Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Jerome
Vandaag om 13:44:32
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 13:29:35
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 666828 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #195 Gepost op: 15 oktober 2019, 18:04:33 »
RTM en vG&L waren natuurlijk zusjes.
Dochters van NS.

Had de RTM dan op het Handelsterrein (Rosestraat) geen overslag voor dit werk?

Ronald
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2019, 18:07:05 door Piggelmee »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #196 Gepost op: 15 oktober 2019, 18:09:04 »
Met elkaar komen we er wel...

Ergens op Facebook (c)Wim van der Klein:
In Rotterdam en omstreken waren best veel Van Gend & Loos loodsen, allemaal met een eigen directeur of bedrijfsleider en loods en kantoor personeel. Alleen Rotterdam had al vijf zelfstandige loodsen. De loods aan de Wilhelminakade was voor het internationale vervoer en opslag, terwijl de ene loods aan de Stadionweg werd gebruikt voor de besteldienst in Rotterdam-Zuid en de andere oude loods waar nu de Sligro in zit als opslag voor diverse grote klanten zoals de Unilever werd gebruikt en later als garage voor de geldwagens van Van Gend & Loos service bv. Aan de Kromme Zandweg in Rotterdam waren twee loodsen van ons waarvan eentje alweer voor opslag werd gebruikt van bijvoorbeeld grote balen tabak voor de tabak-industrie en die regelmatig gevuld werd met een gas om het ongedierte in die balen te doden. De andere loods was voor de besteldienst van de Zuid-Hollandse eilanden bestemd. Veel van die loodsen kregen hun goederen vanuit de Loods aan de Westzeedijk waarvan met trekker-opleggercombinaties een pendeldienst werd onderhouden.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Rondom Charlois
« Reactie #197 Gepost op: 15 oktober 2019, 18:13:41 »
Nu we toch bij de Maashaven zijn, hier twee foto's van een vrachtwagen van ATO/Van Gend&Loos.


Is die vrachtwagen misschien een Kromhout?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2019, 18:34:12 door St00mboy »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #198 Gepost op: 15 oktober 2019, 18:19:54 »
Een vraag voor de kenners...

Eerst maar weer eens een H0-plaatje.


Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
Re: Rondom Charlois
« Reactie #199 Gepost op: 15 oktober 2019, 18:44:47 »
Dat zijn flink wat laadkisten buurman. (y)

Die vrachtwagen van de ATO komt volgens mij uit een legerdump of zo. Misschien een Mack.

Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
  • A-C
Re: Rondom Charlois
« Reactie #200 Gepost op: 15 oktober 2019, 20:12:50 »
Nu we toch bij de Maashaven zijn, hier twee foto's van een vrachtwagen van ATO/Van Gend&Loos.





Ik vraag me af:
1. Waren er naast het gebouw aan de Westzeedijk andere locaties van Van Gend&Loos in de stad? Aan de Maashaven bijvoorbeeld of in de buurt van de Waalhaven?
2. Herkent iemand de plek waar deze foto's genomen zijn? In het bijschrift staat Maashaven, mei 1951. Is het inderdaad de Maashaven en aan welke kant dan?

Ik kan je geen antwoord geven, maar wat een fraaie plaatjes  (y) (y) (y)
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #201 Gepost op: 15 oktober 2019, 20:28:46 »


Brielselaan 11 maart 1965
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
Re: Rondom Charlois
« Reactie #202 Gepost op: 15 oktober 2019, 20:49:51 »
Hee, bekend plaatje. De Meneba is trouwens het gebouw links, dus niet de graansilo en Quaker bij metro Maashaven.
Groeten,
Richard

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 733
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Rondom Charlois
« Reactie #203 Gepost op: 15 oktober 2019, 21:00:24 »
Schitterend, die platen met de Van Gend & Loos wagens op de kade. Al die kranen, al die kabels en katrollen. Die karakteristieke oude schepen... Fantastisch! Deed me een beetje denken aan de sfeer van de Kuifje-albums, die zich ook vaak op schepen en in havens afspelen:




Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
Re: Rondom Charlois
« Reactie #204 Gepost op: 15 oktober 2019, 22:07:06 »
De meeste avonturen van Kuifje spelen zich ook af in ongeveer de tijd van de foto's in reactie 200. Het is een passende omgeving.
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #205 Gepost op: 16 oktober 2019, 11:34:08 »
Grappig die verbinding met de Kuifje albums. Ik kwam nog een haventafereel tegen, nu met iets modernere havenkranen.


