Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Gert Arkema
Vandaag
om 19:49:44
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:40:08
Sikje 225
door
timtrein
Vandaag
om 19:36:42
digitaal veranderd in 15 jaar
door
saskia
Vandaag
om 19:30:38
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
timtrein
Vandaag
om 19:29:54
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 19:13:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Prutsert
Vandaag
om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:23:00
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
VAM65
Vandaag
om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:22:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 12:59:21
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:39:09
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
Vandaag
om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 09:56:00
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
46
Omlaag
Auteur
Topic: NS 4300 (in spoor 0) (gelezen 159303 keer)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #120 Gepost op:
23 June 2015, 23:11:53 »
Ja, dat is zo'n engelse lantaarnhaak, maar ik weet niet welke versie jullie willen maken... als het een wat meer vernederlandste is met schuiframen, verlengde schoorsteen etc dan moeten er dus NS-lantaanrijzers op.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
guest7823
Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #121 Gepost op:
24 June 2015, 00:56:21 »
Citaat van: FritsT op 23 June 2015, 21:17:23
Frontseinlantaarnshouders: NS model
Sluitseinlantaarnhouders(links en rechts boven): UK model
verder dus middenonder (geen standaard NS locatie volgens mij) nog een UK lantaarnhouder
Trap lijkt ook ooit eens verplaatst te zijn
Het plaatje van NTM laat de loc nog zien met UK lampen en volgens mij een Belgische machinst.
Tot zo ver even.
Kniesoor
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11245
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #122 Gepost op:
24 June 2015, 11:34:22 »
Toch nog een foto gevonden.. de 4310.
Hier zie ik geen Engelse houder in het midden.
In geval je de Nederlandse exemplaren aanhoudt, dan is het midden/boven exemplaar aan de achterkant hoger geplaatst dan de met een etsgaatje aangeveven locatie in de kit. Dichtsolderen en vijlen?
Tijd voor een grondig onderzoek en dan locnummer en datum in de gaten houden
.
Alvast en voorproefje voor de voorkant.
«
Laatst bewerkt op: 24 June 2015, 11:47:40 door FritsT
»
Gelogd
NTM
Offline
Berichten: 40
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #123 Gepost op:
24 June 2015, 16:33:27 »
Het gehele document over de 4300'en en 5000'en is te zien via
http://www.xs4all.nl/~bng0021/BV_43_4300_5000/BV_43_4300_5000.zip
Gelogd
AB 7216
Offline
Berichten: 1626
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #124 Gepost op:
24 June 2015, 18:29:12 »
Hoi Frits,
hierbij nog een foto van de kop van de tender van de longmoor in het museum.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
FritsT
Offline
Berichten: 11245
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #125 Gepost op:
25 June 2015, 20:02:40 »
Voor het plaatsen van de handrem(kolom) zijn dus verschillende opties en bij 1:1 zal het wel zo zitten dat er compromissen moeten worden gesloten. Daarbij vond ik dat er een vreemd plat vlak achter de bufferbalk zat of beter gezegd... ontbrak. Bij de Oakville kit is dat netjes dicht.
1+1 = .... dichtmaken dus en de kolom gewoon op de vloer.
In dat geval moeten wel de twee buffersteunen op het nieuwzilveren frame weg. Desnoods maak je ze daarna op nieuw, maar dan OP de vloer
De kolom is in dit geval te lang. De onderste steun heb ik er met de draaibank afgehaald en ook ingekort.
Uit buis 6mm (binnen 4 mm) heb ik een nieuwe voet gemaakt.
Van boven gezien:
De bufferbalk moet tegen het frame komen en daardoor moet de nieuwe vloer passend worden gemaakt. Het is dus geen vierkant maar heeft "oortjes" bij de rode pijl / oranje lijn.
Om de kolom vrij van de vloer te houden tijdens het solderen heb ik 3 stripjes 0,15 mm als tijdelijke afstandhouder.
Van onderen gezien:
Aan beide zijden van het frame zijn 2x2 L profiel gesoldeerd die als aanslag voor de vloer dienen (groen)
De nieuwe vloer is aangegeven met de rode pijl.
«
Laatst bewerkt op: 25 June 2015, 20:04:51 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11245
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #126 Gepost op:
25 June 2015, 22:02:24 »
Bijna klaar.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11245
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #127 Gepost op:
26 June 2015, 21:55:08 »
Nog wat detailwerk, maar dat is niet veel meer dan "knippen en plakken".
