Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door PeterC
Vandaag om 22:44:19
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
Vandaag om 22:37:44
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:22:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:06:32
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 663421 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #195 Gepost op: 15 oktober 2019, 18:04:33 »
RTM en vG&L waren natuurlijk zusjes.
Dochters van NS.

Had de RTM dan op het Handelsterrein (Rosestraat) geen overslag voor dit werk?

Ronald
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2019, 18:07:05 door Piggelmee »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #196 Gepost op: 15 oktober 2019, 18:09:04 »
Met elkaar komen we er wel...

Ergens op Facebook (c)Wim van der Klein:
In Rotterdam en omstreken waren best veel Van Gend & Loos loodsen, allemaal met een eigen directeur of bedrijfsleider en loods en kantoor personeel. Alleen Rotterdam had al vijf zelfstandige loodsen. De loods aan de Wilhelminakade was voor het internationale vervoer en opslag, terwijl de ene loods aan de Stadionweg werd gebruikt voor de besteldienst in Rotterdam-Zuid en de andere oude loods waar nu de Sligro in zit als opslag voor diverse grote klanten zoals de Unilever werd gebruikt en later als garage voor de geldwagens van Van Gend & Loos service bv. Aan de Kromme Zandweg in Rotterdam waren twee loodsen van ons waarvan eentje alweer voor opslag werd gebruikt van bijvoorbeeld grote balen tabak voor de tabak-industrie en die regelmatig gevuld werd met een gas om het ongedierte in die balen te doden. De andere loods was voor de besteldienst van de Zuid-Hollandse eilanden bestemd. Veel van die loodsen kregen hun goederen vanuit de Loods aan de Westzeedijk waarvan met trekker-opleggercombinaties een pendeldienst werd onderhouden.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Rondom Charlois
« Reactie #197 Gepost op: 15 oktober 2019, 18:13:41 »
Nu we toch bij de Maashaven zijn, hier twee foto's van een vrachtwagen van ATO/Van Gend&Loos.


Is die vrachtwagen misschien een Kromhout?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2019, 18:34:12 door St00mboy »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #198 Gepost op: 15 oktober 2019, 18:19:54 »
Een vraag voor de kenners...

Eerst maar weer eens een H0-plaatje.


Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
Re: Rondom Charlois
« Reactie #199 Gepost op: 15 oktober 2019, 18:44:47 »
Dat zijn flink wat laadkisten buurman. (y)

Die vrachtwagen van de ATO komt volgens mij uit een legerdump of zo. Misschien een Mack.

Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: Rondom Charlois
« Reactie #200 Gepost op: 15 oktober 2019, 20:12:50 »
Nu we toch bij de Maashaven zijn, hier twee foto's van een vrachtwagen van ATO/Van Gend&Loos.





Ik vraag me af:
1. Waren er naast het gebouw aan de Westzeedijk andere locaties van Van Gend&Loos in de stad? Aan de Maashaven bijvoorbeeld of in de buurt van de Waalhaven?
2. Herkent iemand de plek waar deze foto's genomen zijn? In het bijschrift staat Maashaven, mei 1951. Is het inderdaad de Maashaven en aan welke kant dan?

Ik kan je geen antwoord geven, maar wat een fraaie plaatjes  (y) (y) (y)
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12319
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #201 Gepost op: 15 oktober 2019, 20:28:46 »


Brielselaan 11 maart 1965
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3003
Re: Rondom Charlois
« Reactie #202 Gepost op: 15 oktober 2019, 20:49:51 »
Hee, bekend plaatje. De Meneba is trouwens het gebouw links, dus niet de graansilo en Quaker bij metro Maashaven.
Groeten,
Richard

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 732
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Rondom Charlois
« Reactie #203 Gepost op: 15 oktober 2019, 21:00:24 »
Schitterend, die platen met de Van Gend & Loos wagens op de kade. Al die kranen, al die kabels en katrollen. Die karakteristieke oude schepen... Fantastisch! Deed me een beetje denken aan de sfeer van de Kuifje-albums, die zich ook vaak op schepen en in havens afspelen:




Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3003
Re: Rondom Charlois
« Reactie #204 Gepost op: 15 oktober 2019, 22:07:06 »
De meeste avonturen van Kuifje spelen zich ook af in ongeveer de tijd van de foto's in reactie 200. Het is een passende omgeving.
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #205 Gepost op: 16 oktober 2019, 11:34:08 »
Grappig die verbinding met de Kuifje albums. Ik kwam nog een haventafereel tegen, nu met iets modernere havenkranen.


