Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 09:12:03
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 668660 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1350 Gepost op: 01 februari 2016, 12:40:52 »
Is Peco code 75 altijd code 75 en is Peco code 100 altijd code 100. M.a.w., zit er absoluut geen verschil in het railprofiel?
Nee.  :o

Tijdens het maken en het gebruiken van de schuiflasjes voor de BMB en ook voor het gebruik van mijn bak voor de forumbaan kwam ik erachter, dat voor Peco code 75 en vermoedelijk ook voor Peco code 100 niet altijd hetzelfde railprofiel is gebruikt.
Ik heb in de jaren '90 de nodige Peco rails in code 75 en code 100 aangeschaft en ben daarmee nietsvermoedend aan de slag gegaan bij het maken van mijn forumbaanbak (code 100) en de BMB-baan (code 75).
Bij het maken van de schuiflasjes kwam ik er vanaf het begin achter dat de later aangeschafte raillasjes wel hééél erg strak om de rails zaten. Ik heb daarom de lasjes steeds met een stukje rail een klein beetje geruimd om ze wat soepeler te kunnen gebruiken. Maar vreemd genoeg schoven sommige lasjes dan weer vééél te makkelijk op de rail, een sloppy fit, zouden de Engelsen zeggen. Als ze echt heel los zitten, dan is er een risico dat ze gaan verschuiven en dat is wel heel errug vervelend.

In het begin was het soms warm en soms koud en dacht ik dat het door het krimpen en uitzetten door de temperatuur kwam. Maar nee, bij het naast elkaar leggen van stukken van mijn oude code 75 rail en de in 2014 en 2015 gekochte kun je zien en meten, dat de laatste nieuwe code 75 wat fijner is van profiel. Peco heeft dus op een bepaald moment, misschien al jaren geleden, besloten om het railprofiel iets fijner te maken dan voorheen. Vermoedelijk, maar dat weet ik niet helemaal 100% zeker, is dat ook met de code 100 rail gebeurd. De oude raillasjes uit de jaren '90 en de door mij geruimde lasjes passen niet strak op dit vernieuwde railprofiel.
Andersom: ik had aan Ray een paar "oude" lengtes code 75 gegeven voor zijn bak en hij kreeg de nieuwe raillasjes die hij ervoor gekocht had er niet op geschoven.

Hoe errug is dat?
Het is niet erg, zolang je het maar in de gaten houdt. Als een lasje ècht te makkelijk op een rail gaat, dan heb je kans dat hij gaat verschuiven en dat is niet bedoeling. Dan moet je hem met een tang een beetje smaller knijpen, zodat hij daarna wat strakker op de rail zit. Of je gebruikt gewoon een nieuw lasje.

Natuurlijk is het vervelend om 2 soorten code 75 rail te hebben, maar gelukkig is er mee te leven. Bij het maken van de BMB-bogen let ik er zoveel mogelijk op, dat de schuiflasjes redelijk strak op de rails schuiven. In de bochten wil ik graag dat de lasjes wat strakker zitten dan op rechte stukken, en soms moet ik dan een extra nieuw schuiflasje maken, omdat er ineens een nieuw stukje rail gebruikt is. Soms geef ik een lasje een tangenkneepje, waarna hij weer wat strakker zit.

In Rijswijk liet Ronald Koerts mij - heel triomfantelijk, het had iets minder gemogen - zien, dat het code 100-schuiflasje bij de BNLS-forumbaanbak van Bas van Kesteren verschoven was, waardoor er een ontsporing plaatsgevonden zou hebben. Ik heb natuurlijk gelijk gezegd dat ze het schuiflasje natuurlijk wel goed op zijn plek moeten leggen.
Maar het lasje van Bas is er eentje wat door mij geruimd is en hij gebruikt nieuwe in 2014 of 2015 aangeschafte code 100 rail. Het schuiflasje zat voelbaar niet strak om de rails heen.
Ik zou Bas dan ook willen adviseren om ervoor te zorgen dat het lasje wat strakker op de rail komt te zitten. Als ik zijn telefoonnummer had zou ik hem bellen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2016, 12:46:04 door St00mboy »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1351 Gepost op: 01 februari 2016, 13:14:03 »
Hallo Leen,

Is Peco code 75 altijd code 75 en is Peco code 100 altijd code 100. M.a.w., zit er absoluut geen verschil in het railprofiel?
Nee.  :o

Dat er verschil zit in de verschillende partijen Peco-spoorstaven was bij mij en vele anderen al lang bekend. Bij de ontwikkeling van de megabiels is dat probleem al opgedoken en uitgebreid besproken. Je kan het onder andere merken bij het buigen van de spoorstaven. De ene gaat soepeler dan de andere.

