Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664491 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4290 Gepost op: 01 januari 2021, 21:35:24 »
...........................................
Maar ook al gebeurden er weer een paar van die dingen ..........................De zwakke plekken lijken er nu zo'n beetje uit en de problemen die er nu nog zijn komen vrijwel geheel voor rekening van het materieel .................. Toch ligt de baan op een paar plekken nog niet helemaal 100% perfect naar mijn zin.  :-[

Dit zijn twee plekken waar de baan nog niet helemaal optimaal is: de linker BB van Jan zijn bak hangt iets af:


.....en de rechter zelfs nog iets meer:


Dit zijn niet de enige BB's die iets naar beneden hangen: het is al vaker vermeld en die van mijn eigen bak doen het ook. Het heeft te maken met toleranties in de constructie, maar ook met dat de bevestigingsbouten aan de bak nogal laag zitten, nl. 5 cm boven onderkant bak. Ik zal een dezer dagen eens kijken hoe ik de BB's - al of niet provisorisch -  recht kan krijgen.
Overigens vinden op deze plekken weinig tot geen ontsporingen plaats met de scheefhangende BB als oorzaak.

Leen.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4291 Gepost op: 02 januari 2021, 19:46:13 »
Oesje, hebben we dit over het hoofd gezien bij het 'upgraden' van de bak vorig jaar?
( toch nog es vermelden dat deze bak er eentje van het eerste uur en oorspronkelijke normen was.)


Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4292 Gepost op: 02 januari 2021, 20:06:25 »
@ Jan
We weten al heel lang dat de BB's soms naar beneden hangen, maar meestal staan de bakken aan elkaar gekoppeld en dan hebben we er niet veel last van. En daarom schenken we er niet veel aandacht aan. Nu staat de bak alleen en leunen de boogbakken er tegenaan. Ik zal morgen eens kijken of we de BB's ietsje rechter kunnen krijgen.

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4293 Gepost op: 02 januari 2021, 20:42:26 »
Misschien bij de linkse BB ook even naar dat kromme plankje kijken?

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4294 Gepost op: 02 januari 2021, 21:01:53 »
Ja, dat heb ik al gedaan, maar het spoor lijkt wel recht te liggen. Ik zal het morgen nog eens even met het gele precisie-instrument nameten.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2021, 21:16:19 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4295 Gepost op: 03 januari 2021, 21:11:26 »
Misschien bij de linkse BB ook even naar dat kromme plankje kijken?

Het plankje ligt nu recht. Ik heb hem met een schroef vlak gedraaid. De BB's kunnen alleen rechtgemaakt worden als we de schroefgaten hoger maken. Overigens hebben we vandaag geen enkele ontsporing gehad.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4296 Gepost op: 10 januari 2021, 23:19:36 »
Zoals iedereen inmiddels weet is het rijden op de BMB-baan één groot onverdeeld genoegen en dat is de reden dat we het met zijn allen nu al ruim 5 jaar volhouden. (y) Helaas wordt af en toe het grote genoegen even onderbroken door plotseling optredend onheil als kortsluitingen, ontkoppelingen of ontsporingen op de baan.  Meestal wordt zoiets tijdens een rijdag of beurs snel hersteld en daarna wordt er gauw weer verder gereden, meestal zonder de oorzaak op te sporen. In deze post zoomen we wat dieper in op het aspect van ontsporingen en ontkoppelingen en de oorzaak daarvan.
De inspiratie voor dit verhaal ligt eigenlijk in een ander, trouwens heel interessant, topic over de prachtige baan van forumlid Meino. Daarin kwam ik toevallig een discussie tegen over de gevolgen van het werken met code 70 en RP25-materieel:

......
Met het gedoe bedoelde ik, dat de combinatie code70+rp25 veel gevoeliger is. Amerikaanse loks zijn vrijwel altijd met draaistellen en ook de wagons hebben altijd draaistellen, dat is niet het geval met europees materiaal. Kortom alles moet veel precieser kloppen, vooral met stoomloks. Alleen de philotrain 2100 reed gelijk probleemloos, maar die heeft een gecompenseerd onderstel, de rest dus niet en dat heeft gewoon veel aandacht nodig.
Het probleem met de meegebogen wissel zit niet in de spoorbreedte, die is wel goed, maar om deze wissels geschikt voor DCC te maken, heb ik de oorspronkelijke verbinding tussen de wisseltongen verwijderd (bij Shinohara is dat een metalen plaatje) en de wisseltongen met pennetjes aan de plastic tiebar verbonden. Ik had toen dat de afstand tussen de tongen iets kleiner moeten maken dan was er meer speling geweest. Maar dat is kennis achteraf, en dat kan ik nu niet meer veranderen. Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.msg3221802180#msg3221802180

