Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
  

Auteur Topic: Baanplan Ruhrgebied  (gelezen 53582 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #90 Gepost op: 06 June 2015, 15:30:44 »
Toch zou ik het in overweging nemen concessie te doen bij je station.

Kijk, in model wil je het liefste alles tegelijk op je baan, maar wil je het harmonieus over laten komen zowel de industrie als een groot station dan nmoet je de ruimte in model nemen om alles goed uit te laten komen.

Fabrieken en dergelijke nemen al veel plek in beslag als je ze volledig uitbouwt. Daarnaast bevonden veel fabrieken zich juist buiten de stad dus is een kleiner afgestemd voorstads station met een stadswijk erbij aannemelijker.

Je kan je op vier meter baanlengte nog aardig vergissen bedoel ik maar te zeggen.

Ik was bij het  vorige bericht vergeten dat het om een N-baan ging. :)


Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #91 Gepost op: 06 June 2015, 16:09:52 »
Je hebt gelijk Koen, dat je jezelf inderdaad bij 4 meter baanlengte in N-spoor nog kunt vergissen over 'teveel' plannen en neerzetten. Vandaar dat ik binnen het voorgaande baanplan al aan het wieden ben en aan het schoffelen.

Wat betreft het 'hoofdstation' voor passagiersverkeer bij de stad, blijf ik voorlopig toch vasthouden hieraan. Louter om aan de voorzijde van de baan, over de paradestukken, de mogelijkheid te geven van passagierstreinen. Dat hele bedrijf hoeft verder weinig verdere uitwerking. Wat het wel kan uitbeelden is dan namelijk een stad in het Ruhrgebied, welke een knooppunt is in de jaren 1920 van allerlei Oost-Europese emigranten op weg via een Duits station, richting Antwerpen, om hun geluk te beproeven in Amerika.
Daarnaast kan passagiersverkeer ook het beginnende toerisme uitbeelden van deze tijd, niet alleen van rijke particulieren, maar vooral van het arbeiders-toerisme, geïnspireerd in Duitsland van die tijd door de verschillende politieke partijen... groepen mensen die de bijzonderheden gaan bekijken in massa verband.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #92 Gepost op: 06 June 2015, 20:49:40 »
Om eerlijk te zijn dacht ik een beetje te modern, tijdperk IV.

In jou genoemde tijdperk heb je meer mogelijkheden, onder andere draaischijven bij een fabriek bijvoorbeeld.

En ik ben benieuwd hoe het plan verder uitpakt. (y)
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #93 Gepost op: 28 June 2015, 11:35:08 »
Tijdje het baanplan met rust gelaten om er wat frisser tegenaan te kijken. Wat me eigenlijk niet bevalt is hoe vanuit het aangezicht de industriesporen straks bij dit ontwerp achter het station liggen, alsmede enkele stadsgebouwen (wit in plaatje) die ik vind dat er direct bij een station horen. Al het zicht wordt op de industrie, maar ook dus de sporen en treinen ontnomen....

Misschien toch radicaal omgooien en bijvoorbeeld de passagierssporen + station diagonaal over de tafel heen ontwerpen?


Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #94 Gepost op: 28 June 2015, 11:44:11 »
Een diagonaal station met stationsoverkapping. Mooie grote spiegel er achter zodat alles twee keer zo groot lijkt. Als je dan vanuit het station meteen je schaduwstation in en uit kunt rijden heb je de mogelijkheid om lange treinen in je station te laten stoppen zonder dat het station(perrondeel) heel veel ruimte in gaat nemen.
Deze extra ruimte kun je prima gebruiken voor grote industrie en een stuk BW.
groet,

Ivo vS

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #95 Gepost op: 28 June 2015, 16:22:36 »
Een eerste stap.


Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #96 Gepost op: 05 July 2015, 15:21:06 »
Okee weer een stukje verder met de huidige grote aanpassing. Hieronder zie je dat ik de diagonaal iets naar links heb verschoven, om zo rechts meer ruimte te krijgen voor de industrie met als voornaamste onderwerp de hoogovens. Verder geef ik met diverse nummers e.e.a. aan.



