, 11:38:47 »
Dan maar weer even terug naar de Boerenkant  ;D want de Nassaukade/Stieltjesplein was ook zo'n plaats waar we Tram en Trein konden tegenkomen,  Immers goederenwagens van de Margarinefabriek en de Oranje Boom brouwerij

https://nl.pinterest.com/pin/592504894704019719/

http://fotos.serc.nl/zuid-holland/rotterdam/rotterdam-69961/

http://fotos.serc.nl/zuid-holland/rotterdam/rotterdam-32599/

http://fotos.serc.nl/zuid-holland/rotterdam/rotterdam-25569/

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Rondom Charlois
« Reactie #653 Gepost op: 02 November 2021, 11:41:18 »
Klopt ik ben geen Rotterdammert  ;D

Maar mijn overleden ouders en zus en boer wel

En ja, ze had een waterfilter in de goot steen staan, maar toch.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #654 Gepost op: 02 November 2021, 13:24:46 »
In Rotterdam waren dus drie gebieden waar tram en trein vlak bij elkaar kwamen.
Natuurlijk werd geprobeerd de sporen zoveel mogelijk gescheiden te houden, met zo min mogelijk kruisingen. Maar dat kon niet overal.

Het meest interessante punt is denk ik wel dit:



1955

Vanaf dit punt - depot FO (Fijenoord) en verder naar het westen via Putselaan en Brielselaan - ik noemde het al even - reden tram (RET en RTM) en trein zij aan zij, tot aan de Wolphaertsbocht die begint als een aftakking van de Brielselaan. De RET tram door de Wolphaertsbocht, de RTM en NS verder naar het Maastunnelplein, waar hun wegen scheidden.
Dit deel van de stad heb ik dus vooral als voorbeeld voor mijn baan.

Een ander raakpunt van tram en trein noemt Frans, de Nassaukade en Oranjeboomstraat.
RTM en NS zaten vooral aan de westkant van het hoofdspoor, de kant van de Rosestraat. Maar ook aan de oostkant, de kant van de Oranjeboomstraat lagen sporen voor NS en RTM. Die kruisten daar op verschillende punten de RET route door de Oranjeboomstraat.

Dan is er nog het gebied rond de Westzeedijk op de rechtermaasoever. Daar herinnerde Ronald me aan. En zo kwam ik op het stukgoedvervoer van Van Gend en Loos die aan de Westzeedijk een centrale vestiging had.

Misschien zijn er nog wel meer locaties in Rotterdam eo. waar trein- en tramsporen elkaar (bijna) raken. Ik hoor het graag.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2021, 13:41:32 door Alewijn »

ReinBijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Rondom Charlois
« Reactie #655 Gepost op: 02 November 2021, 13:38:44 »
Is er eigenlijk wel eens bijgehouden of en hoeveel ongelukken er in NL zijn gebeurd waarbij een trein die over de weg reed was betrokken? Of zou het allemaal beter gekund hebben omdat er toen veel minder verkeer was?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
Re: Rondom Charlois
« Reactie #656 Gepost op: 02 November 2021, 13:40:21 »
Bij de CW Kleiweg waren spoor en tram via de rolbrug zelfs met elkaar verbonden, al was je aan beide kanten niet ver gekomen....
Groet, Frank

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #657 Gepost op: 02 November 2021, 14:32:46 »
@Frank (spoor 7)
Dat is ook een mooie plek.

De RET nam het fabrieksterrein in 1960 over van Allan.
Allan heeft niet alleen NS materieel gebouwd maar ook veel trams voor de RET en anderen.

De vraag is: was er in de jaren 50 ook al een aansluiting op het tramnet?
Het lijkt me heel aannemelijk dat het zo was, maar er is vast wel iemand die dit aan kan tonen.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2021, 14:47:27 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #658 Gepost op: 02 November 2021, 14:42:57 »
Tussen 1908 en 1931 had de tram een eindpunt aan de Wilhelminakade, de huidige Kop van Zuid.
Vanaf het eindpunt naast havensporen kruiste de tram dergelijke sporen op het traject Parallelweg, Paul Krugerstraat, Pretorialaan naar de Btirlselaan en verder.
Het betrof de lijnen 9 en 13.

Op de rechter Maasoever leden tram en trein in de jaren zestig enige tijd beide over de Ruigeplaatbrug. De brug had twee NS-sporen.
Over het noordelijke spoor gingen in 1963 de trams van de lijnen 10 en 15 in beide richtingen rijden. Lijn 10 kreeg de route via de Spanjaardstraat en lijn 15 kreeg het luseindpunt Hudsonplein ter vervanging van het aloude kopeindpunt (nabij de) Ruigeplaatbrug.
Uiteraard reed de NS ook in beide richtingen over haar overgebleven spoor op de brug.
Ronald
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #659 Gepost op: 02 November 2021, 14:47:57 »
Allan had geen aansluiting met het RET trammet.
Die verbinding kwam pas na de  overname van het complex.
Af te leveren trams reden getrokken door paarden over NS-goederensporen naar de goederenloods aldaar.
Vandaar ging het over provisorisch spoor naar de Straatweg.
Ronald
Groet,
      Ronald