Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:41:27
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Ronald Halma
Vandaag om 22:31:25
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:03:42
Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 726440 keer)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1035 Gepost op: 30 October 2015, 13:54:20 »
Citaat
Welke methode heeft jullie voorkeur?


Voor mij methode 1. Want goedkoper en toch strak uitgelijnd. En bij misschien ooit wellicht een verandering ... dan zien we wel weer.
Ik ga voor de korte klap: weinig knaken en makkelijk bouwen.

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1036 Gepost op: 30 October 2015, 14:09:48 »
Rob, ik heb hier kabels liggen, dus ik denk niet dat het nodig is om ze te kopen, tenzij ze niet blijken te voldoen.

Leen.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1037 Gepost op: 30 October 2015, 14:11:50 »
Leen,

De PL10  is er ook met een langere pin... Dit is de PL-10E kost bij Hattons net zoveel als de normale PL-10.. Als plaat onder de baan kun je ook de PL-9 gebruiken.. Die is goedkoper als de PL12..

Michael
« Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 14:14:49 door draisinenl »
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1038 Gepost op: 30 October 2015, 14:13:05 »
OK, ik wacht rustig af of er een kabel moet komen.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1039 Gepost op: 30 October 2015, 16:34:38 »
@Michael
Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden.
Een PL-10E kost idd £6,00, een PL-13 kost er 3 en een PL-12 2,50.
We hebben er 14 nodig. 14 x 6 = 84 pond plus verzending x 1,4 is ca. €120,00.
Incl. de PL-12's  en 13's komt er nog ruim €100,00 bij.
OK, misschien is een SEEP PM-4 goedkoper, maar ook dan geldt: dàt plus de wissels plus..... ??? ::)
Als we dat allemaal nu zouden moeten aanschaffen komt het project niet van de grond.  :-\

Maar niet getreurd, gelukkig had ik in 1992 of 93 al een vooruitziende blik.  ;D
Alleen bestonden de PL-10E's toen nog niet.
Dus de 14 PL-10's heb ik hier gewoon klaarliggen, en zelfs nog een paar extra, evenals de nodige PL-12's (misschien net niet genoeg) en 13's (meer dan genoeg) en de kosten daarvan in guldens tel ik gemakshalve bij het project niet mee.
Het spul is oud maar gaaf en werkend. Veel zit er nog in de verpakking.
Misschien kunnen we er nu eindelijk plezier aan beleven.  (y)

We hebben nu de analoge aansturing op basis van Werner's idee met de PL-13 goed werkend, incl. de 25-polige stekkers en kabels en de benodigde 6-polige schakelaars.
Ik heb na maanden mijn doos met schakelaars weer teruggevonden, dus ook dat is voor deze configuratie in orde.
Nu is het alleen nog een kwestie van hoe we het gaan maken en wat we gaan doen als er iets niet goed blijkt te werken.
Dus doen we de PL-10 met het grote of het kleine gat?
In beide gevallen kan een PL-10 vrij gemakkelijk vervangen worden door de PL-10E.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 19:20:20 door St00mboy »

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1040 Gepost op: 30 October 2015, 16:39:02 »
Zat er heel lang geleden geen verlengpen in de verpakking bij een PL-10?

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1041 Gepost op: 30 October 2015, 16:43:19 »
Ik denk dat methode 1, die met het grote gat, het meest bedrijfszeker Lijkt. En met een groot gast als je moet verplaatsen kan ik wel mee leven.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1042 Gepost op: 30 October 2015, 18:35:48 »
@Michael
De extension pin zit erbij, dat staat ook in mijn post van 13h24.
De prijs per stuk staat er ook bij.  ;D

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1043 Gepost op: 30 October 2015, 18:38:26 »
@Rob en Thijs en Michael en de andere deelnemers
Als we voor methode 1 gaan, dan kunnen we overwegen om het bovenblad zodanig te bevestigen dat het t.z.t. makkelijker te vervangen is.
Ik denk dan aan schroeven i.p.v. lijmen/tacken.
Het is maar een klein bovenbladje van 45 x 90 cm.
Als we dat doen, dan ben ik voor methode 1.

Mvg,

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 19:21:10 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1044 Gepost op: 30 October 2015, 18:43:24 »
Prima voorstel, want als we zodanig gaan veranderen dat er gaten gaan ontstaan, zal dat niet alleen ter plaatse van de wissel zijn, dan zal alle rails los moeten. Dat betekent ook de rails niet lijmen maar schroeven of zelfs spijkeren. Ik haak vooral aan op jouw opmerkingen over 100 % uitgelijnd. Lijkt me erg belangrijk.

Rob 
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1045 Gepost op: 30 October 2015, 19:06:20 »
Als we voor methode 1 gaan, dan kunnen we overwegen om het bovenblad zodanig te bevestigen dat het t.z.t. makkelijker te vervangen is.

Voor de EMV-modules moeten we so wie so met "verwisselbare" bovenbladen gaan werken. We hebben hier een bruikbare oplossing voor bedacht.
Wellicht kan Werner als medebedenker hiervan e.e.a. meenemen in de discussie.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1046 Gepost op: 30 October 2015, 19:51:03 »
Dat is mooi.
Het bovenblad moet niet per se verwisselbaar zijn, maar als je het een keer wil vervangen, omdat je iets wil aanpassen, dan mag het geen probleem zijn.
We horen vast wel hoe de EMV dat bedacht heeft.

Nog even over het uitlijnen: bij de montage van de PL-10 onder de bovenplaat moet je dat zelf doen en bij montage direct aan het wissel is hij af-fabriek automatisch goed uitgelijnd, want hij kan maar op 1 manier aan het wissel vastgemaakt worden.
We hebben nu 4 voorstanders voor het grote gat van de PL-10, vooropgesteld dat het bovenblad niet vastgeplakt zit en dus indien nodig zonder schade vervangen kan worden.

Wie is no. 5?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 20:09:09 door St00mboy »

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1047 Gepost op: 30 October 2015, 20:42:07 »
Ik ben een voorstander van het grote gat werkt snel en nauwkeurig ik heb het op m`n eigen baan uitgetest. Heb eerst met een verlengde pin gewerkt, maar vond het uitlijnen een #*@ klus  :-[ . Met het grote gat is het een stuk sneller en eenvoudiger, vooral als je een verwisselbaar bovenblad gebruikt.

Henk.
Mvg Henk.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6479
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1048 Gepost op: 30 October 2015, 20:47:43 »
Ik kan de redenatie van Henk wel volgen. Dus voor.

Grzz, Hans

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9393
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1049 Gepost op: 30 October 2015, 20:54:50 »
Wat een gedoe voor een fiddle, al eens aan bovenvloerse aandrijvingen gedacht ?