Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Frans Peeters
Vandaag om 13:01:27
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 12:51:06
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 668725 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #240 Gepost op: 10 mei 2015, 15:07:57 »
Antwoord van Martin:

"De gaten zijn allemaal 10mm, dat heeft een slagmoer nodig. Daarnaast is de kleine tolerantie makkelijk om een kleine oneffenheid op te vangen. Doe dit al sinds 5 jaar standaard".

Dat is dus de reden van het 10mm gat en niet om de bak vanwege de overgangen te kunnen heen-en weer bewegen.

Je leert iedere dag....

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #241 Gepost op: 10 mei 2015, 18:13:27 »
Hier staan de foto's van mijn bak vóór en na de bouw.
Ik heb destijds op verzoek de bak van alle kanten gefotografeerd:
https://www.flickr.com/photos/132334322@N08

Doe er je voordeel mee.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #242 Gepost op: 10 mei 2015, 21:35:53 »
@Leen,

Bedankt... Hier kan ik wat mee.
Mijn vragen zijn hiermee beantwoord.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #243 Gepost op: 11 mei 2015, 10:16:13 »
Voor een evt. eerste rijdag in september heb ik toestemming gekregen om de garage te gebruiken van mijn vriend René, dat is waar mijn bak staat.
De ruimte is groot genoeg om daar met max. 4 bakken + boogbakken te kunnen rijden.
Voor een eerste keer lijkt me dat voldoende.
De kroeg is om de hoek.  :P

Het prikken van een datum is nu nog niet aan de orde.
Eerst moeten de bakken nog gebouwd worden.

Leen.

guest7822

  • Gast
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #244 Gepost op: 11 mei 2015, 12:06:04 »
Hoi Leen,

Toch apart dat je 8mm gaten in je bak hebt zitten, daarmee creeer je meer problemen dan je oplost, want dat kleine beetje bewegingsruimte is nu net zo handig om de de meetfoutjes in de zelfbouwbakken op te heffen. Die speling is overigens 1 mm rondom, en niet 4 mm (10-8 = 2 mm, als de gaten van alle BB's netjes op dezlfd plek zitten, heb je dus aan weerszijden van de bout 1 mm). De verbinding wordt stevig door de frictie op de kopwanden van de BB's, en niet door een exacte passing van een M8 bout in een 8mm gat. Misschien had die speling veel ellende voorkomen. Ik vind het jammer.

Walter

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #245 Gepost op: 11 mei 2015, 12:13:09 »
De discussie gaat ook niet over de stevigheid/frictie van de verbinding maar om maat nauwkeurigheid en niet te veel speling c.q. afwijking mogelijk laten zijn.

Michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #246 Gepost op: 11 mei 2015, 12:45:31 »
Ik/wij hebben geen problemen ondervonden met de passing/speling van de gaten zoals ze in onze bakken zaten, dus dat is prima.
Geen idee hoe groot de gaten zijn die in mijn bak zitten, ik heb ze nooit nagemeten.
Ik was alleen "bang" dat de standaard veranderd was, m.a.w. dat de gaten nu 2mm groter zijn dan voorheen.

Maar gelukkig blijkt dat niet het geval te zijn.
Ik voorzie op dit moment dan ook geen enkel probleem v.w.b. de verbinding van de bakken.
Een paar tienden tolerantie komen bij ons niet op de rails, want die vangen we makkelijk op met de "losse" overgangen.

De enige overgangen die m.i. nog voor problemen zouden kunnen gaan zorgen zijn de "vaste" overgangen naast en in het landschap.
Daarvoor is precisie vereist en ik hoop dat we die kunnen realiseren.
Het gebruik van metalen deuvels en de ervaring daarmee van bijv. Rob kan ons hierbij wellicht helpen.
Ik heb voor overgangen in het landschap helaas nog geen mooie flexibele variant kunnen bedenken, omdat hij onzichtbaar moet zijn.
Maar wat niet is kan nog komen.....

Leen.

Geoffrey_

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #247 Gepost op: 11 mei 2015, 13:02:57 »
Landschapsovergangen zullen ook altijd tussen dezelfde bakken zijn, dat MOET gewoon strak te maken zijn. Ik zou zelf zorgen dat de kale bakken alvast perfect onderling passen en een vlakke bovenkant hebben. Dat uitlijnen wil je niet moeten doen met alle rails en het landschap er al op...

