Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 658070 keer)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Rondom Charlois
« Reactie #45 Gepost op: 14 oktober 2015, 18:30:21 »
cool draadje!

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Rondom Charlois
« Reactie #46 Gepost op: 14 oktober 2015, 19:26:58 »
Citaat
Of er op de Brielselaan voor de RTM dubbelspoor lag? Zo te zien niet.
Op de Brielselaan lag verderop (richting Maastunnelpein) wel dubbelspoor, zowel van de RTM als van de NS.
De RET sporen bogen bij de Wolphaertsbocht af.
Citaat
Maar verderop op de Putselaan wel (of was dat alleen bij de halte?)
Vanaf de luchtbrug gezien, krijg je eerst de 'Prutselaan'  en dan de Brielselaan.

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2015, 21:04:35 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Rondom Charlois
« Reactie #47 Gepost op: 14 oktober 2015, 21:33:36 »
In het begin van de jaren 60 ,toen de RTM sporen er lagen ,heb ik nog sporen gezien die na de overweg bij Post K aftakten  ri Oud Beierland  (?) van de  nog in gebruik zijnde lijn die  ri Boergoense vliet/Spijkenisse  liep.
Die sporen lagen nog alleen in het asfalt ,verderop was de  rails al lang geleden opgebroken.
 Vr Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #48 Gepost op: 14 oktober 2015, 23:13:16 »
@ Peter
Dat moet inderdaad de vml aftakking naar Barendrecht/Oud-Beijerland (Hoeksche Waard) geweest zijn.

@Kees
Helemaal gelijk - ik was gewisseld van perspectief.
Maar vanaf depot Feijenoord (en de luchtbrug) reden de treinen en trams eerst door de Putselaan en ter hoogte van de Maashaven door de Brielselaan.

Klein detail: de luchtbrug was bij de 2e Rosestraat.

Mooi dat er aanvullingen komen van mensen die nauwkeuriger op de hoogte zijn van de toenmalige situatie.
Daarom nog maar een foto van de Brielselaan - met NB een heel kort personentreintje.



Deze foto is volgens mij genomen op het westelijke gedeelte van de Brielselaan waar de RET sporen al zijn afgebogen naar de Wolphaertsbocht. Want ik zie hier één NS-spoor liggen en twee RTM sporen.

Het dubbele treinspoor waar Kees het over heeft zal dan nog wel verder naar het westen zijn.

En zoals Ben opmerkt: aan de kant van de bedrijven lag er dus nog een treinspoor en verder aan de kant van het water, Maashaven Zuidzijde heet dat officieel, lagen nog de kadesporen: op sommige plaatsen 1 spoor, op andere 2 (of misschien wel 3).



tom48

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Rondom Charlois
« Reactie #49 Gepost op: 15 oktober 2015, 00:56:49 »
Volgens mij bevindt dit personentreintje zich op het RTM spoor want achter de heg was het bestraat en werd het gebruikt als parkeerplaats, en op de twee sporen links dat waren goederensporen ofschoon de "soldatentreinen" er ook gebruik van maakten.
groet
Tom

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Rondom Charlois
« Reactie #50 Gepost op: 15 oktober 2015, 07:06:49 »

Deze foto is volgens mij genomen op het westelijke gedeelte van de Brielselaan waar de RET sporen al zijn afgebogen naar de Wolphaertsbocht. Want ik zie hier één NS-spoor liggen en twee RTM sporen.


Ik denk het niet. Er heeft volgens mij nooit NS-spoor aan de huizenkant (zuidzijde) gelegen. Ik denk eerder dat de locatie Putselaan is, de huizen waar je tegen aan kijkt liggen aan de noordzijde. De linker sporen zijn RTM sporen.

Gr, Ben.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Rondom Charlois
« Reactie #51 Gepost op: 15 oktober 2015, 08:56:29 »
Helemaal met je eens Ben, dit kan de Brielselaan niet zijn.
De linker sporen zijn van de RTM, moet dus ter hoogte van de halte 'Prutselaan' zijn, en nog verder naar links, buiten beeld, liggen dan de RET sporen.