Nrs. 1 t/m 3 zijn de hoofdsporen; 1 & 2 voor grootvervoer/passagiersvervoer; 3 = lokale lijn
Nr. 4 = oppervlakte die de hoogovens als model innemen
Nr. 5 = Hoofdstation (achter links komt de stad met zijn zakenkwartier)
Nr. 6 = de zijlijn die hier passeert misschien aan een arbeiderswijk met lokaal station, om arbeiders naar hun werk te brengen
Nr. 7 = idee voor kolenmijn? Vandaar dat hier met blauwe lijn een spoor loopt helemaal naar links, door de stad en aansluit bij Nr. 6
Nr. 8 = andere fabriek?
Nr. 9 = spooraftakking voor lokdepot etc.
Nr. 10 = rangeergebied?
Nr. 11 = spoor naar hoger niveau voor storten ruwmateriaal bij hoogovens

Het geheel blijft 4 x 1 meter bedragen, verdeeld over 3 niveau's. Het wordt een zeer verstedelijkte baan met industrie thema (weinig ruimte voor landbouw, groen of anders, etc.)

Ben benieuwd naar commentaar van anderen!!!  ;D

Ga ook nog wat tijdschriften bestellen met "Erz zum Stahl" thema: https://shop.vgbahn.info/suche/ergebnisse.html?sq=erz
« Laatst bewerkt op: 05 July 2015, 16:10:41 door Erwinmk »

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #97 Gepost op: 05 July 2015, 16:12:17 »
O ja, ga er bij ideetjes nrs 7 & 8 vanuit dat voor beide in de lengte van de gehele baan/tafel elk zo'n 40 centimeter beschikbaar is, wat je nu niet kunt zien op mijn SCARM ontwerp!

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #98 Gepost op: 21 July 2015, 17:07:42 »
Eerst in het hele ontwerp ook maar eens NEM102 toegepast.
Met drie niveaus dus de volgende bouwhoogte aangehouden voor de sporen op 0, 41 en 80mm.

Het schaduwstation heeft op elk van de 2 hoofdlijnen telkens 2 opstelsporen, 70 en 80cm lengte.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #99 Gepost op: 27 September 2015, 12:42:09 »
Baanplan ligt niet stil, maar van de zomer heel druk met werk. Verder wat speciale tijdschriften besteld over Erz, Stahl en Kohle bedrijf, etc. om ideetjes te krijgen.
En verder de kamer al voor een groot deel aangepast om straks aan de bouw van een tafel te kunnen beginnen.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #100 Gepost op: 10 October 2015, 13:37:14 »
Tijdschriften zijn binnen!

Baanplan thans wat vereenvoudigt, om alleen het hoofdverkeer aan te geven. Invulling voor specifieke zaken op industrieel gebied later uitwerken, na verwerking informatie en ideeën uit die tijdschriften.

1 = schaduwstation (nog uit te breiden)
2 = hoofdstation (idee)
3 = stukje flexrails aanleggen (komt niet recht tegenover elkaar uit)
4 = paradestuk voor snelverkeer
5 = hoogovens


Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #101 Gepost op: 11 October 2015, 13:44:17 »
Deze baan geeft ook veel inspiratie: http://ironbelt.net/TheIronBelt.pdf

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #102 Gepost op: 11 October 2015, 14:27:27 »
Heb je ook al eens geprobeerd wat mock-ups te maken?

Dat geeft veel inzicht.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #103 Gepost op: 11 October 2015, 15:28:21 »
Hoi, wel, zolang ik nu besloten heb eerst de hoofdbanen neer te zetten, heb ik niet het idee een mock-up te hoeven maken. Wellicht is zoiets wel handig om later een Bw in te voegen en het hoogovensterrein met sporen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #104 Gepost op: 12 October 2015, 09:41:08 »
Ik denk dat je er naast zit met dat idee.
Wat is trouwens de stijging van de sporen rechts en links van niveau 0 naar niveau 1 ?
Als je trouwens dit plan zo gaat uitvoeren dan zou ik wel zorgen voor rand beveiliging aan je zijkanten van je baan,je rails ligt daar wel erg dicht aan het randje en dat vraagt om ellende.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0