Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 733384 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #105 Gepost op: 18 April 2015, 10:31:22 »
Citaat
We kunnen de baan evt. 600 mm minder breed opstellen, zonder buiten BB'en, met alleen hoekbakken.

Hiermee creëer je een overgang van het landschap naar BB met evt. wisselende tafels.
Uit praktische overwegingen moet je dat niet willen. Het is nu eenmaal geen thuisbaan.

De eigenaar moet de gelegenheid krijgen om thuis op zijn gemak een goede nette smooth overgang naar zijn landschap te maken.
Op de beurs moeten we snel en goed alle bakken achter elkaar kunnen zetten.
Even een boogbak aan een landschap schroeven gaat snel, maar de overgang goed krijgen..... :-\ :-X

Bovendien wordt de overgang dan "ons" probleem" i.p.v. "probleem eigenaar".
In potentie zal een eigenaar altijd willen dat je met je tengels van zijn landschap afblijft.

Leen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #106 Gepost op: 18 April 2015, 10:31:54 »
Ik heb al maanden een flink aantal rollen liggen met dempende/licht veerkrachtige rubberachtige raster matjes. Dat wil ik gebruiken, vooral voor geluiddemping. Bovenkant railstaaf is tich gedefinieerd als 0, dus moet duidelijk zijn wat dan de maat bovenkant bak plaat - bovenkant railstaaf wordt.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #107 Gepost op: 18 April 2015, 10:34:29 »
Ja mee eens Leen.

We moeten dus alle rechter op linker BB overgangen goed met elkaar testen en het zelde met de BB'en en de hoekbakken. Worden we op shows niet of op z'n minst veel minder verrast.

Mvg, Michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #108 Gepost op: 18 April 2015, 10:51:16 »
Citaat
Dus wat je niet ziet zet je ruimer op als minimum t.o.v. zichtbaar op de baan!?!? :-/ Beetje vreemde ruimte verspilling in mij ogen. Alleen maar vanwege de achter de bakken ruimte?

Mijn voorstel was in eerste instantie om de bakken 75cm groot te maken. Henk stelde toen voor om de boogbakken 100cm te maken omdat het e.e.a. wat comfortabeler maakt.
De baan wordt daarmee 2m breed i.p.v. 1m50.
Wij hebben nu nog geen plannen om op beurzen te staan, maar dat kan nog komen natuurlijk. Wij hebben tot nu toe ervaren dat er met 50cm extra wel te smokkelen/overleggen valt op de beurzen waar wij stonden.
Eén keer moesten er zelfs hele meters bij komen. Ok, de vraag is natuurlijk of dat altijd zo zal zijn.

Nogmaals, het is geen thuisbaan.
Alle aansluitingen liggen op, achter of onder je bak. Als daar tijdens een beurs iets mee is, dan wil je daar graag in het donker achter je bak bij kunnen met je zaklamp en je drie handen en je schroevendraaier.
Ook al je troep ligt onder je bak, en dat kan best veel zijn. Denk aan je jas, je treinen, je gereedschap, wat je op een beurs koopt etc.
Een beetje extra ruimte is dan geen overbodige luxe.

Als iemand gefundeerde bezwaren tegen de vergroting van die afmetingen heeft, dan willen wij het hier graag zien.
Het enige bezwaar dat ik zie is dat je gangpad wat krap kan worden als een beurs niet ruim opgezet is.
Is het misschien een idee om voor iets kleiner, bijv. 85cm te gaan?
Zo ja, waarom dan?

Citaat
Vooral de grote vierkante maat is voor opslag en sjouwen dan een minder prettig aspect aan de hoekbakken t.o.v. de iets langere maar veel smallere BMB bakken.

Opslag is m.i. probleem sponsor/eigenaar. Op dit moment zijn er drie eigenaren die het daarover eens moeten zijn.
Henk koopt twee bakken, Rob  en ik elk één, dus wij moeten het daarover eens zijn.

Leen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #109 Gepost op: 18 April 2015, 10:56:00 »
Ik vind alle maten verder prima, maar vroeg me gewoon af waarom ruimere bogen op de hoekbakken als zichtbaar op de BMB bakken. That's all.

Mvg, Michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #110 Gepost op: 18 April 2015, 11:30:38 »
Ziet er veelbelovend uit, Michel.  (y)

Nog even over de lijm. Ik heb boekbinderslijm gebruikt op mijn bak om mijn rails mee vast te plakken.
Het is net rubber en in vind het superspul.
Ook als je iets moet slopen gaat dat zonder gebik, eigenlijk zonder veel moeite.
Toch zit het goed vast.

