Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
Vandaag om 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:53:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 858612 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1170 Gepost op: 04 January 2022, 20:15:59 »



Er zaten ook nog fabrieksplaten op....
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1171 Gepost op: 04 January 2022, 22:32:22 »



Wat een heerlijke foto: zo'n historisch rijtuig met die indrukwekkende kranen op de achtergrond!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1172 Gepost op: 05 January 2022, 09:23:33 »
Bij pier 8 is dit ook wel interessant:







martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1173 Gepost op: 05 January 2022, 09:33:41 »
Het genoemde voormalig koninklijk rijtuig Sr 3 met baknummer 159009 in 1983, wanneer zou dat rijtuig geplaatst zijn aan de Waalhaven?

Volgens het boek Majesteit, uw trein staat gereed! is het rijtuig in 1950 vernummerd tot 159009, in 1964 kantoorwagen geworden en in 1965 gesloopt.

Martijn

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1174 Gepost op: 05 January 2022, 10:08:17 »
Is dat een demagnetiseer instalatie?

Nohome

  • De uitzondering die de regel bevestigt.
  • Offline Offline
  • Berichten: 127
  • Wandelende geduldstester
    • Modelbaan Genehuizen op Youtube
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1175 Gepost op: 05 January 2022, 10:09:14 »
Bij pier 8 is dit ook wel interessant:







De  degausssing installatie van de marine, nog steeds belangrijk: https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2015/05/mg201505demagnetiseren

Groet Harold

Genehuizen 2.0

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1176 Gepost op: 05 January 2022, 10:09:44 »
Reaktie op bericht 1174
 Ja helemaal! De demagnetiseerinstallatie  in deze vorm bestaat niet meer. De schepen zijn domweg te groot geworden om nog onder de demagbrug door te kunnen varen. In de tijd dat ik op de K-boten van de Shell voer, hadden deze schepen rondom op het hoofddek twee polsdikke demagnetiseer kabels lopen. Als we in "kwalijke wateren" terecht kwamen konden deze demagkabels aan boord zelf geactiveerd  worden en waren wij redelijk goed beschermd.. Zover ik weet zijn wij nooit onder de demagbrug door gevaren. .
« Laatst bewerkt op: 05 January 2022, 10:26:17 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1177 Gepost op: 05 January 2022, 10:45:18 »
Het marineschip is HrMs Mercuur. Het schip was origineel een deepsea mijnenveger maar is later gebruikt als torpedowerukschip https://www.museumschip-mercuur.nl. De Mercuur is bewaard gebleven en ligt nu in Vlissingen waar een groep vrijwilligers het schip weer in oorspronkelijke staat aan het terugbrengen zijn.

Even ter aanvulling van Hans. De reden van het degausen (magnetisch onzichtbaar maken van het schip) was dat het schip minder gevoelig werd voor zeemijnen die een magnetische trigger hadden om te ontploffen als je er overheen voer (mijnen die aan een anker ketting op zo'n 10 meter onder het wateroppervlakte dreven). Deze werden door vissers op de Noorzee tot diep in de 80er jaren nog steeds met enige regelmaat gevonden. In de loop van de jaren 70' vond men het risico zo laag worden dat men de verplichte degausing liet vervallen. Wij (schepen met zwaar laadgerij (tot 140 ton toen) moesten dat verplicht doen als we een heleboel zware lading aan dek kregen of veel staal (bouwmateriaal) vervoerden of beide natuurlijk of na groot onderhoud.

Degausing station Rotterdam is zeker tot 1975 in dienst geweest Ik heb als leerling aan boord van de ms Batjan (toenmalig NSU, later de Nedlloyd) nog gedauged.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1178 Gepost op: 05 January 2022, 11:17:49 »
Interessant die demagnetiseer installatie, voor de energie daarvan werden in WO 2 toch dieselmotorwagens oa. van DE 5'en gebruikt door de Duitsers, of was dat toch een andere toepassing?

Volgens het boek Majesteit, uw trein staat gereed! is het rijtuig in 1950 vernummerd tot 159009, in 1964 kantoorwagen geworden en in 1965 gesloopt.

Martijn
Dank! De bak zou dus vanaf 1964 daar gestaan kunnen hebben. Of in 1965 naar pier 6 zijn gegaan om te slopen, wat dus niet gebeurd is in dat jaar maar pas in 1983.
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1179 Gepost op: 05 January 2022, 11:24:28 »
Zo ver ik weet was dat voor installaties aan boord van schepen, zoals Hans dat beschrijft in reactie #1176
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1180 Gepost op: 05 January 2022, 11:30:22 »
Maar de elektrische energie van zulke installaties, waar kwam die vandaan?
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1181 Gepost op: 05 January 2022, 11:35:24 »
Je bedoelt de vaste installaties op/aan de wal? Ik neem aan gewoon uit het elektriciteitsnet.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Nohome

  • De uitzondering die de regel bevestigt.
  • Offline Offline
  • Berichten: 127
  • Wandelende geduldstester
    • Modelbaan Genehuizen op Youtube
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1182 Gepost op: 05 January 2022, 11:40:21 »
Het schip is er eentje uit de Onversaagd klasse, later is de Hr Ms Onverschrokken omgebouw tot torpedowerkschip Hr Ms Mercuur.
Groet Harold

Genehuizen 2.0

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1183 Gepost op: 05 January 2022, 11:41:07 »
Nou goed begin van de dag (y) dat ik het toch goed had. Toch een installatie die al ruim 10 jaar voor mijn geboorte niet meer gebruikt werd ;D

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1184 Gepost op: 05 January 2022, 11:41:58 »
Je bedoelt de vaste installaties op/aan de wal? Ik neem aan gewoon uit het elektriciteitsnet.
Ik bedoel een provisorische op de wal in oorlogstijd, met een brommende motorwagen ernaast die de energie levert. Via het elektriciteitsnet zal wel een aardige piekbelasting geven, maar wellicht leverde de e-centrale aan de Waalhaven wel direct aan de degauser.
Groeten,
Richard