Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:29:39
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Lodewickshaven door Sikko
04 November 2025, 23:49:47
US diorama in H0 door Frank 123
04 November 2025, 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
04 November 2025, 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
04 November 2025, 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
04 November 2025, 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
04 November 2025, 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
04 November 2025, 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
04 November 2025, 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
04 November 2025, 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
04 November 2025, 16:13:07
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 212789 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6597
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #735 Gepost op: 23 December 2015, 21:03:19 »
Vandaag weer verder gegaan met mijn 'heuveltjes'



In de afgelopen zomer, heb ik verschillende kleuren (en soorten) zand verzameld.
Deze heb ik steeds goed laten drogen in de zon, en de droge grond steeds goed gefilterd.
De heuveltjes heb ik ingesmeerd met verdunde houtlijm - en daarna het zand ruim over de heuveltjes gestrooid.



Na droging heb ik het tunneldeel op z'n kop gehouden zodat al het overtollige zand er van af viel.
Vervolgens heb ik de heuveltjes ingespoten met spuitlijm.
Een mengsel van Woodland turf in verschillende kleuren, maakt er al een echte bosgrond van.



Tenslotte heb ik er hier en daar wat gedroogde theebladeren op gestrooid.
De bedoeling is dat de heuveltjes helemaal volgezet gaan worden met boomkruintjes van zeeschuim.

Grzz, Hans
 

Feiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #736 Gepost op: 23 December 2015, 21:37:28 »
Het zal in ieder geval lekker naar thee ruiken :)
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6597
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #737 Gepost op: 23 December 2015, 22:10:02 »
@Feiko,

<a href="http://youtu.be/PrVgvrBLCHE" target="_blank" class="new_win">http://youtu.be/PrVgvrBLCHE</a>

Yep, je kunt best wel wat met gedroogde thee... :)

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6597
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #738 Gepost op: 13 January 2016, 19:49:55 »
Vandaag een klein, maar precies klusje geklaard.

De Stoneham Lock Railway Bridge is een vakwerkbrug, waarbij aan de bovenzijde vier filigrane bogen de linker met de rechterzijde verbinden. Ik heb lang gezocht naar foto's hiervan. Uiteindelijk bleek een boekje dat we op Warley vonden, uitkomst te bieden.



Ik heb de boogjes "op het oog" nagetekend met AutoCad, en ze vervolgens met de laser gesneden uit 1mm dik MDF.

Grzz, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6597
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #739 Gepost op: 02 February 2016, 14:03:46 »




Vandaag heb ik de brug in wording gesneden met de lasercutter.
Gemonteerd ontstaan H-profielen. De basisconstructie is 3mm MDF, de 'dekplaten'zijn uit 1mm karton.

Ik ben erg tevreden met het resultaat. Nu nog monteren, en lakken.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #740 Gepost op: 02 February 2016, 16:00:13 »
.....en plakken.  (y)

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6597
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #741 Gepost op: 02 February 2016, 18:35:15 »
Ik heb even doorgewerkt, want ik was natuurlijk wel benieuwd naar het resultaat.



Bij de eerste en laatste recht opstaande H-balk zijn platen met ovalen gaten nodig.
Hier heb ik de grenzen van het mogelijke opgezocht. Uit karton zijn met de laser deze filigrane plaatjes gesneden.
Aan de zijkanten zijn de randen slechts 0,5mm.



Op deze foto is goed te zien, hoe uit drie losse delen de constructie met H-balken wordt opgebouwd.
Als drager de 3mm dikke constructie uit MDF, en aan weerskanten een kartonlaag van 1mm.
Deze kartonlagen zijn bovendien gegraveerd.



Hier de twee gemonteerde brugdelen.
Aan de onderzijde een iets naar binnen vallende brede rand, waarmee de zaak op het baanlichaam kan worden gelijmd.



En dan hier het (voorlopige) resultaat. Rechts het origineel ter vergelijking.
Nog een beetje provisorisch... met stukjes plakband.
Meer om te zien of het een beetje klopt.
In ieder geval kunnen de locs en rijtuigen ongehinderd passeren.

Voor de brug kan worden afgemaakt, moet hij natuurlijk eerst geverfd worden.
Hoewel ik foto's heb, waar de brug wit is, denk ik eraan om hem grijs te maken.
Overigens moet ik ook nog de ballast aanbrengen op het baanlichaam.