Met bogen wil ik graag altijd zo ruim mogelijk, niet alleen voor het oog, maar vooral om problemen te vermijden.
Wij gebruiken toch al geen prototypische bogen.
21" is een leuke boog hoor, maar als het voor hetzelfde geld groter kan, waarom niet?

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #111 Gepost op: 18 April 2015, 12:10:45 »
Nu we toch gezellig bezig zijn, heb ik misschien nog een waardevolle tip voor jullie voor als je je bak gaat bouwen.

Om te beginnen heb ik van alle kanten een heleboel foto's gemaakt van de bak in gebouwde staat.
Daar kun je dus indien nodig een beroep op doen.
Hieronder alvast een paar voorbeelden.

Nu de tip: waar je op moet letten is het volgende:


Er zijn bij mijn bouwproject een paar dingen niet in één keer goed gegaan, maar ja, ik ben nu eenmaal geen professionele timmerman.  :-\
Zoals je op de foto ziet zit de rijplaat aan de kopse kanten tegen de lijst aan.
Mij overkwam het dat daar een klein hoogteverschil in bleek te zitten. En dat zag ik pas toen ik klaar was.
Dat is meerderen overkomen en het is geen ramp, maar gewoon vervelend.
Je denkt dat je heel secuur werkt, maar je bent niet professioneel genoeg om overal aan te denken.
En hout is geen metaal, het is gewoon ander spul.
Zoals je ziet heb ik links geprobeerd om het te herstellen en daardoor is het hout beschadigd, prutser!  :(

Hoe het kwam? Volgens mij had ik eerst de plaat plat neergelegd en ben daarna verder gegaan.
Blijkbaar had ik beter een gewicht of zo op de uiteinden van de plaat kunnen leggen.

Martin had nog wel een extra latje toegevoegd om de onderkant van het uiteinde van de plaat extra goed te borgen, maar dat had ik toen nog niet door:


Nu je dit alvast weet, kan het bijna niet meer fout gaan. (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 April 2015, 13:32:27 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: BMB Algemeen
« Reactie #112 Gepost op: 18 April 2015, 12:13:41 »
Voor tentoonstellingen is een baan met een diepte van 2 meter meestal geen probleem, ook/zeker niet als er dan aan 2 kanten iets te zien valt. Het is sowieso om als we "beursfähig" zijn een factsheet voor de organisator te maken waarin alle belangrijke gegevens van de baan vermeld staan, zoals gemiddeld koffiegebruik per uur etc.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #113 Gepost op: 18 April 2015, 12:35:42 »
Tentoonstelling hebben vaak looppaden met links en rechts een baan en tussen/achter 2 banen ruimte voor de mensen die bij de banen horen. Een smalle van 2 zijden te bekijken baan past niet in zo'n opstelling. Maar uiteindelijk is een kloppend vloerplan helemaal niet onze zorg.

Mvg, Michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #114 Gepost op: 18 April 2015, 12:48:42 »
Een factsheet met vloerplan van de baan!  (y)

Heb jij hem al klaar, Rob?  :D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 April 2015, 12:53:35 door St00mboy »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: BMB Algemeen
« Reactie #115 Gepost op: 18 April 2015, 13:11:48 »
Tja, Leen dat geldt ook voor mij! Moet nog een Beneluxspoormodule HUB krijgen. Als die klaar is kan ik los gaan met bouwen. Overigens dan neem ik tevens een Terrier mee van de LBSC in 't geel, ook met sound. Zal in het totaal drie locs meenemen en twee teakrijtuigen van Hornby+ wat goederenmaterieel (plankwagons).
vr gr Andre
« Laatst bewerkt op: 18 April 2015, 13:14:53 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #116 Gepost op: 18 April 2015, 13:17:49 »
Is prima André.

Leen.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: BMB Algemeen
« Reactie #117 Gepost op: 18 April 2015, 13:23:54 »
@Leen,
bedoel je de baan of de factsheet?  ;D

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #118 Gepost op: 18 April 2015, 13:27:34 »
Maakt niet uit, laat maar eens zien wat er klaar is.  (y)

Leen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: BMB Algemeen
« Reactie #119 Gepost op: 18 April 2015, 13:39:17 »
- 2 zijden toeschouwers.
- 2,00 m diep.
- 3,80 m breedte, in stappen van 1,80 m meer tot xxx m.

Doe ik mee is het gelijk minimaal 7.40m. :D