Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 667110 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5826
Re: Rondom Charlois
« Reactie #60 Gepost op: 15 oktober 2015, 14:45:32 »

Zie ook onderstaande foto, die op ongeveer dezelfde plaats is gemaakt.




Een aardig detail: de reclameborden rechtsboven op de blinde muur kun je nu 62 jaar later nog zien op Google Maps ter hoogte van Putselaan 133. Uiteraard niet de borden zelf maar de kleurverschillen in de blinde muur. Het rijtje panden is bij de stadsvernieuwing niet gesloopt maar gerenoveerd. De fotograaf staat met de rug naar kruising Putselaan / Hillevliet / Afrikaanderplein.

Gr, Ben.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Rondom Charlois
« Reactie #61 Gepost op: 15 oktober 2015, 14:54:08 »
Klopt allemaal
Een kleine aanvulling om het verhaaltje af te maken.

Op het Maastunnelplein kwam dan vanaf de kruising Wolphaertsbocht /  Dorpsweg (dus vanaf de andere kant) weer even een RET-spoor (voor de remise Charlois) naast het RTM-spoor en verderop, op de kruising Wolphaertsbocht / Boergoensestraat, kruiste het RTM-spoor dan weer de RET-sporen .

PS: op YouTue staat nu de RTM Een echte eiandentam - https://www.youtube.com/watch?v=C_MBxUiRV1w

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2015, 15:19:46 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #62 Gepost op: 15 oktober 2015, 19:46:39 »
Prachtig, die beelden van de RTM - bedankt, Kees.
En dan te bedenken dat ik er op mijn baan helemaal niets mee doe - althans voorlopig niet.
Maar goed, dit alles geeft wel heel veel indrukken hoe het geweest is. Volop inspiratie.

Mijn station Maashaven ziet er vooralsnog zo uit:


Hoe kan ik daar nu iets van de omgeving van de Rotterdamse Maashaven aanbrengen?
Ik zit te denken aan iets in de havensfeer. Een pakhuis of zo. Daar is wel plaats voor, op de foto achteraan, waar nu die oude Pola locloods staat.

Als ik aan de Maashaven denk, is het eerste wat in me opkomt de grote graansilo vlak naast het metrostation.


Of, gezien vanaf de andere kant:


Eens kijken of dat wat kan worden.
Denk groot - begin klein, zullen we maar zeggen.


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rondom Charlois
« Reactie #63 Gepost op: 16 oktober 2015, 12:08:10 »
PS: op YouTue staat nu de RTM Een echte eiandentam - https://www.youtube.com/watch?v=C_MBxUiRV1w
Beetje off topic maar toen al was ACTS er  :o
Kijk maar op 30:30 zo ongeveer ,op de buffer van de loc  ;D ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #64 Gepost op: 16 oktober 2015, 12:50:51 »
Het is natuurlijk een beetje idioot plan. Zo'n kolossaal gebouw.
Maar het lijkt me gewoon leuk om eens te kijken hoe dat staat.

Daarbij zwaar geïnspireerd door MarcNL met zijn draadje 'Banen of diorama's / Industriële scenery'
Daarin beschrijft hij de bouw van een betonnen graansilo.

Op zoek naar tekeningen van de Maassilo kwam ik het een en ander tegen.
De silo is in drie fasen gebouwd. Eerst het lagere deel aan de oostzijde (1910), daarna het hogere deel (48m) aan de westzijde met de 14 verdieping hoge toren in het midden (1929/1930). Tenslotte is er in 1950/1951 nog een deel aangebouwd aan de kant van de Brielselaan.
Op een minimum aan ruimte is een maximale opslagcapaciteit gerealiseerd. Er kon 90.000 ton graan worden opgeslagen.

De zijde van de Brielselaan is het meest in beeld. Karakteristiek is het schuin overhangende gedeelte. Aan die kant lag het treinspoor en de tramsporen waar het de laatste dagen in dit draadje over ging.



Toch past de andere kant, die van het water, veel beter op mijn baan.



Ook daar, op de kade van Maashaven Zuidzijde, lagen twee sporen. Daar waren de graanelevators te vinden. Om dat na te bouwen zal me nog niet meevallen. Ik wou maar gewoon beginnen met het gebouw zelf.

Tot 2003 is de silo in gebruik geweest, sinds die tijd wordt er gewerkt aan een nieuwe bestemming. Afbreken is blijkbaar geen optie. (Waarom eigenlijk niet? Zo mooi is het gebouw nu ook weer niet en het belemmert het zicht op het water toch behoorlijk...)

Maar goed, mooi dat het er nog staat, nu kan ik er nog eens gaan kijken. Nu staat er juist omdat ze naar een nieuwe bestemming zoeken, van alles over op internet. Zoals deze plaatjes. Die zijn makkelijk om te schalen naar 1:87. Dan zijn de afmetingen vrij eenvoudig te bepalen.








Overigens ben ik niet van plan om alles tot op de mm nauwkeurig na te gaan. Bij zo'n groot gebouw lijkt me dat niet echt nodig. Als de verhoudingen maar kloppen. Verkleinen naar bijv 1:100 wil heel bewust niet. Het moet juist wel 1:87 zijn, zodat je echt een indruk krijgt van de verhoudingen. De treinen worden dan echt weer treintjes.

CAW

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Rondom Charlois
« Reactie #65 Gepost op: 16 oktober 2015, 13:14:45 »
Prachtige film! Op 1 mei 1961 maakte de Engelse Railway Correspondence and Travel Society (www.rcts.org.uk) een excursie naar de RTM. Op het bordje op de bufferbalk van de loc staat daarom RCTS en niet ACTS!

Kees

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #66 Gepost op: 16 oktober 2015, 17:07:32 »
NS 8716 ca 1932 Rotterdam-zuid Brielselaan zakgoederen overlaadstation a/d Meelfabriek langs de Maashaven.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Rondom Charlois
« Reactie #67 Gepost op: 16 oktober 2015, 17:28:42 »
Top plaatje Frans!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #68 Gepost op: 16 oktober 2015, 18:20:45 »
Dat is inderdaad een prachtig plaatje. Dat brengt ons helemaal in de stemming.
Dat meel werd neem ik aan in zakken vervoerd.

Op een gegeven moment is men gesloten goederenwagens gaan gebruiken als een soort silowagen voor graan. Dat is op de foto uit 1932 nog niet aan de orde, zo te zien. Maar ik stel me voor dat die wagens wel vanuit de graansilo werden geladen.

Op een geel vlak staat  op wagens aangegeven: 'wagen voor losgestort graan'.
Toen ik jaren geleden op de beurzen op zoek ging naar Nederlandse goederenwagens was dit een van eerste typen die ik tegenkwam. Ik heb m'n drie exemplaren op de plek gezet waar de graansilo kan komen te staan.


Meteen ook even een foto gemaakt - in het kader van de niet helemaal correcte treinsamenstellingen van het treintje -uit post 48- in de Brieslelaan wat de Putselaan bleek te zijn.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Rondom Charlois
« Reactie #69 Gepost op: 16 oktober 2015, 18:49:05 »
Alewijn,

Meel en graan wel gescheiden houden!

Groet, Kees
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rondom Charlois
« Reactie #70 Gepost op: 16 oktober 2015, 19:26:03 »
Hoe kan ik daar nu iets van de omgeving van de Rotterdamse Maashaven aanbrengen?
Je kan alleen de gevel/facade van de graansilo, tegen die blauwe muur op je foto bouwen :)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #71 Gepost op: 16 oktober 2015, 19:38:08 »
Frans, je had het al over zakgoederen. Duidelijk dus. De zakken werden zo te zien direct in de wagens gesjouwd.

Nu we het toch over graan en meel hebben, die meelfabriek stond waarschijnlijk niet toevallig in de buurt van de graansilo. Weet iemand waar die meelfabriek precies stond? Was er soms een directe transportverbinding?

Als er meer beelden van spoorvervoer langs de Maashaven zijn houd ik me aanbevolen.

@jowi
Maak je niet ongerust, meer was ik ook niet van plan.

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #72 Gepost op: 16 oktober 2015, 19:52:30 »
De foto is natuurlijk van erg lang geleden, maar het zou kunnen dat het hier de MENEBA betreft wat als het goed is staat voor Meelfabrieken voor Nederlandse Bakkerijen of iets van die strekking. Die bestaan volgens de overlevering al sinds 1915 en zitten nog altijd aan de Brielse Laan, althans toen ik daar de laatste keer langs reed...... Het ziet er naar uit dat de in zakken verpakte produkten met een transportband verplaatst werden, waarna die met de hand in de goederenwagons werden geladen.  Ook had je aan de Brielselaan nog de havermout fabriek van de Quaker waar een buurman van mij werkte maar die zat meer in de richting van de Silo die op de hoek was bij het latere metrostation.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Rondom Charlois
« Reactie #73 Gepost op: 16 oktober 2015, 20:00:01 »
Alewijn,

Hij staat er nog steeds, MENEBA, nu dus unicorn, kun je zien op de foto "Brielselaan westzijde - dubbelspoor RTM"
De hoge gebouwen achter de tram, dat is MENEBA

Waarom ze "bij elkaar" stonden, net zoals Quaker,  simpel, DE HAVEN

Een directe transport verbinding, NEE, MENABA heeft zijn eigen aanvoer.

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2015, 20:16:34 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Frans8800

  • Gast
Re: Rondom Charlois
« Reactie #74 Gepost op: 16 oktober 2015, 20:35:05 »
Bron: prentbriefkaart Rotterdams archief.