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #248 Gepost op: 11 mei 2015, 13:08:16 »
Dat klopt Geoffrey.
De landschapsbakken zijn probleem eigenaar en daarmee verschilt de standaard van werken.
De ene krijgt het beter voor elkaar dan de andere.
Dat is bij de H0-baan gebleken en dat zal nu ook zo zijn.
Geeft niet, als we maar bereid zijn elkaar ermee te helpen en ik denk dat dat wel goed zit.

Leen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #249 Gepost op: 11 mei 2015, 13:42:38 »
Hoewel ik zelf niet meedoe in dit project wil ik toch even laten zien hoe ik het doe.
Bij overgangen tussen mijn eigen bakken die altijd op dezelfde manier tegen elkaar staan stel ik eerst de bakken zuiver tegen elkaar aan. Dan leg ik het spoor/de sporen gewoon over de scheiding heen. Vlakbij de rand aan weerskanten een koperen spijkertje tegen de spoorstaaf. Die spijkertjes aan de spoorstaaf vastsolderen en daarna het spoor op de scheiding doorzagen. Bij schuine overgangen gewoon door de dwarsliggers heen. Pas als alle sporen zo zijn behandeld mogen de bakken weer van elkaar los.
Waarom ingewikkelde oplossingen verzinnen als het ook simpel kan.




St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #250 Gepost op: 11 mei 2015, 13:44:40 »
Bedankt voor het posten van deze oplossing, Klaas.  (y)

Leen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #251 Gepost op: 11 mei 2015, 14:22:16 »
Dat is ook de manier waarop bijvoorbeeld Martin en Paul B. het doen.
En zo ga ik het ook doen op mijn bakkie.  :)

Gr.

Edsko

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #252 Gepost op: 11 mei 2015, 14:23:45 »
Zo doe ik dat bij elke modelbaan die naar een show gaat... werkt al jaren naar tevredenheid. Ik gebruik alleen een schroefje van messing ipv een spijkertje.

guest7823

  • Gast
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #253 Gepost op: 11 mei 2015, 15:59:26 »
De hierboven geposte oplossing werkt prima voor koppelingen die enkel maar tegenover één andere overgang komen te zitten. Bij (BNLS)modulebanen van meerdere gebruikers werkt dat dus voor inbreng-inbreng of inbreng-BB. Echter de BB-BB overgang is nooit 100% gedefinieerd / nauwkeurig. Hierbij is enige stel- of verloop- mogelijkheid wel aan te raden.

Indien alle (BB)bakken van Martin afdoende nauwkeurig in elkaar gezet zouden zijn kan je vermoedelijk zonder stelmogelijkheden. Echter ...... de praktijk heeft, helaas, uitgewezen dat het zelfs met de zaagnauwkeurigheid van Martin het mogelijk is om bakken te maken de scheef of scheluw zijn. Dus is enige stelmogelijkheid nuttig / nodig / noodzakelijk.

Standaard zijn de koppelingsgaten BB-BB 10 mm en dat ZOU meer dan genoeg moeten zijn. Echter, ik heb bakken gehad waarbij de 2 mm speling (1 mm rondom) feitelijk niet genoeg was. Vandaar mijn plan B om in geval van de gaten op te boren naar 12 mm (het maakt door het gebruik van de carrosserieringen feitelijk niets uit) Punt is alleen dat wanneer de 10 mm gaten niet genoeg speling geven de bakken dusdanig scheluw zijn dat ook de bakbovenkanten dusdanig verkeerd zijn dat je hopeloos moet gaan knoeien om de zaak goed te krijgen en dat de 2 mm extra stelruimte het probleem eigenlijk niet goed kan oplossen.

Blijft wel het verhaal dat alle spelingen en toleranties allemaal onzin / flauwekul zijn. Het ENIGE waar het om gaat is dat de railkoppen op dezelfde hoogte liggen en VEEEEEEEL belangrijker: dat de railkoppen in elkaars verlengde liggen en bij voorkeur kort voor en na de overgang recht. En bij voorkeur buigspanningsvrij. Dit speelt bij de BB-BB overgangen een rol, maar net zo zeer bij de inbreng-BB overgang. Bijna alle problemen die ik gezien hebben vinden hun oorsprong in foute / problematische BB-inbreng overgangen.

Ik heb bij de N-spoor overgangen nergens problemen en ik weet hoe de problemen er uitgehaald moeten en gaan worden bij de utilitaire h0 bakken. In het belang van het slagen van het BNLS module project heb en ga ik een heleboel tijd steken in het h0 proces, maar daar houdt mij inspanning echt mee op.