Er zitten inderdaad strijkregels op die plek in de engelse wissels. Als je naar een wissel kijkt dan is er een gat in de spoorstaaf in het puntstuk, bij een gewoon wissel zit echter aan de andere kant een strijkregel die voorkomt dat een wiel de verkeerde kant in dat gat opgaat. Helaas bij een engels wissel zit aan beide kanten een puntstuk (bij de rode cirkel) met een onderbreking en daar is het wiel een paar mm ongeleid. Hier moet het wiel door zijn inertie rechtdoor gaan. Meestal gat dat goed, maar als de B2B afstand iets te groot is, kan het wiel de verkeerde kant opgaan. Te minste dat is mijn ervaring. Overigens is dit alleen het geval als het wissel rechtdoor bereden wordt.

Bij NEM wielen is de standaard flenshoogte meestal toch groter, waardoor de toleranties toch ook groter zijn, vooral bij starre frames van stoomloks, waardoor ik denk dat er minder problemen zijn. Mijn ervaring is dat de combinatie code70+rp25 toch hogere eisen stelt aan de bouw van het spoor. Dat weet ik nu, maar helaas heb ik daar bij de bouw toch te weinig aandacht voor gehad.

Het topic van Meino gaat inderdaad over een heel fraaie baan, maar het is juist in die zin een heel interessant en uniek topic omdat het er - naast over andere op het forum meer gangbare zaken om tot een mooie baan te komen - ook gaat over hoe zijn treinen met RP25 wielen goed op zijn code 70-rails kunnen rijden, een in vrijwel alle topics op het forum onderbelicht onderwerp.  ;) Dit alles komt me niet geheel onbekend voor. Onze BMB gebruikt code 75 met Britse treinen, met wellicht niet altijd even strak genormeerde RP25 wielen, maar wel kieskeuriger m.b.t. de ligging van het gebruikte spoor dan het in dit land meer gangbare H0-materieel van Teutoons origine. Het is dan ook heel herkenbare materie, want Meino loopt op zijn stationaire baan en met zijn treinen grotendeels tegen dezelfde problematiek aan als die wij bij de BMB-baan ervaren: het gaat erover dat er op een bepaalde plek, bijv. op een wissel of kruising, iets gebeurt en dat betreft vrijwel altijd een ontsporing of ontkoppeling. Hoe komt dat en hoe los je dat op?  ???

Bij de BMB is er geen sprake van een stationaire thuisbaan, dat is best nog wel een groot verschil met Meino. Als modulebaan zetten wij op elke rijdag zo snel mogelijk weer een nieuwe baan op en die heeft mechanisch elke keer na het opzetten weer andere rij-eigenschappen. Dat komt doordat er in elke baanopstelling weer andere bakken tegen elkaar aan komen te staan en tevens omdat het opzetten niet elke keer op elke plek met dezelfde zorgvuldigheid door dezelfde mensen gebeurt. Bovendien betreft het veel - denk daarbij aan een aantal van 40 tot 60 of meer - dubbelsporige tot 8-sporige bakovergangen die elke keer opnieuw weer goed afgesteld moeten worden.

De BMB-baan met -tig bakovergangen.

Heb je in een thuisbaan dagen de tijd om een bakovergang goed te krijgen, in ons geval hooguit maar een paar minuten. Bij de BMB gebeuren de meeste ongelukken dan ook ergens op een bakovergang of anders wel op een wissel of een overgang van gebogen naar recht spoor en er is natuurlijk altijd ergens een oorzaak. Na 5 jaar ervaring zijn de meeste bakovergangen in onze baanopstellingen tegenwoordig vrijwel op elke rijdag gelukkig wel in orde en doen problemen zich doorgaans alleen voor met bepaalde treinen op bepaalde plekken, meestal bakovergangen of wissels. Maar ook al zijn dit uitzonderingen is het telkens weer een vervelende verrassing.  :-\

