Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400 door Casmir
Vandaag om 18:24:16
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 18:21:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:49:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 16:25:27
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 843321 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Rondom Charlois
« Reactie #75 Gepost op: 16 October 2015, 20:36:07 »
Meneba zal, zoals de meeste NL meelfabrieken, haar tarwe over het water hebben aangevoerd. Dat doen ze  overigens nog steeds. Daarvoor liggen dus ook die elevatoren aan de havenzijde. Dus idem voor de Maassilo. Graan kwam toen nog in grote zeeschepen naar ons land uit de USA, zie ook die afbeelding eerder. Tegenwoordig komt het in binnenvaartschepen vooral uit Frankrijk en Duitsland, in nog steeds stevige bootjes. 
Het gerede product gaat nu over de as het land in maar zal in de jaren van de tram ook nog over het water weg zijn gegaan. Dat betrof toen zakgoed nu zal het merendeel bulk zijn wat in vrachtauto's door het land gaat.

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #76 Gepost op: 16 October 2015, 21:26:39 »
Bron: jubileum boek van de Nederlandsche Gist en Spiritus fabriek uit 1930

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #77 Gepost op: 16 October 2015, 21:30:38 »
Bedankt, Frans, voor de mooie plaatjes.

Voor wie het leuk vindt - nog iets over de bedrijven aan de Maashaven.

"De terreinen aan de noordzijde van de nieuwe Maashaven werden in gebruik genomen voor de overslag van ertsen en kolen. Ertsen gingen stroomopwaarts, met kolen kwamen de schepen weer terug.

Dankzij de toenemende handel in granen uit heel de wereld, versterkt door de komst van de graanelevator in 1908, werd de Maashaven al snel de Graanhaven van Rotterdam. Aan de zuidzijde vestigden zich in 1910 de Graansilo en later de Quaker, en in 1915 de Meelfabriek. De Graan Elevator Maatschappij, afgekort G.E.M., was het belangrijkste overslagbedrijf van de granen en had een elevator-station met reparatiewerkplaats aan de Maashaven.

Het silhouet van de Maashaven Zuidzijde wordt, naast de Graansilo en de Meelfabriek, vanaf het eerste uur mee bepaald door de Vuilverbrander van Charlois. Vanaf 1912 stond hier de eerste oven het Rotterdamse afval te verbranden, toen nog met een enkele schoorsteen.

Tussen en naast de drie beeldbepalende gebouwen waren firma´s gevestigd als de scheepsbouwer Bonn en Mees (1899), de machinefabrieken Braat (1909) en Bosman (1935) en de kraanbouwer Nellen (op de plek van Braat, 1967). Nog steeds aanwezig is, sedert 1917, de in ankers en scheepskettingen handelende Jac. Barzilay."

Sommige bedrijven zitten er dus nog, zoals Quaker Oats, pal naast de vml graansilo.
Terug naar de jaren 50. Een Maashaven vol schepen. Gezien vanaf het dak van de silo.


Op de kade volgens mij 2 sporen. 1 duidelijk zichtbaar langs de waterkant. En 1 straatspoor vlak langs de silo.

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #78 Gepost op: 16 October 2015, 21:36:15 »
Tja de bedrijfigheid van weleer........ Hier nog een uit het boek van de Gist uit 1930 van de Maashaven.


Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #79 Gepost op: 16 October 2015, 21:41:08 »
En je kunt je nu niet meer voorstellen dat dit dus ook over de Putselaan, en Brielselaan ging, het was niet alleen werkliedenvervoer...............


jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rondom Charlois
« Reactie #80 Gepost op: 16 October 2015, 22:19:14 »
Ik heb me dagenlang vermaakt met deze site: http://www.topotijdreis.nl
Vooral de bouw van de industrie en sporen rond Rotterdam/botlek/europoort, havenspoorlijn etc, erg fascinerend. Je kan soms per jaar zien wat er gebouwd of gegraven is qua havens en infrastructuur.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #81 Gepost op: 16 October 2015, 22:40:24 »
Echt heel mooi, Jowi. En ideaal om zo op jaar de locaties te kunnen nazoeken.
Heb meteen de Maashaven en omgeving opgezocht.  En de sporensituatie ten zuiden van de Waalhaven.

