Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door 1200blauw
Vandaag om 10:12:51
Vraag iz ballast door Huup
Vandaag om 09:50:13
Rails roestig verven door rjr
Vandaag om 09:32:50
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door Eenerspoor
Vandaag om 09:28:01
lais dcc decoder aan sluiten door 008200
Vandaag om 09:11:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:09:26
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door VAM65
Vandaag om 08:56:17
Bahnstrecke 5867 door cor_b
Vandaag om 08:47:51
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 07:56:24
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 07:48:58
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door spoorijzer
Vandaag om 07:47:18
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:19:44
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Lucien
Vandaag om 07:15:38
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Plan E - 2023 oplage door jandcargo
23 June 2025, 23:36:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 June 2025, 22:57:45
Station Roodeschool door Huup
23 June 2025, 22:16:37
Lichtprintjes NS2400 door patrick
23 June 2025, 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 June 2025, 21:42:38
Raadplaatje door Keska
23 June 2025, 21:41:02
Cranicher Altbahn door Arjen52
23 June 2025, 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
23 June 2025, 19:12:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
23 June 2025, 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 June 2025, 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 June 2025, 16:35:45
Railcom zender bouwen door AP3737
23 June 2025, 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
23 June 2025, 16:10:55
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
23 June 2025, 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
23 June 2025, 14:35:23
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 158866 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #495 Gepost op: 27 March 2018, 11:50:00 »
Ik heb een keuze als bouwvoorbeeld willen/moeten maken:
1. NS 5000 uit het Spoorwegmuseum, met vanzelfsprekend alle details zichtbaar.
of
2. foto van een echte 4300.
Verschillen zullen minimaal zijn, maar uit ervaring weet ik dat je onherroepelijk in conflict gaat komen.
Mijn keuze is gevallen op de iets minder scherpe foto van de 4300 tijdens de sloop. Natuurlijk wel blijven spieken bij de 5000 en andere 4300-en (ook daar mis ik dat handwiel op een eerder gepubliceerde foto).

En ook gewoon leuk om de onderdelen samen te voegen, tenminste als je ze hebt en dat is in dit geval zo. Je kan dus alle kanten op. Niks lijkt fout

IMG_4807 by Nulpunt0, on Flickr

Door het ketelfront op positie te plaatsen ga je je goed realiseren waar de grens van het haalbare of zinnig om te bouw zich bevindt.
IMG_4810 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 27 March 2018, 12:21:38 door FritsT »

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 176
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #496 Gepost op: 27 March 2018, 13:28:16 »
Ziet er weer veelbelovend uit Frits
Heb je ook voor deze klus de juiste onderdelen op voorraad (afgezien wat je zelf fabriceert) of moet ook jij soms bij bv Schnellenkamp inkopen doen.
Zijn er overigens nog meer leveranciers bekend waar je onderdelen als afsluiters, handwielen, manometers etc kunt kopen?

Groeten Rolf

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #497 Gepost op: 27 March 2018, 13:46:56 »
De Schier Onuitputtelijke leverde me een overgebleven gietdeel met handwielen en een zakje vol handgreephouders. Laatste is goed te gebruiken door het tapeind er af te halen en er een gaatje in te boren waar het handwiel weer in past.

IMG_4812 by Nulpunt0, on Flickr

 IMG_4813 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4814 by Nulpunt0, on Flickr

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 843
  • mekkerend het leven door
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #498 Gepost op: 27 March 2018, 13:48:59 »
Fraai en zeer inventief  (y)
Groet,

Gerard

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #499 Gepost op: 27 March 2018, 13:51:29 »
@Rolf,

Ik kijk vooralsnog niet verder dan waar ik mee bezig ben en wie wat kan leveren. Ik maak gebruik van wat ik (en eventueel anderen binnen het bouwteam) heb.
Conclusie...verzamel als bouwer van alles en nog wat en doe aan voorraadbeheer van bruikbare gietdelen. Buseck, Dortmund, Maarn .....
« Laatst bewerkt op: 27 March 2018, 13:54:49 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #500 Gepost op: 27 March 2018, 21:43:04 »
Het ganghandel is toch even lastiger dan ik eerst dacht. Dat ding heeft een soort V-vorm en die is er omdat er dikke stoomleidingen (ook nog eens scheef op die locatie) lopen. Dus je moet zowel de leidingen als het ganghandel samen maken en afstellen. Best een klusje.
Het stangetje voor de aanslag in het eerder gemaakte onderdeel natuurlijk passend maken.
Ganghandel : strip 0,5 x 1.
De handvaten: 0,8 draad. 2 mm plat geknepen en het platte deel achter de ganghandel gesoldeerd.

De koperen leidingen heb ik met 10-secondenlijm op 3 punten vastgezet. Bij de stoomverdeler en op de hoekpunten bij de geleiderails van de vuurkistdeurtjes. Ik was bang dat je overtollig soldeer zou kunnen zien en zo zie je er niks van.

