Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 22:54:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 22:35:03
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 21:45:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 162925 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #120 Gepost op: 23 June 2015, 23:11:53 »
Ja, dat is zo'n engelse lantaarnhaak, maar ik weet niet welke versie jullie willen maken... als het een wat meer vernederlandste is met schuiframen, verlengde schoorsteen etc dan moeten er dus NS-lantaanrijzers op.

guest7823

  • Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #121 Gepost op: 24 June 2015, 00:56:21 »

Frontseinlantaarnshouders: NS model
Sluitseinlantaarnhouders(links en rechts boven): UK model
verder dus middenonder (geen standaard NS locatie volgens mij) nog een UK lantaarnhouder

Trap lijkt ook ooit eens verplaatst te zijn

Het plaatje van NTM laat de loc nog zien met UK lampen en volgens mij een Belgische machinst.

Tot zo ver even.

Kniesoor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11458
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #122 Gepost op: 24 June 2015, 11:34:22 »
Toch nog een foto gevonden.. de 4310.
Hier zie ik geen Engelse houder in het midden.

In geval je de Nederlandse exemplaren aanhoudt, dan is het midden/boven exemplaar aan de achterkant hoger geplaatst dan de met een etsgaatje aangeveven locatie in de kit. Dichtsolderen en vijlen?

Tijd voor een grondig onderzoek en dan locnummer en datum in de gaten houden.



Alvast en voorproefje voor de voorkant.





« Laatst bewerkt op: 24 June 2015, 11:47:40 door FritsT »

NTM

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #123 Gepost op: 24 June 2015, 16:33:27 »
Het gehele document over de 4300'en en 5000'en is te zien via http://www.xs4all.nl/~bng0021/BV_43_4300_5000/BV_43_4300_5000.zip

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #124 Gepost op: 24 June 2015, 18:29:12 »
Hoi Frits,

hierbij nog een foto van de kop van de tender van de longmoor in het museum.



Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11458
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #125 Gepost op: 25 June 2015, 20:02:40 »
Voor het plaatsen van de handrem(kolom) zijn dus verschillende opties en bij 1:1 zal het wel zo zitten dat er compromissen moeten worden gesloten. Daarbij vond ik dat er een vreemd plat vlak achter de bufferbalk zat of beter gezegd... ontbrak. Bij de Oakville kit is dat netjes dicht.
1+1 = ....  dichtmaken dus en de kolom gewoon op de vloer.

In dat geval moeten wel de twee buffersteunen op het nieuwzilveren frame weg. Desnoods maak je ze daarna op nieuw, maar dan OP de  vloer

De kolom is in dit geval te lang. De onderste steun heb ik er met de draaibank afgehaald en ook ingekort.
Uit buis 6mm (binnen 4 mm) heb ik een nieuwe voet gemaakt.

Van boven gezien:
De bufferbalk moet tegen het frame komen en daardoor moet de nieuwe vloer passend worden gemaakt. Het is dus geen vierkant maar heeft "oortjes" bij de rode pijl / oranje lijn.
Om de kolom vrij van de vloer te houden tijdens het solderen heb ik 3 stripjes 0,15 mm als tijdelijke afstandhouder.


Van onderen gezien:
Aan beide zijden van het frame zijn 2x2 L profiel gesoldeerd die als aanslag voor de vloer dienen (groen)
De nieuwe vloer is aangegeven met de rode pijl.


« Laatst bewerkt op: 25 June 2015, 20:04:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11458
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #126 Gepost op: 25 June 2015, 22:02:24 »
Bijna klaar.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11458
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #127 Gepost op: 26 June 2015, 21:55:08 »
Nog wat detailwerk, maar dat is niet veel meer dan  "knippen en plakken".

Waterkranen en zwengel handrem.


Waterstandmeter.


Opbergvak stookgereedschap.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11458
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #128 Gepost op: 27 June 2015, 00:05:03 »
De grens van het haalbare in 0 ?... zowat wel.