In Rijswijk liet Ronald Koerts mij - heel triomfantelijk, het had iets minder gemogen - zien, dat het code 100-schuiflasje bij de BNLS-forumbaanbak van Bas van Kesteren verschoven was, waardoor er een ontsporing plaatsgevonden zou hebben. Ik heb natuurlijk gelijk gezegd dat ze het schuiflasje natuurlijk wel goed op zijn plek moeten leggen.

Dat viel best wel mee, Leen....  :) Ik wees je erop dat het verbindingsstukje eerst goed zat en daarna tijdens het gebruik losgekomen is. Dat die oplossing ook niet zaligmakend is. Net zoals jij constant loopt te roepen dat de megabiels-oplossing helemaal niets is en het materieel laat ontsporen. ;) Aan iedere oplossing zit zijn voor en nadelen. Als je dat in de gaten houdt is er niets mis mee om een bepaalde oplossing wel of niet te gebruiken.

Ik zou Bas dan ook willen adviseren om ervoor te zorgen dat het lasje wat strakker op de rail komt te zitten. Als ik zijn telefoonnummer had zou ik hem bellen.

Stuur hem anders een PB. En anders zoek ik het telefoonnummer wel voor je op.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2016, 13:29:02 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1352 Gepost op: 01 februari 2016, 13:56:18 »
Dat viel best wel mee, Leen....  :) Ik wees je erop dat het verbindingsstukje eerst goed zat en daarna tijdens het gebruik losgekomen is. Dat het dus niet zaligmakend is.  Net zoals jij constant loopt te roepen ;) Aan iedere oplossing zit zijn voor en nadelen.
Stuur hem anders een PB. En anders zoek ik het telefoonnummer wel voor je op.

Groet Ronald.

@Ronald
Ik wist tot voor kort niet dat er verschil zat in de diverse Peco railstaven.

Het triomfantelijke kwam wel zo over, Ronald, ook al bedoelde je het misschien niet zo.

WAT NIET:
Ik heb nooit lopen roepen dat het schuiflasje iets zaligmakends is, ik heb er nooit zo over lopen jubelen als anderen over de megabiels.
Ik heb ook nooit lopen roepen dat de megabiels-oplossing helemaal niets is en het materieel laat ontsporen.

WAT WEL:
Ik heb wel geroepen dat er minder precisie voor nodig is om een baan met het schuiflasje te maken en dat het in principe voor een zekere overgang zorgt, maar toen ontstond er bijna een godsdienstoorlog.

Ik roep ook dat de huidige, gesoldeerde, megabiels-oplossing goed is, zo goed als je een overgang zonder overbrugging kan krijgen en ook dat hij prima voldoet, ook al ontspoorde mijn Fowler lok in september op een megabiels zonder duidelijke oorzaak.  Ik kon met deze ontsporing leven omdat de overgang na deskundig onderzoek heel strak leek te zijn en ook omdat deze Fowler nu eenmaal heel ontsporingsgevoelig is. Ik zou hem niet mee naar Eurospoor genomen hebben, als dat doorgegaan was.
Vorig jaar, vóór de megabiels-godsdienstoorlog  ;), zou ik het ook zo gemaakt hebben.
Hadden we die oplossing maar eerder gehad... :-\

Ik heb ook geroepen dat de plastic plakmegabiels niet werkt en het materieel laat ontsporen.
De plakbiels is de reden dat ik, op zoek naar iets beters, tot het schuiflasje ben gekomen.

Ik ben het met je eens dat er aan iedere oplossing voor- en nadelen zitten. Ik vond het nodig om het op één na grootste nadeel van de schuiflasjes-oplossing hierboven te posten. Over het grootste nadeel ervan is al eerder gepost.

Bas heeft een PB, al heb ik mijn twijfels of hij het leest.

Bedankt voor je reactie. Dat was weer eens lekker ouderwets!  (y)

Misschien kunnen we in het vervolg iets meer de nadruk leggen op de overeenkomsten tussen de BMB en de Forumbaan dan op de verschillen.
Zou dat misschien iets zijn?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2016, 14:38:52 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1353 Gepost op: 01 februari 2016, 21:44:11 »
Citaat
Wat is er in dat museum te zien?


@Leen: Nou, aardig wat, ik kon alleen niet reageren vanwege constant haperende Aruba wifi en daarna inpakken, reisdag en aansluitend een lekkere jetlag.  Maar goed, hier een aardige impressie: https://www.youtube.com/watch?v=b71rNSR4ArM . Niet alleen treinen, maar ook andere soorten van vervoer.
Het was dit jaar dicht, ik hoorde iets over ziekte van de eigenaar.  :-[
Drie jaar geleden ben ik er een paar uur geweest en heb ik een mooie rondleiding gehad. Ben je op Aruba dan is het zeker iets om te gaan bekijken, mits het uiteraard geopend is. Even bellen voor een privé-tour!   :)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1354 Gepost op: 01 februari 2016, 22:13:59 »
Leuk. Dat zou je daar niet verwachten.