Het is voor beurzen makkelijk - slim - handig om domweg ook in de railovergangen enige stelmogelijkheid te hebben omdat je domweg met meerdere mensen meerdere inbrengen aan elkaar knoopt. Maar bij goed en nauwkeurig bouwen (en het gebruik maken van elkaars sterke punten in plaats van het opstapelen van elkaars zwakke punten) heb je de stelmogelijkheden die nu aanwezig zijn in het BNLS module baan concept niet of nauwelijks nodig.

Ik durf het aan om op basis van de bakken van Martin een oplossing te bouwen zonder enige stelmogelijkheid en ben er van overtuigd dat ik dit kan laten werken in N. (FYI Moderne Amerikaanse N-spoor flenzen zijn aanzienlijk lager als welke h0 flenzen dan ook) En daarmee is, wat mij betreft, al het gepiep en gemiep bij grotere schalen gepunnik in de marge.

DEUVM / KISS

PS het brainstormen over stalen deuvels ed is pure tijdsverspilling. 2x M8 levert dusdanig veel wrijving op tussen de platen dat een vastgedraaide boutverbinding geen enkele verschuiving t.o.v. elkaar toelaat, zelfs wanneer je die boutverbinding met vleugelmoeren doet. Wanneer je het zeker wilt weten doe je de verbinding met bouten en een steeksleutel, maar feitelijk is dat voor het verschuiven van de BB-BB overgang al overkill.

PPS: ik heb erg getwijfel of ik ooit zou reageren op het verhaal binnen dit draadje over de modulebaan overgangen. Ik heb de afgelopen maanden / jaren hopeloos veel tijd verscheten aan het oplossen van een probleem dat er niet hoort te zijn en feitelijk ook niet is. Ik ga dan ook eventuele antwoorden / vragen of opmerkingen dan ook niet weerleggen, verdedigen of beantwoorden. De enige tijd die ik er nog in wil steken betreft het bruikbaar maken van de h0 utilitaire bakken voor alle type treinen en loc's en daarna is het voor mij basta en ga ik me eindelijk eens storten op het bouwen van mijn eigen inbrengen en niet meer sociaal bezig zijn voor de duvel en z'n oude moer. Mocht deze posting tegen de geest in gaan van het 00-mudulebaan gebeuren: "meld moderator" en laat het weg gooien. Ik heb mijn verhaal gedaan en jullie een hoop tijd gedoe willen besparen. Indien mijn boodschap jullie onwelgevallig is, is het jullie goed recht die te laten verwijderen

« Laatst bewerkt op: 11 mei 2015, 16:09:58 door guest7823. Reden: PPS toegevoegd »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #254 Gepost op: 11 mei 2015, 16:26:22 »
PPS: ik heb erg getwijfel of ik ooit zou reageren op het verhaal binnen dit draadje over de modulebaan overgangen. Ik heb de afgelopen maanden / jaren hopeloos veel tijd verscheten aan het oplossen van een probleem dat er niet hoort te zijn en feitelijk ook niet is. Ik ga dan ook eventuele antwoorden / vragen of opmerkingen dan ook niet weerleggen, verdedigen of beantwoorden. De enige tijd die ik er nog in wil steken betreft het bruikbaar maken van de h0 utilitaire bakken voor alle type treinen en loc's en daarna is het voor mij basta en ga ik me eindelijk eens storten op het bouwen van mijn eigen inbrengen en niet meer sociaal bezig zijn voor de duvel en z'n oude moer. Mocht deze posting tegen de geest in gaan van het 00-mudulebaan gebeuren: "meld moderator" en laat het weg gooien. Ik heb mijn verhaal gedaan en jullie een hoop tijd gedoe willen besparen. Indien mijn boodschap jullie onwelgevallig is, is het jullie goed recht die te laten verwijderen

Paul, helemaal mee eens. Onder het motto "goed gejat, slecht verzonnen" is de genoemde oplossing prima. Vandaar mijn eerdere bericht-inbreng om niet te lang over dit soort zaken door te zeveren omdat je anders niet tot resultaten komt en alleen oeverloos door blijft zwammen over niet-relevante zaken.

En; de meeste genoemde oplossingen komen van mensen die uit de harde praktijk geleerd hebben. De meeste ideeën komen van mensen die nog niet eerder een baan hadden en/of onbekend zijn met modules  :) Aan die mannen het advies; luister naar de "oude rotten" ;)