Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664399 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #645 Gepost op: 05 juli 2015, 00:49:02 »
Een fijne bouwdag in de studio van René in Schoonhoven.

 

Aan de wand hangen kunstwerken, en Rob en Henk kunnen kunstig werken... :)

 

Zoals deze maquette, moet de BMB-bak van Werner tzt worden. En staat alles wel waterpas?

 

Michael die erg goed is in het zagen van rijgaten. Rob en Cor onder de bakken; een voorbeeld van goed teamwork.

 

Rob moet even bijkomen. Tja... hoezo hittegolf? Leen vraagt zich nog af, zou het gaan of niet?

 

Yep, het werkt. Bouwdag werd ... een rijdag!

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #646 Gepost op: 05 juli 2015, 10:11:55 »
Citaat
Man wat complex denken weer...

Ik ga kijken of ik voor de isolatie tussen de BB's een doodsimpele oplossing kan bedenken.
Per slot van rekening heb ik al een keer zoiets gemaakt.

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #647 Gepost op: 05 juli 2015, 10:21:02 »
Leen,

Ik heb volgens mij een relatief simpele oplossing. Ik werk hem even op papier uit. Ik zal hem vandaag hier posten.

Groeten,
Werner

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #648 Gepost op: 05 juli 2015, 10:36:06 »
Als je nu eens de scheiding niet(!) op de modulebak-scheiding legt, maar er 10cm naast. En iedereen doet dat bijvoorbeeld aan de linkerkant.
4-polige stekker: 2 polen om die 10cm van spanning te voorzien, afkomstig van de buurman, en 2 polen om eventueel doorgaande sporen van spanning te voorzien..

Gr, Bert

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #649 Gepost op: 05 juli 2015, 10:50:02 »
@Werner
Dat is mooi.  (y)
Vol verwachting klopt mijn hart....

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu we bewezen is dat we een rijvaardige baan hebben kunnen we op 29 augustus mooi bakken gaan testen.
We kunnen 4 bakken tegelijk testen. Als er meer bakken klaar zijn, dan moeten we halverwege maar even bakken wisselen.

Even uit mijn hoofd: Werner, Cor en Hans hebben toegezegd met een berijdbare bak te komen.
Michael was nog niet 100% zeker.
Van Thijs en Ray weet ik het niet.
Rob is er op 29 augustus niet bij.
Mijn bak en die van Henk doen alleen mee als we te weinig bakken hebben want die zijn al getest en worden op 12 september en op Eurospoor weer uitgebreid getest.

Misschien hebben jullie nog een leuk idee voor onze eerste rijdag, behalve natuurlijk op het terras zitten.  ;D
Iedereen kan het materieel meenemen wat hij graag wil laten rijden. Regio en tijdperk maakt niet uit.
Hoe meer variatie hoe beter en het is misschien leuk en leerzaam als iemand iets vertelt over het materieel en de samenstelling van de trein die hij laat rijden.
Het gaat er niet om dat het 100% prototypisch moet zijn, maar er is natuurlijk altijd wel iets over te vertellen.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #650 Gepost op: 05 juli 2015, 10:52:25 »
@Bert
Dat is wel een elektrisch goede oplossing, maar ik kijk of ik nog iets kan bedenken zonder schakelaars, kabels of stekkers.
Werner komt ook nog met een idee.

In ieder geval weer bedankt voor het meedenken.  (y)

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #651 Gepost op: 05 juli 2015, 11:47:52 »
Mijn oplossing.

Ik heb gekozen voor een scheiding op de rechterbak i.v.m. de aansluiting van een booster (zoals voor de BNLS-baan is beschreven). Er zijn twee opties, afhankelijk van de keuze van bakovergang tussen de BB en de module.


Deze tekening is schematisch en voorziet bijvoorbeeld niet in de stroomvoorziening van de linker BB vanaf de module.