Indien een trein ergens ontspoort zijn er twee factoren die daarbij een rol spelen: de eigenschappen van de trein en die van het spoor op de ontsporingsplek. In ons geval komt het regelmatig voor dat de nodige treinen al urenlang perfect rondrijden en dat er vervolgens één zojuist opgestelde trein op een bepaalde plek ontspoort of ontkoppelt. Natuurlijk is dat klo- te (er is maar één ander passend woord voor, maar dat pikt de censuur hier ook al niet ;D), maar als zo'n trein technisch in orde is (bijv. geen te laag hangende Kadee koppelingen, back-to backs van de wielen correct) op 20, 30 of meer meter baan rondrijdt en alleen maar op één enkel lullig plekje ontspoort of ontkoppelt, dan is daar linksom of rechtsom gewoon iets aan de hand. Het valt niet altijd mee om dat tijdens een plezierig verlopende rijdag of beurs te accepteren, omdat het nu eenmaal een onaangename onderbreking is.  :-\ Maar wel belangrijk is om uit te vinden hoe het kon gebeuren. Ligt het aan de trein of aan de baan?  Of misschien aan allebei een beetje? ??? In dit soort gevallen moeten we soms accepteren dat er iets aan de trein bijgesteld zal moeten worden, bijv. omdat een voorloopwiel van een stoomlok niet goed geveerd wordt of dat inderdaad een Kadee koppeling te laag hangt. Maar niet zelden ligt de oorzaak niet alleen in de trein, anders zou hij wel op meer plekken ontsporen.

Een ontsporing van een lok met een "zwak" voorloopwiel. Lag het echt alleen maar aan dat wiel?  ???

Op een ontsporing of ontkoppeling in de BMB-baan tijdens een rijdag of beurs zit natuurlijk niemand te wachten, maar de mate van (on-) plezier bij de probleemoplossing hangt vooral af van de plek waar het onheil plaatsvindt. Meestal betreft het een klein hoogteverschil op een bakovergang, waar onze treinen nogal gevoelig voor zijn. Indien dat op utilitaire bakken plaatsvindt, dan spoor je de oorzaak op en corrigeer je het zo goed mogelijk. Over het algemeen is dat meestal wel goed te doen, tenzij het defect technisch gecompliceerd blijkt te zijn, bijv. een defect stuk rail of iets wat gebroken is. Indien het onheil tussen twee deelnemersbakken plaatsvindt, dan is het al wat lastiger, heus niet alleen vanwege de - soms onbegrijpende - deelnemer, maar vooral omdat het niet altijd makkelijk is om op zo'n plek tussen de aan elkaar bevestigde en daardoor heel zware bakken correcties toe te passen terwijl je eigenlijk drie of vier handen nodig hebt en er bijv. maar plek is voor twee. Het is echter een compleet ander fenomeen indien het ontsporen of ontkoppelen gebeurt op of naast de landschapsbak. Natuurlijk kan het bij elke bak wel eens gebeuren dat een black box een paar tienden te laag of te hoog hangt, maar het is nu eenmaal bij modulebanen een bekend fenomeen, dat niet elke deelnemer even goed in staat is tot het bouwen van perfect lopend spoor met dito bakovergangen. Bij het tijdens een beurs of rijdag corrigeren daarvan komt in belangrijke mate het sociale aspect om de hoek kijken, vooral in het geval van de reeds genoemde onbegrijpende deelnemer.  ;D "Ik weet zeker dat het goed zit" of "Hoe kan dat nou! Het heeft altijd goed gewerkt!"  :-\ Probeer het maar eens uit te leggen. ;) Uiteindelijk gaat het om maar één doel nl. dat het spoor perfect wordt en gelukkig begrijpt ook de meest niet-begrijpende deelnemer dat uiteindelijk wel. Ik denk dat het ook een kwestie van vertrouwen is.  (y)


"Het heeft altijd goed gewerrukt!"  ;)

