Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 663512 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4125 Gepost op: 28 mei 2020, 10:27:09 »
[off topic]
.......
Jammer dat de Rocket niet wilde rijden, leuk machientje is het. Het is misschien een stomme vraag hoor, maar zijn de flensen van de wielen te slijpen?

Ja, dat is technisch zeker mogelijk. Je moet dan de wielen loshalen en ze inspannen in een draaibank of boormachine, dan kun je de flens een beetje afsnijden of - vijlen. Dit lokje heeft slechts één aangedreven as en dus hoeven de wielen bij het er weer opzetten niet gekwarterd te worden. Maar de praktijk is zoals gewoonlijk iets weerspanninger. Los ervan of je alles tijdens de operatie voor elkaar kan krijgen en heel kan houden is het wiel een echt ouderwets "steamroller"wiel. Het dateert nog uit de modelspoor-prehistorie en het zou me niet verbazen als het originele Triang profiel er nog op zit. In die tijd zag het railprofiel er niet hetzelfde uit als tegenwoordig. Ik heb ook geen idee wat er met de rij-eigenschappen gebeurt als je de flens zou afvijlen en of het lokje eventueel aan karakter verliest.
In dit geval zou ik er zelf voor kiezen om de twee stukken spoor aan te passen, dat is veel eenvoudiger. Als ik er ineens zin in krijg doe ik het misschien nog wel. De Rocket zou als BMB-uithangbord toch alleen maar rondjes over dat stuk spoor rijden. Over oud spul met hoge flenzen op de reguliere baan zijn we het al heel lang eens: als het niet goed rijdt gaat het eraf.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4126 Gepost op: 28 mei 2020, 20:30:54 »
Vandaag het binnenste spoor gemodificeerd zodat de Rocket toch op code 75 rails rond kon rijden:


Na afloop vierde de Rocket het heuglijke feit samen met de P2:

<a href="https://www.youtube.com/v/KQ_issSQ1cM&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/KQ_issSQ1cM&amp;feature=youtu.be</a>

De laatste te testen keerlusopstelling ging niet goed. Ik heb daarvoor aan een deskundige informatie gevraagd.
Dat betekent dat de testsessies nu afgelopen zijn. Vanmiddag ben ik begonnen met opruimen. Het opruimen is een klus op zich.
Alle BMB © PRO beschermkappen krijgen nu BMB © PRO touwtjes.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2020, 20:34:26 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4127 Gepost op: 29 mei 2020, 21:48:12 »
Vanmiddag kwam Werner langs om de spullen op te halen die hier vanwege de afgelaste Verzamelaarsbeurs van april jl. tijdelijk opgeslagen waren en even een bakkie te doen. Het betrof drie bakken van de fiddle yard en de baanaansturing. We hebben gezellig bijgepraat over van alles en nog wat, en ook over de nieuwe mogelijkheden die we nu met onze baan hebben en we hebben samen ook nog lekker een bakkie gedaan:

Foto © Werner

Daarna ging Werner zijn auto ophalen en hebben we de bakken ingeladen:


Dat was weer even gezellig! Ondertussen ben ik een beetje doorgegaan met het opruimen van de baan. In het voorste deel van René 's schildersatelier staat nu geen baan meer, maar nog wel een hoop troep:

Foto © Werner

Morgen maak ik de voorste ruimte verder leeg zodat René er zondag weer kan gaan schilderen. Daarna kan ik in de achterste ruimte het bakkenproject verder afronden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2020, 09:56:57 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4128 Gepost op: 29 mei 2020, 22:34:27 »
Vandaag wilde ik graag de Rocket rondjes over de binnenste ring op de keerlus laten rijden.........
...... kreeg ik het niet voor elkaar om hem met zijn hoge flenzen lekker over het code 75 spoor rond te laten gaan. In de boog zitten twee soorten Peco code 75, een oude en een nieuwere soort. Op de foto zie je het verschil aan de railschoenen: de oude heeft bredere railschoenen dan de nieuwe:


Op de nieuwe code 75 met de smalle railschoenen links op de foto loopt de Rocket prima, maar op de rails met brede railschoenen zoals rechts op de foto hoor je hem even over de railschoenen ratelen en dan stopt hij.