En voor al diegenen die riepen...kan het vuurkistdeurtje open?.....Ja, de ganghandel is draaibaar en de aanslag klopt ook !

IMG_4817 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4818 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de achterzijde steekt de as van 0,8 mm ruim door het ketelfront. Onderlegplaatje 0.8 strak tegen de achterzijde en minimaal soldeer zodat je niet alles vast soldeert.
IMG_4819 by Nulpunt0, on Flickr.
« Laatst bewerkt op: 27 March 2018, 21:52:08 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #501 Gepost op: 28 March 2018, 11:28:55 »
Voor de meters zou je het witmetalen onderdeel kunnen gebruiken, maar...doen we toch effe niet. Zelf een messing exemplaar (als moedermodel voor afgieten ? ) maken.

Uit staf/buis 4,0 maak ik een buisje met binnendiameter 3,6. Dan een stukje staf op 3,6 afdraaien en als binnenvulling gebruiken. Zo krijg je een verdiept stukje met een haarscherp randje. Straks een decal er in leggen.
Het gehele onderdeel opbouwen uit plaat en onderlegplaatjes van gewenste maat (of zelf draaien).

IMG_4822 by Nulpunt0, on Flickr

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4342
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #502 Gepost op: 28 March 2018, 13:47:51 »
Ik blijf vol verwondering je draadje volgen.
Echt prachtig en knap hoe je alles zelf maakt.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #503 Gepost op: 28 March 2018, 14:57:43 »
Sluit ik mij bij aan. Geweldig leuk om te zien hoe gedetailleerd er gewerkt wordt (y) (y)
Groeten Joop, machinist Lls

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #504 Gepost op: 28 March 2018, 21:59:47 »
Die zit en het "loodgieteren" is begonnen.

IMG_4824 by Nulpunt0, on Flickr

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #505 Gepost op: 29 March 2018, 07:31:29 »
Zeer mooi gemaakt.  (y)

Gr. Bert.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #506 Gepost op: 29 March 2018, 14:30:36 »
Rechtsboven op het ketelfront zie je een onderdeel dat wel heel apart is.

ketelfront rechts by Nulpunt0, on Flickr

Hieronder een afbeelding van het stukje witmetaal dat in de kit zit....tja.
Ook hier maar weer zelf aan de slag. Messingplaat 2 mm dik.

IMG_4826 by Nulpunt0, on Flickr

Dit is het geworden na 2 uurtjes turen met de oogjes.
Nog wat schoonmaken en rondingen slijpen, maar ik ben niet ontevreden.
hoog: 12 mm (over de handwieltjes)
breed: 8 mm
handwieltjes onderzijde diameter: 1,7 mm
moertjes onderzijde 1,2 mm (M 0,8)

Het handeltje aan de onderzijde moet nog wat ingekort.
IMG_4832 by Nulpunt0, on Flickr

Ik noemde al eerder het voorraadbeheer. Nu was ik dus erg blij dat ik jaren geleden een klein etsplaatje met een assortiment handwielen had gekocht.
IMG_4833 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 29 March 2018, 14:33:28 door FritsT »

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8593
  • Nooit uitgeklust....
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #507 Gepost op: 29 March 2018, 15:10:00 »
Mooi gemaakt Frits! Maar wel een vraagje. Is die handle die er op zit niet heel groot? Op de foto van het origineel zie ik hem eigenlijk niet terug. Of kijk ik scheel?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #508 Gepost op: 29 March 2018, 17:10:12 »
Nee, je kijkt niet scheel en ik ook niet. Had al geschreven (boven de foto) dat die kleiner moest.

Inmiddels een poging gedaan, maar ik weet ook dat als je een "groter" onderdeel dat vlak naast kleinere zit, los wilt halen dat het fout kan gaan met die kleine...en zo gebeurde. Het hele ding is er niet beter op geworden. Maar eerlijk is eerlijk, ik wilde hem toch overmaken. Dit was een probeersel dat boven verwachting was uitgevallen.

Wat ik anders ga doen is dat ik eerst de gaten in het 2mm plaatje messing boor voordat ik de vorm er in breng. En dan ook niet 0,8 maar 0,4. Zo krijg ik en betere positionering.

Nog maar even een foto van het "verprutste" onderdeel, maar wel op locatie. Past in ieder geval wel.

IMG_4835 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11196
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #509 Gepost op: 29 March 2018, 23:58:19 »
Vier uur werk...(en het kan nog altijd beter)
25  onderdelen samengebracht tot 1 op minder dan 1cm2.

Het is een met/door stoom werkende olieverstuiver, bedoeld om de cilinders en zuigerschuifkasten (onder druk) gesmeerd te houden.
Type British Detroit.

IMG_4852 by Nulpunt0, on Flickr

Info:
P.Labrijn, De Stoomlocomotief deel 2, blz 140
smeertoestel002 by Nulpunt0, on Flickr



« Laatst bewerkt op: 30 March 2018, 00:23:27 door FritsT »