Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 18:30:11
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Albert.H0
Vandaag
om 18:22:17
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:46:39
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten?
door
Tom Z.
Vandaag
om 17:44:08
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Ronald A.
Vandaag
om 17:37:12
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Met een sik
Vandaag
om 17:36:57
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
bask185
Vandaag
om 17:21:37
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
door
MichielB
Vandaag
om 17:02:02
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Mitchell
Vandaag
om 17:01:36
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
Vandaag
om 16:59:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Charles_
Vandaag
om 16:49:46
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd
door
henkoia
Vandaag
om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea
door
Huup
Vandaag
om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:03:50
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Herb73
Vandaag
om 15:00:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Dave.......
Vandaag
om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen
door
Frank103
Vandaag
om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:38:09
Rondom Charlois
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:32:40
soundprobleem piko 2000 decoder
door
Coen Burki
Vandaag
om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Gerard
Vandaag
om 11:10:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:05:20
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:59:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
46
Omlaag
Auteur
Topic: NS 4300 (in spoor 0) (gelezen 164888 keer)
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #60 Gepost op:
11 June 2015, 22:03:43 »
"keeps" is een afkorting van "keepplates", de plaat die de onderzijdes van de hornguides verindt. Wordt hier in Engelstalig NZ vaak gebruikt. Hornstay is hier niet zo bekend.
Paul, volgens mij is de Engelse vertaling van onderpotten "oil well"
mvg,
Rick
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #61 Gepost op:
11 June 2015, 22:58:09 »
In de etsplaat zitten onderdelen die je moet lamineren tot remblokken en die hangen aan de 1 mm draad. Laatste steekt dwars door het frame.....tja.
Een alternatief (bij een andere lok al eerder gemaakt) heb ik vanavond hier ook maar gemaakt.
kunststof remblok
4 mm van een buis 2x1
plat strip 0,5 x 2
klinknagel 1 mm
M1 boutje, 8 mm lang met moertje
onderlegplaatje 2x1
Van het kunststof remblok moet je aan de binnenkant een deel wegvijlen omdat die anders te ver naar buiten steekt.
Buisje
moet
je aan het frame solderen. De hanger niet solderen en wordt vastgeschroefd (nastelbaar).
MAAR WAT ZIE JE ER VAN ? LATER KOMT HET BUITENFRAME ER VOOR.
Dus hooguit voorkom je electrische problemen.
Je zou dus ook de metalen (geëtste) remblokken kunnen inkorten.... maar ja
«
Laatst bewerkt op: 11 June 2015, 23:01:17 door FritsT
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5583
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #62 Gepost op:
12 June 2015, 08:46:20 »
Mooie oplossing. Omdat je het buisje aan het frame hebt gesoldeerd, kun je het moertje hergebruiken? Ik dacht eerst dat het nog draaibaar was, zodat je een werkend remwerk kon maken.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #63 Gepost op:
12 June 2015, 10:55:50 »
Moertje en bout zitten los van het buisje, het zou dus kunnen. Het boutje is in feite de as, maar ik denk dat de hanger gaat zwabberen. . Ook in 0 zijn er bij deze kwaliteit grenzen. Als je het zou willen moet je een heel ander ontwerp maken. Je zou dan een werkend "aslager" moeten maken.
En hoe wou je het bedienen?....decoder,motortje? Vergeet de loc zelf niet.
Waar een wil is, is een weg, maar nu is het doel:...3 kits door 3 verschillende mensen in een afgebakende tijd bouwen (en een leuk verhaal hier op BNLS).
Regelmatig bellen, mailen we of communiceren hier op het forum voor de verslaglegging. Vanmiddag al voor de tweede keer deze week een gezamenlijk treffen om materialen uit te wisselen. Het lijkt wel werken !
«
Laatst bewerkt op: 12 June 2015, 10:58:21 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #64 Gepost op:
12 June 2015, 12:01:42 »
Nog even terugkomend op de remmen.
Buisje kan je natuurlijk "op" het frame solderen, maar of het dan recht staat en stevig vast zit is maar de vraag. Beter is het om het gat in het frame 1,8-1,9 te boren en de buis er doorheen te steken en van binnenuit te solderen. Daarna het overtollige buis wegzagen/vijlen.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #65 Gepost op:
12 June 2015, 16:20:26 »
De constructie van de stangen bij de remcylinder zat me toch niet lekker en het maken van een pen door een 1 mm draad (zie eerder bij de drijfstangen) moest ook eens worden gemaakt. 1+1 = ......
1. In rond draad kam je lastig met een boortje aanzetten, dus heb ik vierkant 1x1 genomen en daar een 0,5 mm gat in geboord.
2. Uiteinde in de Dremel zetten en het 1 cm uiteinde al draaiend over en vijl laten lopen.
3. Een 0,5 mm draad door het "handje" en de net gemaakte pen schuiven en de pen los in de remcylinder steken.
Ziet er een stuk beter uit en zowat conform 1:1.
Na tevredenheid een druppie 10-secondenlijm want dit is nauwelijks te solderen zonder dat het volloopt
«
Laatst bewerkt op: 12 June 2015, 16:24:02 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #66 Gepost op:
12 June 2015, 22:59:13 »
Wat afsluitende plaatjes voor vandaag.
1. Alle remhangers zijn gemaakt en gemonteerd.
2. Bijna vergeten. De opdekplaatjes voor de veertjes op het hornblock
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #67 Gepost op:
13 June 2015, 12:23:59 »
Nog een delicaat klusje...haaks en recht.