Even een rectificatie: de rails waarover de Hornby Rocket met zijn enorme jaren '50 flens goed liep is de oude Peco code 75. Over de nieuwe code 75 loopt hij niet.
Ik dacht dat het andersom was, dat leek me logisch.  :-[
Ik heb de tekst aangepast:
"In de boog zitten twee soorten Peco code 75, een oude en een nieuwere soort. Op de foto zie je het verschil aan de railschoenen: de nieuwe heeft bredere railschoenen dan de oude: [Foto van hierboven]
Op de oude code 75 met de smalle railschoenen links op de foto loopt de Rocket prima, maar op de rails met brede railschoenen zoals rechts op de foto hoor je hem even over de railschoenen ratelen en dan stopt hij.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2020, 22:38:44 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4129 Gepost op: 30 mei 2020, 21:58:50 »
De voorste ruimte in de werkplaats van René moet vanaf morgen weer dienstdoen als schildersatelier.
De ruimte tot eergisteren:


en nu:


Alles is in gereedheid gebracht zodat hij het schilderij morgen even af kan maken.  ;)

Alle BMB-spullen zijn snel in het achterste gedeelte neergezet. Daar moet komende week nog wel het e.e.a. gebeuren om het bakkenproject netjes af te ronden:


Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4130 Gepost op: 30 mei 2020, 22:19:36 »
Is het een goed idee om de beveiligingsdiscussie in een aparte draad onder de Litter Bin te behandelen? Het is een interessant onderwerp voor de bmb en het lijkt me goed om die posts te bundelen.

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4131 Gepost op: 30 mei 2020, 22:22:23 »
Ja, ik denk het wel.
Zal ik vragen of ze de betreffende postnummers in een nieuw topic willen overzetten?
Dan gaan we ook gelijk even terug in de tijd....

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4132 Gepost op: 03 juni 2020, 22:11:38 »
Zo, hier zijn we weer.  :D
Dat het testen nu beëindigd is en René zijn creativiteit weer in de schilderkunst kan vastleggen wil niet zeggen dat daarmee het bakkenproject beëindigd is. Was het maar waar!:

1. Bak 1 van de rode keerlus bedraden.
2. Bedrading van bak 1 van de blauwe keerlus nalopen en er een poot voor maken. Keerlus op bak 1 verleggen en nieuwe DFJ monteren.
3. De drie andere bakken van de blauwe keerlus bedraden met 24 stukjes kabel.
4. De twee keerlus-aftakbakken berailen en bedraden na er de fake ballast op geschilderd te hebben. Er moeten alleen nog 2 wissels met een spoortje op.
5. Twee aansluitbakjes maken voor de aftakbakken. Hiervoor is nu nog niets gemaakt. Bakjes moeten nog bedraad worden.
6. De laatste twee medium boogbakken berailen en bedraden.
7. De tweede stapel met zes medium boogbakken maken incl. spanband. De spanband moet nog aangeschaft worden.
8. Een grote boogbak geschikt maken zowel voor een 180 graden boog als voor een S-boog. Kijken of de wissels op de boogbak kunnen i.p.v. op een extra BB. Er moeten nog 2 wissels op.
9. De twee andere grote boogbakken geschikt maken.
10. De drie grote boogbakken van punt 8 en 9 inschuifbaar maken.
11. De zes oude grote boogbakken geschikt maken voor het aansluiten op de drie nieuwe. Op de oude zit 3 of 4mm triplex en eigenlijk wil ik dat liever verwijderen.
12. Nog één of twee rechte tostibakken maken voor het slingerspoor.
13. Poten (ver-) maken zowel voor de nieuwe medium (4) als voor de nieuwe grote boogbakken (3).
14. Een baantje maken met Jan zijn bak en de twee keerlussen om de hele boel uit te testen.
15. De beschermingskappen met BMB © PRO beschermkap protector string aan de bakken bevestigen.
16. Wvttk, wat verder ter tafel komt. Ongetwijfeld komt er wel weer een idee of zo.
17. De bakken opslaan en de boel opruimen.

