Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 657909 keer)

Danny V.

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
    • Zilverdam
Re: Rondom Charlois
« Reactie #30 Gepost op: 05 september 2015, 22:44:08 »
Hi,

Bedankt voor de foto! Ik ga dit zeker verder volgen. Zelf ben ik deze kits aan te passen naar Nederlands voorbeeld. Ik heb nog een stappeltje liggen, dus kom de winter wel door, maar dit is mijn eerste resultaat:
http://www.zilverdam.nl/kitbash-woodland-scenics-dpm-kit/
Uit de foto's haal ik ook weer inspiratie om met de andere kits aan de slag te gaan!
Like Zilverdam op Facebook

Volg de bouw van Zilverdam op http://www.zilverdam.nl

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #31 Gepost op: 05 september 2015, 22:56:41 »
@ICE3

Met een Lokmaus 2 - of eigenlijk twee, zodat ik makkelijk twee treinen tegelijk kan bedienen. Ik wil nog wel eens een Multimaus, maar de Lokmaus doet het nog...

Ik hou het graag eenvoudig. Van electronica  heb ik geen verstand,  ik ben op dat gebied niet handig en het interesseert me ook niet. Wissels bedien ik met de hand en als er seinen komen zal dat puur voor het gezicht zijn.

Het Charlois-gedeelte was in m'n vorige huis deel van een analoge baan. Die sporen kan ik stroomloos zetten. Dat is handig als analoge locs wil parkeren.Verder vormt de hele baan één stroomkring.


@dverkade
Jij hebt de smaak dus ook al te pakken. Ik heb drie van die sets gebruikt.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #32 Gepost op: 09 september 2015, 11:55:14 »
Er werd gevraagd om wat plaatjes van de huizen. Om te beginnen het hoekhuis met aangrenzende panden.
Jammer genoeg staat er net een trein voor...



De lagere huizen (begane grond en een verdieping) komen uit een set van het Amerikaanse merk DPM 12100.
Het gaat dus om deze set.



Dan krijg je dus dit:



Met een schuin dak erop is het prima geschikt voor een Nederlands hoekpand.
Verder heb ik ook 3x DPM 10400 verwerkt.



Vooral dit laatste setje vind ik erg geschikt om Nederlandse stadshuizen van rond 1910 na te bouwen.
Ik gebruik daarbij niet alleen de voorgevel, maar ook de zijmuren en de achterkant. Die zijn soberder uitgevoerd. Daar mogen wel wat ornamenten bij. Dat heb ik nog maar bij enkele panden gedaan. Maar het is nog lang niet genoeg naar mijn zin.

Mijn werkwijze tot nu toe:
1. De muurdelen wit spuiten. Ik heb geen luchtspuit, maar gebruik spuitbussen van de Action. De ramen hebben dan alvast een goede kleur.

2. De muren schilderen (Humbrol, mengsel van verschillende kleuren, bij elk pand een beetje andere samenstelling)

3. Muurdelen ter hoogte van de dakgoot vastlijmen aan een plankje  MDF.

4. Dak samenstellen met dakpannen van Auhagen en stukjes MDF.

5. Platte daken bedekt met strookjes schuurpapier.

6. Verweren met verdunde verf (zwart/donkerbruin) en poeder van pastelkrijtjes. Het hogere pand (voorgevel van DPM 104) was na een behandeling wel erg grauw geworden. daarop heb ik de benedenverdieping opnieuw geschilderd. De bovenramen heb ik zo gelaten. In de jaren '50 zag het verfwerk er niet overal even fris uit, als ik de foto's goed interpreteer. Over het algemeen werd er flink schoongemaakt, maar de financiële situatie was nog niet zo rooskleurig dat alles ook goed bijgehouden kon werden.






Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #33 Gepost op: 09 september 2015, 14:55:25 »
Aan dat hoekhuis (DPM 121) heb ik niets verzaagd. Weinig kitbashing dus.
Ook niet aan m'n eerste setje DPM 104.
Van de drie resterende wandjes heb ik - al een paar jaar geleden - een huizenblokje gemaakt. Het was mijn eerste DPM-gebouwtje.



Het was een van de eerste keren dat ik in baksteenkleur probeerde te schilderen.
Gaandeweg werd ik steeds minder tevreden met de kleur.

Ik heb wel ontdekt dat je met allerlei technieken er dan toch nog prima iets moois van kunt maken.
Het rechtse pand heb ik met verdunde oranjebruine waterverf ingesmeerd, die ik vervolgens met een t-shirt ervan af heb gedept.
Dat lijkt al iets beter.

Dat heb ik vervolgens met het linkse gedeelte ook gedaan. Alleen heb ik daar de verf er nog sneller en grondiger afgedept. Met als  resultaat:



Vervolgens met lichtgrijze verdunde waterverf er nog een keer overheen. Die heb ik niet meteen opgedept maar er even in laten trekken.
Het resultaat zie je bij het rechtse huis.
Ik had het er niet om gedaan, maar het huis is nu meteen gevoegd.

Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik de voegen wel zo zichtbaar wil maken. Er zijn hier mooie voorbeelden getoond van voegen met zilverpoets, vermengd met bruin of zwart. Misschien ook nog eens proberen. Maar een bakstenen muur krijgt op den duur een gelijkmatige kleur waarin de voegen helemaal niet zo eruit springen. Ik moet dus nog zien hoe ik het met de andere panden ga aanpakken.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Rondom Charlois
« Reactie #34 Gepost op: 09 september 2015, 22:33:55 »
Ik vind het rechtse gevoegde huis er prima uit zien juist.  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #35 Gepost op: 09 september 2015, 23:02:37 »
OK, Hijlco, ik ga hier ook verder mee experimenteren.

