Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 667177 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4275 Gepost op: 17 december 2020, 21:04:25 »
Dan heb ik nog een oude lijst.  ;)

Voilà:



Het werd ook wel weer eens tijd....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2020, 10:04:05 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4276 Gepost op: 18 december 2020, 20:44:26 »
De viervoudige Multimuizenstandaard is nu nagenoeg in elkaar geplakt:


Er ontbreken nog een paar steunklepjes onderaan in de middelste twee vakken, maar die zullen opgestuurd worden. Daarna kunnen de beide houders mooi in de clubkleuren gezet worden.  (y)

Het heeft even geduurd, maar er zit weer voortgang in het muizenrek. Vandaag de twee ophangbeugels eraan gemaakt en het eerste deel ondergekliederd. Morgen het tweede deel verven dan zou hij a.s. zondag gebruikt moeten kunnen worden:


Ik heb er vanmiddag voor het verven de drie muizen even in gelegd en het ziet er dan heel fraai uit.  (y)

Leen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4277 Gepost op: 19 december 2020, 16:43:10 »
Ik heb de BSI koppelingen en debris guards of snow plougs op de 156 gezet. Ik had nog een vraagje. Mijn CS2 verwittigde me dat de esu locsound per toeval Mfx heeft... helaas. Doet de Z21 per toeval ook met Mfx werken? Ik heb het andere adres in ieder geval gefixeerd op 99, dus als het goed is, moet ik hem kunnen bedienen hoe dan ook.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4278 Gepost op: 19 december 2020, 22:41:32 »
Mocht het bedienen alsnog niet gaan lukken....

Hebben we altijd nog de LokProgrammert.  (y)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4279 Gepost op: 19 december 2020, 22:48:54 »
Het muizenrek is zojuist afgeschilderd. Hier met twee muizen...:


...en hier met drie muizen:


Het rechter vak bleek net iets te smal voor een muis te zijn. Ik heb daar letterlijk een stokje voor gestoken, m.a.w. er zit nu een stuk hout in het vak geklemd met de bedoeling om het iets op te rekken.
Morgen de schade maar eens opnemen....  ::)

Leen.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2215
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4280 Gepost op: 22 december 2020, 19:45:34 »
Die ene muis zijn staart is blijkbaar zoek  ;D

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4281 Gepost op: 23 december 2020, 19:17:27 »
Zou hij hem afgeknaagd hebben?   ;)

In het assortiment nuttige zaken van forumlid Eegtrain komt ook een heel praktisch rekje voor om je muis en je theeglas (of glas met wat anders) in te zetten. Dit is elders op het forum al een paar keer langsgekomen. Mijn rekje heb ik deze zomer in elkaar geplakt, maar daarna ben ik er niet mee verder gegaan omdat ik nog twijfelde over de bevestiging aan de bak. Gisteren heb ik er een plankje achtergemaakt en vandaag heb ik het rekje toch maar alvast een verfje gegeven omdat ik nieuwsgierig was hoe het er in onze clubkleuren uit zou komen te zien:


Nu nog twee beugels eraan maken....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2020, 21:57:24 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4282 Gepost op: 23 december 2020, 21:51:43 »
Vandaag storingzoeken. Eerst kijken of de bak het nu ook niet deed. Dat bleek inderdaad het geval: een kortsluitmelding op de Roco. Daarna de ingangskabels van de Hex Frog Juicer losgemaakt om te kijken of die het euvel veroorzaakte. Dat bleek inderdaad het geval. Daarna kijken of alles wel goed aangesloten zat en alle verbindingen doorgemeten. Alles zat aangesloten zoals het moest en alle verbindingen waren in orde. Ik heb op de ingang van de HFJ een andere kabel gezet en die direct met de ST16 op de bakingang verbonden. Dat bracht geen verbetering. Toen heb ik één voor één de frog op pin 5, keerlus 2 op pin 3 en 4 en keerlus 1 op pin 1 en 2 losgemaakt. Eerst leek de HFJ zowaar te ontwaken, maar al snel doofde hij weer uit en op het laatst duurde dat nog maar een seconde of zo.