Grzz, Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #742 Gepost op: 02 February 2016, 19:09:59 »
@Hans. mooi gedaan.
Ik raak steeds meer gecharmeerd van dat lasersnijden! En jouw brug heeft nu dezelfde massieve en stevige uitstraling als het orgineel.
Wel nog wat opmerkingen. Ga je nog proberen om (een deel) van de klinknagels na te bootsen? Ik vind dat wel een belangrijk kenmerk van dit soort constructies. En nog wat over de constructie zelf. In de foto van het orgineel zie je dat de diagonale en verticale stijlen duidelijk ingeklemd worden door de horizontale liggers en de eindstijlen, die zelf weer een een duidelijke topplaat hebben. Ga je over de huidige  constructie nog een extra (dunne) laag plakken om dit na te bootsen?

Groeten, Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6597
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #743 Gepost op: 02 February 2016, 19:40:07 »
@Sierd Jan,

Ik loop tegen de grenzen van wat mogelijk is.
Een laagje van minder dan een mm op brengen, zal erg lastig zijn.
Bovendien ben ik bang dat het materiaal tijdens het snijden verbrandt.

Wat ik wel wil proberen, is het aanbrengen van (de suggestie) van klinknagels.
Ik denk er aan om met een naald kleine druppels houtlijm op te brengen.
Eerst maar eens proberen. Lukt dat niet, dan is het nog geen ramp.
Blijft het al bij al toch een aardige brug.

Overigens, dat CAD tekenen is eigenlijk veel makkelijker dan de meeste mensen denken.
Zeker met AutoCad heb je veel hulpmiddelen die het tekenen erg eenvoudig maken.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #744 Gepost op: 02 February 2016, 23:12:53 »
Er zijn klinknagel transfers te koop van o.a. Archer transfers.
Die bevestig je en daarna verf je er overheen.
Dan lijken het net echte klinknagels.

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6597
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #745 Gepost op: 07 February 2016, 21:35:20 »
Ons materieelpark heeft weer een uitbreiding ondergaan...



  • Southern 4-6-0 Maunsell S15 Class in olijfgroen livrei (boven)
    Het "broertje" van de King Arthur Sir Pelleas N15 die we al eerder hadden.
    Hij doet het geweldig voor de olijfgroene Maunsell rijtuigen.
    Inmiddels is deze trein ook compleet met 5 rijtuigen, waarvan twee verschillende brakes.

  • BR 4-6-2 'Manston' Battle of Britain Class - Hornby Club Exclusive in Brunswick Green (beneden)
    En wel een heel bijzonder exemplaar.
    Dat wordt sparen voor een set MK1 in British green.
     


Foto: RvdB

Grzz, Hans
« Laatst bewerkt op: 07 February 2016, 21:53:05 door Hans van de Burgt »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7296
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #746 Gepost op: 07 February 2016, 21:42:25 »
Best wel een vreemd gezicht zo, met een geheel dichte zijkant
van het machinistenhuis. Verder wel een stoer ding met een lekkere
lange tender. Is een mooi stuk voor op je baan Hans.  (y)
Mvh Steef

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6597
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #747 Gepost op: 06 June 2016, 23:08:38 »
Eindelijk heb ik weer tijd voor mijn eigen spoorproject. De afgelopen maanden heeft WB helemaal stil gelegen.
Prio is dat we z.s.m. rond kunnen rijden. De brug voor de deur is technisch gereed.
Om hem echter ook te gebruiken als deel van de BMB module bleek toch iets te ambitieus.
Dus dat gaat hem niet worden. Daar komt een mooi alternatief voor.



Langs de wanden van de zolder komt een smalle strook waarop een eenvoudige rondlopende baan wordt gelegd.
Deze sluit aan op de traverse die aan de rechterzijde komt. Ik ben met een aantal mensen van Maker Faire Eindhoven bezig om de traverse mechanisch en elektronisch uit te gaan voeren. De traverse moet mbv DCC steeds 5cm opschuiven, waarbij de treinen zonder problemen moeten kunnen passeren.



In de hoek komt in de grote boog het stadje Wateringbury. Ik wil dat de zaak demontabel wordt, en dat ik er overal makkelijk bij kan. Het idee is een EMV draagbak te gebruiken, met iets ingekorte poten. Daarmee kan ik het "gat" in de hoek overbruggen.
Op de twee bestaande ladekasten kunnen dan een aantal losse landschapsmodules gelegd worden.

Eens kijken of we hier iets moois van kunnen maken.

Gr, Hans 

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6597
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #748 Gepost op: 23 June 2016, 17:37:52 »
Zo vandaag getimmerd, ondanks de hitte.
Het traject voor de treinen die achter Wateringbury heen gaan lopen.



Een klein pielstukje, maar toch meer werk dan ik dacht.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #749 Gepost op: 23 June 2016, 19:26:55 »
Hans, hoe groot wordt de boog in dat hoekje?

Leen.