Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu 51820 SwitchPilot v2 door Ben
Vandaag om 19:52:14
Cranicher Altbahn door NS264
Vandaag om 19:29:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:25:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Debvd
Vandaag om 19:23:33
Terschellinger Spoor door Michiel2
Vandaag om 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:33:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 962004 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #615 Gepost op: 23 October 2021, 21:54:18 »
Het is natuurlijk nog maar een begin, de hele scene moet verder uitgebouwd worden.


De VW busjes zijn van de melkboeren die hier hun voorraad ophalen.
De blauwe vrachtwagen brengt melkbussen. Er liggen nu ook nog melkkratten in de laadbak, die krijgen ergens anders een plek.

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #616 Gepost op: 23 October 2021, 22:17:08 »
Misschien ook eens leuk om te kijken in de beeldbank van Het Utrechts Archief  en dan als zoekoptie ingeven ''Graanvervoer'' of ''Los gestort graan'' , daar kun je zeer leuke foto's van deze wagens zien alsmede het laden via een graanelevator.   https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1610
Re: Rondom Charlois
« Reactie #617 Gepost op: 23 October 2021, 22:24:36 »
 

      Zeker ook inspirerende foto's, en slechts een flinke boogscheut over de staatsgrens:   
      Voormalige   Melkerij Sinte-Marie,     B-2990  Wuustwezel
      Voormalige   Melkerij De Strobloem,  B-2990  Wuustwezel-Loenhout               

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #618 Gepost op: 24 October 2021, 13:19:38 »
Goede tip, Frans, voor graanplaatjes. Daar kom ik nog op terug. Bij de graansilo zijn er volop mogelijkheden.

En hervé, genoemde melkerijen zijn zeker ook een goede inspiratiebron.



Eerst maar eens de naam van het bedrijf aangebracht en de melkkratten klaargezet voor de eerstvolgende afnemer.


Geprint op gewoon papier dat ik aan de achterkant dunner heb geschuurd - en ook heel lichtjes over de letters aan de voorkant


De melkkratten uit het setje van Busch zijn lichtblauw. Maar plastic melkkratten waren altijd zwart. In 1955 waren er overigens nog ijzeren melkkratten, maar die zijn wel heel lastig 1:87 te maken.


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1610
Re: Rondom Charlois
« Reactie #619 Gepost op: 24 October 2021, 13:48:52 »
Goeiemiddag,

Je hebt de letters keurig kunnen combineren (uitlijnen) met de verticale kolommen van DPM
Jouw melkerij is toch mooi opgebouwd met muurdelen en vensters van DPM, Design Preservation Models ?

( Deze Neffe-Brouwerij én het stationsgebouwtje werden toentertijd ook samengesteld uit DPM-elementen :  http://www.modelspoorexpo.be/index.php/nl/modelspoorwegen-menu-2/item/377-nl-wilsloo-heide )


> Kies maar uit, buiten- & binnenzijde Stoommelkerij Sinte-Marie:       https://www.oudwezelopdefoto.be/p310115445
   Prachtige Dodge-vrachtwagen met houten melkkratten:            https://www.oudwezelopdefoto.be/p310115445/h66c40624#h66c40624
« Laatst bewerkt op: 24 October 2021, 14:01:21 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #620 Gepost op: 24 October 2021, 20:12:26 »
Bedankt voor de linkjes!

Die fabriek op Wilsloo Heide heeft mij ook geïnspireerd, vooral bij dit bouwwerk.







« Laatst bewerkt op: 24 October 2021, 23:02:19 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #621 Gepost op: 24 October 2021, 22:50:55 »
Over wat voor bedrijf of fabriek dit wordt ben ik nog aan het nadenken.
Sinds jaar en dag zit de Quaker fabriek naast de graansilo aan de Maashaven. Zoiets zou kunnen. Het hoeft niet per se Quaker te zijn. Er zaten aan de Maashaven meer bedrijven in die sector. Dat komt later wel.

Nu nog even een paar plaatjes van dit gebouw - met mijn andere twee Oppeln wagens.


