Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Weatheren Franse loks door Peter Spruit
Vandaag om 02:34:11
De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models door Maarten.T
Vandaag om 02:15:00
Very USA: The Slug door ingenium
Vandaag om 01:26:29
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:46:31
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 00:17:42
Piko NS1100, materieelbespreking door Noud
Vandaag om 00:05:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Erik Baas
Vandaag om 00:04:02
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Willem1951
09 december 2019, 23:33:59
Raadplaatje door GerardvV
09 december 2019, 23:24:19
Bouw Bührtal III door Hielke
09 december 2019, 22:38:04
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door wob
09 december 2019, 22:37:21
Projekt 083-338 door Eric B
09 december 2019, 22:29:42
Auto botst in Waalhaven tegen goederentrein door Luit
09 december 2019, 22:26:43
Fleischmann 1306 probeersels door jerrytrein
09 december 2019, 22:19:19
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
09 december 2019, 22:18:46
7 december 2019 modelspoorbeurs Houten voor/nabeschouwing door EricZmS
09 december 2019, 22:16:51
MB-module: "Chicago Union" door nighttrain1
09 december 2019, 22:15:06
BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik door San-Markos
09 december 2019, 22:13:50
Roco Blokkendoos oud model, rijdt niet meer. door Jeroen586
09 december 2019, 22:12:14
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Hans van de Burgt
09 december 2019, 22:11:50
Haardvuurtje in de hut door jerrytrein
09 december 2019, 22:09:33
Schwarzburg door tuurtje
09 december 2019, 21:57:37
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
09 december 2019, 21:55:41
Opknappen oude Trix Express door J. Moors
09 december 2019, 21:53:56
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door timtrein
09 december 2019, 21:48:26
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
09 december 2019, 21:44:05
Bouw Loc NS serie 2100/HSM 500 in H0 (Philotrain kit 870/37) door Gerrit F
09 december 2019, 21:35:19
Modelspoorbeurs Zutphen 21- en 22.12.2019 door Martin Hornis
09 december 2019, 21:15:31
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Daniel Caso
09 december 2019, 21:11:26
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
09 december 2019, 21:04:54
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 56180 keer)

Piggelmee

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Rondom Charlois
« Reactie #195 Gepost op: 15 oktober 2019, 18:04:33 »
RTM en vG&L waren natuurlijk zusjes.
Dochters van NS.

Had de RTM dan op het Handelsterrein (Rosestraat) geen overslag voor dit werk?

Ronald
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2019, 18:07:05 door Piggelmee »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Rondom Charlois
« Reactie #196 Gepost op: 15 oktober 2019, 18:09:04 »
Met elkaar komen we er wel...

Ergens op Facebook (c)Wim van der Klein:
In Rotterdam en omstreken waren best veel Van Gend & Loos loodsen, allemaal met een eigen directeur of bedrijfsleider en loods en kantoor personeel. Alleen Rotterdam had al vijf zelfstandige loodsen. De loods aan de Wilhelminakade was voor het internationale vervoer en opslag, terwijl de ene loods aan de Stadionweg werd gebruikt voor de besteldienst in Rotterdam-Zuid en de andere oude loods waar nu de Sligro in zit als opslag voor diverse grote klanten zoals de Unilever werd gebruikt en later als garage voor de geldwagens van Van Gend & Loos service bv. Aan de Kromme Zandweg in Rotterdam waren twee loodsen van ons waarvan eentje alweer voor opslag werd gebruikt van bijvoorbeeld grote balen tabak voor de tabak-industrie en die regelmatig gevuld werd met een gas om het ongedierte in die balen te doden. De andere loods was voor de besteldienst van de Zuid-Hollandse eilanden bestemd. Veel van die loodsen kregen hun goederen vanuit de Loods aan de Westzeedijk waarvan met trekker-opleggercombinaties een pendeldienst werd onderhouden.

St00mboy

  • Britse ModuleBaan
  • Offline Offline
  • Berichten: 9543
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Rondom Charlois
« Reactie #197 Gepost op: 15 oktober 2019, 18:13:41 »
Nu we toch bij de Maashaven zijn, hier twee foto's van een vrachtwagen van ATO/Van Gend&Loos.


Is die vrachtwagen misschien een Kromhout?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2019, 18:34:12 door St00mboy »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Rondom Charlois
« Reactie #198 Gepost op: 15 oktober 2019, 18:19:54 »
Een vraag voor de kenners...

Eerst maar weer eens een H0-plaatje.


Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Rondom Charlois
« Reactie #199 Gepost op: 15 oktober 2019, 18:44:47 »
Dat zijn flink wat laadkisten buurman. (y)

Die vrachtwagen van de ATO komt volgens mij uit een legerdump of zo. Misschien een Mack.

Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
  • lekker bezig..
Re: Rondom Charlois
« Reactie #200 Gepost op: 15 oktober 2019, 20:12:50 »
Nu we toch bij de Maashaven zijn, hier twee foto's van een vrachtwagen van ATO/Van Gend&Loos.





Ik vraag me af:
1. Waren er naast het gebouw aan de Westzeedijk andere locaties van Van Gend&Loos in de stad? Aan de Maashaven bijvoorbeeld of in de buurt van de Waalhaven?
2. Herkent iemand de plek waar deze foto's genomen zijn? In het bijschrift staat Maashaven, mei 1951. Is het inderdaad de Maashaven en aan welke kant dan?