Eerder liet ik al het wat langere blok huizen zien, in totaal acht panden.
Van de achterkant ziet dat er zo uit:



Deze huizen zien er nog wel erg basic uit.



Om te beginnen heb ik witte sierstrepen aangebracht (van adresstickers). Daarbij gelet op een huis dat ik in Charlois gefotografeerd had. De blinde muur ziet er gelijk al een stuk beter uit.



Daarna gewassen met lichtbruine en vervolgens grijze waterverf. De sierstrepen zijn gelijk niet wit meer.



Een beetje vuil kan, maar dit gaat te ver. Dus maar weer een kwastje wit eroverheen. De voegen zijn een heel klein beetje te zien. Ik vind het wel mooi zo.









NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Rondom Charlois
« Reactie #36 Gepost op: 09 oktober 2015, 22:46:03 »
Knap stukje zelfbouw.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Rondom Charlois
« Reactie #37 Gepost op: 09 oktober 2015, 22:52:15 »

Voor nog meer inspiratie zie :
http://www.feijenoordsemeesters.nl/
Zie dan b.v. De trein in de wijk,

Suses ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Rondom Charlois
« Reactie #38 Gepost op: 10 oktober 2015, 07:10:30 »
Leuk topic dit, complimenten. Herkenbare pandjes, voor mij een stukje nostalgie, ik ben geboren en getogen op Sjaarloos. :)

Gr, Ben.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #39 Gepost op: 14 oktober 2015, 16:54:44 »
@ Peter
De site van de Feijenoordse meesters is inderdaad erg inspirerend. Ik vind het nog altijd fascinerend hoe de treinen richting Katendrecht door de straten reden. Ik kwam er in de jaren 80 en 90 op de fiets nog wel eens langs, maar heb er met eigen ogen helaas nooit een trein zien rijden. Zo heel frequent werden die sporen toen al niet meer gebruikt, denk ik.

Als het gaat om het straatbeeld kun je er nog altijd terecht. Ik heb een jaar of vier geleden eens een hele serie foto's gemaakt van huizen(blokken) in Rotterdam-Charlois. Er is nog zoveel bewaard gebleven. Weliswaar is het meeste wat er staat gerenoveerd. Daarbij zijn toch vaak wel wat details verloren gegaan. Maar er staan ook nog genoeg niet-gerenoveerde huizen.

@ Koen
Bedankt voor je compliment. Eigenlijk is alleen de winkelpui zelfbouw. En juist daar ben ik nog niet echt tevreden over.

@ Ben
Ook bedankt. Leuk dat die Amerikaanse gevels zo'n herkenning oproepen.  :)
Dat is uiteraard ook mijn bedoeling.

Er is ontegenzeggelijk een verwantschap in bouwstijl. Daar maak ik graag gebruik van.
Zonder een bepaald pand precies na te bouwen. Ik heb het niet nagemeten, maar volgens mij zijn de ramen in zo'n pand met drie ramen naast elkaar vaak iets smaller dan ik hier laat zien.

Wat de herkenbaarheid vergroot is
- baksteenkleur en verder vooral wit
- de nodige ornamenten - liefst met heel veel variatie
- een winkelpui met aan beide kanten een deur - of een dubbele voordeur - dat hebben de DPM-modellen niet, en moet je dus zelf maken
- schuine daken, vooral schilddaken komen in de oude stadswijken veel voor, met dakkapellen - daar ben ik nog mee bezig







Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Rondom Charlois
« Reactie #40 Gepost op: 14 oktober 2015, 17:01:59 »
Hallo,
 Ik heb in begin van de jaren 60 bij de NS gewerkt, het Seinwezen. Ik kwam op "Zuid" en heb toen nog wel soms treinen zien rijden langs de Hilledijk en bij de luchtbrug bij Post K . Ook de RTM reed er toen nog. 
Er lag toen dubbelspoor voor de RET, enkelspoor voor de RTM en dubbelspoor voor de NS ,of dubbelsp. voor RTM en enkel voor de NS, dat weet ik niet meer. Ben ook wel in de oude lokomotievenloods van Feijenoord geweest.

Sukses,
            Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #41 Gepost op: 14 oktober 2015, 17:30:31 »
Dag Peter, bedoel je de luchtbrug bij de Rosestraat? Daar heb ik nog wel eens staan wachten voor een rangerende trein. De overweg was daar vaak heel lang dicht - die luchtbrug was er natuurlijk niet voor niets.

De tijd van de RTM heb ik niet meegemaakt. Heb er wel een plaatje van.



Of er op de Brielselaan voor de RTM dubbelspoor lag? Zo te zien niet.



Maar verderop op de Putselaan wel (of was dat alleen bij de halte?)


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #42 Gepost op: 14 oktober 2015, 17:52:46 »
Bij het plaatje van de Sperwer hangt bovenleiding!!! Dubbelspoor is van de RET.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #43 Gepost op: 14 oktober 2015, 17:59:40 »
Dat klopt, dat is dus de Brielselaan. Ook op andere foto's van de Brielselaan zie ik  maar één spoor voor de RTM met daarnaast twee sporen van de RET. En ik dacht ook één spoor voor de NS, maar daar ben ik niet zeker van.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Rondom Charlois
« Reactie #44 Gepost op: 14 oktober 2015, 18:17:05 »
Er lag ook een NS spoor op de Brielselaan achter de haag, helemaal aan de zijde van de bedrijven.

Gr, Ben.