De auto's zijn bij Kuifje vaak ook zo leuk. In RM 151 stond eens een foto die mee heel erg aan zo'n Kuifje auto deed denken.


Bay Shore Lines van Günther Holzgang (schaal 0)

Ik hou van die Amerikaanse grootstedelijke sfeer. Zoals ook Metusa Junction van Ronald Halma.



Zoiets dus maar dan in de sfeer van Rotterdam.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #206 Gepost op: 16 oktober 2019, 14:08:35 »
Mooie Amerikaanse plaatjes zijn op dit moment te zien in het museum voor fotografie.
https://huismarseille.nl/tentoonstellingen/berenice-abbott/

Met een tentoonstelling van Berenice Abbott (New York). Mooi vind ik het contrast tussen de oudere laagbouw (in Rotterdam volop aanwezig) en de nieuwe hoogbouw (in het Rotterdam van de 50-er jaren natuurlijk niet zo heel hoog en vooral in de havengebieden in de vorm van silo's ed).



Ze fotografeerde ook spoorgerelateerd:




Train Yard New York 1929-1930


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15431
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rondom Charlois
« Reactie #207 Gepost op: 16 oktober 2019, 14:37:22 »
Leuke foto's, dank je :) Het geeft mij mooie herinneringen aan mijn eerste tentoonstellingsbaan. Die 0 baan van Gunther was ook erg mooi, geloof dat deze niet meer bestaat. Jammer, dat was voor mij weer een inspirator.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #208 Gepost op: 16 oktober 2019, 15:53:42 »
Net als in Nederland lagen in Amerika spoorlijnen in de steden aanvankelijk op straatniveau. Soms reden de treinen zelfs letterlijk door de straat.


Syracuse, New York 1936

Een vrije baan op niveau +1 is dan natuurlijk handiger. Zoals de beroemde highline in New York. Rotterdam heeft ook twee highlines gekend (Binnenrottetracé en de Hofpleinlijn). Maar een verdieping omlaag, -1 dus,  is ook mogelijk, zoals de laatste foto van Berenice Abbott. In Rotterdam is dat wel gebeurd met het Maastunneltracé, maar dan voor het autoverkeer (en een klein stukje tram). Met spoorlijnen is men dat in Nederland pas veel later gaan doen (in Rijswijk bijv).

Rond een deel van mijn baan wil ik al wel zo'n verdiepte aanleg nabootsen. Het gaat om het gedeelte waar ik station IJsselmonde heb gesitueerd. Het is nog under construction, maar de foto's geven denk ik wel een eerste indruk.





De achterste drie sporen ga ik nog overkappen.






Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #209 Gepost op: 17 oktober 2019, 11:31:04 »
Voor de aardigheid had ik al mijn blauwe rijtuigen tevoorschijn gehaald.  Een plan D-stam: AB C C RD, en een stam plan E. De rest van het blauwe materieel verdeeld over twee treinen.

Dat is dan even iets minder realistisch. Plan D en plan E reden in het echt niet of nauwelijks achter diesellocomotieven.
Maar op mijn baan geen bovenleiding. Dus worden de diesellocs toch ingeschakeld.
Ik weet niet hoe jullie daar tegen aan kijken, maar ik vind het zelf een mooi gezicht: bruin met blauw. Gelukkig zijn er wel enkel voorbeelden, zoals deze:


Franeker 1962

Stel dat er op de havenspoorlijn wel personenvervoer was geweest en de treinstellen elders in het land niet gemist konden worden, dan was, met het verdwijnen van de stoomtractie, de inzet van de diesels met plan D en E nog wel voorstelbaar geweest, toch? (Noemen ze dat niet wishful thinking??)
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 11:32:47 door Alewijn »