De verbindingsboog van Waalhaven-Oost naar de havenspoorlijn ten zuiden van de stad lag er nog. Het rondje om Charlois was in 1955 inderdaad nog mogelijk. Tot 1962 zie ik nu. Vanaf die tijd konden treinen via de havenspoorlijn alleen nog richting het toen aangelegde rangeerstation Waalhaven-Zuid en verder naar de westelijk gelegen havens.
Over het rondje om Charlois zie ook het begin van dit draadje
« Laatst bewerkt op: 16 October 2015, 22:48:55 door Alewijn »

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #82 Gepost op: 16 October 2015, 23:13:58 »
Dat is inderdaad erg leuk die topo site, maar ik denk dat je je niet te veel kunt vastpinnen op de jaartallen, in 1965 zie ik nog steeds de Polygonale loods van Fo maar die was toen al gesloopt.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rondom Charlois
« Reactie #83 Gepost op: 16 October 2015, 23:27:58 »
Klopt... als je inzoomt, terwijl je in hetzelfde jaar zit, zie je soms ook weer verschillen. Maar ik vind het erg mooi gedaan!

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #84 Gepost op: 16 October 2015, 23:28:15 »



Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Rondom Charlois
« Reactie #85 Gepost op: 17 October 2015, 09:21:47 »
"Voor wie het interesseert" schreef je op deze pagina.

Wat een heerlijk draadje is dit aan het worden. Stad, haven, industrie, oude foto's, bouwplannen en tussendoor ook nog eens af en toe een foto van een modelbaan. Helemaal top!

En dan al die Rotterdammers die ook hun hart kunnen luchten. Als jullie niet in dialect gaan schrijven kijk ik vanaf nu graag mee.

Dat wordt flink knutselen om al deze impressies op de modelbaan te krijgen.

Groet, Sicco Jan

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #86 Gepost op: 17 October 2015, 09:32:02 »
 Ja apart volk die Rotterdammers  ;)


jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rondom Charlois
« Reactie #87 Gepost op: 17 October 2015, 09:55:43 »
Hele mooi luchtfoto's uit 1936 van Spoorhaven/Feyenoord, en het centrum.

Plaatjes zijn origineel iets van 5000x3500 pixels, je kunt heel erg veel details zien, helaas wordt ie door de forumsoftware gedownscaled naar 800 en een beetje :(
Als mensen de foto's willen kan ik ze wel emailen.

Op de onderste zie je nog linksboven de originele rijnspoorbaan van Rotterdam Maas naar Gouda lopen, met de aftakking 'ceintuurbaan' langs de Kralingse plas, naar Noord.



« Laatst bewerkt op: 17 October 2015, 12:29:43 door jowi »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Rondom Charlois
« Reactie #88 Gepost op: 17 October 2015, 12:24:48 »
Dat is inderdaad erg leuk die topo site, maar ik denk dat je je niet te veel kunt vastpinnen op de jaartallen, ...

Klopt, het Kadaster kijkt voor de jaartallen naar wanneer er een nieuwe kaart beschikbaar was voor een bepaald gebied. Dus als er pas 10 jaar na de sloop een nieuwe kaart gemaakt werd van het gebied met de loods, dan staat deze er dus al die tijd nog op  :)


Edit: overigens een geweldig draadje dit  (y)  als Echte Rrrotterdammer

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #89 Gepost op: 17 October 2015, 12:35:32 »
Ja en ook zaken die er wel waren werden niet altijd ingekleurd, De loopbrug (Rosebrug) in de 2e Rosetraat ooit lang geleden voor mij modelbouw onderwerp was er al voor de oorlog, maar in 1946 nog niet ingekleurd. Hoe dan ook het blijft leuk om te bekijken.

« Laatst bewerkt op: 17 October 2015, 12:37:59 door Frans8800 »