Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Arjan6511
Vandaag om 19:51:16
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:42:02
Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 19:23:00
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 159095 keer)

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #525 Gepost op: 01 April 2018, 08:00:38 »
Zeer mooi gemaakt. Maar ja dan heb je ook wat.  (y)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #526 Gepost op: 01 April 2018, 09:55:49 »
Ja wat een mega verbetering met het witmetalen gietdeel zeg (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #527 Gepost op: 01 April 2018, 12:30:26 »
Volgende leiding. Van de stoomverdeler, onder circa 45 graden naar beneden over het ketelfront, kraan en dan naar de linker zijde.
Even niet goed opgelet want deze leiding had ik eerder moeten doen dan de vorige. Nu moet ik onderdoor kruisen. Daardoor de leidng bij de kraan door moeten knippen in twee delen.
Alles is weer gelijmd behalve de omslag om het witmetalen achterstuk. Dat is met 70-graden soldeer in een sleuf gesoldeerd.

Uit de rommeldoos wat onderdelen:
IMG_4880 by Nulpunt0, on Flickr

De handel aan het gietstuk heb ik toch ook maar door een platter exemplaar vervangen. Stripje nieuwzilver met gaatje 0,7.
IMG_4881 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4882 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de achter-bovenkant ziet het er zo uit.
IMG_4884b by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 01 April 2018, 12:35:45 door FritsT »

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #528 Gepost op: 01 April 2018, 12:44:50 »
Vier uur werk...(en het kan nog altijd beter)
25  onderdelen samengebracht tot 1 op minder dan 1cm2.

Het is een met/door stoom werkende olieverstuiver, bedoeld om de cilinders en zuigerschuifkasten (onder druk) gesmeerd te houden.
Type British Detroit.

IMG_4852 by Nulpunt0, on Flickr

Info:
P.Labrijn, De Stoomlocomotief deel 2, blz 140
smeertoestel002 by Nulpunt0, on Flickr

Displacement lubricator.

Dit smeertoestel vul je met (cilinde)olie en daarna zet je er stoom op. Deze stoom condenseert en verdringt daarmee de olie. De vier rondjes zijn kijkglaasjes. Daar in zie je de naald / punt waaraan je de druppels olie kan zien opstijgen naar de diverse smeerpunten. Bij deze loc dus vier smeerpunten, daarmee gok ik op 2x zuigerschuiven en 2x cilinders. De handwieltjes onderop zijn om de dosering per kanaal in te stellen. Het wieltje rechts is om het gecondenseerde water af te tappen zodra het reservoir vol zit met condenswater (wel even stoomtoevoer dus even dicht zetten) Is een smeermethode met minder bewegende delen dan bij voorbeeld de (mechanische) Wakefield smeerpersen zoals die bij voorbeeld op de 3700 zitten.

Nadeel van dergelijke displacement lubricators: een grote bonk pisheet messing in het machinistenhuis en vullen (met dikke stroperige olie) op die plek is ook niet echt makkelijk te doen en tegelijkertijd de omgeving een beetje schoon te houden..... maar wel erg KISS
« Laatst bewerkt op: 01 April 2018, 12:48:05 door guest7823 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #529 Gepost op: 01 April 2018, 15:24:03 »
@Paul..

Wat is KISS (behalve een  modelspoorfabrikant)?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11625
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #530 Gepost op: 01 April 2018, 15:45:19 »
Keep It Simple, Stupid  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #531 Gepost op: 01 April 2018, 19:39:26 »
Ik had al vuurkistdeuren in de geleiderail aangebracht. Als je goed kijkt zijn de deuren bij de 1:1 opgedikt. Vandaar dat ik extra plaatjes messing er bovenop zet.

IMG_4885 by Nulpunt0, on Flickr

Vervolgens vier vaste "scharnierpunten" aangebracht door gaatjes 0,5 te boren.
Net zolang gaatjes in stripjes 0,3x1,0 boren tot ze alle drie centraal staan en passen over de pennen.
IMG_4887 by Nulpunt0, on Flickr

De onderste stang is een driedubbel dikke.
IMG_4888 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4889 by Nulpunt0, on Flickr

Alles verlijmd en en afgewerkt met kniptang en vijl.
Niet funktioneel, maar zo blijft er iets te wensen over.
IMG_4890 by Nulpunt0, on Flickr

Ter vergelijk: NS 5000 in Spoorwegmuseum.
vuurkistdeur NS 5000 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 01 April 2018, 19:46:11 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #532 Gepost op: 01 April 2018, 22:48:55 »
Het viel me bij de 5000 op dat er daar een warmte-knieschot, links van de vuurkistdeur, zat. Research in mijn archieven leverde op dat die ook op de 4300 heeft gezeten. Op tekening nergens te vinden, maar op foto zeer duidelijk wel. Dus.......maken dat ding in model.