Ik had al gemeten dat de busjes aan het frame 4,0 mm moesten zijn. Dat heeft te maken met de afstand van de verbindende trekstangstang. Daar is 33,5 mm beschikbaar. Dus niet meer en ook niet minder.... precies meten.
Ook heb ik al gezegd dat de plastic remblokken aan de binnenzijde iets afgeschuind moesten worden.
En dan krijg je wat je op de foto ziet.
Zijdelingse speling van het wiel is 1 mm en dan worden de remblokken niet/nauwelijks geraakt.
Op onderstaande foto staat het wiel (2e as vanaf de voorkant) in de meest linkse positie.
De remblokken zelf zijn beweegbaar. Alleen de bevestigende pen is aan de binnenzijde (10-sec.lijm) vastgelijmd. Het remblok kan dus perfect sluitend tegen het wiel worden aangedrukt.
@##$%$$%%&%................. straks zie je er niks meer van.
«
Laatst bewerkt op: 13 June 2015, 12:29:34 door FritsT
»
Gelogd
peterha
Offline
Berichten: 1213
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #68 Gepost op:
13 June 2015, 13:01:37 »
Tja, ik ken dat.
Je gaat alles perfect doen, alleen een ander ziet er dan niets meer van en heeft geen idee wat een moeite 't vaak gekost heeft.
Ik troost me dan altijd maar met de gedachte dat
ik
wat hoe 't zit en dat 't perfect zit. Dan heb ik tenminste zelf eer van mijn werk.
Verder ziet het er allemaal weer grandioos uit. Ondanks dat ik zelf niet zo'n messing bouwer ben en zeker niet in schaal 0 blijf ik me steeds weer verbazen over alles wat je/jullie maakt/maken. Werkelijk schitterend, ook om te volgen.
Zou haast overstappen.....
Gr. Peter
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #69 Gepost op:
14 June 2015, 00:25:44 »
De trekstangen zijn opgebouwd uit "platte" etsdelen en gietstukken. Dat platte etswerk moet dus worden afgerond ! Lastig en heeeeeeeel voorzichtig werkje met de Dremel, maar eentje heb ik er in ieder geval al klaar.
De twee lange uitsteeksels aan de voorkant hadden er helemaal niet hoeven te zitten. Vanaf de oranje streep kunnen ze weg.
Gelogd
cup-druc-han
Offline
Berichten: 250
Ns tijdperk V
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #70 Gepost op:
14 June 2015, 02:16:41 »
Moet jij niet oerollen
.
maar wel mooi om te zien tot op heden
Gelogd
Marklin NS tijdperk V
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #71 Gepost op:
14 June 2015, 13:27:26 »
Bij het uitsnijden van de onderdelen uit de etsplaat kwam ik wat vreemds tegen. Nummer 25 (groene cirkel)... wie wat waar hoe?
De kleine 1mm brede deel van de cirkel is in ieder geval nummer 6 al lijkt die in de handleiding een stuk breder.
Het zal straks allemaal duidelijk worden als ik echt nummer 25 nodig heb (hoop ik).
«
Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 13:38:50 door FritsT
»
Gelogd
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #72 Gepost op:
14 June 2015, 15:45:47 »
Wederom heel fraai Frits!
Wat mij wel opvalt is dat de remblokken wel heel erg breed lijken voor de wielen waar ze tegen komen. Ook lijkt de verhouding breedte - hoogte niet helemaal te kloppen. Normaal komen blokken nooit buiten de wielband.
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #73 Gepost op:
14 June 2015, 18:03:28 »
Dat naar buiten staan van de remblokken op de 1e en 4e as is een modelbouw-compromis.
De 1e en 4e as moeten zo star mogelijk zitten voor een rustige loop. De 2e en 3e as moeten zijdelingse speling hebben om door een boog/wissel te kunnen lopen.
Remblokken/stangen moeten wel in één lijn lopen, dus......
En de remblokken op zich heb ik aan de binnenkant al smaller gemaakt en passen op de 2e en 3e as perfect.
Als ik het andersom had gedaan, 1e en 4e as passend, dan bleef er van de blokken voor de 2e en 3e as niks meer over.... zo dun als een vloeitje.
«
Laatst bewerkt op: 14 June 2015, 18:08:41 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11569
Re: NS 4300 (in spoor 0)
«
Reactie #74 Gepost op:
14 June 2015, 19:58:12 »
Tijdens de 24-uurs van Le Mans lekker doorknutselen en dan heb je al snel dit.
Zoals Remmo al schreef, dit past niet direct in elkaar, maar levert ook geen problemen op.
Goed opletten bij de "geplande" gleuven aan de onderzijde. Doel is me vooralsnog een raadsel.
Vervolgens geeft de handleiding aan dat de deur (nr 16) aan de voorkant van de tender gemaakt moet worden.
De scharnieren (nr 17) heb ik er al op zitten.
Maar de grendel (nr 18).......tja. Van die "dingen" kan ik geen pap maken.
Ik kijk dan maar naar de tender van de NS 5000 om zelf wat te fabriceren.
(foto Jan de Haan)
eerst maar een bak koffie halen voordat ik aan dat werkje ga beginnen.....
«
Laatst bewerkt op: 02 September 2015, 19:56:37 door NS8714
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
46
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 4300 (in spoor 0)