Bij een natuurlijke scheiding (bv. megabiels-oplossing)
Booster niet aangesloten, geen isolatie.
  • Stekker A is aangesloten op de linker buurman
  • Stekkers B en C zijn op elkaar aangesloten
  • Stekker D is aangesloten op de rechter buurman
Booster wel aangesloten en isolatie.
  • Stekker A is aangesloten op de linker buurman
  • Stekker B is aangesloten op de booster
  • Stekker C wordt niet aangesloten
  • Stekker D is aangesloten op de rechter buurman
Extra nodig: 2x ST-16 stekkers

Bij een scheiding midden op de BB
Booster niet aangesloten, geen isolatie.
  • Stekker E is aangesloten op de linker buurman
  • Stekker F is niet aangesloten
  • Stekker G is aangesloten op de rechter buurman
  • Schakelaar H is gesloten
Booster wel aangesloten en isolatie.
  • Stekker E is aangesloten op de linker buurman
  • Stekker F is aangesloten op de rechter buurman
  • Stekker G is aangesloten op de booster
  • Schakelaar H is geopend
Extra nodig: 1x ST-16 stekker & schakelaar(s)

Heb ik iets over het hoofd gezien?

Groeten,
Werner

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Online Online
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #652 Gepost op: 05 juli 2015, 13:01:22 »
En wat is nu het nut van het schakelaartje ?

Eerijk gezegd vindt ik het prachtig om te zien hoe mensen in staat zijn een zo eenvoudig concept grondig om zeep te helpen. Daarbij dan de adviezen van mensen ter hand nemen die A. nog geen baan gebouwd hebben en B. het altijd proberen het op de meest moeilijke wijze uit te voeren. Wat er nu allemaal weer bedacht wordt is je reinste bollocks absoluut nutteloos. Bij het gebruik van een overgang zoals deze in het originele concept bedacht is heb je geen enkele isolatielas nodig omdat deze er al is. Dwz. met de introductie van de boosterhub en vaste overgangen. Het originele concept gaat uit van simplisme en een laagdrempelige instap. Het veel vernoemde KISS principe. Met al deze bijkomende onnodige randvoorwaarden wordt het er niet eenvoudiger op ook al denken mensen van wel.
Zoals eerder vermeld rijden jullie DCC en is het denken in blokken, isolatie or whatever zolang er niet gereden wordt met meerdere boosters en of automatisering de reinste kolder. Heb in Zwolle een Lenz DCC centrale liggen die eigendom is van Leen, deze is in reparatie en als ik dat dan zo zie wordt de booster / hub als HUB gebruikt en niet als booster. Daardoor rij je treinen met een rijregelaar en is het denken over isolatie en scheidingen al sowieso onnodig. Al knoop je alle rails aan elkaar het rijd dan nog met 1 centrale..

Maar ja, wie ben ik om er wat over te zeggen..


mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #653 Gepost op: 05 juli 2015, 13:45:01 »
Het nut van het schakelaartje?
In gesloten toestand: om het rechtse gedeelte van de BB van stroom te voorzien als stekker F niet aangesloten is.
In geopende toestand: Om het linkse en rechtse spoor op de rechter BB van elkaar te isoleren. Uitgaande dat het linkergedeelte mechanisch is aangesloten op de module en stekker F is aangesloten op de BB van de buurman (inclusief mechanische verbinding via de raillas).

En ja, dit heb je niet nodig als wordt uitgegaan van het originele concept. De BMB-groep heeft op dit moment echter een andere keuze gemaakt en ziet nog geen aanleiding om daar op dit moment van af te wijken.

En ja, het is de vraag of we in beginsel al isolatie nodig hebben en of dat op ieder bak moet zijn. Als we al isolatie nodig hebben dan zal het voorlopig maar op maximaal 2 van de inbrengen nodig zijn. Maar zeker de oplossing met de natuurlijke scheiding tussen module en BB is nauwelijks een extra investering, aangezien de BB's ook vanuit de ringleiding gevoed moeten worden. Die stekkers heb je toch nodig.

