Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 669494 keer)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1035 Gepost op: 30 oktober 2015, 13:54:20 »
Citaat
Welke methode heeft jullie voorkeur?


Voor mij methode 1. Want goedkoper en toch strak uitgelijnd. En bij misschien ooit wellicht een verandering ... dan zien we wel weer.
Ik ga voor de korte klap: weinig knaken en makkelijk bouwen.

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1036 Gepost op: 30 oktober 2015, 14:09:48 »
Rob, ik heb hier kabels liggen, dus ik denk niet dat het nodig is om ze te kopen, tenzij ze niet blijken te voldoen.

Leen.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1037 Gepost op: 30 oktober 2015, 14:11:50 »
Leen,

De PL10  is er ook met een langere pin... Dit is de PL-10E kost bij Hattons net zoveel als de normale PL-10.. Als plaat onder de baan kun je ook de PL-9 gebruiken.. Die is goedkoper als de PL12..

Michael
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2015, 14:14:49 door draisinenl »
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1038 Gepost op: 30 oktober 2015, 14:13:05 »
OK, ik wacht rustig af of er een kabel moet komen.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1039 Gepost op: 30 oktober 2015, 16:34:38 »
@Michael
Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden.
Een PL-10E kost idd £6,00, een PL-13 kost er 3 en een PL-12 2,50.
We hebben er 14 nodig. 14 x 6 = 84 pond plus verzending x 1,4 is ca. €120,00.
Incl. de PL-12's  en 13's komt er nog ruim €100,00 bij.
OK, misschien is een SEEP PM-4 goedkoper, maar ook dan geldt: dàt plus de wissels plus..... ??? ::)
Als we dat allemaal nu zouden moeten aanschaffen komt het project niet van de grond.  :-\

Maar niet getreurd, gelukkig had ik in 1992 of 93 al een vooruitziende blik.  ;D
Alleen bestonden de PL-10E's toen nog niet.
Dus de 14 PL-10's heb ik hier gewoon klaarliggen, en zelfs nog een paar extra, evenals de nodige PL-12's (misschien net niet genoeg) en 13's (meer dan genoeg) en de kosten daarvan in guldens tel ik gemakshalve bij het project niet mee.
Het spul is oud maar gaaf en werkend. Veel zit er nog in de verpakking.
Misschien kunnen we er nu eindelijk plezier aan beleven.  (y)

We hebben nu de analoge aansturing op basis van Werner's idee met de PL-13 goed werkend, incl. de 25-polige stekkers en kabels en de benodigde 6-polige schakelaars.
Ik heb na maanden mijn doos met schakelaars weer teruggevonden, dus ook dat is voor deze configuratie in orde.
Nu is het alleen nog een kwestie van hoe we het gaan maken en wat we gaan doen als er iets niet goed blijkt te werken.
Dus doen we de PL-10 met het grote of het kleine gat?
In beide gevallen kan een PL-10 vrij gemakkelijk vervangen worden door de PL-10E.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2015, 19:20:20 door St00mboy »

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1040 Gepost op: 30 oktober 2015, 16:39:02 »
Zat er heel lang geleden geen verlengpen in de verpakking bij een PL-10?

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1041 Gepost op: 30 oktober 2015, 16:43:19 »
Ik denk dat methode 1, die met het grote gat, het meest bedrijfszeker Lijkt. En met een groot gast als je moet verplaatsen kan ik wel mee leven.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1042 Gepost op: 30 oktober 2015, 18:35:48 »
@Michael
De extension pin zit erbij, dat staat ook in mijn post van 13h24.
De prijs per stuk staat er ook bij.  ;D

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1043 Gepost op: 30 oktober 2015, 18:38:26 »
@Rob en Thijs en Michael en de andere deelnemers
Als we voor methode 1 gaan, dan kunnen we overwegen om het bovenblad zodanig te bevestigen dat het t.z.t. makkelijker te vervangen is.
Ik denk dan aan schroeven i.p.v. lijmen/tacken.
Het is maar een klein bovenbladje van 45 x 90 cm.
Als we dat doen, dan ben ik voor methode 1.

Mvg,

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2015, 19:21:10 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1044 Gepost op: 30 oktober 2015, 18:43:24 »
Prima voorstel, want als we zodanig gaan veranderen dat er gaten gaan ontstaan, zal dat niet alleen ter plaatse van de wissel zijn, dan zal alle rails los moeten. Dat betekent ook de rails niet lijmen maar schroeven of zelfs spijkeren. Ik haak vooral aan op jouw opmerkingen over 100 % uitgelijnd. Lijkt me erg belangrijk.

Rob 
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1045 Gepost op: 30 oktober 2015, 19:06:20 »
Als we voor methode 1 gaan, dan kunnen we overwegen om het bovenblad zodanig te bevestigen dat het t.z.t. makkelijker te vervangen is.

Voor de EMV-modules moeten we so wie so met "verwisselbare" bovenbladen gaan werken. We hebben hier een bruikbare oplossing voor bedacht.
Wellicht kan Werner als medebedenker hiervan e.e.a. meenemen in de discussie.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1046 Gepost op: 30 oktober 2015, 19:51:03 »
Dat is mooi.
Het bovenblad moet niet per se verwisselbaar zijn, maar als je het een keer wil vervangen, omdat je iets wil aanpassen, dan mag het geen probleem zijn.
We horen vast wel hoe de EMV dat bedacht heeft.

Nog even over het uitlijnen: bij de montage van de PL-10 onder de bovenplaat moet je dat zelf doen en bij montage direct aan het wissel is hij af-fabriek automatisch goed uitgelijnd, want hij kan maar op 1 manier aan het wissel vastgemaakt worden.
We hebben nu 4 voorstanders voor het grote gat van de PL-10, vooropgesteld dat het bovenblad niet vastgeplakt zit en dus indien nodig zonder schade vervangen kan worden.

Wie is no. 5?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2015, 20:09:09 door St00mboy »

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1047 Gepost op: 30 oktober 2015, 20:42:07 »
Ik ben een voorstander van het grote gat werkt snel en nauwkeurig ik heb het op m`n eigen baan uitgetest. Heb eerst met een verlengde pin gewerkt, maar vond het uitlijnen een #*@ klus  :-[ . Met het grote gat is het een stuk sneller en eenvoudiger, vooral als je een verwisselbaar bovenblad gebruikt.

Henk.
Mvg Henk.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1048 Gepost op: 30 oktober 2015, 20:47:43 »
Ik kan de redenatie van Henk wel volgen. Dus voor.

Grzz, Hans

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1049 Gepost op: 30 oktober 2015, 20:54:50 »
Wat een gedoe voor een fiddle, al eens aan bovenvloerse aandrijvingen gedacht ?