Waterkranen en zwengel handrem.
Waterstandmeter.
Opbergvak stookgereedschap.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11245
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #128 Gepost op:
27 June 2015, 00:05:03 »
De grens van het haalbare in 0 ?... zowat wel.
De bovenbouw van de tender zit met 2x7 bouten en moeren op het frame... op het randje aan de zijkant.
foto Jan de Haan.
Je kan die bouten met de klinknagelpers (in een veel vroeger stadium van de bouw !) nabootsen, maar tja.. rond is rond en zeskant is zeskant.
De kleinste zeskantboutjes die ik kan vinden zijn M0,6 en eigenlijk zouden die M0,4 of M0,5 moeten zijn.
Lastige keuze, maar waarom zou ik het makkelijk doen als het moeilijk kan....Boutjes en moeren dus.
Ik weet na een kleine uitschieter dat je, net zoals bij het spuiten met verf, de bak moet afplakken om beschadigingen te voorkomen, want het gaat allemaal maar net en dan bedoel ik ook echt net. En een uitschieter is zo gemaakt.
Als je boutjes en moertjes besteld bij GHW, bestel dan ook gelijk een setje dopsleutels. Dit is er een met een kop van 1,0 mm. In dezelfde set zit ook 1,3 - 1,5 en 2,0. En vergeet ook de ruimertjes niet !
Op 0,4 mm van de rand heb ik een gaatje 0,5 geboord en met de ruimer verder gewerkt totdat de bout er RECHT doorheen past.
Hier op het PC scherm zie je alles makkelijk, maar met het blote oog kan ik het uitstekende deel van de bout aan de onderkant niet/nauwelijks herkennen.
Heb ik een sterke bril en loupe nodig bij het werken ? ..... Ja dus.
Uiteindelijk valt dit werkje best wel mee. Als je de eerste twee heb gedaan volgen de anderen vanzelf.
«
Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 20:03:04 door NS8714
»
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #129 Gepost op:
27 June 2015, 11:11:54 »
Nice!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
FritsT
Offline
Berichten: 11245
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #130 Gepost op:
27 June 2015, 22:01:59 »
De trappen aan de voorzijde maken is een werkje waar ik vanaf het begin (om op zijn zachtst te zeggen) niet naar uitkijk. Weer iets uit de etsplaat construeren wat naar mijn mening nooit echt mooi gaat worden. Misplaatste zuinigheid voor een gietdeel. Maar goed, dat gietdeel heb ik niet dus ik moet.
Nog een grapje van de ontwerper zijn de aanslagen van de terug liggende traptreden. Er wordt voor gewaarschuwd om ze niet af te vijlen, maar waar zijn ze? Ik zie wel een rijstkorrel, maar de "fretverbindingen" zijn aanzienlijk groter.
Dus alles vlak vijlen en uit de fret een onderliggend plaatje maken als afstandhouder.
De volgende drie plaatjes spreken voor zich.
De positie van de trap is opmerkelijk ! Het klopt dat die "oversteekt" en dat een steun in een hoek moet worden gevouwen. Dat is zo om goed bij de voetplaat uit te komen. Eigenlijk heel simpel.
«
Laatst bewerkt op: 27 June 2015, 22:05:42 door FritsT
»
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #131 Gepost op:
28 June 2015, 00:12:25 »
Ik vind het wel stoer, zoveel als mogelijk uit etsplaten te maken.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
FritsT
Offline
Berichten: 11245
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #132 Gepost op:
28 June 2015, 00:42:21 »
Dit ziet er weer degelijker uit....
en dan ziet het er op de bouwlocatie zo uit:
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #133 Gepost op:
28 June 2015, 00:48:02 »
Citaat van: ingenium op 28 June 2015, 00:12:25
Ik vind het wel stoer, zoveel als mogelijk uit etsplaten te maken.
klopt, maar dat trapje met losse treden is wel een kloteconstructie. Zie zo al twee manieren waarop dat handiger kan.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #134 Gepost op:
28 June 2015, 00:49:36 »
Dat is dus de uitdaging van de ontwikkelaar. Ik ken dat wel een beetje.
Maar het is te makkelijk om een hele bak met gietdelen aan elkaar te plakken.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
46
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)