Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot
door
RetroJack
Vandaag
om 14:38:10
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 14:20:51
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 14:11:06
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:05:51
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor
door
Jeronimos
Vandaag
om 14:05:38
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Keska
Vandaag
om 13:59:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:49:18
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
maartenvdb
Vandaag
om 13:40:37
Nijmegen in h0
door
1200blauw
Vandaag
om 12:59:17
Piko 2025
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 12:37:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Pescher
Vandaag
om 12:34:25
keerlusproblemen
door
astrantia
Vandaag
om 12:34:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
Vandaag
om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bask185
Vandaag
om 11:42:18
Een nieuw begin
door
bask185
Vandaag
om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren
door
008200
Vandaag
om 11:16:19
Hoek-Warszawa Express D1245 1974
door
1200blauw
Vandaag
om 10:26:43
ACME 2025
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald69
Vandaag
om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 09:43:36
20 jaar BNLS
door
WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx
door
DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
door
AlbertG
27 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0
door
Wim Vink
27 June 2025, 16:11:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
46
Omlaag
Auteur
Topic: NS 4300 (in spoor 0) (gelezen 159015 keer)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #120 Gepost op:
23 June 2015, 23:11:53 »
Ja, dat is zo'n engelse lantaarnhaak, maar ik weet niet welke versie jullie willen maken... als het een wat meer vernederlandste is met schuiframen, verlengde schoorsteen etc dan moeten er dus NS-lantaanrijzers op.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
guest7823
Gast
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #121 Gepost op:
24 June 2015, 00:56:21 »
Citaat van: FritsT op 23 June 2015, 21:17:23
Frontseinlantaarnshouders: NS model
Sluitseinlantaarnhouders(links en rechts boven): UK model
verder dus middenonder (geen standaard NS locatie volgens mij) nog een UK lantaarnhouder
Trap lijkt ook ooit eens verplaatst te zijn
Het plaatje van NTM laat de loc nog zien met UK lampen en volgens mij een Belgische machinst.
Tot zo ver even.
Kniesoor
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11200
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #122 Gepost op:
24 June 2015, 11:34:22 »
Toch nog een foto gevonden.. de 4310.
Hier zie ik geen Engelse houder in het midden.
In geval je de Nederlandse exemplaren aanhoudt, dan is het midden/boven exemplaar aan de achterkant hoger geplaatst dan de met een etsgaatje aangeveven locatie in de kit. Dichtsolderen en vijlen?
Tijd voor een grondig onderzoek en dan locnummer en datum in de gaten houden
.
Alvast en voorproefje voor de voorkant.
«
Laatst bewerkt op: 24 June 2015, 11:47:40 door FritsT
»
Gelogd
NTM
Offline
Berichten: 40
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #123 Gepost op:
24 June 2015, 16:33:27 »
Het gehele document over de 4300'en en 5000'en is te zien via
http://www.xs4all.nl/~bng0021/BV_43_4300_5000/BV_43_4300_5000.zip
Gelogd
AB 7216
Offline
Berichten: 1625
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #124 Gepost op:
24 June 2015, 18:29:12 »
Hoi Frits,
hierbij nog een foto van de kop van de tender van de longmoor in het museum.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
FritsT
Offline
Berichten: 11200
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #125 Gepost op:
25 June 2015, 20:02:40 »
Voor het plaatsen van de handrem(kolom) zijn dus verschillende opties en bij 1:1 zal het wel zo zitten dat er compromissen moeten worden gesloten. Daarbij vond ik dat er een vreemd plat vlak achter de bufferbalk zat of beter gezegd... ontbrak. Bij de Oakville kit is dat netjes dicht.
1+1 = .... dichtmaken dus en de kolom gewoon op de vloer.
In dat geval moeten wel de twee buffersteunen op het nieuwzilveren frame weg. Desnoods maak je ze daarna op nieuw, maar dan OP de vloer
De kolom is in dit geval te lang. De onderste steun heb ik er met de draaibank afgehaald en ook ingekort.
Uit buis 6mm (binnen 4 mm) heb ik een nieuwe voet gemaakt.
Van boven gezien:
De bufferbalk moet tegen het frame komen en daardoor moet de nieuwe vloer passend worden gemaakt. Het is dus geen vierkant maar heeft "oortjes" bij de rode pijl / oranje lijn.
Om de kolom vrij van de vloer te houden tijdens het solderen heb ik 3 stripjes 0,15 mm als tijdelijke afstandhouder.
Van onderen gezien:
Aan beide zijden van het frame zijn 2x2 L profiel gesoldeerd die als aanslag voor de vloer dienen (groen)
De nieuwe vloer is aangegeven met de rode pijl.
