Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 17:10:28
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Mitchell
Vandaag om 17:01:36
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 16:59:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Charles_
Vandaag om 16:49:46
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 16:28:47
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 15:00:47
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:56:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
NS Mat 35 Maple Leaf door Karben
Vandaag om 13:57:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Kees-Jan
Vandaag om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 164870 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #60 Gepost op: 11 June 2015, 22:03:43 »
"keeps" is een afkorting van "keepplates", de plaat die de onderzijdes van de hornguides verindt. Wordt hier in Engelstalig NZ vaak gebruikt. Hornstay is hier niet zo bekend.

Paul, volgens mij is de Engelse vertaling van onderpotten "oil well"

mvg,

Rick

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #61 Gepost op: 11 June 2015, 22:58:09 »
In de etsplaat zitten onderdelen die je moet lamineren tot remblokken en die hangen aan de 1 mm draad. Laatste steekt dwars door het frame.....tja.
Een alternatief (bij een andere lok al eerder gemaakt) heb ik vanavond hier ook maar gemaakt.

kunststof remblok
4 mm van een buis 2x1
plat strip 0,5 x 2
klinknagel 1 mm
M1 boutje, 8 mm lang met moertje
onderlegplaatje 2x1

Van het kunststof remblok moet je aan de binnenkant een deel wegvijlen omdat die anders te ver naar buiten steekt.
Buisje moet je aan het frame solderen. De hanger niet solderen en wordt vastgeschroefd (nastelbaar).

MAAR WAT ZIE JE ER VAN ? LATER KOMT HET BUITENFRAME ER VOOR.
Dus hooguit voorkom je electrische problemen.
Je zou dus ook de metalen (geëtste) remblokken kunnen inkorten.... maar ja



« Laatst bewerkt op: 11 June 2015, 23:01:17 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #62 Gepost op: 12 June 2015, 08:46:20 »
Mooie oplossing. Omdat je het buisje aan het frame hebt gesoldeerd, kun je het moertje hergebruiken? Ik dacht eerst dat het nog draaibaar was, zodat je een werkend remwerk kon maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #63 Gepost op: 12 June 2015, 10:55:50 »
Moertje en bout zitten los van het buisje, het zou dus kunnen. Het boutje is in feite de as, maar ik denk dat de hanger gaat zwabberen. . Ook in 0 zijn er bij deze kwaliteit grenzen. Als je het zou willen moet je een heel ander ontwerp maken. Je zou dan een werkend "aslager" moeten maken.
En hoe wou je het bedienen?....decoder,motortje? Vergeet de loc zelf niet.

Waar een wil is, is een weg, maar nu is het doel:...3 kits door 3 verschillende mensen in een afgebakende tijd bouwen (en een leuk verhaal hier op BNLS).
Regelmatig bellen, mailen we of communiceren hier op het forum voor de verslaglegging. Vanmiddag al voor de tweede keer deze week een gezamenlijk treffen om materialen uit te wisselen. Het lijkt wel werken !
« Laatst bewerkt op: 12 June 2015, 10:58:21 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #64 Gepost op: 12 June 2015, 12:01:42 »
Nog even terugkomend op de remmen.

Buisje kan je natuurlijk "op" het frame solderen, maar of het dan recht staat en stevig vast zit is maar de vraag. Beter is het om het gat in het frame 1,8-1,9 te boren en de buis er doorheen te steken en van binnenuit te solderen. Daarna het overtollige buis wegzagen/vijlen.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #65 Gepost op: 12 June 2015, 16:20:26 »
De constructie van de stangen bij de remcylinder zat me toch niet lekker en het maken van een pen door een 1 mm draad (zie eerder bij de drijfstangen) moest ook eens worden gemaakt. 1+1 = ......

1. In rond draad kam je lastig met een boortje aanzetten, dus heb ik vierkant 1x1 genomen en daar een 0,5 mm gat in geboord.


2. Uiteinde in de Dremel zetten en het 1 cm uiteinde al draaiend over en vijl laten lopen.


3. Een 0,5 mm draad door het  "handje" en de net gemaakte pen schuiven en de pen los in de remcylinder steken.
Ziet er een stuk beter uit en zowat conform 1:1.
Na tevredenheid een druppie 10-secondenlijm want dit is nauwelijks te solderen zonder dat het volloopt


« Laatst bewerkt op: 12 June 2015, 16:24:02 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #66 Gepost op: 12 June 2015, 22:59:13 »
Wat afsluitende plaatjes voor vandaag.

1. Alle remhangers zijn gemaakt en gemonteerd.


2. Bijna vergeten. De opdekplaatjes voor de veertjes op het hornblock




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #67 Gepost op: 13 June 2015, 12:23:59 »
Nog een delicaat klusje...haaks en recht.

