Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
Vandaag om 16:26:01
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 16:25:48
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 16:00:19
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 15:37:45
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door spoorzeven
Vandaag om 15:37:04
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 15:22:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Minibaan Visserskaai H0 door Theo Mol
Vandaag om 14:52:13
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:15
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 13:34:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:11:32
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 887637 keer)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2223
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Rondom Charlois
« Reactie #45 Gepost op: 14 October 2015, 18:30:21 »
cool draadje!

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Rondom Charlois
« Reactie #46 Gepost op: 14 October 2015, 19:26:58 »
Citaat
Of er op de Brielselaan voor de RTM dubbelspoor lag? Zo te zien niet.
Op de Brielselaan lag verderop (richting Maastunnelpein) wel dubbelspoor, zowel van de RTM als van de NS.
De RET sporen bogen bij de Wolphaertsbocht af.
Citaat
Maar verderop op de Putselaan wel (of was dat alleen bij de halte?)
Vanaf de luchtbrug gezien, krijg je eerst de 'Prutselaan'  en dan de Brielselaan.

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 14 October 2015, 21:04:35 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4022
Re: Rondom Charlois
« Reactie #47 Gepost op: 14 October 2015, 21:33:36 »
In het begin van de jaren 60 ,toen de RTM sporen er lagen ,heb ik nog sporen gezien die na de overweg bij Post K aftakten  ri Oud Beierland  (?) van de  nog in gebruik zijnde lijn die  ri Boergoense vliet/Spijkenisse  liep.
Die sporen lagen nog alleen in het asfalt ,verderop was de  rails al lang geleden opgebroken.
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #48 Gepost op: 14 October 2015, 23:13:16 »
@ Peter
Dat moet inderdaad de vml aftakking naar Barendrecht/Oud-Beijerland (Hoeksche Waard) geweest zijn.

@Kees
Helemaal gelijk - ik was gewisseld van perspectief.
Maar vanaf depot Feijenoord (en de luchtbrug) reden de treinen en trams eerst door de Putselaan en ter hoogte van de Maashaven door de Brielselaan.

Klein detail: de luchtbrug was bij de 2e Rosestraat.

Mooi dat er aanvullingen komen van mensen die nauwkeuriger op de hoogte zijn van de toenmalige situatie.
Daarom nog maar een foto van de Brielselaan - met NB een heel kort personentreintje.



Deze foto is volgens mij genomen op het westelijke gedeelte van de Brielselaan waar de RET sporen al zijn afgebogen naar de Wolphaertsbocht. Want ik zie hier één NS-spoor liggen en twee RTM sporen.

Het dubbele treinspoor waar Kees het over heeft zal dan nog wel verder naar het westen zijn.

En zoals Ben opmerkt: aan de kant van de bedrijven lag er dus nog een treinspoor en verder aan de kant van het water, Maashaven Zuidzijde heet dat officieel, lagen nog de kadesporen: op sommige plaatsen 1 spoor, op andere 2 (of misschien wel 3).



tom48

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Rondom Charlois
« Reactie #49 Gepost op: 15 October 2015, 00:56:49 »
Volgens mij bevindt dit personentreintje zich op het RTM spoor want achter de heg was het bestraat en werd het gebruikt als parkeerplaats, en op de twee sporen links dat waren goederensporen ofschoon de "soldatentreinen" er ook gebruik van maakten.
groet
Tom

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6799
Re: Rondom Charlois
« Reactie #50 Gepost op: 15 October 2015, 07:06:49 »

Deze foto is volgens mij genomen op het westelijke gedeelte van de Brielselaan waar de RET sporen al zijn afgebogen naar de Wolphaertsbocht. Want ik zie hier één NS-spoor liggen en twee RTM sporen.


Ik denk het niet. Er heeft volgens mij nooit NS-spoor aan de huizenkant (zuidzijde) gelegen. Ik denk eerder dat de locatie Putselaan is, de huizen waar je tegen aan kijkt liggen aan de noordzijde. De linker sporen zijn RTM sporen.