Onheil op wissels is vaak nogal raadselachtig, vooral als het maar één bepaalde trein betreft die ontspoort. Indien de oorzaak in de trein ligt betreft het doorgaans een voorloopwiel of bogie van een stoomlok met slechte eigenschappen of anders een foutieve back-to-back (afstand tussen de wielen op een as). Dit alles leidt ertoe, dat de wielen ergens op het wissel klauteren. Toch ligt het vaker aan het spoor dan je zou denken. Om te beginnen staan onze Peco wissels nogal eens bol, waardoor ze in het midden iets omhoog staan en dus niet helemaal vlak liggen. Hierdoor kunnen de wielen met of zonder gevolgen iets opgetild worden. Bovendien betreft het een massa-geproduceerd product, wat onderhevig is aan toleranties. De switch blades kunnen bijv. iets boven de rails uitsteken of niet helemaal aansluiten aan de buitenste stock rails. Mijn Heljan Beyer Garratts sporen dit soort fratsen feilloos op: ze ontsporen op een wissel en bedenk dan maar eens waardoor het komt.??? Dat is heus niet altijd direct duidelijk. Daarnaast heb ik ervaren dat onze wissels het best functioneren indien het naastliggende aanrij-spoor recht is. Wanneer er naast een wissel gebogen spoor ligt kunnen er soms onverwachte dingen gebeuren, doordat een uit een boog op het wissel aangekomen trein nog niet goed in balans is. In bijna al onze baanopstellingen worden op een aantal plekken wel wissels vanaf gebogen spoor aangereden. Als er na 50 of 100 keer ineens iets op zo'n plek ontspoort is lang niet altijd duidelijk wat de oorzaak is. Ik ga dan altijd kijken of er iets verbeterd kan worden. Soms verleg ik bijv. het spoor 1 mm en dan is het in orde.

Als je ècht wil weten hoe goed je spoor is, dan laat je een paar héééél ontsporingsgevoelige loks zoals de Heljan Beyer Garratt over je baan rijden. Die spoort de meeste zwakke plekken feilloos op.  (y) Bedenk daarbij wel dat andere ontsporingsgevoelige loks toch weer andere zwakke plekken in je baan zullen ontdekken. Ja, treintje rijden is eigenlijk net koorddansen.  ;D


De Beyer Garratt op zoek naar zwakke plekken in de BMB-baan.

Hebben wij dan tijdens onze 29 rijdagen en 6 mini-rijdagen nooit eens 100% perfect op onze baan gereden? Over het algemeen rijden we op onze baan bijna perfect zonder ontkoppelingen of ontsporingen, maar het verschilt per keer. Een enkele keer is het ècht perfect zoals bijv. 2 jaar geleden in Rijen of vorig jaar november op de Verzamelaarsbeurs, meestal is het bijna perfect zoals de laatste keer in Rijswijk, maar soms is het ook gewoon minder dan perfect. Dan komt het er vooral op aan hoe we er met elkaar toch een plezierige rijdag van kunnen maken. Gelukkig is ons dat al vaak genoeg gelukt.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 22:21:18 door St00mboy »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4297 Gepost op: 11 januari 2021, 08:23:44 »
 (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4298 Gepost op: 18 januari 2021, 22:13:44 »
Het is alweer bijna 6 jaar geleden dat wij bij de BMB de gebaande paden verlieten en voor ons code 75 spoor op de bakovergangen schuiflasjes gingen toepassen:


Het is in die jaren gebleken dat hiermee, zeker in de juiste handen, 100% perfecte bakovergangen te maken zijn. Ik ga hier nu verder niet in op de eigenschappen, want daarover staat hier en hier al een uitgebreid lulverhaal. Als je geen zin hebt om dat allemaal te lezen kom je maar een keer bij de BMB kijken, als we weer operationeel mogen zijn.  :-\

Op onze bakken wordt standaard Peco code 75 flatbottom (FB) rail gebruikt, m.u.v. één deelnemersbak met code 100 en één of twee deelnemersbakken met bullhead (BH) code 75 rail. De schuiflasjes kunnen niet alleen gebruikt worden voor zowel rechte als scheve overgangen op utilitaire bakken en bij de overgang van BB's naar landschapsbakken, maar ook op de overgang van Peco code 75 FB naar code 75 BH.