De auto's zijn bij Kuifje vaak ook zo leuk. In RM 151 stond eens een foto die mee heel erg aan zo'n Kuifje auto deed denken.


Bay Shore Lines van Günther Holzgang (schaal 0)

Ik hou van die Amerikaanse grootstedelijke sfeer. Zoals ook Metusa Junction van Ronald Halma.



Zoiets dus maar dan in de sfeer van Rotterdam.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #206 Gepost op: 16 oktober 2019, 14:08:35 »
Mooie Amerikaanse plaatjes zijn op dit moment te zien in het museum voor fotografie.
https://huismarseille.nl/tentoonstellingen/berenice-abbott/

Met een tentoonstelling van Berenice Abbott (New York). Mooi vind ik het contrast tussen de oudere laagbouw (in Rotterdam volop aanwezig) en de nieuwe hoogbouw (in het Rotterdam van de 50-er jaren natuurlijk niet zo heel hoog en vooral in de havengebieden in de vorm van silo's ed).



Ze fotografeerde ook spoorgerelateerd:




Train Yard New York 1929-1930


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15373
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rondom Charlois
« Reactie #207 Gepost op: 16 oktober 2019, 14:37:22 »
Leuke foto's, dank je :) Het geeft mij mooie herinneringen aan mijn eerste tentoonstellingsbaan. Die 0 baan van Gunther was ook erg mooi, geloof dat deze niet meer bestaat. Jammer, dat was voor mij weer een inspirator.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #208 Gepost op: 16 oktober 2019, 15:53:42 »
Net als in Nederland lagen in Amerika spoorlijnen in de steden aanvankelijk op straatniveau. Soms reden de treinen zelfs letterlijk door de straat.


Syracuse, New York 1936

Een vrije baan op niveau +1 is dan natuurlijk handiger. Zoals de beroemde highline in New York. Rotterdam heeft ook twee highlines gekend (Binnenrottetracé en de Hofpleinlijn). Maar een verdieping omlaag, -1 dus,  is ook mogelijk, zoals de laatste foto van Berenice Abbott. In Rotterdam is dat wel gebeurd met het Maastunneltracé, maar dan voor het autoverkeer (en een klein stukje tram). Met spoorlijnen is men dat in Nederland pas veel later gaan doen (in Rijswijk bijv).

Rond een deel van mijn baan wil ik al wel zo'n verdiepte aanleg nabootsen. Het gaat om het gedeelte waar ik station IJsselmonde heb gesitueerd. Het is nog under construction, maar de foto's geven denk ik wel een eerste indruk.





De achterste drie sporen ga ik nog overkappen.






Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #209 Gepost op: 17 oktober 2019, 11:31:04 »
Voor de aardigheid had ik al mijn blauwe rijtuigen tevoorschijn gehaald.  Een plan D-stam: AB C C RD, en een stam plan E. De rest van het blauwe materieel verdeeld over twee treinen.

Dat is dan even iets minder realistisch. Plan D en plan E reden in het echt niet of nauwelijks achter diesellocomotieven.
Maar op mijn baan geen bovenleiding. Dus worden de diesellocs toch ingeschakeld.
Ik weet niet hoe jullie daar tegen aan kijken, maar ik vind het zelf een mooi gezicht: bruin met blauw. Gelukkig zijn er wel enkel voorbeelden, zoals deze:


Franeker 1962

Stel dat er op de havenspoorlijn wel personenvervoer was geweest en de treinstellen elders in het land niet gemist konden worden, dan was, met het verdwijnen van de stoomtractie, de inzet van de diesels met plan D en E nog wel voorstelbaar geweest, toch? (Noemen ze dat niet wishful thinking??)
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 11:32:47 door Alewijn »