Gr, Ben.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Rondom Charlois
« Reactie #51 Gepost op: 15 October 2015, 08:56:29 »
Helemaal met je eens Ben, dit kan de Brielselaan niet zijn.
De linker sporen zijn van de RTM, moet dus ter hoogte van de halte 'Prutselaan' zijn, en nog verder naar links, buiten beeld, liggen dan de RET sporen.

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 15 October 2015, 09:06:33 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #52 Gepost op: 15 October 2015, 09:38:23 »
Dank voor de correcties. Ik kan dit plaatje nu beter plaatsen.
Bij de foto stond genoteerd: NS 656 mat 24 B5228 Brielselaan 14 sep 1958.
Dat zal wel kloppen, behalve dan dat het niet de Brielselaan is maar de Putselaan.

Zie ook onderstaande foto, die op ongeveer dezelfde plaats is gemaakt.



Ik ging er altijd van uit dat dit de huizen waren aan de zuidkant van de Brielselaan. En snapte dan maar niet waarom er een NS spoor aan de zuidkant lag.
Maar het zijn natuurlijk de huizen aan de noordkant van de Putselaan. In de verte is de graansilo te zien die aan de Maashaven staat.
Dat Brielselaan en Putselaan door elkaar werden gehaald is wel te begrijpen, ze liggen in elkaars verlengde.

Deze foto is overigens ook een mooie aanwijzing dat er tot in 1953 werkliedentreinen gereden hebben op dit baanvak.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Rondom Charlois
« Reactie #53 Gepost op: 15 October 2015, 10:17:40 »
Blij je op het goede spoor te hebben gezet.
Uit welk boek komt je laatste foto?
Groet, Kees
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12494
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #54 Gepost op: 15 October 2015, 10:50:12 »
Voor de goede orde, NS en RET rijden op normaal spoor en de RTM op Kaap of meterspoor. Kunnen dus nooit van elkaars sporen gebruik hebben gemaakt.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Rondom Charlois
« Reactie #55 Gepost op: 15 October 2015, 11:04:53 »
Sobat,
De RTM reed op kaapspoor, 1067 mm, en niet op meterspoor!
Groet, Kees
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #56 Gepost op: 15 October 2015, 12:22:14 »
De vorige foto komt uit een tijdschriftartikel over de watersnoodramp. Welk tijdschrift dat was weet ik niet.

In de Putselaan en de Brielselaan lagen dus naast elkaar:
* treinspoor NS (1435 mm) - enkelspoor - helemaal aan de westkant nabij het Maastunnelplein werd het dubbelspoor
* tramspoor RTM (1067mm) - Putselaan deels enkelspoor deels dubbelspoor, Brielselaan enkelspoor,  westelijk deel ook dubbelspoor, maar bij Maastunnelplein weer enkelspoor
* tramspoor RET met bovenleiding (1435 mm) - dubbelspoor


Nog wat foto's van west naar oost.


Maastunnelplein


Brielselaan westzijde - dubbelspoor RTM


Brielselaan oostzijde - enkelspoor RTM, NS spoor achter de heg


Putselaan - enkelspoor RTM - op de achtergrond NS spoor


Putselaan - dubbelspoor RTM


Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Rondom Charlois
« Reactie #58 Gepost op: 15 October 2015, 13:03:46 »
Citaat
Nog wat foto's van west naar oost.

Foto 1 is Habsburgstraat, je kijk naar het Maastunnelplein.

Foto 2 is inderdaad de Brielselaan, het dubbelspoor van de NS ligt links achter de heg.
Bij de Den Hertigstraat wordt het, zowel voor de NS als voor de RTM, weer enkelspoor.

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 15 October 2015, 13:15:46 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #59 Gepost op: 15 October 2015, 14:19:18 »
Bedankt, Kees. Vanaf de Den Hertigstraat dus, dat is duidelijk.

Om het beeld naar het westen toe compleet te maken:
* de treinen reden vanaf de Brielselaan via de Doklaan (evenwijdig aan de ingang van de Maastunnel) richting de Waalhaven.
* de RTM trams reden via de Boergoensestraat en de Boergoensevliet richting het punt waar Jowi foto's van laat zien (ook bedankt!) en verder langs de  Groene Kruisweg richting Rhoon.
* de RET trams reden via de Wolphaertsbocht naar het eindpunt Grondherenstraat.

Aanvullingen zijn altijd welkom.