Bij 16 komt nog dat ik de vijfde keerlusbak van de rode keerlus nog Rocket-geschikt wil maken.
En 17 is het ergste: het opruimen.  :-\:


Maar zover is het gelukkig nog niet.  ;)

De grote boogbakken hebben inmiddels allemaal hun BMB © PRO touwtjes gekregen. Zoals je op de foto kan zien hebben die niet onze clubkleuren, maar die van de buren  ;):


Zes grote boogbakken zijn vorig jaar al inschuifbaar gemaakt en ik heb besloten om er nog twee bij te doen. De derde bak heeft niets om in geschoven te worden, dus die doe ik niet. Tijdens het inzagen gingen er natuurlijk weer een paar planken los  >:( , maar die zijn inmiddels alweer geplakt. De wisselschakelaars van de twee buitenbakken zijn voor transport beschermd met een custom made BMB © PRO wisselschakelaarbeschermer:


Doordat ik de twee buitenbakken met de wissels apart genummerd en in elkaar geschoven heb klopt de hele nummering van de bakken nu niet meer.  :-\ Daarvoor zou ik nog iets moeten bedenken, waarschijnlijk iets met verruf, want die nummers krijg ik niet weggeveegd.
Enfin, na het nodige gepuzzel en het aanpassen van het hondje (=karretje) voor 8 boogbakken kwam ik tot het volgende:




De 9e bak komt er in de opslag bovenop te staan. Hij heeft een aparte status want hij zal waarschijnlijk alleen gebruikt worden wanneer we een kwartboog willen maken.

De tostibakken t.b.v het slingerspoor hebben railbeschermingen van kabelgoot. Die worden tegenwoordig vastgemaakt met dun massief koperdraad. Bij het opzetten worden de railbeschermers verwijderd en de draadjes raken dan natuurlijk kwijt, logisch toch? Maar ik heb nu in elke kabelgoot drie kleine gaatjes (eentje extra) geboord, waarin je de draadjes kan steken. Als je ze dan even één draai geeft blijven ze zitten tot na het rijden:


Alle medium boogbakken hebben nu hun BMB © PRO touwtjes in modulebaan.nl-kleuren gekregen, maar ik heb nog geen oogjes ontvangen om ze onder de bak vast te schroeven. Vanmiddag heb ik wel de tweede kabel teruggevonden voor de nieuwe medium bogen, hij was zoals gewoonlijk netjes opgeborgen. ;) Er zijn nu dus 4 kabels t.b.v. de 4 medium kwartbogen van elk drie medium bakken. In aanvulling op een kwartboog kan desgewenst een tussenbak aangesloten worden. De kabels zitten opgeborgen in de geschoorde bakken 2, 5, 8 en 11. Inmiddels is ook het tweede pakket van zes bakken samengesteld en hier zie je beide pakketten naast elkaar staan. Hiermee kunnen vier hoekbakken met een radius van ca. 1m10 gemaakt worden:


Per saldo kan het volgende nu van mijn lijstje af:
7. De tweede stapel met zes medium boogbakken maken incl. spanband.
10. De drie grote boogbakken van punt 8 en 9 inschuifbaar maken.


Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2020, 10:33:13 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4133 Gepost op: 04 juni 2020, 21:22:32 »
Vorige week tijdens het testen kwam ik erachter dat de schoorlat bij poot 4 vooraan op de foto nagenoeg niets toevoegt:


Hij voegt meer toe als ik hem voor bak 3 rechts op de foto gebruik, omdat de poten van bak 2 en 3 vanwege het kruis nogal uit het midden zitten. Daarom heb ik vanmiddag bak 3 van de rode keerlus geschoord met de lat van bak 4. Bovendien hebben de poten van bak 2 en 3 M6 rampamoeren gekregen t.b.v. het kruis. Deze poten zijn nu gereed:


Op de beide bakken 1L+1R zit een kort schotje. Het zit alleen aan de rijplank geplakt, wel aardig stevig, maar natuurlijk niet als je erop gaat staan.  :-[ Het was een beetje beschadigd, maar met wat bruislijm kreeg ik het weer goed gerepareerd. Ik heb nu een custom made hoekijzer ter versteviging aangebracht:


Een tijdje geleden ben ik ook nog met een tostibak begonnen met aan één kant een schuine kant van 7,5 graden, alleen omdat ik toevallig twee van zulke planken had. Ik weet niet of we die bak ooit zullen gebruiken en heb er ook nog nooit een foto van gemaakt. Ik denk dat ze misschien nuttig kunnen zijn in een S-boog, maar dat moet eerst nog blijken. Ik heb er twee wissels op gemaakt, dus de bak gaat van 2 aan de rechte naar 4 sporen aan de schuine kant en sluit eventueel aan op een grote boogbak. Hij is vandaag beraild en de sporen zijn gedeeltelijk bedraad, maar ik maak hem pas af als er t.z.t. behoefte aan zoiets zal blijken ter zijn. De frogs zijn nog niet geschakeld, de sporen zijn onderling nog niet allemaal doorverbonden en er zitten nog geen in- en uitgangskabels op.