«
Laatst bewerkt op: 25 June 2015, 20:04:51 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11200
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #126 Gepost op:
25 June 2015, 22:02:24 »
Bijna klaar.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11200
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #127 Gepost op:
26 June 2015, 21:55:08 »
Nog wat detailwerk, maar dat is niet veel meer dan "knippen en plakken".
Waterkranen en zwengel handrem.
Waterstandmeter.
Opbergvak stookgereedschap.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11200
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #128 Gepost op:
27 June 2015, 00:05:03 »
De grens van het haalbare in 0 ?... zowat wel.
De bovenbouw van de tender zit met 2x7 bouten en moeren op het frame... op het randje aan de zijkant.
foto Jan de Haan.
Je kan die bouten met de klinknagelpers (in een veel vroeger stadium van de bouw !) nabootsen, maar tja.. rond is rond en zeskant is zeskant.
De kleinste zeskantboutjes die ik kan vinden zijn M0,6 en eigenlijk zouden die M0,4 of M0,5 moeten zijn.
Lastige keuze, maar waarom zou ik het makkelijk doen als het moeilijk kan....Boutjes en moeren dus.
Ik weet na een kleine uitschieter dat je, net zoals bij het spuiten met verf, de bak moet afplakken om beschadigingen te voorkomen, want het gaat allemaal maar net en dan bedoel ik ook echt net. En een uitschieter is zo gemaakt.
Als je boutjes en moertjes besteld bij GHW, bestel dan ook gelijk een setje dopsleutels. Dit is er een met een kop van 1,0 mm. In dezelfde set zit ook 1,3 - 1,5 en 2,0. En vergeet ook de ruimertjes niet !
Op 0,4 mm van de rand heb ik een gaatje 0,5 geboord en met de ruimer verder gewerkt totdat de bout er RECHT doorheen past.
Hier op het PC scherm zie je alles makkelijk, maar met het blote oog kan ik het uitstekende deel van de bout aan de onderkant niet/nauwelijks herkennen.
Heb ik een sterke bril en loupe nodig bij het werken ? ..... Ja dus.
Uiteindelijk valt dit werkje best wel mee. Als je de eerste twee heb gedaan volgen de anderen vanzelf.
«
Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 20:03:04 door NS8714
»
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #129 Gepost op:
27 June 2015, 11:11:54 »
Nice!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
FritsT
Offline
Berichten: 11200
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #130 Gepost op:
27 June 2015, 22:01:59 »
De trappen aan de voorzijde maken is een werkje waar ik vanaf het begin (om op zijn zachtst te zeggen) niet naar uitkijk. Weer iets uit de etsplaat construeren wat naar mijn mening nooit echt mooi gaat worden. Misplaatste zuinigheid voor een gietdeel. Maar goed, dat gietdeel heb ik niet dus ik moet.
Nog een grapje van de ontwerper zijn de aanslagen van de terug liggende traptreden. Er wordt voor gewaarschuwd om ze niet af te vijlen, maar waar zijn ze? Ik zie wel een rijstkorrel, maar de "fretverbindingen" zijn aanzienlijk groter.
Dus alles vlak vijlen en uit de fret een onderliggend plaatje maken als afstandhouder.
De volgende drie plaatjes spreken voor zich.
De positie van de trap is opmerkelijk ! Het klopt dat die "oversteekt" en dat een steun in een hoek moet worden gevouwen. Dat is zo om goed bij de voetplaat uit te komen. Eigenlijk heel simpel.
«
Laatst bewerkt op: 27 June 2015, 22:05:42 door FritsT
»
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #131 Gepost op:
28 June 2015, 00:12:25 »
Ik vind het wel stoer, zoveel als mogelijk uit etsplaten te maken.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
FritsT
Offline
Berichten: 11200
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #132 Gepost op:
28 June 2015, 00:42:21 »
Dit ziet er weer degelijker uit....
en dan ziet het er op de bouwlocatie zo uit:
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #133 Gepost op:
28 June 2015, 00:48:02 »
Citaat van: ingenium op 28 June 2015, 00:12:25
Ik vind het wel stoer, zoveel als mogelijk uit etsplaten te maken.
klopt, maar dat trapje met losse treden is wel een kloteconstructie. Zie zo al twee manieren waarop dat handiger kan.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #134 Gepost op:
28 June 2015, 00:49:36 »
Dat is dus de uitdaging van de ontwikkelaar. Ik ken dat wel een beetje.
Maar het is te makkelijk om een hele bak met gietdelen aan elkaar te plakken.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
7
8
[
9
]
10
11
...
46
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)