Onlangs werd er ineens ergens geroepen dat het tussen twee landschapsbakken niet mogelijk was om schuiflasjes te gebruiken met bullhead rail en dat de rails dus conform de gebaande paden "koud" tegenover elkaar gezet moesten worden. Is dat zo? Hebben we het wel eerst uitgeprobeerd?   Het is echter niet voor niets dat wij daar indertijd - na een soort godsdienstoorlog - van afgestapt zijn: onze treinen ontspoorden er altijd op. :-\  Maar ja, als het nou eens echt niet mogelijk is?  ::)

Hier zie je een bakovergang met code 75 BH-spoor tussen twee landschapsbakken op Backwater Goods Yard. De bakken zijn in 2017 gemaakt en niet onderhouden, vandaar de kale plekken naast de overgang:


De bedoeling van het schuiflasje is niet alleen dat de raillasjes de rails recht uitgelijnd houden maar ook dat de biels de lelijke gleuf tussen de bakken afdekt om een beter visueel effect te verkrijgen. De overgang was een experiment, het was er een van een leerproces. Deze ene is aardig geslaagd, maar in het begin waren er ook een paar mindere bij. Hoe dan ook krijg je met wat zorg en ervaring op die manier beslist niet alleen een goede, maar ook een mooie overgang. Hij is als volgt gemaakt:
1) Op enkele cm's vanaf de segmentscheiding wordt aan weerszijden het spoor met één of twee bielzen vastgezet, zodat de railuiteinden (maar niet de bielzen) nog een klein stukje heen en weer kunnen bewegen. Dat bewegen hoeft niet veel (een paar tienden mm) te zijn, maar net genoeg om de werking van het hout op te kunnen vangen. Er werd voor het vastzetten een PCB biels gebruikt, waarop de rails vastgesoldeerd werden. De PCB-biels werd met railspijkers resp. lijm vastgezet en -geplakt.
2) De schuiflas wordt met passende korte lasjes in elkaar gesoldeerd. De PCB-biels wordt vervolgens van onderen zo dun mogelijk afgevijld. Hierdoor blijft hij tijdens het schuiven van de schuiflas boven de ballast hangen. De schuiflas op de foto werd gemaakt met Peco spoor Z-lasjes:


Spoor Z-lasjes passen wel om C&L, maar niet om Peco BH-rails, omdat die aan de onderkant een dikkere rand heeft. Voor Peco kan gebruik gemaakt worden van een stuk van een SL-110 code 75-raillas of - indien die te solderen zijn - van de fraaie Peco BH-raillasjes. Hier zie je ze liggen naast een schuiflasje met SL-110-raillassen:


3) Op het spoor wordt m.u.v. direct naast de segmentscheiding standaard ballast aangebracht. Tussen de buitenste bielzen van een bak en de segmentscheiding wordt fijnere ballast in dezelfde kleur aangebracht. Hierdoor kan het lasje boven de ballast heen en weer schuiven.

De bielzen van de op de foto gebruikte C&L of SMP-rails zijn veel dunner dan die van bijv. de Peco SL-108F BH-rails. Door gebruik te maken van dikkere bielzen stel je jezelf in staat om het schuiflasje makkelijker schuifbaar te maken.
Op deze foto zie je drie overgangen:


Bij de middelste overgang komen we niet helemaal goed uit met de bielzen en dus laat de biels van het schuiflasje de overgangsgleuf onbedekt. Dat had natuurlijk beter gemoeten.  :-[  Op de schuine overgang zitten de lasjes verschoven op de biels gesoldeerd, zodat ze recht onder de railovergang zitten. Bovendien dekt de biels de gleuf goed af. Dat hij niet helemaal strak ligt is op een goederenstation niet zo erg, maar op een mainline natuurlijk wel.

Evenals in 2015 geldt nog steeds dat er buiten de gebaande paden meer mogelijk is dan je denkt, als je maar bereid bent om het uit te vinden.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2021, 10:46:38 door St00mboy »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4299 Gepost op: 18 januari 2021, 23:02:14 »
Raillasjes op zo'n printplaatje solderen: klinkt als een goed idee! En om dan de spleet in een landschapsovergang ermee te camoufleren: wow. Ik zit juist met een schuin oog naar de segmentovergangen van m'n baan thuis te kijken. Daar waar ik een raillas heb gebruikt is de aansluiting perfect, daar waar niet gaat het niet altijd goed.

Wel heb ik eens een stukje rail losgetrokken dat per ongeluk nog net met een raillas vastzat toen ik segmenten uit elkaar haalde...
Wat dat betreft lijkt volgende zin op dat probleem te slaan:

Citaat
Op enkele cm's vanaf de segmentscheiding wordt aan weerszijden het spoor met een biels vastgezet,

Dus: spoor met een reguliere printplaatbiels op een paar cm vanaf de rand vastzetten? Beschermt dat genoeg tegen eventuele foutjes?
Laat maar: het staat in die eerste link van jou al prima uitgelegd :)

Nou, in ieder geval heb ik weer wat ideeën gekregen :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2021, 23:21:23 door Reinout van Rees. Reden: Aangepast na de aanpassing :) »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4300 Gepost op: 18 januari 2021, 23:23:02 »
@Reinout

Bedankt voor je opmerking. Ik heb de tekst aangepast.

Op onze BMB-bakken wordt het spoor op een aantal cm afstand van het bakuiteinde vastgezet om de mechanische kracht op te vangen die evt. op het flexibele railuiteinde wordt gezet. Daarnaast worden de flexibele railuiteinden tijdens transport e.d. beschermd door z.g. BMB © PRO railbeschermers ( ;)):


Die heb ik van oud laminaat en stukken kabelgoot gemaakt. Van onderen zitten ze met een nylon touwtje aan een schroefoog vast zodat ze tijdens het treintje rijden onder de bak hangen:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2021, 10:48:12 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4301 Gepost op: 29 maart 2021, 21:36:19 »
...En nu zijn er binnen een week toch ineens weer plannen voor mini-rijdagen.  :o

................................
Gisteren heb ik met René afgesproken dat ik evenals dit voorjaar in zijn garage weer een BMB-baan op ga zetten. De baan mag daar twee maanden blijven staan, dus ongeveer tot 1 februari. Ik verwacht daar 12 tot 15 meter lengte kwijt te kunnen, best een aardige baan dus. Jan zijn Ierse bak "Baile na Leipreachán" zal daarin weer het visuele attractiepunt vormen. 👍
...........................
Als de baan eenmaal staat kan hij de komende twee maanden gebruikt worden om mini-rijdagen te houden.
.............................

De BMB Mini-rijdagen baan is 4 maanden operationeel geweest en wordt vanaf deze week weer afgebroken. Vanmorgen ben ik met het opruimen begonnen en aan het einde van de week moet het voorste gedeelte van de werkplaats leeg zijn.
Het BMB Mini-Rijdagen project was een experiment om te kijken of we tijdens deze moeilijke coronatijd de boel nog een beetje levend konden houden. Het is een saaie tijd en een plezierige rijdag kan wel eens een welkom uitje zijn. OK, maar kan dat allemaal zomaar? Als je met anderen iets wil organiseren is dit het dilemma: de een wil niet besmet raken en de ander wil geen muilkorf op. Daarom hebben we ons gewoon netjes aan het protocol gehouden: eerst mocht je met twee tegelijk komen, later nog met één en we hebben zo goed mogelijk afstand gehouden. We hebben geen kapjes opgezet. Ik heb begrepen dat er niemand na een mini-rijdag ziek is geworden.  (y)

Wat heeft het ons opgeleverd? Er is 17 keer een tijdstip vastgesteld voor mensen om te komen rijden, maar twee daarvan zijn wegens de coronaperikelen niet doorgegaan: de deelnemers hebben - heel begrijpelijk - geen risico willen nemen.  :-\ Vier keer was het geen echte mini-rijdag (want spontaan of even een uurtje of twee), maar 11 keer was er sprake van een officiële  ;D vooraf geplande BMB Mini-Rijdag. Aan de 15 rijsessies is door 11 deelnemers meegedaan, waarvan 8 BMB-ers. Sommige deelnemers zijn twee of meer keer geweest. Ik heb alleen maar positieve reacties gekregen en blije gezichtjes gezien.
Gezien de moeilijke tijd waarin we zitten ben ik, met dank aan René, blij nog iets voor de goede zaak te hebben kunnen doen. De komende week wordt de baan weer afgebroken en opgeruimd.

Leen.