Werner

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Online Online
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #654 Gepost op: 05 juli 2015, 13:53:16 »
Ok, fijn...de BMB groep laat zich in mijn ogen teveel leiden en adviseren door mensen type A en B. Zi die overal een mening over hebben maar zelf niet of nauwelijks bouwen, de meest grote bollocks constructies bedenken. Maar als jullie dat zo willen well so be it....it's your party

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #655 Gepost op: 05 juli 2015, 14:24:25 »
Als ik heel eerlijk ben zie ik ook weinig in het isoleren van secties... Leuk als je een baan van 300 meter lang wil gaan samenstellen maar dat gaat toch niet gebeuren... Ik zie meer in een dikke (minimaal 2,5mm2) ringleiding onder de baan die alle rails voedt. Mijn ervaring met de BNLS baan is dat je per spoor nooit meer als 2 á 3 treinen laat rijden. meer kan een operator "Op zicht" niet bijhouden... Dan rijden er dus 4 a 6 loks op de baan die eten uit de ringleiding met een goede centrale moet dat makkelijk kunnen verder alleen bedienhubs op iedere bak (als slave's) en klaar ben je... Wil je meer treinen laten rijden dan moet je veel verder gaan automatiseren en zitten er alleen nog maar een paar mensen als "treindienstleider" achter een laptop en staat de rest inactief bij zijn bak... Dat lijkt me niet de bedoeling.. Voor mij in ieder geval niet..

Just my 2 cents...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Online Online
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #656 Gepost op: 05 juli 2015, 14:49:15 »
Wener, wat is nu het wezenlijk voordeel van dat schakelaartje ? Geloof dat het kwartje van hoe DCC of digitale aansturing niet helemaal werkt. Al zou je per bak een booster hebben heeft deze alleen op de BB overgangen een gap nodig. Een GAP en niet noodzakelijk een isolerend schoentje. Je commando's worden via Xpressnet naar de verschillende boosters gestuurd. Dat schakelaar geouwehoer is zoooooooooooooooo analoog..

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #657 Gepost op: 05 juli 2015, 14:56:18 »
In dezen ga ik helemaal met Martin mee. Ik volg dit isolatiegedoe al een tijdje, en er wordt hier een partij ingewikkeld gedaan, buitengewoon.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #658 Gepost op: 05 juli 2015, 15:43:27 »
Ik zit net even in een heel andere richting te denken....

De BB-BB overgangen met geleidende lasjes hebben zich tijdens de test gisteren meer dan goed gehouden... Geen ontsporing gehad en dat met niet perfect liggende rails. Op de overgangen Bak naar BB bij de bak van Leen zit echter al een gap........ Deze overgangen kunnen we natuurlijk ook gewoon gebruiken/verplicht stellen....

Als je afspreekt dat iedereen de 2 BB overgangen links of rechts van zijn inbreng voedt vanaf zijn hub is het probleem natuurlijk ook opgelost??? Of is dit ook weer blond gedacht?

Samen een oplossing bedenken lijkt me beter als elkaar een mening opdringen... Op een baan die altijd op dezelfde manier in elkaar gaat van 1 bouwer is natuurlijk een vaste overgang met gap prima maar hier hebben we het over bakken die door verschillende mensen gebouwd worden die soms geen tot weinig ervaring hebben met de bouw van dit soort modulebanen. Dit zal altijd kleine afwijkingen met zich meebrengen tussen 2 deelnemers. Door de BB-BB overgang een beetje flexibel te houden...

Groeten,

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #659 Gepost op: 05 juli 2015, 19:51:03 »
Citaat
Op de overgangen Bak naar BB bij de bak van Leen zit echter al een gap........

Jaja, wrijf het nog maar eens even in....  ;D
Die overgang is een doorn in mijn oog.
Vrijdagmiddag tijdens de eerste testrit ontspoorde daar #@$! nog een lok.  >:(
Zodra het kan zonder schade aan te richten gaat hij eruit.

Laten we die isolas gewoon nog maar even laten rusten.
Dat is nog lang niet actueel. Komt tijd komt raad.

We gaan nu eerst voorbereiden voor 29 augustus.
Hopelijk is de kleine opstelling dan definitief incl. bedrading en kunnen we een of twee hubs gebruiken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2015, 19:58:26 door St00mboy »