Vandaag de baan getest met de z21, eerst met de oude router van Rob, maar op een gegeven moment had ik met de app geen control terwijl de tablet wel aangaf met het netwerk verbonden te zijn. Ik denk dat dat met het volle 2,4 GHz netwerk te maken had en bovendien zat er op de router geen beveiliging ingesteld.
Daarna de nieuwe router opgesteld en met 5GHz ging het lekker soepel. Jammer genoeg vergeten te kijken of hij het toen op 2,4 GHz ook niet deed.
Ik ga morgen nog even kijken of de beide routers het nog doen.
 
Verder een sectie afgeïsoleerd om te kijken hoe je die met een Roco 10764 kastje als booster kunt aansturen. Met dank aan o.a. Ronald Koerts staat er op het forum beschreven hoe je dat kan doen. Ik had spanning op de contactpunten van de brug, maar die zijn in deze configuratie niet verbonden met de railstaven, dus test geslaagd, maar wel met 0V spanning op de rails. Het lijkt me wel dat je van tevoren even moet meten hoe de spanning op de rails komt te staan, dus dat je ca. 0V spanning meet tussen de 2 naast elkaar liggende rails en ca. 15V tussen de schuin tegenover elkaar liggende rails van beide secties. Dat rare stekkertje in het Roco kastje kun je immers makkelijk ompolen. Waar zijn die trouwens te koop?

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1355 Gepost op: 01 februari 2016, 23:12:13 »
Nou vooruit dan... Voor Thijs  ;)


De rails gelegd op mijn brug in wording...

Het definitieve ontwerp van de Stoneham Lock Bridge gemaakt met AutoCad.



Hij wordt morgen gesneden met een lasercutter.
Als het een beetje meezit, is hij zaterdag te zien.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1356 Gepost op: 01 februari 2016, 23:25:46 »
Ben benieuwd....

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1357 Gepost op: 01 februari 2016, 23:32:42 »
Citaat
Nou vooruit dan... Voor Thijs

Nou vooruit dan...jij mag blijven  ;D ;D

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1358 Gepost op: 02 februari 2016, 14:07:20 »
Nou, omdat ik mag blijven...  ;D

Zie: Snijplot brug

Grzz, Hans

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
  • class 37 verslaafd
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1359 Gepost op: 02 februari 2016, 15:05:42 »
Ben benieuwd hoe dat het er in het echt uit komt te zien Hans goed bezig  (y) de wisselstraat ziet er top uit ook Werner en Leen...is het al zaterdag??? ;D
Groet Ray British Rail Diesel fan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1360 Gepost op: 02 februari 2016, 18:40:04 »
@Ray,

Ik heb de brugdelen inmiddels gemonteerd. Zie hier.

Zaterdag breng ik een en ander wel mee om te besnuffelen, maar nog niet op mijn bak.
Eerst moet ik nog de ballast aanbrengen, en de brugdelen verven. Daar wil ik wel even de tijd voor nemen.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1361 Gepost op: 03 februari 2016, 10:06:58 »
Nu weer even serieus..... ;)

Bij het alvast verkneuteren op onze BMB-rijdag van a.s. zaterdag probeer ik me te bedenken wat voor rijdend materieel ik nu eens mee zal nemen. ???
OK, het moet iets LNER zijn, of anders misschien LMS.
Wat nemen jullie eigenlijk voor treinen mee?

Leen.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1362 Gepost op: 03 februari 2016, 10:22:03 »
Ik neem in ieder geval mijn O2 mee en mijn 64XX Pannier met autocoach

En voor de fun mijn LT elok..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1363 Gepost op: 03 februari 2016, 17:02:24 »
Aangezien er 1 kast beschikbaar is zaterdag kunnen niet beide deksels tegelijk worden gebruikt.
Ik wilde mijn deksel technisch klaar hebben maar loop tegen enkele keuzes aan welke ik liever niet snel onder tijdsdruk neem. En daarnaast heb ik liever jullie input.

Ofwel... Zaterdag is mijn deksel aanwezig maar moeten we samen even kijken of die eind van de dag nog in de baan wordt gelegd of dat we dat uitstellen tot de volgende keer.

Hopelijk kunnen jullie je hier in vinden.

Heb er wel zin in. En neem ook wat rijdend spul mee.



Groet Rolph
Rolph

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1364 Gepost op: 03 februari 2016, 22:02:51 »
@Rolph: Deze dagen staan naast het rijden natuurlijk ook uit gezellig samenzijn, kennis uitwisselen en elkaar helpen. We denken graag met je mee.

Wat nemen jullie eigenlijk voor treinen mee?

Aangezien het O2-themadag is, natuurlijk de O2.  ;D Daarnaast de 42xx en de stoerste Engelse diesel die er is (nee, dat is niet een Deltic). En misschien nog een extra'tje.

Werner