Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 667036 keer)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2216
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Rondom Charlois
« Reactie #45 Gepost op: 14 oktober 2015, 18:30:21 »
cool draadje!

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Rondom Charlois
« Reactie #46 Gepost op: 14 oktober 2015, 19:26:58 »
Citaat
Of er op de Brielselaan voor de RTM dubbelspoor lag? Zo te zien niet.
Op de Brielselaan lag verderop (richting Maastunnelpein) wel dubbelspoor, zowel van de RTM als van de NS.
De RET sporen bogen bij de Wolphaertsbocht af.
Citaat
Maar verderop op de Putselaan wel (of was dat alleen bij de halte?)
Vanaf de luchtbrug gezien, krijg je eerst de 'Prutselaan'  en dan de Brielselaan.

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2015, 21:04:35 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 3704
Re: Rondom Charlois
« Reactie #47 Gepost op: 14 oktober 2015, 21:33:36 »
In het begin van de jaren 60 ,toen de RTM sporen er lagen ,heb ik nog sporen gezien die na de overweg bij Post K aftakten  ri Oud Beierland  (?) van de  nog in gebruik zijnde lijn die  ri Boergoense vliet/Spijkenisse  liep.
Die sporen lagen nog alleen in het asfalt ,verderop was de  rails al lang geleden opgebroken.
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #48 Gepost op: 14 oktober 2015, 23:13:16 »
@ Peter
Dat moet inderdaad de vml aftakking naar Barendrecht/Oud-Beijerland (Hoeksche Waard) geweest zijn.

@Kees
Helemaal gelijk - ik was gewisseld van perspectief.
Maar vanaf depot Feijenoord (en de luchtbrug) reden de treinen en trams eerst door de Putselaan en ter hoogte van de Maashaven door de Brielselaan.

Klein detail: de luchtbrug was bij de 2e Rosestraat.

Mooi dat er aanvullingen komen van mensen die nauwkeuriger op de hoogte zijn van de toenmalige situatie.
Daarom nog maar een foto van de Brielselaan - met NB een heel kort personentreintje.



Deze foto is volgens mij genomen op het westelijke gedeelte van de Brielselaan waar de RET sporen al zijn afgebogen naar de Wolphaertsbocht. Want ik zie hier één NS-spoor liggen en twee RTM sporen.

Het dubbele treinspoor waar Kees het over heeft zal dan nog wel verder naar het westen zijn.

En zoals Ben opmerkt: aan de kant van de bedrijven lag er dus nog een treinspoor en verder aan de kant van het water, Maashaven Zuidzijde heet dat officieel, lagen nog de kadesporen: op sommige plaatsen 1 spoor, op andere 2 (of misschien wel 3).



tom48

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Rondom Charlois
« Reactie #49 Gepost op: 15 oktober 2015, 00:56:49 »
Volgens mij bevindt dit personentreintje zich op het RTM spoor want achter de heg was het bestraat en werd het gebruikt als parkeerplaats, en op de twee sporen links dat waren goederensporen ofschoon de "soldatentreinen" er ook gebruik van maakten.
groet
Tom

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5826
Re: Rondom Charlois
« Reactie #50 Gepost op: 15 oktober 2015, 07:06:49 »

Deze foto is volgens mij genomen op het westelijke gedeelte van de Brielselaan waar de RET sporen al zijn afgebogen naar de Wolphaertsbocht. Want ik zie hier één NS-spoor liggen en twee RTM sporen.


Ik denk het niet. Er heeft volgens mij nooit NS-spoor aan de huizenkant (zuidzijde) gelegen. Ik denk eerder dat de locatie Putselaan is, de huizen waar je tegen aan kijkt liggen aan de noordzijde. De linker sporen zijn RTM sporen.

Gr, Ben.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Rondom Charlois
« Reactie #51 Gepost op: 15 oktober 2015, 08:56:29 »
Helemaal met je eens Ben, dit kan de Brielselaan niet zijn.
De linker sporen zijn van de RTM, moet dus ter hoogte van de halte 'Prutselaan' zijn, en nog verder naar links, buiten beeld, liggen dan de RET sporen.

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2015, 09:06:33 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #52 Gepost op: 15 oktober 2015, 09:38:23 »
Dank voor de correcties. Ik kan dit plaatje nu beter plaatsen.
Bij de foto stond genoteerd: NS 656 mat 24 B5228 Brielselaan 14 sep 1958.
Dat zal wel kloppen, behalve dan dat het niet de Brielselaan is maar de Putselaan.

Zie ook onderstaande foto, die op ongeveer dezelfde plaats is gemaakt.



Ik ging er altijd van uit dat dit de huizen waren aan de zuidkant van de Brielselaan. En snapte dan maar niet waarom er een NS spoor aan de zuidkant lag.
Maar het zijn natuurlijk de huizen aan de noordkant van de Putselaan. In de verte is de graansilo te zien die aan de Maashaven staat.
Dat Brielselaan en Putselaan door elkaar werden gehaald is wel te begrijpen, ze liggen in elkaars verlengde.

Deze foto is overigens ook een mooie aanwijzing dat er tot in 1953 werkliedentreinen gereden hebben op dit baanvak.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Rondom Charlois
« Reactie #53 Gepost op: 15 oktober 2015, 10:17:40 »
Blij je op het goede spoor te hebben gezet.
Uit welk boek komt je laatste foto?
Groet, Kees
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #54 Gepost op: 15 oktober 2015, 10:50:12 »
Voor de goede orde, NS en RET rijden op normaal spoor en de RTM op Kaap of meterspoor. Kunnen dus nooit van elkaars sporen gebruik hebben gemaakt.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Rondom Charlois
« Reactie #55 Gepost op: 15 oktober 2015, 11:04:53 »
Sobat,
De RTM reed op kaapspoor, 1067 mm, en niet op meterspoor!
Groet, Kees
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #56 Gepost op: 15 oktober 2015, 12:22:14 »
De vorige foto komt uit een tijdschriftartikel over de watersnoodramp. Welk tijdschrift dat was weet ik niet.

In de Putselaan en de Brielselaan lagen dus naast elkaar:
* treinspoor NS (1435 mm) - enkelspoor - helemaal aan de westkant nabij het Maastunnelplein werd het dubbelspoor
* tramspoor RTM (1067mm) - Putselaan deels enkelspoor deels dubbelspoor, Brielselaan enkelspoor,  westelijk deel ook dubbelspoor, maar bij Maastunnelplein weer enkelspoor
* tramspoor RET met bovenleiding (1435 mm) - dubbelspoor


Nog wat foto's van west naar oost.


Maastunnelplein


Brielselaan westzijde - dubbelspoor RTM


Brielselaan oostzijde - enkelspoor RTM, NS spoor achter de heg


Putselaan - enkelspoor RTM - op de achtergrond NS spoor


Putselaan - dubbelspoor RTM


Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Rondom Charlois
« Reactie #58 Gepost op: 15 oktober 2015, 13:03:46 »
Citaat
Nog wat foto's van west naar oost.

Foto 1 is Habsburgstraat, je kijk naar het Maastunnelplein.

Foto 2 is inderdaad de Brielselaan, het dubbelspoor van de NS ligt links achter de heg.
Bij de Den Hertigstraat wordt het, zowel voor de NS als voor de RTM, weer enkelspoor.

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2015, 13:15:46 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rondom Charlois
« Reactie #59 Gepost op: 15 oktober 2015, 14:19:18 »
Bedankt, Kees. Vanaf de Den Hertigstraat dus, dat is duidelijk.

Om het beeld naar het westen toe compleet te maken:
* de treinen reden vanaf de Brielselaan via de Doklaan (evenwijdig aan de ingang van de Maastunnel) richting de Waalhaven.
* de RTM trams reden via de Boergoensestraat en de Boergoensevliet richting het punt waar Jowi foto's van laat zien (ook bedankt!) en verder langs de  Groene Kruisweg richting Rhoon.
* de RET trams reden via de Wolphaertsbocht naar het eindpunt Grondherenstraat.

Aanvullingen zijn altijd welkom.