Ik had al gemeten dat de busjes aan het frame 4,0 mm moesten zijn. Dat heeft te maken met de afstand van de verbindende trekstangstang. Daar is 33,5 mm beschikbaar. Dus niet meer en ook niet minder.... precies meten.
Ook heb ik al gezegd dat de plastic remblokken aan de binnenzijde iets afgeschuind moesten worden.

En dan krijg je wat je op de foto ziet.
Zijdelingse speling van het wiel is 1 mm en dan worden de remblokken niet/nauwelijks geraakt.


Op onderstaande foto staat het wiel (2e as vanaf de voorkant) in de meest linkse positie.


De remblokken zelf zijn beweegbaar. Alleen de bevestigende pen is aan de binnenzijde (10-sec.lijm) vastgelijmd. Het remblok kan dus perfect sluitend tegen het wiel worden aangedrukt.
@##$%$$%%&%................. straks zie je er niks meer van.

« Laatst bewerkt op: 13 June 2015, 12:29:34 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #68 Gepost op: 13 June 2015, 13:01:37 »
Tja, ik ken dat.
Je gaat alles perfect doen, alleen een ander ziet er dan niets meer van en heeft geen idee wat een moeite 't vaak gekost heeft.
Ik troost me dan altijd maar met de gedachte dat ik wat hoe 't zit en dat 't perfect zit. Dan heb ik tenminste zelf eer van mijn werk.  ;D

Verder ziet het er allemaal weer grandioos uit. Ondanks dat ik zelf niet zo'n messing bouwer ben en zeker niet in schaal 0 blijf ik me steeds weer verbazen over alles wat je/jullie maakt/maken. Werkelijk schitterend, ook om te volgen.  (y)

Zou haast overstappen..... :P

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #69 Gepost op: 14 June 2015, 00:25:44 »
De trekstangen zijn opgebouwd uit "platte" etsdelen en gietstukken. Dat platte etswerk moet dus worden afgerond ! Lastig en heeeeeeeel voorzichtig werkje met de Dremel, maar eentje heb ik er in ieder geval al  klaar.

De twee lange uitsteeksels aan de voorkant hadden er helemaal niet hoeven te zitten. Vanaf de oranje streep kunnen ze weg.




cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #70 Gepost op: 14 June 2015, 02:16:41 »
Moet jij niet oerollen  ;D.

maar wel mooi om te zien tot op heden
Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #71 Gepost op: 14 June 2015, 13:27:26 »
Bij het uitsnijden van de onderdelen uit de etsplaat kwam ik wat vreemds tegen. Nummer 25 (groene cirkel)... wie wat waar hoe?
De kleine 1mm brede deel van de cirkel is in ieder geval nummer 6 al lijkt die in de handleiding een stuk breder.

Het zal straks allemaal duidelijk worden als ik echt nummer 25 nodig heb (hoop ik).



« Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 13:38:50 door FritsT »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #72 Gepost op: 14 June 2015, 15:45:47 »
Wederom heel fraai Frits!
Wat mij wel opvalt is dat de remblokken wel heel erg breed lijken voor de wielen waar ze tegen komen. Ook lijkt de verhouding breedte - hoogte niet helemaal te kloppen. Normaal komen blokken nooit buiten de wielband.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #73 Gepost op: 14 June 2015, 18:03:28 »
Dat naar buiten staan van de remblokken op de 1e en 4e as is een modelbouw-compromis.
De 1e en 4e as moeten zo star mogelijk zitten voor een rustige loop. De 2e en 3e as moeten zijdelingse speling hebben om door een boog/wissel te kunnen lopen.
Remblokken/stangen moeten wel in één lijn lopen, dus......

En de remblokken op zich heb ik aan de binnenkant al smaller gemaakt en passen op de 2e en 3e as perfect.

Als ik het andersom had gedaan, 1e en 4e as passend, dan bleef er van de blokken voor de 2e en 3e as niks meer  over.... zo dun als een vloeitje.



« Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 18:08:41 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11569
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #74 Gepost op: 14 June 2015, 19:58:12 »
Tijdens de 24-uurs van Le Mans lekker doorknutselen en dan heb je al snel dit.

Zoals Remmo al schreef, dit past niet direct in elkaar, maar levert ook geen problemen op.
Goed opletten bij de "geplande" gleuven aan de onderzijde. Doel is me vooralsnog een raadsel.


Vervolgens geeft de handleiding aan dat de deur (nr 16) aan de voorkant van de tender gemaakt moet worden.
De scharnieren (nr 17) heb ik er al op zitten.


Maar de grendel (nr 18).......tja. Van die "dingen" kan ik geen pap maken.



Ik kijk dan maar naar de tender van de NS 5000 om zelf wat te fabriceren.

(foto Jan de Haan)

eerst maar een bak koffie halen voordat ik aan dat werkje ga beginnen.....
« Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 19:56:37 door NS8714 »