Net als de Frico wagens die ik hierboven liet zien zijn deze van Liliput.
Prima modellen wat mij betreft. De linkse heb ik in deze verouderde toestand overgenomen.
Van de rechtse heb ik het dak grijs gespoten, dat had een heel vreemde lichtgroene kleur.


Bij gebrek aan betreffende DPM delen heb ik voor dit gebouw zelf deuren en draagbalken gefabriceerd. Dat kan beter en zal dus nog wel eens vervangen gaan worden. Ook komt er nog een laadbordes voor.

« Laatst bewerkt op: 24 October 2021, 23:17:11 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #622 Gepost op: 25 October 2021, 22:21:57 »
Intussen zijn 'op veler verzoek' :) de kolenbakken die geen remtekens hadden er alsnog van voorzien.




Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #623 Gepost op: 28 October 2021, 20:00:17 »
Het is bijna onmogelijk om hem helemaal op een foto te krijgen, maar hier is mijn kolentrein anno 1955.
De tussenstand, met aftrek van de GLY die buiten dienst is gesteld: 25 wagens.


De 2200en werden meteen ingezet voor de kolentreinen.


Het middelste deel van de trein
« Laatst bewerkt op: 28 October 2021, 20:39:53 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #624 Gepost op: 28 October 2021, 20:44:58 »
Het grootste deel van de trein in één blik

 
Normaal probeer ik wat buiten de baan valt zoveel mogelijk buiten beeld te houden - bij deze foto lukt dat niet...

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3367
Re: Rondom Charlois
« Reactie #625 Gepost op: 28 October 2021, 20:58:12 »
Wat een leuk jaren'50 kolenwagen onderwerp is dit toch. Niet alleen de bakkentrein, het hele baangedeelte ziet er fraai uit (y)
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #626 Gepost op: 31 October 2021, 00:00:32 »
Dank je, Richard.

Om in de sfeer van de kolenbakken te blijven, er zijn er vrijdag na een dag Eurospoor nog twee bijgekomen.


De GTU van Artitec - eindelijk vond ik er een voor niet al teveel. Een tweedehands, al een beetje vervuild. En met een Artitec schrootlading - die komt bij een andere wagen van pas, de GTU is allereerst voor het kolenvervoer.


En nog een Omm52 - gewoon omdat die zo leuk is. Let niet op de tijdperk 4 opschriften, dat doe ik ook niet.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2021, 00:13:36 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #627 Gepost op: 31 October 2021, 16:20:15 »
Een aantal jaar geleden bezocht ik OnTraxs. Toen had het Spoorwegmuseum zelf ook een stand met overtollige boeken die ze verkochten. Daar lag een stapeltje oude jaarverslagen van NS die je zo kon meenemen. Zo kwam ik aan de jaarverslagen van de periode 1956-1967. Het jaarverslag van 1955 lag er helaas niet...

In het jaarverslag van 1956 staat ook genoeg wat me interesseert.
Oa een klein stukje over het beëindigen van de tractie door dieselelectrische locomotieven op het traject Alkmaar-Hoorn. Deze werd vervangen door dieselelectrische treinstellen. Dat dat speciaal genoemd wordt geeft denk ik aan dat de inzet van de DE locs uitzonderlijk was.

Ook interessant - en daarom begin ik erover - is dat een groei van het kolenvervoer genoemd wordt.  "Deze stijging is grotendeels het gevolg van de grote importen van kolen, via de zeehavens" (p.14).


"Overslag van kolen te Rotterdam" staat erbij in het Jaarverslag 1956 p.10


Rotterdam 1963 collectie HUA 17853

Bekend is het grootschalige kolenvervoer vanuit Zuid-Limburg. Vanaf medio jaren 50 komt daar het kolenvervoer vanuit oa de haven van Rotterdam bij.


 

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Rondom Charlois
« Reactie #628 Gepost op: 31 October 2021, 16:48:23 »
Deze prachtige foto’s zijn een prima inspiratie.  (y)

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
Re: Rondom Charlois
« Reactie #629 Gepost op: 31 October 2021, 20:16:07 »
Dat dacht ik dus ook :)

Op de laatste foto zo te zien een GTU, een GTOW en een Omm52. Of zien de kenners daar wat anders in?
Dat trekkertje zal wel bedoeld zijn om de wagens te verzetten.