4 december 2020: de Mini-Rijdagen baan is bijna klaar:
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2021, 11:50:03 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4302 Gepost op: 01 april 2021, 22:19:50 »
Na dinsdag en vandaag alle aanwezige treinen ingepakt te hebben ben ik vandaag begonnen met het afbreken van de baan. Het is de bedoeling dat het voorste deel van de werkplaats het a.s. weekend leeg aan René opgeleverd wordt. De rode keerlus en het slingerspoor zijn al afgebroken dus het schiet al aardig op:



Nog twee bakken en als die tafel en de poten daar weg zijn kan ik de boel aanvegen.
Ik zal die baan wel missen. het was met zijn vele bogen en wissels een heel fijne baan om materieel op te testen.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4303 Gepost op: 04 april 2021, 21:51:44 »
Het is momenteel helemaal niet actueel, maar na rijdagen werd er regelmatig door sommigen binnen de BMB over geklaagd dat het opzetten van de baan te lang duurde. Dat komt o.a. doordat slechts weinig BMB-deelnemers deskundig zijn in het opzetten van de utilitaire bakken. De goede wil is bij de deelnemers wel aanwezig, maar men kijkt ietwat verdwaasd rond omdat men niet goed weet hoe het op de juiste manier te doen en probeert dan zo goed mogelijk te helpen. Datzelfde geldt in iets minder mate voor het afbreken. Maar dat is zeker zo belangrijk, want als dat niet op de juiste manier gebeurt ben je er drie dagen later nog mee bezig en bovendien leidt het niet zelden tot schade. :-\

Vorig jaar na de bouw van de symmetrische keerlussen heb ik met BMB-deelnemer Cor afgesproken om hem een cursus keerlus opzetten en afbreken te geven en vandaag was het eindelijk zover. De beide keerlussen bestaan uit 4 poten, 5 bakken en 2 brackets (een soort steunen). De bakken en bijbehorende poten zijn rood of blauw geverfd en genummerd van 1 t/m 4:


We hebben de rode keerlus eerst samen opgezet. Bij het opzetten (en afbreken) is de volgorde van belang. Daarbij worden eerst bak 1 R en 1L op poot 1 aan de baan bevestigd, daarna leggen we bak 2, 3 en 4 op de grond, schroeven ze handvast aan elkaar en verbinden de stekkers met elkaar. Vervolgens steken we poot 2 en 3 op bak 2 resp. 3 in het daarvoor bestemde gat, maken de beide schoren aan deze bakken vast en bevestigen het kruis. Het is snel gezegd, maar dit is het resultaat:


Als dit klaar is pakt de één bak 2 en de ander bak 3 op, en terwijl we met de andere hand de poten goed in het gat houden keren we de keerlus om. Nog wel even vasthouden totdat poot 4 onder bak 4 zit, maar dan staat hij ook stevig:


Tot slot bouten we bak 2 en 3 vast aan bak 1LR, stellen alle bakverbindingen goed af en schroeven ze goed vast. Tot slot verbinden we de kabels met elkaar en schuiven de schuiflasjes op hun plek.

Wij hebben de keerlus samen twee keer opgebouwd en afgebroken, waarbij ik de eerste keer aangaf hoe het moest. De tweede keer heeft Cor het werk zelf gedaan waarbij ik hem assisteerde. Natuurlijk is het geen rocket science, maar het is gewoon fijn als iemand weet hoe het aan te pakken. We kunnen nu stellen dat we er binnen de BMB weer een keerlusdeskundige bij hebben. Hier staat hij te glimmen bij de zojuist door hem zelf opgezette keerlus:


Leen.

« Laatst bewerkt op: 04 april 2021, 21:56:51 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4304 Gepost op: 15 april 2021, 18:57:45 »
..............................
Een paar jaar geleden hebben we al eens de BMB (Britse Module Baan) in het leven geroepen.............
Daarna is het echter stil gebleven, het èchte ei werd nooit gelegd..........................Mijn vraag is nu: wie wil er meedoen met zo'n 00-baan?.........................................

Vandaag precies zes jaar geleden werd - na een sluimerend bestaan van ruim drie jaar - de BMB actief. Sindsdien hebben we met de BMB 28 BMB-Rijdagen gehouden. De eerste rijdag vond plaats op 29 augustus 2015 in Schoonhoven, de laatste vijf jaar later op 22 en 23 augustus 2020 in Stroe. Tijdens de corona-periode hebben we 13 Mini-Rijdagen georganiseerd, waarbij volgens het protocol slecht 2 of 3 deelnemers aanwezig mochten zijn.

Beeld van de eerste Rijdag in 2015:


Ons optreden op Ontraxs 2018 geldt nog steeds als het mooiste BMB-weekend van die zes jaar:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2021, 22:45:03 door St00mboy »