................
In 2017 kocht ik een HFJ voor de wissels op mijn nieuwe dubbele bak. Het kreng deed het gewoon niet. .......Geen idee ook, waarom de HFJ zaterdag bijna de hele dag gewerkt heeft, zij het met een niet goed werkende frog schakeling op pin 5, en daarna ineens in de kortsluitingsmodus verviel. Het is me niet duidelijk.  ??? >:(

Na drie rijdagen hebben we toch weer de nodige ellende met de Hex Frog Juicer keerlusmodule, die mij dit voorjaar ook al dagenlang het leven zuur maakte. Ik heb toen wat zaken aangepast waaraan het had kunnen liggen, maar hij doet niet wat hij moet doen en het blijft gewoon een heel vervelende klier.  >:( Bij bepaalde loks veroorzaakt hij zomaar een kortsluitmelding en als je die opheft rijdt je trein niet meteen verder, maar moet je hem eerst met de hand buiten de keerlus brengen. Onderhand heb ik helemaal genoeg van dat ellende-ding en ik heb al twee andere keerlusmodules klaarliggen om het $#@$#! lellebel, en dan zeg ik het nog netjes, te vervangen.
Ik merkte af en toe dat hij mijn Bulleid Merchant Navy "Clan Line" niet zo mocht, al ging die er meestal nog wel goed doorheen. Maar vorige week maakte hij ruzie met Cees zijn loks, afgelopen zondag met die van Bas en Marcel, en vandaag met mijn Bulleid diesel lok:

<a href="https://www.youtube.com/v/MPgvWdw1hhE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/MPgvWdw1hhE</a>

Aan het einde van de villum zie je hoe hij ineens op de keerlus stopt. Daarvoor had hij dat al een paar keer op een andere plek gedaan. Als ik dat rotding laat zitten zal het ons tot in lengte van dagen op de meest onverwachte en ongelegen momenten bijven pesten, meestal als je net even niet oplet, maar zover ga ik het niet laten komen. >:(
Nu maar hopen dat die andere twee modules wèl goed werken.... ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2020, 20:48:10 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4283 Gepost op: 24 december 2020, 18:39:05 »
Vanmorgen eerst maar eens gekeken of de keerlus zich deze keer met de Dual Frog Juicer beter zou gedragen. In het voorjaar was dat niet gelijk een gelopen koers, dus eerst maar eens voorzichtig provisorisch de draden van de buitenste keerlus met de DFJ verbinden alvorens de HFJ definitief te demonteren:


Hier hangt de DFJ in bedrijf onder de bak met op de achtergrond de nu inactieve Hex Frog Juicer:


Het bleek feilloos te werken. De Bulleid diesel, die met de HFJ constant ruzie had, liep er nu feilloos doorheen, keer na keer na keer.  (y) Dus daarna de bak weer losgenomen en de boel definitief gemonteerd:


Rechts zit de Dual Frog Juicer, die de buitenste keerlus aanstuurt, links een andere keerlusmodule, de REV1 van Blocksignalling, die de binnenste keerlus aanstuurt. Het groene apparaatje onderaan is de DCC80 t.b.v. het puntstuk van het wissel. Het testrijden op beide keerlussen verliep tot dusver zoals je zou mogen verwachten.  (y)
Hiermee zijn hopelijk de keerlusproblemen van de rode keerlus eindelijk opgelost.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2020, 13:33:57 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4284 Gepost op: 24 december 2020, 20:05:08 »
De BMB-deelnemers wensen allen die de BMB een warm hartje toedragen heel fijne feestdagen toe:



Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2020, 13:34:44 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4285 Gepost op: 27 december 2020, 20:04:00 »
Nog maar een paar nachtjes slapen, en dan is het weer Oudejaarsavond en loopt 2020 ten einde. We weten allemaal welke nare omstandigheden gedurende het jaar de boze buitenwereld domineerden en waardoor o.a. alle grote evenementen afgelast werden en nog veel meer. Maar wat was 2020 voor ons kleine BMB-tje eigenlijk voor een jaar?

Het jaar begon gelijk al in januari heel goed met een geweldige start bij de NMD in Rijswijk. We stonden daar met een mooie strakke baan, stonden prominent voorop het programmablad en er was veel belangstelling, we hadden met zijn allen op de BNLS-stand een superleuk weekend en het was precies wat we graag wilden. (y):

De BMB-baan in Rijswijk


De BNLS-stand in Rijswijk met helemaal rechts de BMB-baan.


Werner's bak voorop het NMD-programmablad.

Niet lang na Rijswijk begon al snel de voorbereiding voor het volgende evenement: de Verzamelaarsbeurs in april. Het aantal toezeggingen voor deelname was groot, maar toen het erop aan kwam bleek het aantal aanmeldingen zeer teleurstellend. In deze periode waren er mede hierdoor de nodige irritaties, discussies en hebben we onze Evenementencommissie op een niet-leuke manier opgeheven: o ja, ook in onze groep borrelt het wel eens flink, hoor. Kortom, het was een rommelige periode en ik vroeg me af waar we het eigenlijk allemaal nog voor deden en heb zelfs overwogen om er maar mee te stoppen. :-\ Maar na een goed gesprek met Werner hebben we samen besloten om er de schouders weer onder te zetten en op een iets andere manier dan voorheen met de BMB door te gaan.

In de aanloop naar de Verzamelaarsbeurs van april werkten we deze keer samen met de BNLS-Forumbaan en de MSG Drechtsteden. Gezamenlijk kregen we het in korte tijd voor elkaar om een unieke opstelling van drie banen met een totale lengte van ca. 50 meter samen te stellen: de BMB met een wat kleinere opstelling dan voorheen, de Forumbaan met hun grote variatie aan treinen en het Thomas-kinderbaantje van de club uit Dordt. Voor het eerst in ons bestaan was er iets voor jong en oud en o, wat zou dit leuk kunnen worden!  (y)
Maar toen in maart de corona-ellende begon, wisten we al vrij snel dat 2020 een heel vreemd jaar zou worden. Na de Verzamelaarsbeurs werden één voor één al onze andere geplande evenementen afgelast en zo liep onze agenda geleidelijk aan leeg. Onder deze omstandigheden was het ook bijna niet meer mogelijk om zelf rijdagen te organiseren. Je kan moeilijk naar iemand toe stappen om te vragen of we alsjeblieft met een club van 10-15 mensen overal uit het land vandaan even een dagje kunnen komen rijden. Dat is in deze tijd niet verantwoord. Jammer maar helaas.  :-\
April was ook de maand dat we als BMB 5 jaar actief waren. Normaal gesproken zouden we dat uitbundig gevierd hebben, maar gezien de omstandigheden zat dat er nu niet in.  :-\ Wel hebben we vanwege zijn verdiensten voor de BMB onze René officieel - voor zover dat bij de BMB kan - erelid gemaakt, zoals het hoort compleet met certificaat en emolumenten.  (y)

De uitreiking in klein comité van het Erelid-certificaat aan René.

Onder moeilijke omstandigheden zit er altijd maar één ding op: je moet veerkracht tonen. Als de grote plezieren niet meer doorgaan gaan we maar voor het kleine pleziertje. In april en mei heb ik een paar BMB mini-rijdagen kunnen organiseren, waarbij er gereden werd op een baan van 13,5 meter in de garage/werkplaats van ons erelid René.

De eerste BMB Mini-rijdag met Cees en Cor (l.).

Toen in de zomer de corona-maatregelen versoepeld werden en er weer iets mogelijk leek, planden we het vierde rijweekend in Vredepeel, ook weer samen met de Forumbaan. Het zag er allemaal prima uit: het zou met 24 deelnemers letterlijk een reuze-rijweekend worden. Er was een mooi baanplan, de hotels waren al geboekt en alles was in kannen en kruiken. Maar toen keerde ineens vrij snel het tij en kon ook dit evenement niet doorgaan.  :-\ Dat was best een afknapper, want het had er heel lang positief uitgezien. Ja, we hadden inderdaad met zijn allen gehoopt dat er na de zomer weer iets meer mogelijk zou zijn, maar helaas ging het allemaal de mist in: Vredepeel, de Verzamelaarsbeurs, maar ook het mooie evenement in Leuven, waarbij we samen met drie andere modulebanen - Modulebaan.nl, BNLS-Forumbaan en de MSM - ons beste beentje voor zouden zetten. Misschien was dat nog wel het zuurste.  :-\

Maar je kan niet bij de pakken neer blijven zitten en al vrij snel vond ik campingeigenaar Bas bereid om, met inachtneming van de geldende restricties, zijn sporthal in Stroe voor een rijweekend aan ons ter beschikking te stellen. Op 22 en 23 augustus hebben we daar met zijn allen een feestelijk BMB-rijweekend gehouden, compleet met gastdeelnemers. (y) Het zou het enige BMB-rijweekend worden voor dit jaar, maar daardoor was het misschien nog wel extra onvergetelijk.  (y)

De BMB-baan in Stroe.


De BMB-deelnemers in Stroe na het opruimen.

Toen in het ongelooflijk lege en saaie najaar René aanbood om zijn garage weer voor een BMB-baan beschikbaar te stellen, had ik eigenlijk andere prioriteiten. "Over een tijdje maar", zei ik tegen hem. Maar het duurde niet lang eer ik samen met Cees de keerlussen aan het opzetten was voor een BMB-baantje van een meter of 17. Er zijn mogelijkheden voor een aantal mini-rijdagen voor max. twee deelnemers en die nemen we waar. Inmiddels hebben we, met nog diverse lichtpuntjes in het vooruitzicht, alweer één Mini-Rijdag achter de rug.

Marcel (r.) en Bas in actie op de derde BMB Mini-Rijdag.

2020 was in bijna alle opzichten een vreemd jaar. Zeker geen goed jaar, want er ging bijna niets door, maar ook geen heel slecht jaar, want er is in 2020 niemand van ons overleden. Maar zonder onze rijdagen en rijweekends was het eigenlijk wel een saai jaar.  :-\
Voor de BMB was het vooral een jaar van veerkracht en we gaan dan ook voorlopig nog een paar weken door met onze Mini-Rijdagen.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 december 2020, 21:10:01 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4286 Gepost op: 28 december 2020, 10:50:25 »
De mini-rijdagen agenda is weer bijgewerkt. A.s woensdag en a.s. zondag wordt er weer gereden. Er zijn vanaf nu 8 plekken bezet:



Even voor de goede orde: met de eerder voorgestelde aanpak van max. twee personen conformeren we ons aan het geldende corona-protocol. Verder blijft afstand houden het devies. Indien een deelnemer verkouden wordt of verschijnselen krijgt wordt hij geacht zich voor de mini-rijdag af te melden. Het enige virus wat je mee mag nemen is het treinenvirus.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2020, 12:16:07 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4287 Gepost op: 28 december 2020, 11:53:59 »
Jullie zijn gewoon goed bezig.
Hulde (y)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4288 Gepost op: 28 december 2020, 11:59:46 »
Dankjewel, Hendrik Jan!  (y)
We doen gewoon maar ons ding... ;)
De planning is alweer aangepast, a.s zondag zit nu ook vol.
In januari is nog wel ruimte voor nòg een paar mini-rijdagen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2020, 13:42:08 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4289 Gepost op: 29 december 2020, 22:06:16 »


In de laatste Modelbouw Magazine van de EMV staat vanaf pag. 16 een uitgebreid verslag over de laatste BMB-rijdag  in Stroe (klikkerdeklik om het blad te lezen):



Zo worden we nog wereldberoemd!   ;D

Leen.


« Laatst bewerkt op: 29 december 2020, 22:11:51 door St00mboy »