Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:10:49
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:09:45
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:07:04
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 01:14:03
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225
door
Huup
15 July 2025, 23:04:23
Fleischmania Nostalgia
door
ArjanB
15 July 2025, 22:37:44
Spoor- en tramweg parafernalia
door
MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
Ruben1990
15 July 2025, 21:22:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale
door
mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Station Roodeschool
door
Nohome
15 July 2025, 20:36:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wim Rosbender
15 July 2025, 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
15 July 2025, 20:14:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Remco vM
15 July 2025, 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa
door
Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
Rheinburg, TP V/VI
door
Ronald Halma
15 July 2025, 13:57:04
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
15 July 2025, 13:34:58
Frans loodsje et cetera
door
MaraNCS
15 July 2025, 13:05:32
Een nieuw begin
door
dreezy
15 July 2025, 11:17:53
US diorama in H0
door
Wim Vink
15 July 2025, 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten?
door
schipcas
15 July 2025, 10:06:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
46
Omlaag
Auteur
Topic: NS 4300 (in spoor 0) (gelezen 159283 keer)
Beached
Offline
Berichten: 1108
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #60 Gepost op:
11 June 2015, 22:03:43 »
"keeps" is een afkorting van "keepplates", de plaat die de onderzijdes van de hornguides verindt. Wordt hier in Engelstalig NZ vaak gebruikt. Hornstay is hier niet zo bekend.
Paul, volgens mij is de Engelse vertaling van onderpotten "oil well"
mvg,
Rick
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #61 Gepost op:
11 June 2015, 22:58:09 »
In de etsplaat zitten onderdelen die je moet lamineren tot remblokken en die hangen aan de 1 mm draad. Laatste steekt dwars door het frame.....tja.
Een alternatief (bij een andere lok al eerder gemaakt) heb ik vanavond hier ook maar gemaakt.
kunststof remblok
4 mm van een buis 2x1
plat strip 0,5 x 2
klinknagel 1 mm
M1 boutje, 8 mm lang met moertje
onderlegplaatje 2x1
Van het kunststof remblok moet je aan de binnenkant een deel wegvijlen omdat die anders te ver naar buiten steekt.
Buisje
moet
je aan het frame solderen. De hanger niet solderen en wordt vastgeschroefd (nastelbaar).
MAAR WAT ZIE JE ER VAN ? LATER KOMT HET BUITENFRAME ER VOOR.
Dus hooguit voorkom je electrische problemen.
Je zou dus ook de metalen (geëtste) remblokken kunnen inkorten.... maar ja
«
Laatst bewerkt op: 11 June 2015, 23:01:17 door FritsT
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #62 Gepost op:
12 June 2015, 08:46:20 »
Mooie oplossing. Omdat je het buisje aan het frame hebt gesoldeerd, kun je het moertje hergebruiken? Ik dacht eerst dat het nog draaibaar was, zodat je een werkend remwerk kon maken.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #63 Gepost op:
12 June 2015, 10:55:50 »
Moertje en bout zitten los van het buisje, het zou dus kunnen. Het boutje is in feite de as, maar ik denk dat de hanger gaat zwabberen. . Ook in 0 zijn er bij deze kwaliteit grenzen. Als je het zou willen moet je een heel ander ontwerp maken. Je zou dan een werkend "aslager" moeten maken.
En hoe wou je het bedienen?....decoder,motortje? Vergeet de loc zelf niet.
Waar een wil is, is een weg, maar nu is het doel:...3 kits door 3 verschillende mensen in een afgebakende tijd bouwen (en een leuk verhaal hier op BNLS).
Regelmatig bellen, mailen we of communiceren hier op het forum voor de verslaglegging. Vanmiddag al voor de tweede keer deze week een gezamenlijk treffen om materialen uit te wisselen. Het lijkt wel werken !
«
Laatst bewerkt op: 12 June 2015, 10:58:21 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #64 Gepost op:
12 June 2015, 12:01:42 »
Nog even terugkomend op de remmen.
Buisje kan je natuurlijk "op" het frame solderen, maar of het dan recht staat en stevig vast zit is maar de vraag. Beter is het om het gat in het frame 1,8-1,9 te boren en de buis er doorheen te steken en van binnenuit te solderen. Daarna het overtollige buis wegzagen/vijlen.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #65 Gepost op:
12 June 2015, 16:20:26 »
De constructie van de stangen bij de remcylinder zat me toch niet lekker en het maken van een pen door een 1 mm draad (zie eerder bij de drijfstangen) moest ook eens worden gemaakt. 1+1 = ......
1. In rond draad kam je lastig met een boortje aanzetten, dus heb ik vierkant 1x1 genomen en daar een 0,5 mm gat in geboord.
2. Uiteinde in de Dremel zetten en het 1 cm uiteinde al draaiend over en vijl laten lopen.
3. Een 0,5 mm draad door het "handje" en de net gemaakte pen schuiven en de pen los in de remcylinder steken.
Ziet er een stuk beter uit en zowat conform 1:1.
Na tevredenheid een druppie 10-secondenlijm want dit is nauwelijks te solderen zonder dat het volloopt
«
Laatst bewerkt op: 12 June 2015, 16:24:02 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #66 Gepost op:
12 June 2015, 22:59:13 »
Wat afsluitende plaatjes voor vandaag.
1. Alle remhangers zijn gemaakt en gemonteerd.
2. Bijna vergeten. De opdekplaatjes voor de veertjes op het hornblock
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #67 Gepost op:
13 June 2015, 12:23:59 »
Nog een delicaat klusje...haaks en recht.
Ik had al gemeten dat de busjes aan het frame 4,0 mm moesten zijn. Dat heeft te maken met de afstand van de verbindende trekstangstang. Daar is 33,5 mm beschikbaar. Dus niet meer en ook niet minder.... precies meten.
Ook heb ik al gezegd dat de plastic remblokken aan de binnenzijde iets afgeschuind moesten worden.
En dan krijg je wat je op de foto ziet.
Zijdelingse speling van het wiel is 1 mm en dan worden de remblokken niet/nauwelijks geraakt.
Op onderstaande foto staat het wiel (2e as vanaf de voorkant) in de meest linkse positie.
De remblokken zelf zijn beweegbaar. Alleen de bevestigende pen is aan de binnenzijde (10-sec.lijm) vastgelijmd. Het remblok kan dus perfect sluitend tegen het wiel worden aangedrukt.
@##$%$$%%&%................. straks zie je er niks meer van.
«
Laatst bewerkt op: 13 June 2015, 12:29:34 door FritsT
»
Gelogd
peterha
Offline
Berichten: 1185
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #68 Gepost op:
13 June 2015, 13:01:37 »
Tja, ik ken dat.
Je gaat alles perfect doen, alleen een ander ziet er dan niets meer van en heeft geen idee wat een moeite 't vaak gekost heeft.
Ik troost me dan altijd maar met de gedachte dat
ik
wat hoe 't zit en dat 't perfect zit. Dan heb ik tenminste zelf eer van mijn werk.
Verder ziet het er allemaal weer grandioos uit. Ondanks dat ik zelf niet zo'n messing bouwer ben en zeker niet in schaal 0 blijf ik me steeds weer verbazen over alles wat je/jullie maakt/maken. Werkelijk schitterend, ook om te volgen.
Zou haast overstappen.....
Gr. Peter
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #69 Gepost op:
14 June 2015, 00:25:44 »
De trekstangen zijn opgebouwd uit "platte" etsdelen en gietstukken. Dat platte etswerk moet dus worden afgerond ! Lastig en heeeeeeeel voorzichtig werkje met de Dremel, maar eentje heb ik er in ieder geval al klaar.
De twee lange uitsteeksels aan de voorkant hadden er helemaal niet hoeven te zitten. Vanaf de oranje streep kunnen ze weg.
Gelogd
cup-druc-han
Offline
Berichten: 250
Ns tijdperk V
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #70 Gepost op:
14 June 2015, 02:16:41 »
Moet jij niet oerollen
.
maar wel mooi om te zien tot op heden
Gelogd
Marklin NS tijdperk V
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #71 Gepost op:
14 June 2015, 13:27:26 »
Bij het uitsnijden van de onderdelen uit de etsplaat kwam ik wat vreemds tegen. Nummer 25 (groene cirkel)... wie wat waar hoe?
De kleine 1mm brede deel van de cirkel is in ieder geval nummer 6 al lijkt die in de handleiding een stuk breder.
Het zal straks allemaal duidelijk worden als ik echt nummer 25 nodig heb (hoop ik).
«
Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 13:38:50 door FritsT
»
Gelogd
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #72 Gepost op:
14 June 2015, 15:45:47 »
Wederom heel fraai Frits!
Wat mij wel opvalt is dat de remblokken wel heel erg breed lijken voor de wielen waar ze tegen komen. Ook lijkt de verhouding breedte - hoogte niet helemaal te kloppen. Normaal komen blokken nooit buiten de wielband.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #73 Gepost op:
14 June 2015, 18:03:28 »
Dat naar buiten staan van de remblokken op de 1e en 4e as is een modelbouw-compromis.
De 1e en 4e as moeten zo star mogelijk zitten voor een rustige loop. De 2e en 3e as moeten zijdelingse speling hebben om door een boog/wissel te kunnen lopen.
Remblokken/stangen moeten wel in één lijn lopen, dus......
En de remblokken op zich heb ik aan de binnenkant al smaller gemaakt en passen op de 2e en 3e as perfect.
Als ik het andersom had gedaan, 1e en 4e as passend, dan bleef er van de blokken voor de 2e en 3e as niks meer over.... zo dun als een vloeitje.
«
Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 18:08:41 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11242
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #74 Gepost op:
14 June 2015, 19:58:12 »
Tijdens de 24-uurs van Le Mans lekker doorknutselen en dan heb je al snel dit.
Zoals Remmo al schreef, dit past niet direct in elkaar, maar levert ook geen problemen op.
Goed opletten bij de "geplande" gleuven aan de onderzijde. Doel is me vooralsnog een raadsel.
Vervolgens geeft de handleiding aan dat de deur (nr 16) aan de voorkant van de tender gemaakt moet worden.
De scharnieren (nr 17) heb ik er al op zitten.
Maar de grendel (nr 18).......tja. Van die "dingen" kan ik geen pap maken.
Ik kijk dan maar naar de tender van de NS 5000 om zelf wat te fabriceren.
(foto Jan de Haan)
eerst maar een bak koffie halen voordat ik aan dat werkje ga beginnen.....
«
Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 19:56:37 door NS8714
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
46
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)