Ik kan je geen antwoord geven, maar wat een fraaie plaatjes  (y) (y) (y)
Het maakt niet uit wat je spoort, maar dat je spoort 🚂

Groeten Barry

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 10564
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #201 Gepost op: 15 oktober 2019, 20:28:46 »


Brielselaan 11 maart 1965
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Rondom Charlois
« Reactie #202 Gepost op: 15 oktober 2019, 20:49:51 »
Hee, bekend plaatje. De Meneba is trouwens het gebouw links, dus niet de graansilo en Quaker bij metro Maashaven.
Groeten,
Richard

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Rondom Charlois
« Reactie #203 Gepost op: 15 oktober 2019, 21:00:24 »
Schitterend, die platen met de Van Gend & Loos wagens op de kade. Al die kranen, al die kabels en katrollen. Die karakteristieke oude schepen... Fantastisch! Deed me een beetje denken aan de sfeer van de Kuifje-albums, die zich ook vaak op schepen en in havens afspelen:




Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Rondom Charlois
« Reactie #204 Gepost op: 15 oktober 2019, 22:07:06 »
De meeste avonturen van Kuifje spelen zich ook af in ongeveer de tijd van de foto's in reactie 200. Het is een passende omgeving.
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Rondom Charlois
« Reactie #205 Gepost op: 16 oktober 2019, 11:34:08 »
Grappig die verbinding met de Kuifje albums. Ik kwam nog een haventafereel tegen, nu met iets modernere havenkranen.


De auto's zijn bij Kuifje vaak ook zo leuk. In RM 151 stond eens een foto die mee heel erg aan zo'n Kuifje auto deed denken.


Bay Shore Lines van Günther Holzgang (schaal 0)

Ik hou van die Amerikaanse grootstedelijke sfeer. Zoals ook Metusa Junction van Ronald Halma.



Zoiets dus maar dan in de sfeer van Rotterdam.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Rondom Charlois
« Reactie #206 Gepost op: 16 oktober 2019, 14:08:35 »
Mooie Amerikaanse plaatjes zijn op dit moment te zien in het museum voor fotografie.
https://huismarseille.nl/tentoonstellingen/berenice-abbott/

Met een tentoonstelling van Berenice Abbott (New York). Mooi vind ik het contrast tussen de oudere laagbouw (in Rotterdam volop aanwezig) en de nieuwe hoogbouw (in het Rotterdam van de 50-er jaren natuurlijk niet zo heel hoog en vooral in de havengebieden in de vorm van silo's ed).



Ze fotografeerde ook spoorgerelateerd:




Train Yard New York 1929-1930


Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10515
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rondom Charlois
« Reactie #207 Gepost op: 16 oktober 2019, 14:37:22 »
Leuke foto's, dank je :) Het geeft mij mooie herinneringen aan mijn eerste tentoonstellingsbaan. Die 0 baan van Gunther was ook erg mooi, geloof dat deze niet meer bestaat. Jammer, dat was voor mij weer een inspirator.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Rondom Charlois
« Reactie #208 Gepost op: 16 oktober 2019, 15:53:42 »
Net als in Nederland lagen in Amerika spoorlijnen in de steden aanvankelijk op straatniveau. Soms reden de treinen zelfs letterlijk door de straat.


Syracuse, New York 1936

Een vrije baan op niveau +1 is dan natuurlijk handiger. Zoals de beroemde highline in New York. Rotterdam heeft ook twee highlines gekend (Binnenrottetracé en de Hofpleinlijn). Maar een verdieping omlaag, -1 dus,  is ook mogelijk, zoals de laatste foto van Berenice Abbott. In Rotterdam is dat wel gebeurd met het Maastunneltracé, maar dan voor het autoverkeer (en een klein stukje tram). Met spoorlijnen is men dat in Nederland pas veel later gaan doen (in Rijswijk bijv).

Rond een deel van mijn baan wil ik al wel zo'n verdiepte aanleg nabootsen. Het gaat om het gedeelte waar ik station IJsselmonde heb gesitueerd. Het is nog under construction, maar de foto's geven denk ik wel een eerste indruk.





De achterste drie sporen ga ik nog overkappen.






Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Rondom Charlois
« Reactie #209 Gepost op: 17 oktober 2019, 11:31:04 »
Voor de aardigheid had ik al mijn blauwe rijtuigen tevoorschijn gehaald.  Een plan D-stam: AB C C RD, en een stam plan E. De rest van het blauwe materieel verdeeld over twee treinen.

Dat is dan even iets minder realistisch. Plan D en plan E reden in het echt niet of nauwelijks achter diesellocomotieven.
Maar op mijn baan geen bovenleiding. Dus worden de diesellocs toch ingeschakeld.
Ik weet niet hoe jullie daar tegen aan kijken, maar ik vind het zelf een mooi gezicht: bruin met blauw. Gelukkig zijn er wel enkel voorbeelden, zoals deze:


Franeker 1962

Stel dat er op de havenspoorlijn wel personenvervoer was geweest en de treinstellen elders in het land niet gemist konden worden, dan was, met het verdwijnen van de stoomtractie, de inzet van de diesels met plan D en E nog wel voorstelbaar geweest, toch? (Noemen ze dat niet wishful thinking??)
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 11:32:47 door Alewijn »