De bovenbouw van de tender zit met 2x7 bouten en moeren op het frame... op het randje aan de zijkant.

foto Jan de Haan.

Je kan die bouten met de klinknagelpers (in een veel vroeger stadium van de bouw !) nabootsen, maar tja.. rond is rond en zeskant is zeskant.
De kleinste zeskantboutjes die ik kan vinden zijn M0,6 en eigenlijk zouden die M0,4 of M0,5 moeten zijn.
Lastige keuze, maar waarom zou ik het makkelijk doen als het moeilijk kan....Boutjes en moeren dus.

Ik weet na een kleine uitschieter dat je, net zoals bij het spuiten met verf, de bak moet afplakken om beschadigingen te voorkomen, want het gaat allemaal maar net en dan bedoel ik ook echt net. En een uitschieter is zo gemaakt.

Als je boutjes en moertjes besteld bij GHW, bestel dan ook gelijk een setje dopsleutels. Dit is er een met een kop van 1,0 mm. In dezelfde set zit ook 1,3 - 1,5 en 2,0. En vergeet ook de ruimertjes niet !


Op 0,4 mm van de rand heb ik een gaatje 0,5 geboord en met de ruimer verder gewerkt totdat de bout er RECHT doorheen past.


Hier op het PC scherm zie je alles makkelijk, maar met het blote oog kan ik het uitstekende deel van de bout aan de onderkant niet/nauwelijks herkennen.
Heb ik een sterke bril en loupe nodig bij het werken ? ..... Ja dus.



Uiteindelijk valt dit werkje best wel mee. Als je de eerste twee heb gedaan volgen de anderen vanzelf.

« Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 20:03:04 door NS8714 »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #129 Gepost op: 27 June 2015, 11:11:54 »
Nice!  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11458
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #130 Gepost op: 27 June 2015, 22:01:59 »
De trappen aan de voorzijde maken is een werkje waar ik vanaf het begin (om op zijn zachtst te zeggen) niet naar uitkijk. Weer iets uit de etsplaat construeren wat naar mijn mening nooit echt mooi gaat worden. Misplaatste zuinigheid voor een gietdeel. Maar goed, dat gietdeel heb ik niet dus ik moet.

Nog een grapje van de ontwerper zijn de aanslagen van de terug liggende traptreden. Er wordt voor gewaarschuwd om ze niet af te vijlen, maar waar zijn ze? Ik zie wel een rijstkorrel, maar de "fretverbindingen" zijn aanzienlijk groter.
Dus alles vlak vijlen en uit de fret een onderliggend plaatje maken als afstandhouder.



De volgende drie plaatjes spreken voor zich.
De positie van de trap is opmerkelijk ! Het klopt dat die "oversteekt" en dat een steun in een hoek moet worden gevouwen. Dat is zo om goed bij de voetplaat uit te komen. Eigenlijk heel simpel.






« Laatst bewerkt op: 27 June 2015, 22:05:42 door FritsT »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #131 Gepost op: 28 June 2015, 00:12:25 »
Ik vind het wel stoer, zoveel als mogelijk uit etsplaten te maken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11458
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #132 Gepost op: 28 June 2015, 00:42:21 »
Dit ziet er weer degelijker uit....



en dan ziet het er op de bouwlocatie zo uit:




Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #133 Gepost op: 28 June 2015, 00:48:02 »
Ik vind het wel stoer, zoveel als mogelijk uit etsplaten te maken.
klopt, maar dat trapje met losse treden is wel een kloteconstructie. Zie zo al twee manieren waarop dat handiger kan. ;D

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #134 Gepost op: 28 June 2015, 00:49:36 »
Dat is dus de uitdaging van de ontwikkelaar. Ik ken dat wel een beetje.  8)

Maar het is te makkelijk om een hele bak met gietdelen aan elkaar te plakken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...