IMG_4893 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4892 by Nulpunt0, on Flickr

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #533 Gepost op: 02 April 2018, 07:51:55 »
Wat een details! Klasse. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10743
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #534 Gepost op: 02 April 2018, 09:00:08 »
Famtastisch! Mooi en inspirerend om te zien hoe je dit bouwt, met name de detaillering.
Tegelijkertijd besef ik me dat je aardig wat 'meters gemaakt moet hebben' om dit te kunnen.
No dress rehearsel, this is our life.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #535 Gepost op: 02 April 2018, 09:21:05 »
Citaat
Tegelijkertijd besef ik me dat je aardig wat 'meters gemaakt moet hebben' om dit te kunnen.

Beetje oefening ja, maar daar ben je al mee bezig, als je aan zoiets begint.
Maar echt moeilijk is het niet.
Alleen ben je er "iets" langer mee bezig als met een philotrain kitje, helemaal als je zoals hier veelzelf moet maken, maar dat is dan ook weer net de lol ervan (y) (y)
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #536 Gepost op: 02 April 2018, 11:37:32 »
Nu gaat het leuk worden.....kleine onderdelen die zo specifiek en klein van maat zijn dat er wat op moet worden gevonden:
1. zelf maken. (monnikenwerk)
2. zoektocht naar een gietdeel wat reeds bestaat WIE HEEFT EEN SUGGESTIE ?

Het gaat om de automatische bediening van de stoomrem. Links boven op het ketelfront.

Zie ook Labrijn, deel II blz 195, tekening 384 en tekst deel I blz. 232-236

4300 tekening by Nulpunt0, on Flickr

BV 43 4300 en 5000[fig.15] by Nulpunt0, on Flickr

Op het model heb ik de positie en grove afmeting afgetekend. Het is circa 10-11 mm hoog.

IMG_4894b by Nulpunt0, on Flickr

De geschatte afmetingen heb ik voor de beeldvorming met de rode lijnen in onderstaande afbeelding aangegeven...IEDER STREEPJE IS 1 MM.
En als je het onderdeel vanaf de zijkant bekijkt, ziet het er weer heel anders uit, dus niks symmetiesch.

onderdeel a1 maten 2 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 02 April 2018, 12:01:29 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #537 Gepost op: 02 April 2018, 14:34:12 »
Ik ben met nog wat simpeler "loodgieterswerk" bezig, de ketel....

Aan de hand van foto's:




Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #538 Gepost op: 02 April 2018, 17:32:14 »
Het ketelfront moet ook nog worden vastgezet. Kan heel eenvoudig met twee boutjes

Links met omgekeerde machinistenhuis en rechts het frame. De bodem van het machinistenhuis valt precies over een opening in het frame, dus ruimte genoeg voor twee boutjes.
Houdt wel rekening met de dikte van het witmetalen deel van het ketelfront.

IMG_4895b by Nulpunt0, on Flickr

Van het witmetalen deel heb ik ook nog een rand moeten wegslijpen (geel) om ruimte te maken voor de boutjes waarmee machinistenjuis aan de ketel zit geschroefd.
Aan de onderzijde zie je het 2mm messing plaatje dat ik in de eerder geconstateerde open ruimte heb aangebracht.
De twee tapjes M1,4 zie je ook al. Afgetekend vanaf gaatjes die ik in de vloer van het machinistenhuis heb geboord.

IMG_4901b by Nulpunt0, on Flickr

IMG_4900 by Nulpunt0, on Flickr

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #539 Gepost op: 02 April 2018, 17:46:41 »
Het gaat om de automatische bediening van de stoomrem. Links boven op het ketelfront.


BV 43 4300 en 5000[fig.15] by Nulpunt0

De officiële naam ontschiet me op dit moment even, maar de functie van dit apparaat is het combineren van de vacuumrem en de stoom rem.

- Met het hendel (met ratel) bedien je de stoomrem van de loc.
- de onderste (kleine) zuiger is verbonden met de luchtdruk van de treinleiding
- de (grote) zuiger in het midden is verbonden met de vacuum treinleiding

De locomotief heeft zelf geen lucht of vacuum remcilinders (van de tender weet ik dat niet 1-2-3). Bij bediening van de treinrem (lucht of vacuum) zorgt hierboven beschreven kleppenstelsel dat de stoomrem van de locomotief proportioneel mee gaat remmen met de trein.

Bij rangeren of wanneer een ongeremde trein werd vervoerd (yup standaard praktijk rond die tijd in de UK) kon / moest je met de stoomrem (en de tender handrem) de trein tot stilstand brengen.