Vorige week tijdens het testen bleek de Hornby Rocket met zijn pre-historische aandrijfwiel redelijk goed op de Peco code 75 rails met oude bielzen te rijden, maar niet op die met de nieuwe holle bielzen. Ik heb toen op 4 bakken van de rode keerlus de bielzen van de binnenste cirkel vervangen, maar niet die van de vijfde. Dat is niet slim, want àls we het al ooit zullen toepassen, dan zal het waarschijnlijk juist met die 5e boog zijn. Maar vorige week waren de oude bielzen na 4 bakken op. Vanmiddag had ik eindelijk genoeg oude bielzen verzameld om de vijfde bak ook te kunnen doen. Eerst de rails aan één kant los solderen, dan de oude nieuwe holle bielzen eraf halen, de nieuwe oude bielzen erop en weer vast solderen. Dat was niet helemaal alles, want er zit halverwege ook nog een raillas.  :-\ Op de foto rijg ik een matje met oude bielzen op de stukken rail. Zou dat bij Peco ook door een railrijger gedaan worden?  ;):


Hier is de bak gereed. Je ziet alleen verschil als de Rocket er overheen rijdt.  ;D:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2020, 10:39:17 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4134 Gepost op: 05 juni 2020, 16:22:16 »
Toppie  (y)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4135 Gepost op: 05 juni 2020, 20:35:14 »
Na de verplaatsing van de schoorlat op de rode keerlus kwam nu de blauwe keerlus aan de beurt. Ik heb er speciaal een nieuwe schoorlat voor gezaagd:


Verder alles nog even nagelopen en gekeken of de BMB © PRO touwtjes wel overal aan zaten. Op de bak 1 van de rode keerlus bleek dat niet het geval, evenals op de "oude" medium bogen. Dat is nu allemaal geregeld.
Daarna kon een aanvang genomen worden met het opruimen. Ik heb eerst 20 poten opgeruimd en de keerlussen. De nieuwe keerlusbogen staan nu mooi in een hoekje:


....en de Y-bakken no. 1 plus de oude keerlussen zijn nu ook allemaal netjes opgeruimd. Ze vallen binnen het geheel helemaal niet meer op  ;):


Ik geloof niet dat er nu nog erg veel gemaakt hoeft te worden, dus ga ik morgen verder met opruimen.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4136 Gepost op: 06 juni 2020, 20:01:27 »
Een tijdje geleden ben ik ook nog met een tostibak begonnen met aan één kant een schuine kant van 7,5 graden, alleen omdat ik toevallig twee van zulke planken had. Ik weet niet of we die bak ooit zullen gebruiken en heb er ook nog nooit een foto van gemaakt.......

Dit is die tostibak:


Dit is het todo-lijstje van het bakkenproject:
1. Bak 1 van de rode keerlus bedraden.
2. Bedrading van bak 1 van de blauwe keerlus nalopen en er een poot voor maken. Keerlus op bak 1 verleggen en nieuwe DFJ monteren.
3. De drie andere bakken van de blauwe keerlus bedraden met 24 stukjes kabel.
4. De twee keerlus-aftakbakken berailen en bedraden na er de fake ballast op geschilderd te hebben. Er moeten alleen nog 2 wissels met een spoortje op.
5. Twee aansluitbakjes maken voor de aftakbakken. Hiervoor is nu nog niets gemaakt. Bakjes moeten nog bedraad worden.
6. De laatste twee medium boogbakken berailen en bedraden.
7. De tweede stapel met zes medium boogbakken maken incl. spanband. De spanband moet nog aangeschaft worden.
8. Een grote boogbak geschikt maken zowel voor een 180 graden boog als voor een S-boog. Kijken of de wissels op de boogbak kunnen i.p.v. op een extra BB. Er moeten nog 2 wissels op.
9. De twee andere grote boogbakken geschikt maken.
10. De drie grote boogbakken van punt 8 en 9 inschuifbaar maken.
11. De zes oude grote boogbakken geschikt maken voor het aansluiten op de drie nieuwe. Op de oude zit 3 of 4mm triplex en eigenlijk wil ik dat liever verwijderen.
12. Nog één of twee rechte tostibakken maken voor het slingerspoor.
13. Poten (ver-) maken zowel voor de nieuwe medium (4) als voor de nieuwe grote boogbakken (3).
14. Een baantje maken met Jan zijn bak en de twee keerlussen om de hele boel uit te testen.
15. De beschermingskappen met BMB © PRO beschermkap protector string aan de bakken bevestigen.
16. Wvttk, wat verder ter tafel komt. Ongetwijfeld komt er wel weer een idee of zo.
17. De bakken opslaan en de boel opruimen.