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2015, 09:06:33 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #52 Gepost op: 15 oktober 2015, 09:38:23 »
Dank voor de correcties. Ik kan dit plaatje nu beter plaatsen.
Bij de foto stond genoteerd: NS 656 mat 24 B5228 Brielselaan 14 sep 1958.
Dat zal wel kloppen, behalve dan dat het niet de Brielselaan is maar de Putselaan.

Zie ook onderstaande foto, die op ongeveer dezelfde plaats is gemaakt.



Ik ging er altijd van uit dat dit de huizen waren aan de zuidkant van de Brielselaan. En snapte dan maar niet waarom er een NS spoor aan de zuidkant lag.
Maar het zijn natuurlijk de huizen aan de noordkant van de Putselaan. In de verte is de graansilo te zien die aan de Maashaven staat.
Dat Brielselaan en Putselaan door elkaar werden gehaald is wel te begrijpen, ze liggen in elkaars verlengde.

Deze foto is overigens ook een mooie aanwijzing dat er tot in 1953 werkliedentreinen gereden hebben op dit baanvak.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Rondom Charlois
« Reactie #53 Gepost op: 15 oktober 2015, 10:17:40 »
Blij je op het goede spoor te hebben gezet.
Uit welk boek komt je laatste foto?
Groet, Kees
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #54 Gepost op: 15 oktober 2015, 10:50:12 »
Voor de goede orde, NS en RET rijden op normaal spoor en de RTM op Kaap of meterspoor. Kunnen dus nooit van elkaars sporen gebruik hebben gemaakt.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Rondom Charlois
« Reactie #55 Gepost op: 15 oktober 2015, 11:04:53 »
Sobat,
De RTM reed op kaapspoor, 1067 mm, en niet op meterspoor!
Groet, Kees
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #56 Gepost op: 15 oktober 2015, 12:22:14 »
De vorige foto komt uit een tijdschriftartikel over de watersnoodramp. Welk tijdschrift dat was weet ik niet.

In de Putselaan en de Brielselaan lagen dus naast elkaar:
* treinspoor NS (1435 mm) - enkelspoor - helemaal aan de westkant nabij het Maastunnelplein werd het dubbelspoor
* tramspoor RTM (1067mm) - Putselaan deels enkelspoor deels dubbelspoor, Brielselaan enkelspoor,  westelijk deel ook dubbelspoor, maar bij Maastunnelplein weer enkelspoor
* tramspoor RET met bovenleiding (1435 mm) - dubbelspoor


Nog wat foto's van west naar oost.


Maastunnelplein


Brielselaan westzijde - dubbelspoor RTM


Brielselaan oostzijde - enkelspoor RTM, NS spoor achter de heg


Putselaan - enkelspoor RTM - op de achtergrond NS spoor


Putselaan - dubbelspoor RTM


Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Rondom Charlois
« Reactie #58 Gepost op: 15 oktober 2015, 13:03:46 »
Citaat
Nog wat foto's van west naar oost.

Foto 1 is Habsburgstraat, je kijk naar het Maastunnelplein.

Foto 2 is inderdaad de Brielselaan, het dubbelspoor van de NS ligt links achter de heg.
Bij de Den Hertigstraat wordt het, zowel voor de NS als voor de RTM, weer enkelspoor.

Groet, Kees
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2015, 13:15:46 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Rondom Charlois
« Reactie #59 Gepost op: 15 oktober 2015, 14:19:18 »
Bedankt, Kees. Vanaf de Den Hertigstraat dus, dat is duidelijk.

Om het beeld naar het westen toe compleet te maken:
* de treinen reden vanaf de Brielselaan via de Doklaan (evenwijdig aan de ingang van de Maastunnel) richting de Waalhaven.
* de RTM trams reden via de Boergoensestraat en de Boergoensevliet richting het punt waar Jowi foto's van laat zien (ook bedankt!) en verder langs de  Groene Kruisweg richting Rhoon.
* de RET trams reden via de Wolphaertsbocht naar het eindpunt Grondherenstraat.

Aanvullingen zijn altijd welkom.