Zoals je ziet is al het werk nu gedaan. Toch moest ik vanmiddag op een BB nog even een wissel op de rijstroom en een DCC80 aansluiten, maar zonder meer gekke dingen is het nu alleen nog een kwestie van opruimen. De keerlusbakken zijn al opgeruimd, dat scheelt weer.
Wij mogen onze utilitaire bakken bij René opslaan, maar dat wil natuurlijk niet zeggen, dat ik de hele ruimte zomaar vol met bakken kan plempen. De kunst van het opruimen deze keer is, om gebruik te maken van dezelfde ruimte als voorheen, ondanks dat er, schrik niet, 12 keerlusbakken, 3 grote boogbakken en 6 medium boogbakken plus poten bij gekomen zijn. Dat is bijna een verdubbeling! Voor de nieuwe keerlusboogbakken heb ik met goedvinden van René wat extra ruimte ingepikt in een uiterst hoekje onder een rek, maar ik ben niet van plan om nog meer extra ruimte te claimen. Dus vereist het opruimen wel enige creativiteit.

De poten nemen altijd erg veel ruimte in, waarvan het meeste lucht is. Gelukkig heb ik de meeste poten nu in onderdelen. Hier zie je 34 pootstaanders plus 2 keerluspoten in een klein hoekje opgeslagen:


....en hier liggen de meeste keerluspoten in het rek:


Die stonden eerst in het potenhoekje, maar in het rek zijn ze makkelijker bereikbaar.
Doordat nu duidelijk is waar alles opgeborgen gaat worden zie ik het opruimen eindelijk met enig vertrouwen tegemoet. Ik krijg er zelfs bijna zin in..... ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2020, 22:00:46 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4137 Gepost op: 07 juni 2020, 17:56:10 »
A change of plans....
.......Daarom ben ik vorig jaar gestart met het project van het doormidden zagen van de zes grote boogbakken van Rob en mijzelf, waarbij ik bij alles uitga van maximale mogelijkheden......

Juist vanwege die "maximale mogelijkheden" wordt het hele bakkenproject gekenmerkt door "a change of plans", dus dit is beslist niet de eerste keer. Als ik denk ergens meer, betere of nieuwe mogelijkheden te zien dan veranderen de plannen acuut. Met de diverse configuraties van de keerlus ben ik daarbij zover gegaan als ik kon, terwijl het lang niet zeker is of we al die configuraties wel zullen benutten.
Om de keerlus als een soort rotonde met aftakken te kunnen gebruiken heb ik twee V-bakken gemaakt, die in combinatie met de aftakbakken gebruikt kunnen worden, een voor dubbel- en een voor enkelspoor:


Ik vroeg me wel af of die enkelsporige aftakbak eigenlijk wel gebruikt zal worden, gezien het feit dat de branchline, die we op het programma hebben staan en die in concept zelfs ook nog in real life bestaat, al twee jaar niet meer gebruikt wordt. En ik heb er nog niemand naar horen vragen.... Voor twee dubbelsporige aftakken zie ik daarentegen volop mogelijkheden en dus heb ik overwogen hoe de enkelsporige aftak eventueel gemakkelijk omgebouwd zou kunnen worden naar een dubbelsporige versie. Maar helaas, dat lijkt makkelijker dan het is.  :-\  Ik besloot daarom om voorlopig eerst maar eens te kijken hoe het e.e.a. in de praktijk gebruikt zou gaan worden. Maar hoewel ik na zoveel maanden graag van dit hele bakkenproject af wil heb ik vanmorgen de knoop doorgehakt en toch maar besloten om voor een extra dubbelsporige V-bak te gaan t.b.v. de STJ-aftakbak. De STJ (Single track junction)-bak wordt dan een STJ/DTJ-bak. Na het nodige gepas en gemeet om hem zo goed mogelijk op de aftakbak te laten passen heb ik er alle onderdelen voor gezaagd en een begin gemaakt met het in elkaar plakken en schroeven:


De overweging was dat al het materiaal en gereedschap nu nog binnen handbereik ligt en het bakje daarom eigenlijk binnen een paar uur (excl. harden en drogen) gemaakt kan worden. Als ik later op mijn besluit terug zou willen komen is het veel meer gedoe. Morgen nog wel even de gebogen zijkantjes erop plakken, een rotklus, en dan veruvvuh, ook niet echt fijn. OK, dat zijn altijd de te nemen hordes, maar daarna even de rails erop met wat draadjes en dan is het weer gepiept en hebben we weer superveel extra mogelijkheden.  (y)
De nieuwe bak is zelfs al gedeeltelijk geverfd en geplamuurd:


Met deze nieuwe bak erbij kunnen we op een makkelijke manier in één baanopstelling een aftak maken naar zowel de fiddle yard als de 4-track mainline. Dat kan een baan met 3 of 4 keerlussen worden, maar gelukkig zijn er ook nog andere manieren om dit principe toe te passen.  ;D En mochten we daarnaast eindelijk weer eens een keer de branchline op willen dan kan zelfs dat ook nog, nl. via de "oude" junction die we in 2018 in Vredepeel gebruikten.  (y) Inmiddels heeft hij wel opstaande kanten gekregen:


En daarmee houden de maximale mogelijkheden voorlopig even op.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2020, 20:21:30 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4138 Gepost op: 08 juni 2020, 20:51:36 »
...........De overweging was dat al het materiaal en gereedschap nu nog binnen handbereik ligt en het bakje daarom eigenlijk binnen een paar uur (excl. harden en drogen) gemaakt kan worden.

Jammer dat je die bak in elkaar moet plakken en ook moet verven, anders was hij inderdaad zo klaar. Vanmorgen eerst de zijkanten erop geplakt. Die zitten er elk met een stuk of twintig schroeven opgeklemd en dat moet gewoon een dag harden, anders loop je het risico dat het losschiet. Morgen draai ik alle schroeven er weer uit en plamuur de gaten dicht. Ondertussen de wachttijd gedood met het opruimen van de laatste bakken en het repareren van de trekontlasting van het oude haspel:


Het verbaast me hoe dat in elkaar gezet is. Het gat waar de 12 mm dikke kabel doorheen getrokken moet worden is 10 mm.:o  Ik heb het een beetje uitgeboord en daarna kon ik er de kabel met enige moeite een stuk doorheen trekken, maar niet zover als ik wilde:


Echt goed kreeg ik het niet, maar de trekontlasting werkt en het zit nu beter dan het zat.  (y) Het is voor rijdagen nog steeds een prima geschikt haspel, maar voor openbare gelegenheden brengen we vanaf nu het professionele haspel mee.

De bakken zijn nu zo goed als opgeruimd. Hier staan 21 grote en medium boogbakken, 4 branchline bakken, 3 fiddle yard bakken, 8 black boxen en een heleboel poten plus nog wat ander spul in de hoek:


Hier staan al Jan zijn spullen in de corona-opstelling netjes bij elkaar te wachten op betere tijden:


En hier is René als vanouds weer aan het schilderen op zijn favoriete plek  (y):


Dat drogen duurt een eeuwigheid!  :-\ Ik heb de bak maar buiten in de zon gelegd:


Hard of niet hard, ik werd het zat en ben gewoon gaan schuren en verven:


Op de zachte plekken komen toch geen rails.
Morgen eindelijk rails leggen en de bak verder afkliederen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2020, 22:44:48 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4139 Gepost op: 09 juni 2020, 14:00:44 »
 (y)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal